• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MINI staat hoogste (!) importtarief te wachten

Auteur: RubenPriest, gepost 17 juni 2024 om 09:57 – 26 Reacties

MINI staat hoogste (!) importtarief te wachten

Het hoogste nieuwe importtarief van de EU (38,1%) dreigt voor het merk MINI.

Vorige week nam de Europese Commissie een draconische beslissing. Om oneerlijke concurrentie tegen te gaan worden de importtarieven sterk verhoogd voor auto’s uit China.

Het importtarief is afhankelijk in hoeverre de EU een hekel aan je heeft. Heb je als merk vredelievend meegewerkt met de EU varieert het tarief van 17.4% tot 21%. Wie geen cooperatie heeft verleend wacht het hoogste importtarief van 38,1%. Opmerkelijk genoeg staat dit hoogste tarief de BMW Group te wachten, met het merk MINI, daarover bericht Reuters.

MINI importtarief

MINI importtarief

Europese merken produceren in China met maar één reden: pegels. Al jaren voldoen de Chinese autofabrieken aan hoge standaarden en is de kwaliteit dusdanig goed dat in Chinese geproduceerde auto’s ook hier in Europa verkocht worden. Het is een stuk voordeliger om in het Aziatische land te produceren en de vierwielers vervolgens op een boot naar Europa te zetten. Sommige eigenaren weten niet eens dat hun auto in China gemaakt is.

De Europese Commissie ziet natuurlijk liever dat auto’s voor de Europese markt ook op Europese bodem gebouwd worden. Door strenge importtarieven te hanteren valt het voordeel weg. Diverse Chinese merken worden geraakt door de maatregel, maar dus ook Europese autofabrikanten.

De volledig elektrische MINI (en de nieuwe Aceman) rolt in Zhangjiagang van de band. Ja, dat klinkt niet heel Europees hè. Zhangjiagang ligt in de provincie Jiangsu in het oosten van China.

MINI importtarief

De BMW Group produceert de elektrische MINI in een joint venture met Great Wall Motor. De joint venture was echter te laat met het invullen van een enquite vanuit de Europese Commissie. Daardoor moeten ze straks vermoedelijk op de blaren zitten met een importtarief van 38,1%.

De iX3, ook geproduceerd in China, ontspringt de dans van het hoogste tarief. Deze elektrische auto wordt geproduceerd door BMW Brilliance Automotive, wat weer een andere joint venture is. Deze joint venture was wel op tijd met de memo en krijgt het ‘voordeligere’ importtarief van 17,4%-21%.

MINI importtarief

Mochten er geen onderhandelingen vanuit de Chinese overheid komen en de importtarieven daadwerkelijk doorgaan is de nieuwe MINI Electric een dure grap. Zou je het tarief van 38,1% één op één doorrekenen naar dit model is de vanafprijs niet € 35.990 maar € 49.702. Auw, het laatste woord is hier nog niet over gezegd.

Ook interessant!

  • Wat vinden we van de nieuwe MINI Cooper?
  • Nieuwe Mini John Cooper Works: wel show, geen go
  • BREEK: Nieuwe MINI Countryman keihard gelekt
  • Nieuwe elektrische MINI: eindelijk goede actieradius [video]
    Nieuwe elektrische MINI: eindelijk goede actieradius [video]

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, europa-eu, geld, MINI

Vorig bericht: « Koenigsegg: ga niet rijden met je Jesko
Volgend bericht: Gewaagde GT3 Touring staat gewoon op Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghengiskhan zegt

    17 juni 2024 om 10:00

    Ik kan er geen medelijden mee hebben. Wie het onderste uit de kan wil etc.

    Login om te reageren
  2. harrie zegt

    17 juni 2024 om 10:02

    De lobbyisten zijn as we speak keihard bezig met Ursula sms-en om dit democratisch te fixen.

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      17 juni 2024 om 10:26

      heerlijk als je geen corruptie hebt omdat het lobby heet

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        17 juni 2024 om 11:11

        Spijtig, maar 100% waar.

        Op de Democratie-index die The Economist jaarlijks publiceert, zakt Nederland al een aantal jaar gestaag, vooral ‘dankzij’ de immer groeiende invloed van lobbyisten op de politieke besluitvorming, waarvoor met name de Kabinetten Rutte I t/m IV de deuren wagenwijd heeft opgezet. Niet in de laatste plaats omdat een aanzienlijk deel van ex-politici uit de gelederen van VVD en CDA tegenwoordig via deze weg een dik belegde boterham verdienen.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          17 juni 2024 om 12:23

          En vergeet niet onze vrinden van de BBB waarvan er een, die in zijn vrije tijd huisjesmelker is, gewoon toegeeft voorgekauwde vragen van een lobbyisten club gewoon een op een heeft meegenomen in zijn kamervragen. Mag dat? Ja. Maar dus vooral omdat wij dit niet goed hebben afgeschermd in de wet. Net als dat de Mos in Den Haag is vrijgesproken van corruptie omdat hij niet persoonlijk heeft geprofiteerd van de gelden die zijn politieke partij had ontvangen van enkele Haagse entrepreneurs. En het in Nederland mogelijk is een politieke partij op te richten zonder leden. Wat in andere landen gewoon niet kan.

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            17 juni 2024 om 13:07

            Er zijn zeker wel regels voor, juist vanwege de schijn van belangenverstrengeling die er in het verleden regelmatig werd opgewekt, maar sommigen hebben daar compleet lak aan, want er staan toch geen sancties op. Zo rollen die dingen…

            Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            17 juni 2024 om 18:34

            Corruptie is overal waar overheid is, of die nu links of rechts is. Al die linkse regimes in Oost-Europa, Azië, Zuid-Amerika en de Caraïben waren nou ook niet bepaald een bolwerk van eerlijkheid en vrijheid (integendeel).

            Daarom moet je dus zo min mogelijk overheid hebben. Hoe groter hoe erger het wordt. Eigenlijk ben ik niet eens zo zeer rechts maar meer voor zo min mogelijk pluche en controle. En dat zie je over het algemeen meer bij rechts.

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 juni 2024 om 11:00

      Ironisch, heel die importheffingen zijn er ook vanwege ondemocratisch lobbywerk.

      Login om te reageren
  3. crashingduke zegt

    17 juni 2024 om 10:05

    Er is nog wat ruimte in een autofabriek in Born.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      17 juni 2024 om 11:04

      Alleen is het gros van het personeel daar inmiddels wel uitgevlogen, vermoed ik.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 juni 2024 om 11:58

        Dat het woord uitgevlogen hier passend is in een dubbele betekenis, taalkundig is dat heerlijk.

        Login om te reageren
      • rs133 zegt

        17 juni 2024 om 13:02

        Zijn ze niet gewoon met hun dagelijkse bezigheid, staken, bezig?

        Login om te reageren
  4. alassad zegt

    17 juni 2024 om 10:48

    De Chinezen lachen zich toch de ballen uit de broek op deze manier.

    Login om te reageren
  5. vopo zegt

    17 juni 2024 om 11:46

    Dus BMW moet zijn Mini’s weer gewoon in Europa bouwen en maakt als groep iets minder winst. Zie het probleem niet.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      17 juni 2024 om 12:44

      Als ze her niet doen maken ze ook minder winst. De vraag is, als de auto ’s in Europa gemaakt worden kost dat dan meer of minder dan de importheffingen.

      Login om te reageren
  6. pignon zegt

    17 juni 2024 om 11:48

    Vandaar de plotse carrièreswitch van Frau Würst?

    Login om te reageren
  7. V8Vantage zegt

    17 juni 2024 om 11:53

    Worden ze niet meer in Engeland gemaakt dan die MINI”s………

    Login om te reageren
    • Mike zegt

      17 juni 2024 om 15:43

      De benzine versie wel de elektrische niet

      Login om te reageren
  8. avdb55 zegt

    17 juni 2024 om 12:05

    Hadden ze deze auto’s maar in Born moeten bouwen.
    Kan nog steeds.

    Login om te reageren
    • rs133 zegt

      17 juni 2024 om 13:04

      Misschien dat dat gelukt was als de werknemers wat vaker gewerkt hadden. Met al dat gestaak heeft BMW er logischerwijs geen zin in hun nieuwe auto’s door Limburgse amateurs in elkaar te laten zetten…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 juni 2024 om 19:02

        In de BMW tijd is er weinig gestaakt. Eigenlijk vooral aan het einde voor een goed sociaal plan. De reden dat BMW de huurfabriek niet meer nodig had is capaciteit beschikbaarheid in eigen fabrieken.

        Login om te reageren
  9. dare2think zegt

    17 juni 2024 om 12:19

    Wie staat het sterkst?

    Europa: 750 miljoen inwoners, BBP 14,5 biljoen €
    China: 1400 miljoen inwoners, BBP 17 biljoen €

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      17 juni 2024 om 12:24

      Ik zou zeggen: Wat doet dit er toe?

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        17 juni 2024 om 18:40

        Euhm…alles? (Internationale) politiek is uiteindelijk niets meer dan het recht van de sterkste. WTO, EU, Navo, al die dingen zijn uiteindelijk slechts windowdressing. Lees je anders even in in de fameuze banana wars.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          17 juni 2024 om 19:06

          Als het echt gaat om de recht van de sterkste dan moeten we toch heel dringend werken aan een Europese superstaat, al die landjes met hun parlementjes en hun kinderachtige nationalistjes verzwakken ons ten opzichtige van supermachten als de VS en China…

          Login om te reageren
  10. Mike zegt

    17 juni 2024 om 15:45

    Dan wordt het verschil met de benzine versie weer veel groter zodat iedereen daar weer voor kiest. Goed om zo de klimaat doelen te halen….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North