• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze ‘limousines’ doen het net even anders

Auteur: Loek, gepost 13 oktober 2024 om 07:00 – 16 Reacties

Een limousine in het topsegment kan een duidelijk gedefinieerde auto zijn, maar het kan ook een wat vreemde verschijningsvorm zijn. Hierbij een paar voorbeelden.

Auto’s definiëren is eigenlijk een beetje klassiek hokjesdenken. In deze wereld van crossovers kan een auto van alles zijn. De klassieke ‘limousine’ of sedan, dan denk je al vrij snel aan een grote, wulpse auto met een welbekend three box design. E-Klasse, 5 Serie, dat soort werk.

‘Limousines’ die het net even anders doen

En soms is het marketingteam achter een dergelijke auto ineens iets heel anders van plan. Zo is het wel eens gebeurd dat een merk een auto op het plekje van een (luxueuze) sedan zet, terwijl het eigenlijk geen sedan is. Terwijl deze tegelijkertijd wel wat gebruikelijke sedan-kenmerken probeert te integreren. Het zijn allemaal lekkere zwevertjes. We nemen ze even met je door en zoals altijd mogen suggesties die er mooi tussen passen in de comments.

BMW 5 Serie Gran Turismo (F07)

Neem de BMW 5 Serie Gran Turismo. Bij de F1x-generatie van de BMW 5 Serie werd dit model toegevoegd aan de line-up. Het was niet een duidelijk gedefinieerde auto à la Touring of sedan, maar ook bijvoorbeeld geen ‘vierdeurs coupé’ als de 6 Serie Gran Coupe. Het was gewoon een soort niemendalletje, waarvan uiteindelijk de reputatie werd dat het een 7 Serie is in een meer 5 Serie-esque verpakking. Als 6 Serie GT heeft de Gran Turismo het ook nog volgehouden naast de G3x-generatie.

Citroën C5 X (E43)

Bij ‘C5’ denk je natuurlijk gelijk aan de middelgrote sedan van Citroën, maar de opvolger C5 X moest ietsje minder sedan-achtig worden om de crossovertrend te faciliteren. Citroën combineerde daardoor de luxueuze insteek van een sedan met de daklijn van een coupé dan wel estate en de ruige looks van een SUV. Het resultaat is wederom een beetje niks-van-alles, maar ergens is het nog best een sierlijk ding. Iemand al een keer de veren verkort van deze auto?

DS 5

Het schoolvoorbeeld van een ‘sedan’ die geen sedan probeert te zijn is de Citroën DS5, later DS 5. Voor Citroën betekent wederom dat deze auto op die manier geplaatst wordt vanwege zijn naam, DS. En het was des tijds het topmodel van Citroën, voordat Citroën het model afsplitste naar het nieuwe merk DS en er de DS 5 van maakte. Met hybride aandrijflijnen, een bijzonder lijnenspel en een luxueuze insteek was dit een soort limousine (president François Hollande had er eentje als presidentiële limo), maar dan ook weer niet.

Ford Mondeo Sport (Evos)

Het zal je niet verbazen dat een hoop van de voorbeelden een auto omvatten die stiekem een SUV of crossover wil zijn. Een duidelijk voorbeeld is de Ford Evos, die later zijn sedan-insteek nog verder verduidelijkt kreeg toen Ford ‘m vanaf dit jaar Mondeo Sport ging noemen. Deze voor China bedoelde opvolger van de Mondeo lijkt een soort Citroën C5 X, maar dan van Ford. Een raar model, helemaal als je je bedenkt dat de verlaagde versie van dit model in het Midden-Oosten als Taurus wordt verkocht en een serieus fraaie limo is.

Honda Accord Crosstour

De crossovertrend mag dan iets recents zijn, Honda deed er al lekker aan mee in 2009 met de Accord Crosstour. Het idee lijkt aan te sluiten op het idee van de 5 Serie Gran Turismo, een soort vreemde broer zijn voor de bestaande Accord sedan. Het resultaat is een soort gekke coupé die hoger op zijn poten staat, maar dankzij de Accord-basis wel een soort sedan moet voorstellen.

Renault Vel Satis

Renault kent voldoende forse sedans die de elite van Frankrijk echt wel konden bedienen. Toen er ruimte was voor een groot, sedan-achtig model, koos Renault voor een wat vreemd tussenin-model. De Vel Satis, afkorting van Velocity Meets Satisfaction, was qua lijnvoering een soort Mégane XL. Maar dan luxueus met grote motoren, onder meer de 3.5 V6. De insteek was dus zeker om in hetzelfde segment te opereren als grote sedans, maar de Vel Satis was zeker geen conventionele limousine.

Toyota Crown Crossover

De Toyota Crown is al jaren de luxe invalshoek voor een sedan vanuit Japan, en je kan hem nog als sedan kopen. Er kwam echter een heel submerk genaamd Crown met allerlei onconventionele modellen. Waaronder de Crown Crossover. Het is de spirituele opvolger van de Crown sedan, maar dan hoger op de poten. Wel is nog duidelijk de sedan-lijn te herkennen. Voor een crossover is het nog best een fraaie auto, maar net als de Evos en C5 X vraag je je toch af of het niet gewoon mooier is om hem lager richting de vloer te krijgen.

BONUS: Aznom Palladium

Als het concept van een onconventionele sedan een woordenboek was, was de Aznom Palladium de Van Dale. Het Italiaanse bedrijf besloot om een zeer luxueuze auto met limousine-trekjes te maken, inclusief sedan-esque styling en daklijn achter. De auto waar het hele feestje op gebaseerd werd? De RAM 1500. Dan haal je dus het praktische aspect van deze lompe pickup weg om er een ‘stijlvolle’ sedan van te maken, maar de Palladium is ongeveer zo stijlvol als rode cowboylaarzen onder een Chanel-jurk. Geen wonder dat we al een tijdje niks meer hebben gehoord van Aznom, laat staan er eentje hebben kunnen zien.

Ook interessant!

  • Deze 10 auto's wil de redactie onder de kerstboom
  • Citroën stopt met kleinste en grootste auto's
  • meest invloedrijke automerken
    Dit zijn de meest invloedrijke merken ter wereld
  • Lijstje: de leukste kerstcadeaus voor de autoliefhebber

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes

Vorig bericht: « Chris Harris trekt BMW M5 Touring een corduroy pak aan
Volgend bericht: Mijn Auto video: BMW X6 50i van Gerard »

Lees Interacties

Reacties

  1. pignon zegt

    13 oktober 2024 om 07:28

    Weer een leuke invalshoek voor een zondagochtendartikel. Met ‘net even anders’ ook lekker breed, dus ik verwacht veel reacties. Qua quirky design mag wat mij betreft de Citroën C6 niet ontbreken.

    Login om te reageren
  2. verdebosco zegt

    13 oktober 2024 om 07:46

    Wie noemt een merk Aznom? Wil men naar Rusland exporteren? Onbegrijpelijk dat er nog zoveel tijd door mensen gestopt is in zoiets.
    Mij schieten er nog een paar binnen die in deze categorie passen: de BMW 3 GT, Opel Signum, Renault Avantime en de nooit werkelijk uitgebrachte Spyker Peking-to-Paris (of komt tie toch nog?).

    Login om te reageren
    • alloallo zegt

      13 oktober 2024 om 08:24

      De avantime is een coupe op basis van een mpv en de Spyker is een SUV

      Login om te reageren
    • Pordon zegt

      13 oktober 2024 om 10:02

      Het kantoor van Aznom ligt op een steenworpafstand van het circuit van Monza. Dat zal vast iets met de naamgeving te maken hebben ;)

      Login om te reageren
    • Allison Burgers zegt

      13 oktober 2024 om 11:07

      Vast een bedrijf uit Monza.

      Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        13 oktober 2024 om 22:46

        Thanks!
        Wat een horrornaam
        .. ik overweeg nu de Troovdnaz of de Nessa uit te brengen. Voor respectievelijk Rusland en Japan.

        Login om te reageren
  3. mashell zegt

    13 oktober 2024 om 09:04

    In dit lijstje is de BMW F07 opeens een knapperd.

    Login om te reageren
  4. spidermann zegt

    13 oktober 2024 om 09:15

    Lancia Trevi. Chevrolet Al Camino.

    Login om te reageren
  5. Motomoto zegt

    13 oktober 2024 om 09:49

    Opel Signum.
    Wat de auto’s allemaal gemeen hebben is dat het geen succes is geworden

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      13 oktober 2024 om 10:06

      Definieer ‘succes’. Van veel van deze auto’s was het helemaal niet de bedoeling dat ze met honderdduizenden verkocht zouden worden.

      Login om te reageren
    • Allison Burgers zegt

      13 oktober 2024 om 11:08

      Fiat Croma (de laatste).

      Login om te reageren
  6. amphiby zegt

    13 oktober 2024 om 09:50

    Valt de Porsche Panamera misschien ook onder deze noemer? 🤔

    Login om te reageren
  7. Pordon zegt

    13 oktober 2024 om 10:37

    Peugeot 408 past ook wel in dit rijtje.
    Wat ze wel allemaal gemeen hebben is dat ik ze allemaal lelijk vindt.

    Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    13 oktober 2024 om 10:57

    Leuk artikel! Daagt ons autoliefhebbers gelijk weer uit om op het internet, in de doos met oude autofolders of gewoon in het geheugen te gaan graven naar automobiele buitenbeentjes om het lijstje aan te vullen.

    Ik denk dat de Hyundai Ioniq 6 er ook bij mag.. Zo zou de 900 Combi Coupé eruit hebben gezien als Saab in het jaar 2050 nog bestaan zou hebben.

    Login om te reageren
  9. Rob zegt

    13 oktober 2024 om 14:59

    Cadillac Celestiq zou ik willen toevoegen. Ik vind het echt een geslaagde en dappere poging van Cadillac om terug te keren in het topsegment, en dat vooral te doen met iets wat fris en nieuw is. Tegelijkertijd heeft het wel dat typische Cadillac-gevoel. De klasse van de jaren 30 modellen, de overdaad van de jaren 50 modellen.
    Het is niet een klassieke schoonheid (zoals veel concepten van hun wel waren), maar het ding weet bij mij wel de juiste snaar te raken.

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    23 oktober 2024 om 10:07

    De Mercedes CLS. De eerste 2 generaties… Ook de enige mooie n.m.i.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North