• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: tot 38,1% importtarief op Chinese auto’s

Auteur: RubenPriest, gepost 12 juni 2024 om 13:51 – 64 Reacties

Brussel heeft besloten: er komen flinke importtarieven op Chinese auto’s, tot wel 38,1% voor MG’s.

Om te voorkomen dat de Chinese fabrikanten de Europese automarkt overnemen heeft Brussel – zoals verwacht – ingegrepen. Door subsidies vanuit de Chinese overheid kunnen auto’s uit het Aziatische land voor competitieve prijzen aangeboden worden in Europa. Om oneerlijke concurrentie te voorkomen heeft de Europese Commissie de teugels aangetrokken.

Vanaf juli 2024 krijgen in China geproduceerde auto’s te maken met importtarieven van maximaal 38,1 procent. De Chinese merken kunnen de importtarieven omzeilen door de auto’s hier in Europa te bouwen. Diverse merken, zoals BYD, onderzoeken al een tijdje deze mogelijkheid. De beslissing van de Europese Commissie zat er al aan te komen. BYD gaat ook daadwerkelijk fabrieken in Europa bouwen.

Het huidige importtarief bedraagt 10 procent. Met een verhoging van 150 procent gaat Brussel de Chinese staatssubsidie tegen. De Europese Commissie gaat nog niet zo ver als de Verenigde Staten. De Amerikaanse president Joe Biden wil de importtarieven voor Chinese auto’s verhogen naar 100 procent. Je zou bijna denken dat er verkiezingen aan zitten te komen in de VS. Bijna hè.

Wat gaat China doen?

China kennende zal deze beslissing van de Europese Commissie niet onbeantwoord blijven. De verwachting is dat het land op zijn beurt met dikke importtarieven komt voor auto’s uit Europa en de Verenigde Staten.

Dat is slecht nieuws voor merken zoals Porsche en BMW. China behoort tot één van de belangrijkste afzetmarkten voor deze merken. Dit politieke spelletje met betrekking tot de importtarieven kan daardoor slecht uitpakken voor Europese automerken.

UPDATE: de precieze tarieven

Waar we eerder nog schreven op basis van een artikel van The Financial Times, hebben we inmiddels de officiële plannen van de Europese Commissie. We kunnen nu dus melden wat de precieze importtarieven worden.

De importtarieven verschillen per merk. SAIC (het moedermerk van MG) wordt het hardst aangepakt, met een tarief van 38,1%. Voor auto’s van Geely (Volvo, Polestar, Lynk & Co, Zeekr, Smart, Lotus) geldt een importtarief van 20%, mits ze geproduceerd zijn in China uiteraard. BYD wordt 17,4% opgelegd.

Bij de overige Chinese merken hangt het importtarief ervan af of ze wel of niet hebben meegewerkt aan het onderzoek van de EU. Is dat wel het geval dan gaat om het om 21%, zo niet dan is het de volle mep: 38,1%.

De invoering van deze importtarieven op Chinese auto’s is overigens nog steeds niet helemaal definitief. De EU gaat nog in gesprek met China om te kijken of er een oplossing kan komen voor de oneerlijke concurrentie. Zo niet, dan worden per 4 juli de importtarieven ingevoerd. Dat zal ze leren.

Ook interessant!

  • Verzekeraars weigeren Chinese auto's te verzekeren
  • Musk: Chinese auto's gaan rivalen slopen zonder invoerregels
  • 1 op 6 EV-rijders overweegt een Chinese auto
  • Opmars Chinese elektrische auto niet te stoppen
    Opmars Chinese elektrische auto niet te stoppen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, europa-eu, import

Vorig bericht: « Prijs vernieuwde Cupra Leon: bijna net zo duur als een A-Klasse
Volgend bericht: Deze Crossfire op Marktplaats is niet wat het lijkt »

Lees Interacties

Reacties

  1. MarcoM zegt

    12 juni 2024 om 10:59

    Natuurlijk Brussel weer. Konden de Europenanen mogelijk een goedkope EV kopen, nee, lekker duur maken. We moeten toch massaal aan het milieu denken?

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      12 juni 2024 om 12:07

      Ja, maar we moeten ook denken aan de (digitale) veiligheid, en onze eigen economie en werkgelegenheid. Net zoals bij zoveel dingen is dit moeilijke materie, en aan 1 knop draaien heeft verre gevolgen. Je kan hier boeken over schrijven, maar dat is veel te veel werk om te begrijpen, dus houden we het voor het klootjesvolk op een paar oneliners. Zelfde met stikstof bijvoorbeeld. Je kan niet ineens zeggen oprotten met die boeren, of we trekken alle subsidies voor de boeren in, want dan staat er enorm veel werkgelegenheid op het spel, plus, je hebt als land (en continent) kwalitatief goed en goedkoop voedsel nodig. Er is zo ontzettend veel om rekening mee te houden, maar daar hebben wij geen tijd voor om ons in te verdiepen. Dus hopen we maar dat de mensen die er wel, betaald, 40+ uur per week in kunnen duiken de juiste afwegingen maken.

      Login om te reageren
      • potenza zegt

        12 juni 2024 om 14:27

        Zo is het. Gewoon vertrouwen hebben in de mensen. En zeker in degenen die ervoor hebben doorgeleerd.

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      12 juni 2024 om 12:12

      Zoals @johanneke zegt er zijn natuurlijk veel meer factoren die een rol spelen. En laten we in deze de Europese (Duitse) auto industrie niet vergeten. Die steen en been klaagt en zegt dat 2035 voor volledige elektrificatie onmogelijk is.

      Login om te reageren
    • romanzy zegt

      12 juni 2024 om 19:20

      Zeikerd…. Je wil lekker je loon en werk behouden, doch goedkope spullen uit China kopen. Uiteindelijk zijn het de Chinese bedrijven die onze bedrijven kapot maken. Leg eens uit hoe je die twee wil combineren? Altijd maar klagen, zonder verder na te denken dan je neus lang is.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        12 juni 2024 om 20:29

        Je hebt zeker geen andere Chinese spullen in huis….

        Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    12 juni 2024 om 11:08

    “Dat is slecht nieuws voor merken zoals Porsche en BMW.”

    BMW heeft anders al drie fabrieken in China staan, waar ook voor de Chinese markt wordt geproduceerd.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      12 juni 2024 om 11:38

      iX3 komt alleen maar uit China, volgens mij omdat het dan minder moeite kostte accu’s hierheen te vervoeren..

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        12 juni 2024 om 23:13

        De volgende ix3 wordt vanaf volgend jaar in Hongarije geproduceerd

        Login om te reageren
    • dees zegt

      12 juni 2024 om 17:49

      Precies, en geloof dat er nog steeds een import heffinf is in China op voertuigen die buiten China gemaakt zijn.
      En tot voor een paar jaar moest je samen werken met een Chinees bedrijf wilde je in China autos maken.

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    12 juni 2024 om 11:11

    Chinese auto’s moeten duurder gemaakt worden maar Chinese rommel dat bij Action verkocht wordt niet?

    Login om te reageren
    • Pibasso zegt

      12 juni 2024 om 11:20

      Precies dat. Voor alle Chinese rommel graag!

      Login om te reageren
      • MrSkyline zegt

        12 juni 2024 om 12:34

        Wie gaat er bepalen wat rommel is en wat niet? Ik zit er niet bepaald op te wachten dat alles nog duurder wordt, je telefoon, je laptop, vrijwel alles aan elektronica en veel van je huisraad komt uit china, Moet dat allemaal nog duurder? Van auto’s snap ik het prima, chinese autofabrikanten krijgen net als de zonnepaneel fabrikanten gigantische subsidies waardoor ze autos voor een prikkie in de EU kunnen verkopen, dat is geen wenselijke situatie omdat het de autoindustrie hier bedreigd. We hebben bijna geen lokale productie voor consumentenelektronica en plastic prul, want dat is te duur, dus daar is china geen bedreiging. Neemt niet weg dat je die productie uiteindelijk ook lokaal wilt hebben om onafhankelijk te worden van china en de US, maar in de autoindustrie zijn we dat nog altijd grotendeels, dat wil je behouden.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          12 juni 2024 om 14:04

          Je geeft het dus op voor Action rommel die net zo “gesubsidieerd” wordt en je wilt niet meer betalen maar wel accepteert wel duurdere EU auto’s omdat je geloofd dat heffingen de markt beschermen. Maar die heffingen worden beantwoord met andere heffingen en vroeg of laat wordt alles daardoor duurder. Een recent voorbeeld was de handelsoorlog met de EU die voormalig president Trump ontketende. De manier naar goedkope producten is vrijhandel en vrede behoudt je vooral door wederzijdse economische afhankelijkheid.

          Login om te reageren
          • MrSkyline zegt

            12 juni 2024 om 17:15

            Ongeacht of de action rommel wordt gesubsidiëerd, er is in europa geen productiecapaciteit en infrastructuur om ook maar een fractie van die producten te produceren, dat is hier nooit geweest en zal ook niet snel komen.
            Autos maken we hier wel, de plotselinge chinese subsidie op autos en stortvloet aan chinese autos op de europese markt verstoort onze lokale economie, de subsidie op plastic meuk niet want dat is op natuurlijke wijze ontstaan over een langere periode, ook zijn die subsidies niet om te concureren met europese productie, maar productie in landen als vietnam, India en maleisië.

            Login om te reageren
          • ty5550 zegt

            12 juni 2024 om 23:16

            “vrede behoudt je vooral door wederzijdse economische afhankelijkheid.”
            Dat was ook Merkel haar strategie om Rusland in het gareel te houden. Liep dat effe fout

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              13 juni 2024 om 07:59

              Werkte voortreffelijk. Poetin bleef in z’n hok zolang Merkel regeerde.

              Login om te reageren
              • ty5550 zegt

                13 juni 2024 om 09:14

                Rusland is in 2014 de Krim en de Donbass binnengevallen (je weet wel, die groene ‘seperatisten’ die opeens tanks, luchtafweer enzovoort hadden en hierbij ook een vlucht vol nederlanders uit de lucht hebben geschoten).
                Vanaf 2021 is Rusland ook kunstmatig de gasprijzen beginnen opdrijven om Europa onder druk te zetten zich niet te moeien (hiervan is nu uitgekomen dat Merkel hierover al werd gewaarschuwd maar ze heeft dit achtergehouden om in “schoonheid te kunnen” eindigen. Lijkt mij moeilijk deze strategie geslaagd te noemen.
                Een te grote eenzijdige economische afhankelijkheid maakt ons kwetsbaar voor chantage. We moeten opletten dat we met China niet in dezelfde valkuil stappen en meer diversifieren (zeker voor cruciale sectoren).

        • Hubert zegt

          12 juni 2024 om 14:27

          Ik heb er best wel geld voor over als we hiermee kunnen voorkomen dat er allerlei onnodige Chinese zooi deze kant op komt.
          Betaal graag wat meer als ik weet dat het niet de halve wereld is over gesleept.

          Login om te reageren
          • MrSkyline zegt

            12 juni 2024 om 17:24

            Defineer “wat meer”, want veel dingen zullen ongeveer het tienvoudige kosten als ze in europa geproduceerd moeten worden. Je zit niet alleen met het gebrek aan productiecapaciteit, je hebt hier een gigantisch gebrek aan kennis op het gebied van hoge productiecapaciteit, je mist hier de complete infrastructuur van verschillende fabrikanten die verschillende onderdelen produceren. Een eindproduct in elkaar zetten kan overal, maar hoeveel onderdelen uit bijvoorbeeld een audi of bmw denk jij dat er wel niet in china worden geproduceerd voordat het ding in duitsland in elkaar wordt gezet?
            Neem iets simpels als een autolamp, je hebt een fabriek nodig die plaatstaal maakt, een die plastic vormen maakt, je hebt een fabriek nodig die LED diodes maakt, een fabriek die bedrading maakt, een fabriek die de rubber seals maakt en dan nog een fabriek die het ding helemaal in elkaar zet. Voila, dan heb je één lamp, nu de rest van de auto nog. Het is makkelijk praten, maar dat soort productiecapaciteit gaan wij pas lokaal krijgen als het volledig autonoom gedaan kan worden, voorlopig is dat dus nog niet het geval. Misschien over 20 jaar. Nobel dat je meer wilt betalen, maar ik vind de inflatie van de afgelopen paar jaar hoog zat.

            Login om te reageren
          • MarcoM zegt

            12 juni 2024 om 20:34

            Een oplaadkabeltje bij de Action of een originele van Apple bijvoorbeeld, de meeste “Europese” producten zijn veel te duur t.o.v. Chinese.

            Login om te reageren
            • Hubert zegt

              13 juni 2024 om 16:31

              Dan toch graag de originele.
              Maar zie Apple zooi komt ook uit China.

              Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      12 juni 2024 om 11:28

      Waarschijnlijk omdat die Chinese rommel van de Action niet met behulp van staatssteun wordt geproduceerd? ;-)

      Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      12 juni 2024 om 14:06

      Subsidieert de Chinese overheid ook de plastic tuinkabouters van de Action?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        13 juni 2024 om 08:03

        Hoe kunnen die anders zo goedkoop zijn?

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      12 juni 2024 om 14:56

      @mashell: met die redenatie kunnen de verkopers van witgoed, bruingoed, ICT apparatus, kleding en verder zo’n beetje 70 procent (my educated guess) van wat verder in onze winkels (niet alleen de Action) ligt ook worden weggezet als ‘Chinese rommel’.

      Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      12 juni 2024 om 15:13

      @mashell ik denk dat je zelf wel het antwoord kunt bedenken…
      Waarvoor wil je afhankelijk van China worden en waarvoor niet? En wat betekent dat voor (toekomstige) machtsverhoudingen. Particulieren, dat zie je hier ook terug, kunnen de verleiding vaak niet weerstaan iets dat goedkoop (gesubsidieerd?) aangeboden wordt te kopen. Zonder te beseffen welke afhankelijkheden helpen creëren naar de toekomst toe.. goedkope tuinstoelen uit China gaan weinig impact hebben op machtsverhoudingen.. Maar hoogwaardige technologie bijv. wel.

      Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      12 juni 2024 om 20:31

      Ene Romanzy koopt zeker nooit iets uit China (zie zijn tekst hierboven).

      Login om te reageren
  4. crashingduke zegt

    12 juni 2024 om 11:19

    Ik betwijfel of het slecht nieuws voor Europese merken is. Europese auto’s zijn in China een statussymbool. Als dat duurder wordt, wordt de status groter.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 juni 2024 om 11:37

      De marktaandelen van de Europese merken dalen al een tijdje ten opzichte van de Chinese merken. Nu de Chinese auto’s niet meer totale rommel zijn neemt het nationalisme toe en wil de Chinees een Chinese auto (wat vast ook verstandig is voor je sociale credit score).

      Login om te reageren
  5. petroldrinker zegt

    12 juni 2024 om 11:28

    Doe dit gelijk voor alle goedkope troep die we vanuit china halen, zoals alles bij de Action, Ali express, wish.com bestellingen etc. en het mag van mij nog x4 hoor, gooi er maar 100% op

    Of dit negatief uitwerkt voor de EU merken in China is nog maar te zien, hoe duurder het word, hoe meer het een status symbool word, al helemaal in een land als China..

    Login om te reageren
    • jensoffbutton zegt

      12 juni 2024 om 14:50

      Dat is een ander verhaal. Die goedkope rommel komt er door de lage loonkost (en ik denk ook wel de vereisten naar milieu etc die minder streng zijn).

      We moeten gewoon eens erover nadenken om minder rommel te kopen. Koop kwaliteit dat langer mee gaat. Beter 1x 120 euro uitgeven dan 2x 75 euro.
      EU zou beter de garantie ook verplichten tot minimum 5j. Nu zijn er veel te veel producten ‘designed to fail’ zoals printers.

      Login om te reageren
  6. utregcity zegt

    12 juni 2024 om 11:48

    Ik lees ook: “Niet alle EU-lidstaten zijn voor de plannen van de Commissie. Duitsland, Zweden en Hongarije vrezen bijvoorbeeld voor een handelsoorlog en zijn bang dat ze binnenkort geen auto’s meer mogen verkopen in China. Frankrijk en Spanje zijn juist wel voor de plannen. De Commissie wil volgens de Financial Times dat lidstaten vóór 2 november stemmen over de plannen. Als 14 landen tegenstemmen, gaat de heffing niet door. Mocht de importheffing definitief worden, dan geldt deze vermoedelijk voor 5 jaar.” Bron: Tweakers.net

    Login om te reageren
  7. str8six zegt

    12 juni 2024 om 11:50

    Wat een onzin. Het gaat alleen maar om geld bij die huichelaars uit Brussel of DH for that matter.

    Login om te reageren
  8. bmwadept zegt

    12 juni 2024 om 12:05

    Dit alleen om paar inefficiënte Franse automerken te redden! Dankzij de Chinese belastingbetaler hebben wij goedkope windmolenturbines, zonnepanelen, e-auto’s en waarschijnlijk binnenkort ook warmtepompen en thuisbatterijen. Waardoor de prijs van verduurzaming stuk goedkaper kan uitvallen voor de gemiddelde Europeaan. Helaas, redden van Renault en Stellanis is belangrijk.

    Login om te reageren
    • Jurgen zegt

      12 juni 2024 om 12:25

      Natuurlijk is het redden van Europese industrie belangrijk, werkgelegenheid in Europa moet ook in stand gehouden worden. Aan die Franse autobouwers hangen natuurlijk ook dealerbedrijven enz. vast.

      Login om te reageren
      • bmwadept zegt

        12 juni 2024 om 14:01

        Frankrijk verdient meer aan export van agrarisch producten, luxe goederen en vliegtuigen (Airbussen)

        Frankrijk is minder afhankelijk van haar auto industrie dan Duitsland.

        De angst dat er paar militante vakbondsleden heel Frankrijk platleggen worden Chinese EV’s aangepakt. Terwijl Nederlandse en Duitse bedrijven goede zaken doen in China. Die worden nu bestraft, omdat zij wel innovatief en efficiënt opereren.

        Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      12 juni 2024 om 23:44

      En als binnen het binnen een paar jaar serieuze ruzie is met China omdat ze hun claims in de zuid chinese zee beginnen te innen, dan hebben we mogelijk niets meer omdat we onze eigen industrieën hebben laten kapot maken voor die paar procentjes besparing . Omgekeerd let China wel op dat ze voldoende onafhankelijk blijven voor sancties en externe druk te vermijden. Wie is er dan de onnozelaar? De huidige afhankelijkheid van China, een totalitaire en openlijk imperialistische staat, is absurd. Het laatste dat we moeten willen is om nog afhankelijker te worden.

      Login om te reageren
  9. jaso013 zegt

    12 juni 2024 om 12:12

    Maar zijn de Chinese EV’s te goedkoop of zijn de Europese EV’s gewoon te duur?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      12 juni 2024 om 12:27

      Ze krijgen enorme staatssteun en betalen geen belasting over de geproduceerde auto’s, dat scheelt aanzienlijk. Bescherming van de eigen markt is al zo oud als de weg naar Rome en zal altijd blijven

      Login om te reageren
    • bmwadept zegt

      12 juni 2024 om 14:45

      Beiden. Naast subsidie profiteren de Chinezen ook van het feit dat zij in vroeg stadium hebben geïnvesteerd in R&D, eco systeem hebben opgezet en vooral de keten van grondstoffen hebben veilig gesteld tegen een veel lagere tarieven dan de prijzen op wereldmarkt. Al met al verdienen de Chinezen bewondering voor hun vooruitziende blik.

      Login om te reageren
  10. William zegt

    12 juni 2024 om 12:13

    Onduidelijk. Het tarief is nu 10% en het wordt nu “tot 25%”. Dat kan dus ook 11% zijn?

    Login om te reageren
  11. waterisnat zegt

    12 juni 2024 om 12:13

    Zullen we beginnen met een eenduidige definitie van subsidies, voordat we verder praten?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 juni 2024 om 14:22

      Nee! Want dat zou de EU opeens zomaar niet meer kunnen aantonen dat er sprake is van subsidies in China en zou Nederland in de problemen komen omdat het een miljard wil geven aan brainport wat natuurlijk gewoon een verkapte staatsteun aan het zeer winstgevende ASML is.

      Login om te reageren
      • bmwadept zegt

        12 juni 2024 om 14:52

        Om maar te zwijgen van landbouw subsidies.

        Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    12 juni 2024 om 12:19

    Kansloos. Zelfs met Chinese steun kosten de auto’s net zoveel als die van gerenommeerde merken, en daarom kopen we ze niet. De reden waarom we in de jaren “60 en “70 voor Japans gingen, en vanaf de jaren “90 voor Koreaans was omdat ze veel meer boden voor minder geld, en omdat er vrij snel een fatsoenlijk dealernetwerk was. De Chinezen denken allemaal de Tesla invasie te kunnen nabootsen, maar de markt zit nu anders in elkaar, en dit zal dan ook niet lukken.

    Nu gaan we symbool politiek bedrijven, en helpen we hiermee de omzet van onze grote Europese merken om zeep. Lekker bezig in Brussel…

    Login om te reageren
  13. tjorque zegt

    12 juni 2024 om 12:59

    Als we dan de “Chinese” styling van BMW ook kwijt geraken, dan is er nog hoop 😝

    Login om te reageren
  14. Hawkeye72 zegt

    12 juni 2024 om 14:03

    In Europa zijn de regels zeer streng, zowel qua arbeidersrechten (weinig werken, veel loon in vergelijking tot andere werelddelen) als qua milieu (daarmee ook stroom- en transportkosten). Niet meer dan logisch dat je producten uit landen waar men het minder strict neemt met deze regels belast met importheffingen. Zou Europa ook moeten doen op andere producten zoals meubels, kleding en alle meuk waar de Action mee vol ligt.

    Login om te reageren
    • bmwadept zegt

      12 juni 2024 om 14:49

      Dus de handtekening van EU onder handelsakkoorden is niets waard? Want wel de lusten van een akkoord maar niet de lasten. Zolang wij onze goederen vrij kunnen afzetten is het goed. Maar als een tegenpartij komt met betere en goedkopere producten dan werpen wij tarief muren op.

      Login om te reageren
  15. jensoffbutton zegt

    12 juni 2024 om 14:45

    Protectionisme en globalisering is een moeilijk dossier.

    Globalisering is altijd het beste. Maar dat moet zonder subsidies en importtarieven gebeuren.
    Vanaf één fabrikant “gedopeerd” wordt met subsidies, heb je geen correcte marktwerking meer.

    Eigenlijk is dus China de boe-man.

    Nu is het antwoord dus importtarieven. Zie het eerder als straf voor de dopering van China.
    Als nadeel kan China hetzelfde doen, maar dan kan Europa weer een stap verder gaan en is het een never ending story.

    Het valt ook te bezien wat ze met dat geld gaan doen. Het klinkt snel dat de consument nu de dupe is van die importtarieven, maar het is wel extra geld voor Europa. Zolang dit gebruikt wordt om vb. dan de autosector te steunen, is het niet persé negatief. Dat is belastingsgeld uitgespaard die anders van de burger zijn loon kwam of via de BTW of rijtaks of..

    Login om te reageren
  16. bmwadept zegt

    12 juni 2024 om 14:52

    Dus de handtekening van de EU onder vrijhandelsakkoorden is niets waard?! Kortom wel de lusten maar niet de lasten. Zolang wij de goederen vrij kunnen exporteren, is er niets aan de hand. Maar als een tegenpartij met betere en goedkopere goeden komt. Dan werpen wij een tariefmuur op.

    Login om te reageren
  17. bmwadept zegt

    12 juni 2024 om 14:57

    Aan de tarief op Chineze EV’s hebben Nederlandse, Scandinavische en Duitse arbeiders helemaal niets. Sterker nog; die worden gestraft als China Duitse auto’s en Nederlandse machines gaat belasten. Maar zolang de arbeider uit Frankrijk, Italië en Spanje op hun 60ste met pensioen kunnen gaan. Doet Europa alles om Frankenstein industrie (lees Zuid-Europese auto industrie) te beschermen.

    Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      12 juni 2024 om 16:01

      Wat precies betalen de Chinezen tegenwoordig om hun zaak te bepleiten?

      Login om te reageren
  18. papa zegt

    12 juni 2024 om 15:02

    En al die Chinese gebakjes die al in Europese havens staan dan?

    Login om te reageren
  19. vopo zegt

    12 juni 2024 om 15:06

    Eindelijk goed nieuws uit Brussel.

    Login om te reageren
  20. iphonistvongates zegt

    12 juni 2024 om 15:28

    Ik heb alle reacties tot nu toe gepost minimaal 36,66 keer laten voorlezen door mijn 5 AI’s en ik kreeg een soort bizarro Autoblog Denktank gevoel. Een soort tegenpartij pro-populisme warme gevoelens voor Brussel beweging. Er zou een wellicht een Pogrom/Kristalnacht opstand kunnen ontstaan, gericht tegen Action(achtige) winkels maar het artikel gaat toch echt over EV’s die geboren worden te mainland China. This too shall pass. Kalm the fcuk down mensen.

    Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      12 juni 2024 om 16:11

      Ons eerste marineschip ligt al klaar om die Chinese klootz****n eens even goed mores te leren!!!!

      Login om te reageren
  21. marco22 zegt

    12 juni 2024 om 15:39

    Dit soort heen en weer slaan met importtaxen leidt uiteindelijk tot niets.
    Ik ben boos
    Ik ben nog bozer
    Ik ben superboos!

    Wat zijn we aan het doen?

    Login om te reageren
  22. gezondverstand zegt

    12 juni 2024 om 15:49

    Wat gaat de heffing doen voor Europese merken die in China produceren en vervolgens naar Europa verschepen zoals de Cupra Tavascan? Zit daar Chinese staatssubsidie op?
    Wat iig zeker is dat alles weer duurder wordt.
    En kwamen de grondstoffen voor accu’s niet veelal uit China? Zullen die Chinezen zomaar eens de prijzen van kunnen verhogen waardoor Europese auto’s in Europa gebouwd noodzakelijkerwijs ook duurder moeten worden.
    Lekker bezig boekhoudertjes in Brussel!

    Login om te reageren
  23. potjak zegt

    12 juni 2024 om 16:29

    Wat ik graag zou willen weten en niet in het artikel staat. Waarover wordt de importheffing geheven? Ja over de specifieke auto, dat begrijp ik. Wordt het over de af fabrieksprijs geheven, over de inkoopprijs importeur geheven of over de verkoopprijs geheven? Dat maakt nogal een verschil neem ik aan.

    Login om te reageren
  24. RiKe zegt

    12 juni 2024 om 16:31

    De EV’s zijn te duur, en eventueel wat betaalbare modellen worden gewoonweg duurder gemaakt. En dan later gaan huilen dat de EV transitie niet snel genoeg gaat. Nou, wat gek is dat he?

    Login om te reageren
  25. mc96 zegt

    12 juni 2024 om 19:11

    Logische en juiste stap van de EU. Maar het gaat zeker ook de EU pijn doen.

    Login om te reageren
  26. Svda zegt

    13 juni 2024 om 07:14

    Gewoon alle EV’s weren die naar nederland komen is het beste. En weer verder gaan met fossiele brandstoffen zolang een land b.v als India in al die oude vervuilende zooi blijven rijden. Wij moeten alles ”groen” hebben maar in zulke landen geven ze er niets om en lachen europa hard uit.

    Login om te reageren
  27. Roadster1976 zegt

    13 juni 2024 om 13:02

    Dit toont de tekortkoming van de Europese autoindustrie aan. Dergelijke maatregelen zijn nooit goed. Korte termijn denken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North