
De waarde van de Xiaomi SU7 Ultra verdampt na aanschaf.
Bij een afschrijvingskanon denk je doorgaans aan onderhoudsgevoelige benzineslurpers zoals een oudere Bentley Continental GT, BMW 7 Serie of recenter elektrische luxe modellen als de Porsche Taycan en Audi e-tron. Nu mag ook de gloednieuwe Xiaomi SU7 Ultra zich aansluiten bij deze twijfelachtige groep.
Recentelijk werd duidelijk dat een Chinese eigenaar van de Xiaomi SU7 Ultra zijn gloednieuwe elektrische bolide alweer te koop aanbiedt na slechts drie maanden bezit. Het gaat hier om de Chinese blogger en influencer “Cepingjun”.
Xiaomi SU7 Ultra waarde
Deze blogger deelde online zijn SU7 Ultra te willen verkopen voor 410.000 yuan (omgerekend ruim 56.000 euro), terwijl hij er in maart nog zo’n 560.000 yuan (ruim 77.000 euro) voor neertelde. Dat zou een forse afschrijving van ongeveer 150.000 yuan betekenen, oftewel ruim 20.000 euro. En dat alles in iets meer dan een kwartaal.
Dat de Xiaomi SU7 Ultra zo snel in waarde keldert, is opvallend omdat zijn kleinere broer, de reguliere Xiaomi SU7, juist bekendstaat om een bijzonder goede waardevastheid in China.
De standaardversie werd eerder juist populair doordat productieproblemen lange wachttijden veroorzaakten. Dit zorgde tijdelijk dat gebruikte SU7-exemplaren soms bijna net zoveel waard waren als nieuwe modellen, met een waardebehoud van meer dan 90% na één jaar rijden. Dat is een stuk hoger dan het gemiddelde van ongeveer 70% voor elektrische auto’s, aldus CarNewsChina.
Voor de Xiaomi SU7 Ultra lijkt dit niet te gelden. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat de Ultra-uitvoering veel sneller geleverd kan worden. Met de Xiaomi Auto-app kunnen kopers hun Ultra-model binnen negentien weken na bestelling ontvangen, terwijl het bij de reguliere SU7 kan oplopen tot bijna een jaar.
Daarnaast mikt Xiaomi met de SU7 Ultra specifiek op een niche van vermogende kopers. De razendsnelle SU7 Ultra begeeft zich in een uniek segment, rijke Chinese kopers kijken niet op op van een duizendje meer of minder.
Nu kun je nog geen keiharde conclusies trekken op basis van één geval. Bovendien speelt dit verhaal zich af in China. Eén ding is toch goed om in je achterhoofd te houden. Mocht de Xiaomi SU7 Ultra naar Europa komen, wees je dan bewust dat de afschrijving op dit model een dingetje kan zijn.


![Xiaomi SU7 Ultra verslaat Taycan Turbo GT [video]](https://www.autoblog.nl/files/2025/06/xiaomi-w854839535-432x240.jpg)


Sorry, maar dit is toch niet heel gek? Je bent sowieso niet echt handig bezig als je een nieuwe auto na 3 maanden weer weg doet. Dan wil je ook niet te dicht bij de nieuwprijs zitten met de verkoop, want anders kopen mensen ‘m wel nieuw.
De prijs na drie maanden, is ook de prijs na een jaar, de eerste afschrijving is de meest desastreuze van allemaal. Maar in dit geval is het misschien ook een achtelijke verkoopprijs. Want als er meer gevraagd wordt, is er dan geen koper te vinden? In Europa denk ik wel, want je hoeft niet meer te wachten op het karretje, je kunt gelijk sturen en dat mag best een prijs hebben, vinden Europeanen. In China is men te bang, is angst een ding in de cultuur en dat zorgt voor rare fratsen, als deze hoge afschrijving.
Europeanen dragen speciaaltjes sowieso meer op handen en weten dat beter te waarderen, je moet het ook niet te gek maken, maar door het middengenomen waardeert de Europeaan een speciaaltje meer.
De meeste afschrijving is op de eerst en de laatste dag. Hoe verder die uit elkaar liggen hoe meer het lijkt alsof je afschrijving minder is. Die eerste en laatste dag zorgen namelijk dat er iemand aan het werk moet en die doet dat meestal niet vrijwillig.
Taycans dalen 2e hands inmiddels maar marginaal in prijs het laatste jaar. Aan de onderkant gebeurd heel weinig
Zit je in dezelfde vijver te loeren? Er staan er een paar voor <50k al een poosje te koop die je niet wilt hebben, maar de versies met minder/weinig km en leuke opties en de goede samenstelling zijn zo weg inderdaad.
Er staat wel een leuke te koop nu, maar die ga ik mooi niet verklappen ;)
De versies met weinig km en leuke opties hebben dan ook veel meer afgeschreven per kilometer, opties waren ver van gratis…
Opties schrijf je eigenlijk allemaal al in het eerste jaar af. Leren bekleding, schuifdak, premium audio heel fijn maar het doet niks voor de restwaarde. Die gaat gewoon via de ANWB tabellen.
Gaat ook op voor de genoemde Bentley Continental, eenmaal op de bodem blijven ze stabiel rond de 50-60k hangen.
Zat er zelf ook naar te kijken maar hoor dat ze regelmatig naar de dealer moeten..
Beter nog jaartje wachten en dan een uit 2012 met V8 kopen.
Whoehssh, leasemaatschappijen schrikken zich over 3-4 jaar kapot , een wagenpark met boekwaarde en wat in werkelijkheid nogal afwijkt vd werkelijke waarde. . Dan is het afgelopen met de Chinees.
De particulier gaat volledig het schip in, denkt aan een afschrijving van 40% na 3 jaar, maar blijkt 70% te zijn.
Zo loopt je financiering en aflossing helemaal scheef, einde chinees.
KOOP GEEN CHINEES, DIT ZIJN DE OUDERWETSE LANCIA NACHTMERRIES.
Lancia nachtmerries? Dus ook geen Italiaans kopen?
Wat nog meer niet?
Nou doe mij maar z’n afgeschreven Chinese EV!
Een blogger …. Alles voor clicks. Autoblog. Na 3 maanden een auto weer willen verkopen doe je niet om geld te verdienen. Op die 3 uitzonderingen na.
Echt he, het zou fijn zijn als je op autoblog sommige bloggers kan blokkeren, zoals Ruben Priest en Jaapiyo
Toch bedankt voor het lezen!
Sorry maar ik vind nog wel meevallen toch?
WHO doesn’t try, doesn’t win!
Dus de gewone heeft een lange levertijd en is daarom waardevast? Ohh shit, de Chinezen hebben kunstmatige schaarste ontdekt!