Voormalig TopGear anker Chris Harris heeft zijn BMW E61 M5 voorzien van een epische en creatieve update.
Voormalig collega @willeme en ondergetekende hebben het vaak over allerlei auto-gerelateerde zaken. Waaronder dus ook bekledingen. Niet zelden sturen wij elkaar weer een of andere BMW of Alfa door die ergens te koop staat, met de zinsnede ‘jammer van de kip’ erbij. Dit heeft niks te maken met een referentie naar Jeremy Clarkson en zijn kip die dankzij een Porsche 928 nog warm was. Maar het is inmiddels een korte code geworden voor ‘kippenleder’.
Want laten we wel zijn; zeker bij de Duitse merken, maar soms ook -et tu Brute- bij de Italianen, is het ‘normale’ leder, om kort te gaan knaak. Je moet op de optielijst minimaal voor het ‘dure’ leder gaan om iets van kwaliteit te mogen verwachten. Anders is je leder doorgaans gemaakt van een kip in plaats van een koe, of van aardolie (dat wil zeggen plastic).
Een ander TopGear anker is dat met ons eens. Want Chris Harris heeft namelijk auf wiedersehen gezegd tegen het ‘leder’ in zijn BMW E61 M5. In plaats daarvan is het interieur nu bekleed met corduroy in de kleur ‘roest’. Chris zelf is in zijn nopjes met de verandering:
Gone is that nasty, fake-feeling, non-gripping, always the wrong temperature fake leather. In place is soft, grippy, supple corduroy. Isn’t it more fun renewing and personalizing a car you love to bits, rather than buying something very new and expensive that you don’t really like?
Waarvan akte. Corduroy past natuurlijk ook helemaal bij het fabelachtige Indianapolis Red waarin Chris’ M5 is uitgedost. Het enige wat immers beter is dan een BMW, is een donkerrode BMW. Een goede opa-spec wordt het zo. Chris moet alleen nog even die kille aluminium lijstjes veranderen in hout. Dan is het helemaal af.
God, wat een interieur-exterieur-combi. Zo lelijk dat het bijna kan. Maar ik zou wel eens willen voelen. Ben zelf niet een overdreven liefhebber van leer in een auto (behalve dan misschien in een cabrio) dus deze stof maakt wel nieuwsgierig.
Zeer fraai, wow, wat een goed idee, prachtig. Waarom luxe auto’s alleen nog kunstleer aanbieden???? Waarom geen mooie velours zoals vroeger bij onze Volvo 760 GLE? Ook Mercedes had in de W126 prachtige velours bekleding indertijd, vele malen mooier imo dan leer.
Smaakafhankelijk, maar ik vind het mooi. Sowieso vind ik bepaalde stoffen, velours of alcantara mooier dan leder. Oude Opels zoals de senator of Rekord hadden dat optioneel ook zo mooi in rood/oranje, groen, blauw of bruin. Jammer dat je dat niet meer ziet.
Je kunt van Alfa’s veel zeggen, maar niet dat ze slecht zijn in lederen bekleding. Inmiddels een 166 en Giulia met leder mogen rekenen tot mijn eigendom en beiden zaten ze na meerdere tonnen nog altijd snaarstrak in het leer. Zoveel strakker dan de BMW’s die ik gehad hebt. En dan dat prachtige embleem gestikt in de hoofdsteun. Praktisch zijn ze nooit, mooi wel.
Maar ff on topic. Ik houd dus heel erg van de E60 generatie M5. Eerste bangle design, met v10. Echt prachtig. En dat duitse slappe leder kennende snap ik de keuze voor corduroy wel. Het is zo foit dat het weer goed is. Heerlijk!
Geen gekke gedachte. Dit materiaal is behoorlijk slijtvast en eenvoudig te reinigen. Ik vind het er alleen niet uitzien, maar goed, dat is persoonlijk.
Het is weliswaar een oude wagen maar toch is deze jaren 70 stijl niet periode correct. Maar wel gaaf! Exterieur kleur ook super. Team rood goedgekeurd!
Corduroy is een originele bekledingsmateriaalkeuze, kan me niet herinneren dat eerder in een oto gezien te hebben. Wel weer typisch Brits om dan een kleur te kiezen, die de tent uitvloekt met de exterieurkleur. Boomstronk op dashboard (en – godbetert – de deurpanelen) zou de kleurenkakafonie afmaken. Ik ben alvast effe een teiltje zoeken . . . 🤢
Ik hen een W140 S600 met velours. Destijds een optie. Mijn mening is dat er eigenlijk geen situatie ontstaat waarbij het leer comfortabeler is en toch kiezen we ervoor. Behalve als het wordt volgekotst of iets dergelijks dan is het makkelijker schoonmaken. Ik begrijp niet waarom dit niet meer in de optie lijst staat ipv allemaal dat nep spul. Plastic leer is dan wel diervriendelijk maar zeker niet milieuvriendelijk. Maar daar hebben we het dan maar gewoon niet over. Huichelaars
Ik denk dat jij best begrijpt waarom velours en steeds meer stoffen bekleding uit de lijsten verdwenen is. Reden één vegan leer, oftewel plastic, is goedkoop maar omdat we het leer noemen en het een beetje op leer lijkt klinkt het luxe! Tweede reden, Tesla biedt alleen vegan leer aan, komt daar mee weg, Tesla is hip en happening, heeft een hoge beurskeurs, dus wat Tesla doet wordt gekopieerd.
En dat is heel jammer want met luxe stoffen kun je zoveel meer qua kleur, sfeer en beleving.
Ten eerste blijft leer mooier als het ouder wordt en is makkelijker schoon te maken. Stof is na een paar eigenaren toch wat smoezelig. Ten tweede is stoffen bekleding niet meer zo mooi als vroegûh. Als je nu stof kiest, krijg je iets dat op een duikpak lijkt ipv de Pullman bekleding uit een S of de dikke kussens uit een jaren 70 Amerikaan.
Moet hij weten.
God, wat een interieur-exterieur-combi. Zo lelijk dat het bijna kan. Maar ik zou wel eens willen voelen. Ben zelf niet een overdreven liefhebber van leer in een auto (behalve dan misschien in een cabrio) dus deze stof maakt wel nieuwsgierig.
Zeer fraai, wow, wat een goed idee, prachtig. Waarom luxe auto’s alleen nog kunstleer aanbieden???? Waarom geen mooie velours zoals vroeger bij onze Volvo 760 GLE? Ook Mercedes had in de W126 prachtige velours bekleding indertijd, vele malen mooier imo dan leer.
Goed punt. Er lijkt wel een trend te zijn dat sportieve modellen met mooie stoffen bekleding worden aangeboden.
Smaakafhankelijk, maar ik vind het mooi. Sowieso vind ik bepaalde stoffen, velours of alcantara mooier dan leder. Oude Opels zoals de senator of Rekord hadden dat optioneel ook zo mooi in rood/oranje, groen, blauw of bruin. Jammer dat je dat niet meer ziet.
Je kunt van Alfa’s veel zeggen, maar niet dat ze slecht zijn in lederen bekleding. Inmiddels een 166 en Giulia met leder mogen rekenen tot mijn eigendom en beiden zaten ze na meerdere tonnen nog altijd snaarstrak in het leer. Zoveel strakker dan de BMW’s die ik gehad hebt. En dan dat prachtige embleem gestikt in de hoofdsteun. Praktisch zijn ze nooit, mooi wel.
Maar ff on topic. Ik houd dus heel erg van de E60 generatie M5. Eerste bangle design, met v10. Echt prachtig. En dat duitse slappe leder kennende snap ik de keuze voor corduroy wel. Het is zo foit dat het weer goed is. Heerlijk!
Alfa leder is gemiddeld genomen veel beter dan wat de Duitsers (standaard) doen. Maar…https://www.clubalfaromeo.nl/forum/interieur-65/nep-leer-lederen-skai-alfa-giulia/
Klopt zeker. Het leer van mijn 159 is bizar goed. En de auto waar ik het uitgegaan heb had meer dan 3 ton op de klok…
Geen gekke gedachte. Dit materiaal is behoorlijk slijtvast en eenvoudig te reinigen. Ik vind het er alleen niet uitzien, maar goed, dat is persoonlijk.
Hoedtik voor ‘ken je klassiekers’: ook gij Brutus!
Het is weliswaar een oude wagen maar toch is deze jaren 70 stijl niet periode correct. Maar wel gaaf! Exterieur kleur ook super. Team rood goedgekeurd!
Nee, geen hout. Zeker geen hout. Dat ziet er bijna altijd uit als laminaat, een op plastic gedrukte foto. En bovendien zoooo oubollig…..
Er is best keuze aan hout, alleen bij het oranje wordt die wel beperkt.
Wel strak dat oranje, past goed bij de Bangle 5. Dat lak kleurtje wat minder spannend, er was ook een mooi blauw indertijd.
Chris is zo wie zo een koning , als je als auto journalist gecanceld wordt door Ferrari omdat je hun auto’s afkraakt …..and don’t give a fck
Corduroy is een originele bekledingsmateriaalkeuze, kan me niet herinneren dat eerder in een oto gezien te hebben. Wel weer typisch Brits om dan een kleur te kiezen, die de tent uitvloekt met de exterieurkleur. Boomstronk op dashboard (en – godbetert – de deurpanelen) zou de kleurenkakafonie afmaken. Ik ben alvast effe een teiltje zoeken . . . 🤢
Heb Chris Harris hoog zitten, maar dit is gewoon lelijk.
Ik hen een W140 S600 met velours. Destijds een optie. Mijn mening is dat er eigenlijk geen situatie ontstaat waarbij het leer comfortabeler is en toch kiezen we ervoor. Behalve als het wordt volgekotst of iets dergelijks dan is het makkelijker schoonmaken. Ik begrijp niet waarom dit niet meer in de optie lijst staat ipv allemaal dat nep spul. Plastic leer is dan wel diervriendelijk maar zeker niet milieuvriendelijk. Maar daar hebben we het dan maar gewoon niet over. Huichelaars
Ik denk dat jij best begrijpt waarom velours en steeds meer stoffen bekleding uit de lijsten verdwenen is. Reden één vegan leer, oftewel plastic, is goedkoop maar omdat we het leer noemen en het een beetje op leer lijkt klinkt het luxe! Tweede reden, Tesla biedt alleen vegan leer aan, komt daar mee weg, Tesla is hip en happening, heeft een hoge beurskeurs, dus wat Tesla doet wordt gekopieerd.
En dat is heel jammer want met luxe stoffen kun je zoveel meer qua kleur, sfeer en beleving.
Niet alleen Tesla. Bijna alle EV’s met ‘leer’ krijgen de huid van de plastic-koe
Ten eerste blijft leer mooier als het ouder wordt en is makkelijker schoon te maken. Stof is na een paar eigenaren toch wat smoezelig. Ten tweede is stoffen bekleding niet meer zo mooi als vroegûh. Als je nu stof kiest, krijg je iets dat op een duikpak lijkt ipv de Pullman bekleding uit een S of de dikke kussens uit een jaren 70 Amerikaan.
Vroegâh was zoiets te bestellen bij Alfa op de 156. Mooi idee. Toch eens uitzoeken wat dat voor mijn Mini cabrio zou kosten
Dit lijkt op de bekleding die in mijn 84-er 626 zat. Ik heb altijd een zwak voor dat interieur gehad.
Ik vind het heel tof maar niet mooi. Een tint minder oranje had beter geweest.
Geweldige keuze! Maar had wel voor dezelfde kleur als de auto gegaan… Hier kan Mansory nog eens inspiratie halen.