Chinezen dwingen PSA hun Parijse hoofdkwarier te verlaten

Auteur: , 36 Reacties

Sinds begin vorig jaar is het Chinese Dongfeng mede-eigenaar van PSA en drukken ze er de ene na de andere kostenbesparende maatregel doorheen. Zelfs het hoofdkwartier nabij de Arc de Triomphe blijkt niet veilig voor de Chinese besparingsdrift.

PSA Hoofdkantoor Parijs

Het gaat nog steeds niet goed met PSA, moederbedrijf van Citroën en Peugeot. 2014 begint slecht als bovenop de 11.200 eerdere ontslagen nog eens 1500 werknemers op straat worden gezet. Februari dat jaar nam het Chinese Dongfeng een belang van 14 procent in het bedrijf, voldoende om de Peugeot-familie zeggenschap te ontnemen. Zowel vadertje staat als de Chinezen pompten vele honderden miljoenen in het bedrijf en in ruil daarvoor wilden ze wel wat te zeggen hebben. Twee maanden nadat Donfeng zich had ingekocht verscheen het nieuws dat het modellenaanbod gehalveerd gaat worden om kosten te kunnen besparen. Onder druk van de Chinese mede-eigenaar wordt nu ook het hoofdkantoor aan de Avenue de la Grande Armée, het verlengde van de Champs-Élyséés, gesloten aldus Automotive News Europe.

Peugeot liet het pand in 1961 bouwen en vestigde er haar hoofdkantoor. In 1976 nam het Citroën over en werd het kantoorcomplex hoofdkantoor van het ontstane PSA. Voor het nieuwe hoofdkantoor zal het concern in 2017 uitwijken naar een goedkopere locatie in een westelijke voorstad van Parijs.



36 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
En waarom niet? Ze verkopen door dit pand echt geen auto extra heur.
@norge: het is allemaal voor de (peu)show!
In een woord pijnlijk, maar natuurlijk onbelangrijk gezien de gebeurtenissen in Parijs vandaag.
@pomoek: Die lafaards die onschuldige mensen vermoorden bedoel je?
@norge: yep
@pomoek: Ja, wat nu in Parijs gebeurt is werkelijk te bizar en triest voor woorden, maar nieuws is nieuws, ook als het over Parijs gaat.
@dizono: je hebt gelijk hoor, maar ja, Parijs, het toeval.
Waarom zou je een heeeeul duur pand willen hebben op een hele dure locatie?? Je verkoopt geen enkele auto meer hoor.
Dus ja wel terecht.
@zakar36: Het geeft een soort prestige en trots. Maar je koopt er niets voor en in tijden van zwaar weer, moet je inderdaad dit soort overbodige kostenposten weg snijden.
@zakar36: In deze tijd is dat lastig ja.Maar hetzelfde hoor je ook altijd over dealers met mooie showrooms.Mensen willen gewoon in alle rust in een mooie en nette showroom een van hun grootste aankopen doen.Of met Italiaanse koffie,WiFi,TV,verse kranten,ruime balie en keurige hostess wachten tijdens onderhoud.Het mag alleen geen geld kosten.
@sydney:
Dat is een misvatting die door importeurs door je strot worden geduwd.
Ik ga liever naar een merkspecialist, kan ik lekker mee ouwehoeren tijdens de reparatie.
De koffie is dan misschien minder maar de merkbeleving is daar stukken groter dan in zo’n ijspaleis..
@tupperware: Maar jij bent een liefhebber.Wil nog het liefst de oliegeur opsnuiven in een werkplaats vol vergeelde tegeltjes.Maar dat geldt niet voor de meeste autobezitters.Dat er door de importeur en uiteindelijk dus de fabriek (te) veel wordt opgedrongen is zeker een feit.
@tupperware: Toen ik 2 jaar geleden zelf nog Alfa’s deed werkte daar een zeer groot liefhebber en kenner van Alfa Romeo in de werkplaats.Bekend door heel Nederland en toevallig de vader van een vriend van ons.Er huist vaak meer merkliefde(vooral in de werkplaats) achter de façade van die ‘ijspalijzen’ dan je zou denken.
@sydney:
Dat zal best, al zal je dat als klant nooit weten, je komt immers niet in de werkplaats….
Als ik mag spreken voor de Mercedes dealer waar ik nog weleens kom, dan klopt het waar het trots betreft.
Als ze echter een storing moeten oplossen komen ze niet verder dan een diagnose apparaat dat vertelt dat er iets stuk is….
@sydney: Ik heb nog altijd wel vooroordelen over gozer die 2e hands auto’s verkopen terwijl ze in hun caravan zitten op ergens halverwege een weiland.
Maar het andere uiterste: die mooie showroom, hoef ik ook niet.
En als ze iets moeten fixen wat 1 of 2 uurtjes kost? Geef me een lift naar de stad/winkelcentrum of een 15 jaar oude ingedeukt koekblikje mee voor de paar uur; ik hoef die koffie niet, hostesses of wat dan ook niet.
En dan sta je in zo’n mooie showroom; dan komt er zon verkoper tegen je aan lullen die minder van de auto afweet als jij; daar wordt je dan ook moe van. Of ze proberen je een lease te verkopen, terwijl ze zelf niet eens vragen over de lease kunnen beantwoorden. Of je vraagt ze of je je huidige auto kan inruilen; zeggen ze ja, maar komen ze, ondanks herhaaldelijk vragen, terug met een aanbieding minder dan 50% van de eerste de beste caravan-man-verkoper verder op.
Nee, bij merken dealers word ik ook niet veel vrolijker (dit waren 3 voorbeelden van Mercedes, Audi en BMW, afgelopen jaar).
Binnekort zitten ze op een industrie terrein ver van parijs…… Gewoon lekker blijven zitten! Status is ook belangrijk als je bij de grote autofabrikanten er bij wil horen! En nee ik heb geen gucci petje op.
@henkhupelschoten: “Status is ook belangrijk als je bij de grote autofabrikanten er bij wil horen!” Status bereik je door daden, niet door bezittingen en al helemaal niet door een kantoorpand. En wie er bij wil horen toch, hoort er per definitie niet bij, toch?
Ik bedoel VW zit op een spuuglelijk industrieterrein in haar spuuglelijke stad. Porsche zit in Zuffenhausen nou ook niet in het mooiste deel van Stuttgart.
Ik snap die showrooms daar ook niet helemaal. Puur prestige om daar te kunnen en mogen zitten met een bedrijf. Het is niet dat je daar even naar binnen kunt wippen een kapot lampje in je auto. je wordt dan direct doorgestuurd naar een garage ergens buiten de periferique.
@Kvgorp: Wat dat betreft waren de drie Franse merken weer eens hun tijd heel ver voorruit.Overal in Europa verschijnen nu dit soort Paleizen.Niet met de bedoeling om direct een auto te verkopen,maar indirect door ‘merkbeleving'(Brrrr…Kudtwoord)Of zelfs showroom in winkelstraten(en dan bedoel ik geen pop up’s)Bij Tesla in de PC Hoofstraat hoef je ook niet langs te komen voor een wintercheck.
Tja dat had je kunnen weten, die chinezen slopen alles wat een merk onderscheidend maakt
@mrrallycross: Want een kantoorgebouw uit de jaren ’60 maakt PSA onderscheidend?
Aah, de McKinsey methode!
Stap 1) Verwissel je luxe hoofdkantoor in voor een sober kantoorpand op een industrie terrein.
Stap 2) Schaf alle onnodige extraatjes voor het personeel af (bonus regelingen, fitness, auto van de zaak)
Stap 3) Maak de organisatie structuur vlakker en minder bureaucratisch door het afschaffen van management lagen.
Stap 4) Versober de beloningsstructuur van het management: Lagere beloning en meer gericht op lange termijn resultaat.
Stap 5) Verklein het personeelsbestand. Ga voor iedere werknemer na of we echt niet zonder kunnen. Het gezegde is niet voor niets: McKinsey in the house: 10.000 employees on the street!

Gefeliciteerd! U heeft zojuist een efficiënte organisatie gecreëerd!
@stephano: Komen nog een paar stappen bij:

6) Non-kern en non-rendabele activiteiten verkopen en uitbesteden om structurele kosten footprint te verkleinen
7) Eventuele patenten verkopen om cashflow te vergroten
8) Bedrijf snel verkopen om max ROI te realiseren voordat de uitholling het bedrijf doet klappen
9) Volgend slachtoffer zoeken.
@stephano:

Nu is het ook wel redelijk inefficiënt om 10000 mensen in dienst te houden als blijkt dat ze idd niet nuttig zijn. Je doet je werknemers er geen plezier mee van de boeken te moeten sluiten.
@stephano: Schapenhouder, midden in de (heuvelige) weide, ziet opeens een Range Rover zijn land op komen rijden. Man in pak stapt uit, loopt naar de boer toe en zegt: Meneer, ik zie u hier zo staan in de weide, beetje te nixen, zeer in-efficient. Ik wil u wel helpen. Boer: “Neh, waarom zou je, gaat prima hier”. Man in pak: “Ok meneer, ik kom van McKinsey en ben de slimste die u kan inhuren; maar ik zal t u bewijzen. Ik kan u in 3 minuten vertellen hoeveel schapen u hier op uw land heeft. Als ik t goed heb, krijg ik er een van u, als ik het fout heb, ga ik gelijk weer weg”. Boer stemt toe. Consultant loopt terug naar zn RR, pakt z’n laptop, doet moeilijk in zn excel en na 3 minuten is ie terug: “u heeft 243 schapen hier… en volgens mijn berekeningen kan u er makkelijk 400 houden hier!” Met een grijns op zn harses pakt ie een schaap op en wil weer weglopen. Boer: “Ja, hallo, wacht ns even, je hebt t fout! Dat is wat jullie poepverkopers altijd doen. Beetje aankomen rijden met je dure auto’s en pakken en mij vertellen wat ik toch al lang weet. Overigens heb je t ook fout, ik heb maar 242 schapen; en zet nu mijn Golden Retriever maar weer neer!”
Enigszins vernederend dat PSA uit de hoofdstad wordt verdreven door Chinezen. Ben benieuwd of degenen die het verkocht hebben nu enigszins spijt hebben.

Daarom wil je externe invloed in je bedrijf dus voorkomen… liever wat minder winst maar een fijne werkplek, waar je toch al 8 uur per dag zit!
@Sorcerer:
als er verlies wordt gedraaid duurt dat baantje van 8 uur per dag ook niet heel lang meer..
dan liever buiten de stad werken..
@Sorcerer: De kostenbesparing zal er heus mee te maken hebben,maar lijkt mij eerder een excuus dan een reden voor verhuizing.Hier zit gewoon zakelijk spierballentaal achter.
Naar mijn mening is dit gewoon een logische maatregel. Als het slecht gaat met je bedrijf zoek je kostenbesparende maatregelen…
@carreza: Naar mijn mening doe je dat ook als het niet slecht gaat, anders ben je gewoon aan het verspillen en dus te duur.
Zolang ze de C_42 showroom in ere houden vind ik het prima.
@Edge: Ahaa! Moest het even googelen, maar vanaf dat ik de foto zag wist ik het weer. Ben er ook nog geweest, idd een pareltje. Moeten ze zeker behouden, en gaan ze vast wel doen, maar het lijkt me voorspelbaar dat het binnenkort DS_42 wordt…
Juist. Het hoofdgebouw niet meer kunnen betalen, maar wel met een fabrieksteam meedoen aan de Dakar…
@dikdraak: ja Autosport sterkt het imago. Een kantoorpand interesseert niemand iets.
Donkervoort op de PC Hooftstraat zou ook nutteloos zijn.
@dikdraak: Misschien zit er allemaal nieuwe techniek in de Dakarauto’s. Waar je later wat aan hebt. Zie F1 boldides met het zelfde verhaal
@dikdraak:

Kunnen of willen?

Verder geen idee hoe het daar zit. Maar als je voor het gross van de werknemers de pendeltijd kunt verkorten door te verplaatsen, in het centrum zitten is nu niet per se goed bereikbaar zijn, zeker niet als de stad te duur is voor je werknemers en die allemaal van erbuiten moeten komen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).