• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chip in kenteken: geen ontkomen meer aan

Auteur: ricardo, gepost 25 mei 2012 om 09:06 – 82 Reacties

Chip, het meest veelzijdige stukje overheidscontrole. CHIP!

De Nederlandse overheid gaat onze kentekenplaten massaal chippen. Daar lijkt geen ontkomen meer aan. Eind vorig jaar leurde een VVD’er al met dit idee, en nu komt ook de RAI Vereniging met een advies aan minister Schultz om de RFID-chip op grootschalige wijze te implementeren in auto’s. Een ultiem middel om totaalcontrole op de weg te verkrijgen in de strijd tegen benzine- en autodiefstal.

De chip van het type RFID (Radio Frequency Identification) leent zich goed om op afstand op een simpele manier te worden uitgelezen. Elke chip in het kenteken krijgt een unieke code die, samen met de cijfer/lettercombinatie op de plaat, voor een unieke identiteit zorgt. Alsnog fraudegevoel door middel van jatten zegt u? Ook daar hebben ze wat op gevonden. Iedereen krijgt namelijk nog een klein ‘kenteken’ achter de voorruit, dat ook weer voorzien is van een RFID-chip. Als dit plan er komt moeten we dus verplicht ZO’N STICKER opplakken.

Agenten en bijvoorbeeld pomphouders kunnen op een afstand van ongeveer 20 meter de chip uitlezen met een scanner (á duizend euro) en zien dus direct wat voor vlees ze in de kuip hebben: staat de auto als gestolen geregistreerd & kloppen de kentekengegevens wel of niet.

Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit vermoedt dat er dankzij het chipkenteken honderden auto’s minder verdwijnen, omdat de omgekatte exemplaren direct door de mand vallen bij een controle. Tenzij ook de voorruit met het mini-kenteken wordt overgezet natuurlijk. Of die RFID-chip wordt gekraakt & vervalst. Want echt waterdicht zijn systemen van de overheid in combinatie met chiptechnologie nou ook weer niet.

Wie denkt dat dit plan onhaalbaar is heeft het mis. Een collectief gevormd door de RAI Vereniging, RDW, ANWB, BOVAG, het Korps landelijke politiediensten, openbaar ministerie en de producenten van nummerborden hebben allen hun zin gezet op het chippen van kentekenplaten. Die semi-digitale gele plaat komt er dus gewoon. Of u dat nou wil of niet.

Het invoeren van de chipkentekens zou 17 miljoen euro kosten, en een besparing van 70 miljoen euro voor het bedrijfsleven alsook de overheid moeten opleveren. En we zijn allemaal weer een stukje zichtbaarder op de overheidsradar. Maar aan de andere kant: brandstofstelende mafketels wordt het zo een stuk moeilijker gemaakt. (via Telegraaf)

Ook interessant!

  • De status van elektrische bestelwagens volgens RAI Vereniging
  • Video: elektrische kenteken verduisteraar is onhandig
  • Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
    Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
  • landbouwvoertuigen
    Landbouwvoertuigen nog te vaak zonder kenteken

Nieuwste artikelen

  • Deze twee BMW 7-Serie’s luidden het einde in van een land…en het afscheid van uw trouwe verslaggever
  • Hot Take: Max Verstappen kan nog de nieuwe Sebastian Vettel worden
  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
FacebookTweetPinLinkedIn

kenteken, rai-vereniging, Verkeer

Vorig bericht: « BMW 7 Serie krijgt facelift & nieuwe motoren
Volgend bericht: Gumballers rollen New York binnen [Gumball 3000] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    25 mei 2012 om 09:11

    Please zeg me dat ze daarmee gaan laseren zodat die freaking lelijke gele platen eindelijk van die auto’s af mogen!

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      25 mei 2012 om 09:14

      @Jochempie: beter lezen, “samen met de cijfer/lettercombinatie op de plaat”

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        25 mei 2012 om 09:24

        @MARS: I know, maar op ten duur mag die cijfer/lettercombinatie van mij überhaupt verdwijnen.. Als RFID’s en andere chips werken om je boodschappen in te scannen door met je winkelwagentje door een poortje te lopen, werken ze ook wel bij (traject)controles etc.

        Login om te reageren
        • mcdonald zegt

          25 mei 2012 om 09:54

          @Jochempie: De kentekenplaat hou je gewoon omdat deze visueel te lezen is, dus met het oog en zonder apparatuur.

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            25 mei 2012 om 10:02

            @mcdonald: Dat snap ik ook wel! Maar het is in mijn ogen een ontsierend voorwerp dat zo snel mogelijk moet verdwijnen. U wilt x-duizend euro uitgeven aan een prachtige auto? Geen probleem, maar dan schroeven wij er wel even twee gele blikken platen op…

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              25 mei 2012 om 11:31

              @Jochempie: ontkom je helaas niet aan. Politie heeft misschien dan die apparatuur, maar als iemand tegen je geparkeerde auto rijdt en ervandoor gaat, heb je getuigen nodig die de auto hebben gezien. Dan is snel een kenteken lezen wel handig. Vooraan mogen ze er wel af van mij

              Login om te reageren
          • the-budel-guy zegt

            25 mei 2012 om 11:07

            @mcdonald: laat dan teminste de plaat voor weg.

            bij bijna alle auto’s is de neus mooier zonder dat lelijke ding er voor

            Login om te reageren
  2. MARS zegt

    25 mei 2012 om 09:13

    Ben benieuwd naar de comments over privacy! :)

    Login om te reageren
  3. Megakix zegt

    25 mei 2012 om 09:21

    ..een beetje crimineel heeft NU al een passende oplossing voor het klauuwen van auto’s verzonnen.

    Login om te reageren
  4. EdwinV zegt

    25 mei 2012 om 09:21

    Zou mooi zijn als het ipv de gele platen zou komen, maar daar kom je dan in het buitenland niet mee weg als je een keer met je auto de grens over gaat :-)

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      25 mei 2012 om 10:55

      @EdwinV: Gewone platen blijven handig bij slagbomen die open gaan d.m.v. kenteken herkenning.

      Login om te reageren
      • fant zegt

        25 mei 2012 om 12:25

        @RoT___: Die zouden ook makkelijk werken met zo’n chip lijkt me. Denk dat de platen vooral moeten blijven voor asociale mensen die na een aanrijding snel wegrijden, want “11-AA-BB” werkt iets beter om een auto op te sporen dan “een rode honda civic”.

        Login om te reageren
  5. timberleek zegt

    25 mei 2012 om 09:22

    Het doel van zo’n voorruit is om er door heen te kijken, naar het verkeer om je heen (ja er zijn diverse mensen die dat niet doen). waarom willen zoveel landen dan dat je die ruit onder plakt met troep?

    Buiten het feit dat het systeem niet gaat werken en 3 keer zoveel gaat kosten als ze denken

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      25 mei 2012 om 10:33

      @timberleek: Ja want jij kijkt door heel je voorruit? Als ik door sommige delen van mijn voorruit kijk zie ik gewoon motorkap. Daarnaast zou zo’n sticker ook op de achterruit kunnen natuurlijk

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        25 mei 2012 om 10:46

        @911GT2: Ja lekker met die geblindeerde achterruiten tegenwoordig.

        Login om te reageren
      • timberleek zegt

        25 mei 2012 om 11:00

        @911GT2:

        ik denk dat het niet zal mogen bij je achterruit.

        maar als je ziet voor hoeveel dingen je al een sticker krijgt voor op je voorruit. vignetten etc

        Login om te reageren
      • midasracer zegt

        25 mei 2012 om 11:07

        @911GT2: Ik heb geen achterruit op mijn cabrio. En hoe moet het op een Ariel Atom? Ook geen voorruit.

        Login om te reageren
    • fant zegt

      25 mei 2012 om 12:26

      @timberleek: Ja, krom is dat het zelf bestickeren van de voorruit wel aan regels gebonden is, maar dat de overheid er wel allerlei meuk op mag plakken.

      Login om te reageren
  6. timberleek zegt

    25 mei 2012 om 09:28

    Overigens is dit heel makkelijk om na te maken voor de iets slimmere crimineel (en die zijn er zat inmiddels).
    die maken gewoon een eigen rfid controller + sticker en bij het jatten lezen ze die van jou even uit om het in hun nep sticker te zetten.

    En het grootste euvel is nog “omdat de omgekatte exemplaren direct door de mand vallen bij een controle”.
    wanneer hebben jullie voor het laatst een verkeerscontrole meegemaakt?

    Login om te reageren
  7. babbaloerie zegt

    25 mei 2012 om 09:31

    De OV-chipkaart werkt volgens mij ook met een RFID -chip. En we weten allemaal hoe veilig dat is :/
    Jammer dat de overheid niet lijkt te leren van z’n fouten.

    Login om te reageren
  8. midasracer zegt

    25 mei 2012 om 09:31

    Waarom moet dat weer zo ingewikkeld? Je hebt toch ook van die speciale kentekenplaten die in stukken breken als je hem van een auto wilt stelen. Een eenvoudige oplossing zonder al die technotroep.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      25 mei 2012 om 09:57

      @midasracer: Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

      Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    25 mei 2012 om 09:42

    1975, kenteken Deel III wordt ingevoerd samen met een kopie Deel III
    Er zou never nooit meer een voertuig gestolen worden…….
    Oh ja, kostte toen wel ff jaarlijks D.fl 17,50.
    Drie weken later liep de penoze met blanco Deel III’tjes op zak
    Werden gewoon in België gedrukt.
    Ik ben te oud om nog in sprookjes en Sinterklaas te geloven.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      25 mei 2012 om 09:58

      @desjonnies: yup, zo wordt er weer wat verzonnen he… Ach, goed voor de werkgelegenheid denk ik dan maar. ;)

      Login om te reageren
  10. Lotus-Omega zegt

    25 mei 2012 om 09:53

    ik twijfel aan de efficentie van de chip, moet iedere bestaande auto ook andere platen?
    als ze hier nou eens niks aan uitgeven, want er is een begrotings te kort, maar gewoon alle nieuwe kenteken platen die nu uitgeleverd worden van die speciale breek platen zijn? dat lijkt me veel goedkoper.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      25 mei 2012 om 10:21

      @Lotus-Omega: Nee hoor, laten we het anders doen. Wie hebben voornamelijk baat bij dit soort systemen? Pomphouders (zeggen ze, ik betwijfel het), verzekeringsmaatschappijen en leasemaatschappijen. Ik stel voor dat die dus ook maar de kosten van deze oplossing dragen.

      Ik jat geen auto’s, nummerplaten of benzine. Ik betaal al extra voor m’n benzine en verzekering omdat anderen dat wel doen, het is dus nogal krom dat ik vervolgens ook nog eens voor de oplossing (waarvan de werking twijfelachtig is) moet betalen.

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        25 mei 2012 om 11:00

        @potver7:

        dan moet je het alsnog betalen via hogere premies etc

        Login om te reageren
  11. remonrace zegt

    25 mei 2012 om 10:01

    Ein-de-lijk. RFID’s werken perfect, het heeft meer te maken met het systeem wat er achter ligt bij de OV-chip wat maakt dat het faalt. Daarnaast: volgensmij is het systeem inmiddels waterdicht gemaakt.

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      25 mei 2012 om 10:06

      @remonrace:

      heel leuk allemaal, maar het wordt weer een enorm duur systeem waar nu al veel haken en ogen aan zitten.
      Er zijn al prima systemen te vinden over de wereld, maar we moeten weer geld vergooien aan ons eigen systeem met straks al zijn problemen.

      gewoon dingen als afbreekplaten, simpel, goedkoop en effectief

      Login om te reageren
      • jeffreym3 zegt

        25 mei 2012 om 10:19

        @timberleek: Nee joh, wij zijn toch zo’n vooruitstrevend land? Dit kunnen wij wel betalen. Het gaat immers zó goed met Nederland op moment :/

        Login om te reageren
  12. yoeri85 zegt

    25 mei 2012 om 10:02

    Ik zat me af te vragen:
    Kun je het onmogelijk maken voor de onze lieve blauwe vrienden om de chip uit te leven als je er een stuk magneet voor houdt/tegenaan plakt of iets dergelijks?
    Als de overheid dan toch totale controle wil hebben over hoe men rijdt kunnen ze beter railsen/railen (ik weet niet precies hoe je het schrijft) gaan aanleggen ipv wegen. Dan kan iedereen met exact dezelfde snelheid richting werk. De overheid weet wel ieder beetje lol wat je in het auto rijden nog kunt hebben eruit te zuigen :-(

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      25 mei 2012 om 10:51

      @yoeri85: Rails ;) Als dat kan dan plaats ik een mooie magneet achter de kentekenplaat. Enkel even je van de domme moeten kunnen houden bij staandehouding.

      Login om te reageren
      • yoeri85 zegt

        25 mei 2012 om 11:01

        @RoT___:
        Rails dus, thanx.

        Login om te reageren
  13. timberleek zegt

    25 mei 2012 om 10:03

    Er is trouwens nog een probleem met dit systeem.

    de plaat kan gejat worden, maar aangezien je de auto moet openbreken om het 2e deel te verkrijgen neemt met alleen de plaat. Dus het achterblijvende deel is een groot deel van de veiligheid.

    maar er rijden best wat cabrio’s en motoren rond…
    Die missen nogal eens zo’n groot metalen ding boven de stoelen

    Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      25 mei 2012 om 10:24

      @timberleek: raampje intikken is zo gebeurd hoor
      ben ooit 10 min weg geweest van mijn auto en jawel radio weg :(

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        25 mei 2012 om 10:37

        @Bart_V:

        ja dat is ook weer zo.

        dat maakt het systeem eigenlijk nog nuttelozer

        Login om te reageren
  14. kaasboerin zegt

    25 mei 2012 om 10:06

    Mooi, nu weten ze niet alleen waar we zitten als we met het OV op pad zijn, maar nu ook als we met onze eigen auto op pad zijn. Over ’n paar jaar zit er een chip in je vreten, weten ze precies hoevaak je schijten moet.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      25 mei 2012 om 10:16

      @kaasboerin:
      George Orwell 1984.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        25 mei 2012 om 11:11

        @desjonnies: Thanks, heb ‘m zojuist besteld.

        Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      25 mei 2012 om 10:17

      @kaasboerin:

      Ach als ze je zoeken kan het ook via je mobiel. Dus wat betreft privacy is het bullshit. Het is alleen de vraag of ze gaan bekeuren aan de hand van een trackingssysteem. Dat zou dus wel fucked up zijn.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        25 mei 2012 om 10:24

        @jack_abarth: Daar hebben ze de TomTom gegevens al voor. Ik zou maar oppassen, straks krijgen we de schijt-tax.

        Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      25 mei 2012 om 10:51

      @kaasboerin:
      De chip kan uitgelezen worden tot op ongeveer 20 meter. Het is dus niet bepaald een tracker. Je telefoon is een stuk gevaarlijker wat dat betreft en daar maakt niemand zich zorgen over.
      Wat mij vooral hindert is dat het meteen weer zo duur moet. Als het probleem is dat kentekenplaten zo makkelijk af te schroeven zijn, zet er dan breekbare op. Al die electronica is te saboteren of gaat vanzelf kapot.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        25 mei 2012 om 10:54

        @oxymoron: Ik heb gehoord -neem me niet kwalijk als dit bullshit is- dat dit in Amerika al een tijd is, maar dat ze daar bij veel, al dan niet elke stoplicht een module’tje hebben die dus contact maakt met de chipjes, zodat ‘ze’ alsnog precies kunnen monitoren waar je uithangt.

        Login om te reageren
        • Revvji zegt

          25 mei 2012 om 11:50

          @kaasboerin: Ach, da’s volgens mij allemaal paranoïde hippiebullshit. Als ze willen, weten ze heus wel altijd waar je uithangt, zo’n chip of niet. Denk maar aan Bluetooth, elke keer als je op internet gaat met je smartphone, jouw gps-bakje, noem maar op.
          Wat ze met die info ZOUDEN kunnen doen is allemaal wettelijk vastgelegd. In België bvb. heet dat bijzondere opsporingsmethodes, en moet de politie/parket al een flinke zaak tegen jou lopen hebben om die te mogen gebruiken. En als je dan al gelooft dat ze hun voeten vegen aan die regels, denk dan eens aan wat je allemaal gedaan hebt dat “illegaal” (laat ons zeggen grijze zone) is en bedenk dan eens of je gepakt geweest bent. Maar of je dat gelooft of niet is jouw keuze uiteraard en heb ik me verder niet mee te moeien ;)

          Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            25 mei 2012 om 12:13

            @Revvji: Toch is ’t allang bekend dat de Politie gegevens van TomTom krijgt..

            Login om te reageren
            • Revvji zegt

              25 mei 2012 om 12:56

              @kaasboerin: Ja? Geen idee van.. Heb je daar een bronnetje van of zo, zou wel eens willen weten waar het om gaat ;) Niet dat ik je niet geloof, maar ik heb gewoon geen flauw benul van waar je het over hebt, dus ik wil ook mee zijn :P
              En dan nog, wat gebeurt ermee? Voor wie wordt het gebruikt? Om tegen de licht zondigende burger te gebruiken wegen de baten toch niet op tegen de kosten, vermoed ik?

              Login om te reageren
              • kaasboerin zegt

                25 mei 2012 om 13:00

                @Revvji: http://www.autoblog.nl/archive/2011/04/27/let-op-we-worden-verraden-door-tomtom

              • Revvji zegt

                25 mei 2012 om 13:07

                @kaasboerin: Da’s dan inderdaad vrij corrupt, en dat moet tegengehouden worden. Is daar dan geen klacht tegen neergelegd via Raad van State (of hoe dat ook heet bij jullie :P)?

              • Revvji zegt

                25 mei 2012 om 13:11

                @kaasboerin: Is aan de andere kant ook wel een signaal dat we moeten leren onze contractjes beter te lezen. En leren weigeren als het ons niet bevalt en eventueel overstappen naar de concurrentie. M’n pa en ik zijn toevallig momenteel aan het kijken om een Garmin te kopen, als ik eraan denk zal ik eens proberen uitvogelen hoe dat bij hen zit..

  15. potver7 zegt

    25 mei 2012 om 10:12

    Moeten ze alleen nog even uitleggen hoe dit systeem brandstofdiefstal kan voorkomen.

    Kentekens kunnen ze nu ook al scannen, en dus controleren of de auto als gestolen geregistreerd staat of dat de kentekengegevens kloppen(tenminste, als ze toegang tot die info krijgen, maar dat geldt ook bij het nieuwe systeem).

    Login om te reageren
    • Revvji zegt

      25 mei 2012 om 11:59

      @potver7: Ik denk dat die RFID’s iets meer foolproof zijn. Ik denk dat je meer kans hebt dat een machine een fout maakt bij het lezen van een kenteken, dan een code ontvangen via radiosignalen. Maar pin me daar niet op vast, da’s gewoon wat ik vermoed.

      Login om te reageren
  16. porsche928 zegt

    25 mei 2012 om 10:14

    Rfid chips zijn op afstand kapot te maken, wie moet de nieuwe gaan dokken???

    Login om te reageren
    • Revvji zegt

      25 mei 2012 om 12:03

      @porsche928: Overheid toch waarschijnlijk? Zal wel min of meer hetzelfde zijn als garantie op je gsm, gps, etc. Alle schade die niet aan jouw fout gebruik en normale slijtage toe te schrijven valt, zouden zij moeten vergoeden. Of het zo zal zijn, weet ik niet, net als ik niet weet of de termijn dan ook maar 2 jaar bedraagt. In België waren we ook verplicht om onze oude nummerplaten weg te gooien bij de inschrijving van een nieuwe wagen om ze dan te mogen vervangen door een duurdere Europese..

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        25 mei 2012 om 12:34

        @Revvji:

        keep dreaming. zoals altijd zal de burger de rekening krijgen. net als met massaal falende ov chipkaarten. dan mag je gewoon een nieuwe kaart betalen en 3 weken niet reizen met je abbo omdat je geen kaart hebt.
        en waarom gingen ze kapot? omdat ze in portemonnees zaten, dan buigen ze wel eens wat. Tja dat is het basisprincipe van een pasje. al mijn andere pasjes kunnen er prima tegen, maar die van hun natuurlijk niet

        Login om te reageren
        • Revvji zegt

          25 mei 2012 om 12:54

          @timberleek: Tjah, ok dan, edit: zo zou het moeten zijn :P Wat die OV-kaarten betreft weet ik niet veel van, ik ben een Belg, dus ben me daar niet zo van bewust, vergeef me ;)

          Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          25 mei 2012 om 14:32

          @timberleek: Alle pasjes door bedrijven met winstoogmerk = goed. Alle pasjes van overheid (lees: ambtenaren) = failmeuk. Maar goed, ‘pasjes’ kan je bij deze in principe met elk woord vervangen.

          Login om te reageren
  17. frisian zegt

    25 mei 2012 om 10:14

    Ben benieuwd of ik nog wat door de voorruit kan zien binnenkort, lelijke kenteken sticker, Umweltplakkette, Tol vignet voor Oostenrijk, Zwitserland, Slovenie. Tol kastje voor Denemarken, Zweden, Frankrijk en Spanje. Owjah de Belgen wilden ook nog een vignet. Nee geweldigd bedacht.

    Als ze nu gewoon die criminelen aanpakken inplaats van de burger hiermee lastig te vallen. Wat zal het een criminele Rus uitmaken dat die sticker niet meer op z’n omgekatte nederlandse auto klopt.

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      25 mei 2012 om 10:49

      @frisian: Vergeet de lomp grote kaarten van je parkeervergunning niet, die dingen zijn ook zo groot als een enveloppe.

      Login om te reageren
      • frisian zegt

        25 mei 2012 om 11:27

        @RoT___: Je hebt helemaal gelijk, alleen hier in Friesland heb ik ze niet nodig gelukkig

        Login om te reageren
      • frisian zegt

        25 mei 2012 om 11:30

        @RoT___: Dan zijn er ook nog mensen met een invalide kaart. De voorruit begint een beetje op een stickervel voor kinderen te lijken

        Login om te reageren
    • Hubert zegt

      25 mei 2012 om 12:19

      @frisian:
      Dus je plakt heel je voorruit vol met buitenlandse rotzooi, maar een chipje voor Nederland mag niet?
      Laat Geert het maar niet horen…

      Login om te reageren
  18. sdk16420 zegt

    25 mei 2012 om 10:25

    een besparing van 70 miljoen euro

    En wie mag de duurdere kentekenplaten gaan betalen? Makkelijk praten met hun besparing.

    Login om te reageren
    • frisian zegt

      25 mei 2012 om 11:33

      @sdk16420: Dat zal wel hetzelfde worden als met die GAIK nummerplaten, binnen 2 jaar dient iedereen ze verplicht op z’n auto te hebben. Kosten voor de eigenaar van de auto en APK afkeur indien afwezig.

      Login om te reageren
  19. harrienak zegt

    25 mei 2012 om 10:36

    Blijft om te janken he, de overheid en IT. Los van het feit dat ze die chips ws. nooit waterdicht krijgen en de ‘gewone’ man weer de dupe wordt als zijn RFID gecloned is, kun je deze problemen zoveel simpeler oplossen.

    RFID nummerplaten tegen diefstal? Nummerplaten verwisselen in Nederland toch niet van eigenaar (zoals in Duitsland) dus gewoon zorgen dat de nummerplaten niet verwijderd kunnen worden zonder de auto of het nummerbord zelf serieus te beschadigen.

    RFID tegen benzine dieven? Gewoon eerst naar binnen zeg hoeveel je wilt tanken, 10, 20, 30 liter of tank vol (gewoon 150 ~ 250 euro op de pas blokken dan) en dan pas tanken. Probleem ook opgelost.

    Zó, 17 miljoen euro bespaard (alsof ze het voor dat bedrag voor elkaar krijgen, laat me niet lachen, wordt sowieso 50 miljoen…)

    Login om te reageren
    • harrienak zegt

      25 mei 2012 om 11:40

      @harrienak: nummerplaten wisselen niet van auto in Nederland, bedoelde ik, ipv eigenaar

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        25 mei 2012 om 12:47

        @harrienak:

        inderdaad, sterker nog bij veel tankstations heb je al gewoon een pin terminal waar je eerst moet pinnen, dan tanken en dan schrijft hij het automatisch af.
        wegrijden na tanken heeft geen zin, je hebt toch al betaald.
        dan hoef je ook niet te kijken hoeveel iedereen wilt tanken, je kan zoveel doen als je wilt. hij schrijft automatisch af als je klaar bent

        Login om te reageren
  20. RoT___ zegt

    25 mei 2012 om 10:45

    Dus na tegen een trekhaak geparkeerd te hebben is het niet meer mogelijk om de deuk uit de plaat te slaan, maar moet een nieuwe aangevraagd worden omdat de chip kapot is. Duur geintje als je vaak dicht achter een ander moet parkeren.

    Login om te reageren
  21. morris zegt

    25 mei 2012 om 10:47

    Maakt het invoeren van rekeningrijden wel een stuk makkelijker. Je hebt geen dure tolpoorten meer nodig, maar slechts een lus in de weg voor het scannen van de chip. Techniek kun je vervolgens ook gebruiken op andere plaatsen dan alleen op de snelweg, bijv. de provinciale wegen.

    Login om te reageren
  22. 72bug zegt

    25 mei 2012 om 10:58

    Nadat ze in één week tijd twee keer mijn auto hebben proberen te jatten, kan ik zulke systemen alleen maar toejuichen.. Althans, als die paupers dan ook met hun klauwen van je auto afblijven.

    Login om te reageren
  23. urbancohort zegt

    25 mei 2012 om 11:04

    Zolang die chip maar dient voor het lezen van je kenteken vind ik het best.. Ik wil niet sat de overheid aan de hand van zo een chipje kan weten wat mijn locatie is.. Misschien kunnen we nu aan de voorzijdes van autos het kenteken ook weglaten?

    Login om te reageren
  24. the-budel-guy zegt

    25 mei 2012 om 11:06

    want die RFID-chip’s zijn zo lastig te kraaken :P :P

    Login om te reageren
  25. koelkast zegt

    25 mei 2012 om 12:10

    Niks wat we met een beetje aluminiumfolie, magneetje en een rol ducttape niet op kunnen lossen! Laat maar komen, die sticker komt er overigens gewoon NIET of het nou moet of niet.

    Login om te reageren
  26. bempi zegt

    25 mei 2012 om 12:13

    Vraag me dan af hoe ze dat dan doen met buitenlandse auto’s ?

    Login om te reageren
    • bempi zegt

      25 mei 2012 om 12:14

      Aangezien die het meeste stelen ( Brink overval ) Roemenen en Polen.

      Login om te reageren
  27. genialstatue13 zegt

    25 mei 2012 om 12:51

    Ik vind dat die zwart blauwe nummerplaten terug moeten komen

    Login om te reageren
  28. xytras zegt

    25 mei 2012 om 14:05

    Bye bye privacy, helooooow Big Brother!
    met zo een chip in je auto ben je altijd en overal gezien, en idd, ze kunnen je ook volgen via gsm en dergelijke, maar die kan je nog thuis laten, zonder auto vertrekken is al iets minder natuurlijk.
    Ik vind dat ze onder het mom van veiligheid veel dingen invoeren die ons in de toekomst heel zuur gaan opbreken, ze verleggen de grens altijd maar aan^^

    Login om te reageren
    • integriteitsbeginsel zegt

      25 mei 2012 om 23:33

      @xytras:

      Dat is de hypocrisie van de VVD!

      Login om te reageren
  29. robert-123 zegt

    25 mei 2012 om 14:26

    De overheid en dingen met “chip”, altijd een succes verhaal!

    Login om te reageren
  30. kickass zegt

    25 mei 2012 om 15:22

    Goed initiatief! Alleen jammer van de voorruitsticker…

    Login om te reageren
  31. dennisr zegt

    25 mei 2012 om 19:02

    slimme hackert heeft zo uitgevonden hoe het zit en print gewoon z’n eigen stickerts.. Zo zie ik het voor me althans..

    Hoop dat het niet door gaat, althans niet verplicht word.. ik wil naast de lelijke gele platen niet ook nog eens zo’n lelijke sticker erbij..

    Login om te reageren
  32. Anoniem zegt

    27 mei 2012 om 18:46

    Even 440v op de plaat=RFID chip uitgeschakeld :)

    Login om te reageren
  33. johnny23 zegt

    29 mei 2012 om 22:40

    brandstofstelende mafketels wordt het zo een stuk moeilijker gemaakt

    En dit geloof je zelf? Beetje naïef dan toch!

    We zijn meer dan genoeg gewaarschuwd, maar laten de overheidsmaffia rustig hun gang gaan. Dan straks ook niet zeuren dat je geen leven meer hebt.

    De overheid in ‘chip’ staat voor één ding garant: FALEN!!

    Die 17 miljoen wordt minimaal 75 miljoen en die besparing van 70 miljoen verandert als vanzelf in een kostenpost. En aan wie wordt die ook alweer doorberekend …?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North