• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chinese super-EV blijkt afschrijvingskanon

Auteur: RubenPriest, gepost 21 juni 2025 om 12:01 – 19 Reacties

De waarde van de Xiaomi SU7 Ultra verdampt na aanschaf.

Bij een afschrijvingskanon denk je doorgaans aan onderhoudsgevoelige benzineslurpers zoals een oudere Bentley Continental GT, BMW 7 Serie of recenter elektrische luxe modellen als de Porsche Taycan en Audi e-tron. Nu mag ook de gloednieuwe Xiaomi SU7 Ultra zich aansluiten bij deze twijfelachtige groep.

Recentelijk werd duidelijk dat een Chinese eigenaar van de Xiaomi SU7 Ultra zijn gloednieuwe elektrische bolide alweer te koop aanbiedt na slechts drie maanden bezit. Het gaat hier om de Chinese blogger en influencer “Cepingjun”.

Xiaomi SU7 Ultra waarde

Deze blogger deelde online zijn SU7 Ultra te willen verkopen voor 410.000 yuan (omgerekend ruim 56.000 euro), terwijl hij er in maart nog zo’n 560.000 yuan (ruim 77.000 euro) voor neertelde. Dat zou een forse afschrijving van ongeveer 150.000 yuan betekenen, oftewel ruim 20.000 euro. En dat alles in iets meer dan een kwartaal.

Dat de Xiaomi SU7 Ultra zo snel in waarde keldert, is opvallend omdat zijn kleinere broer, de reguliere Xiaomi SU7, juist bekendstaat om een bijzonder goede waardevastheid in China.

De standaardversie werd eerder juist populair doordat productieproblemen lange wachttijden veroorzaakten. Dit zorgde tijdelijk dat gebruikte SU7-exemplaren soms bijna net zoveel waard waren als nieuwe modellen, met een waardebehoud van meer dan 90% na één jaar rijden. Dat is een stuk hoger dan het gemiddelde van ongeveer 70% voor elektrische auto’s, aldus CarNewsChina.

Voor de Xiaomi SU7 Ultra lijkt dit niet te gelden. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat de Ultra-uitvoering veel sneller geleverd kan worden. Met de Xiaomi Auto-app kunnen kopers hun Ultra-model binnen negentien weken na bestelling ontvangen, terwijl het bij de reguliere SU7 kan oplopen tot bijna een jaar.

Daarnaast mikt Xiaomi met de SU7 Ultra specifiek op een niche van vermogende kopers. De razendsnelle SU7 Ultra begeeft zich in een uniek segment, rijke Chinese kopers kijken niet op op van een duizendje meer of minder.

Nu kun je nog geen keiharde conclusies trekken op basis van één geval. Bovendien speelt dit verhaal zich af in China. Eén ding is toch goed om in je achterhoofd te houden. Mocht de Xiaomi SU7 Ultra naar Europa komen, wees je dan bewust dat de afschrijving op dit model een dingetje kan zijn.

Ook interessant!

  • Klim zelf achter het stuur van de 1.526 pk sterke Xiaomi SU7 Ultra
    Klim zelf achter het stuur van de 1.526 pk sterke Xiaomi SU7 Ultra
  • Xiaomi SU7 Ultra verslaat Taycan Turbo GT [video]
    Xiaomi SU7 Ultra verslaat Taycan Turbo GT [video]
  • Echt waar: de CEO van Ford rijdt als daily een Chinese EV
  • Deze sedan heeft twee V8's en 1.548 pk

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, su7, ultra, xiaomi

Vorig bericht: « Video: Auto ramt gebouw, rijdt weer weg
Volgend bericht: Tesla Robotaxi evenement wordt gigantische sof »

Lees Interacties

Reacties

  1. banderas zegt

    21 juni 2025 om 12:21

    Sorry, maar dit is toch niet heel gek? Je bent sowieso niet echt handig bezig als je een nieuwe auto na 3 maanden weer weg doet. Dan wil je ook niet te dicht bij de nieuwprijs zitten met de verkoop, want anders kopen mensen ‘m wel nieuw.

    Login om te reageren
    • LoutervanPlezier zegt

      21 juni 2025 om 16:19

      De prijs na drie maanden, is ook de prijs na een jaar, de eerste afschrijving is de meest desastreuze van allemaal. Maar in dit geval is het misschien ook een achtelijke verkoopprijs. Want als er meer gevraagd wordt, is er dan geen koper te vinden? In Europa denk ik wel, want je hoeft niet meer te wachten op het karretje, je kunt gelijk sturen en dat mag best een prijs hebben, vinden Europeanen. In China is men te bang, is angst een ding in de cultuur en dat zorgt voor rare fratsen, als deze hoge afschrijving.
      Europeanen dragen speciaaltjes sowieso meer op handen en weten dat beter te waarderen, je moet het ook niet te gek maken, maar door het middengenomen waardeert de Europeaan een speciaaltje meer.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        22 juni 2025 om 08:28

        De meeste afschrijving is op de eerst en de laatste dag. Hoe verder die uit elkaar liggen hoe meer het lijkt alsof je afschrijving minder is. Die eerste en laatste dag zorgen namelijk dat er iemand aan het werk moet en die doet dat meestal niet vrijwillig.

        Login om te reageren
  2. padoempats zegt

    21 juni 2025 om 13:02

    Taycans dalen 2e hands inmiddels maar marginaal in prijs het laatste jaar. Aan de onderkant gebeurd heel weinig

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      21 juni 2025 om 13:40

      Zit je in dezelfde vijver te loeren? Er staan er een paar voor <50k al een poosje te koop die je niet wilt hebben, maar de versies met minder/weinig km en leuke opties en de goede samenstelling zijn zo weg inderdaad.

      Er staat wel een leuke te koop nu, maar die ga ik mooi niet verklappen ;)

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        22 juni 2025 om 09:39

        De versies met weinig km en leuke opties hebben dan ook veel meer afgeschreven per kilometer, opties waren ver van gratis…

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          22 juni 2025 om 10:35

          Opties schrijf je eigenlijk allemaal al in het eerste jaar af. Leren bekleding, schuifdak, premium audio heel fijn maar het doet niks voor de restwaarde. Die gaat gewoon via de ANWB tabellen.

          Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      21 juni 2025 om 14:01

      Gaat ook op voor de genoemde Bentley Continental, eenmaal op de bodem blijven ze stabiel rond de 50-60k hangen.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      22 juni 2025 om 08:30

      Zat er zelf ook naar te kijken maar hoor dat ze regelmatig naar de dealer moeten..

      Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      22 juni 2025 om 09:55

      Beter nog jaartje wachten en dan een uit 2012 met V8 kopen.

      Login om te reageren
  3. debeier100 zegt

    21 juni 2025 om 13:27

    Whoehssh, leasemaatschappijen schrikken zich over 3-4 jaar kapot , een wagenpark met boekwaarde en wat in werkelijkheid nogal afwijkt vd werkelijke waarde. . Dan is het afgelopen met de Chinees.
    De particulier gaat volledig het schip in, denkt aan een afschrijving van 40% na 3 jaar, maar blijkt 70% te zijn.
    Zo loopt je financiering en aflossing helemaal scheef, einde chinees.

    KOOP GEEN CHINEES, DIT ZIJN DE OUDERWETSE LANCIA NACHTMERRIES.

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      22 juni 2025 om 07:22

      Lancia nachtmerries? Dus ook geen Italiaans kopen?
      Wat nog meer niet?

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      22 juni 2025 om 08:31

      Nou doe mij maar z’n afgeschreven Chinese EV!

      Login om te reageren
  4. pivavar zegt

    21 juni 2025 om 14:37

    Een blogger …. Alles voor clicks. Autoblog. Na 3 maanden een auto weer willen verkopen doe je niet om geld te verdienen. Op die 3 uitzonderingen na.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      21 juni 2025 om 14:56

      Echt he, het zou fijn zijn als je op autoblog sommige bloggers kan blokkeren, zoals Ruben Priest en Jaapiyo

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        21 juni 2025 om 15:05

        Toch bedankt voor het lezen!

        Login om te reageren
  5. audirs3 zegt

    21 juni 2025 om 14:49

    Sorry maar ik vind nog wel meevallen toch?

    Login om te reageren
  6. Niels zegt

    21 juni 2025 om 15:55

    WHO doesn’t try, doesn’t win!

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    22 juni 2025 om 10:37

    Dus de gewone heeft een lange levertijd en is daarom waardevast? Ohh shit, de Chinezen hebben kunstmatige schaarste ontdekt!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North