Christian von Koenigsegg gaat met de One:1 op recordjacht

Auteur: , 44 Reacties

En dist en passant de hele auto-industrie met hun drang naar absurde topsnelheden.

Het kale genie van Koenigsegg organiseerde onlangs een AMA (Ask Me Anything) op zijn eigen site, waar hij openlijk vertelde over de toekomst van zijn supercarbedrijf. De Zweed is bijvoorbeeld van plan om met de absurd snelle One:1 meerdere ronderecords op diverse circuits te pakken. Momenteel hebben ze op Spa Francorchamps en Suzuka de snelste rondetijd in handen, maar daar blijft het niet bij:

“We don’t see a need to set lap records on all circuits around the globe. But for sure we plan to continue to show the performance of our cars on many tracks to come. We have resources to cover a number of attempts at prominent tracks but we have to choose carefully.”

Of zijn Koenigsegg-squad ooit nog neerstrijkt op de Nürburgring is niet zeker. Christian zegt dat de snelheidslimieten op de ‘Ring nog steeds van kracht zijn, wat het voor fabrikanten onmogelijk maakt om een recordpoging te doen. Bovendien gaat de One:1-recordwagen binnenkort naar een nieuwe eigenaar, dus de tijd begint te dringen.

Von koenigsegg laat ook doorschemeren dat een snelheidsrun er niet in zit. Hij vraagt zich openlijk af wat het belang is van dergelijke cijfers, aangezien zijn klanten meer geïnteresseerd zijn in rijgedrag, rijplezier en ‘overall performance’.

“Is testing the extreme outer limit of a car a necessity, or just good for marketing?”

Goede vraag van Chris, maar het kan er ook mee te maken hebben dat ze geen geschikte plek kunnen vinden om de topsnelheid van de 1360 pk sterke One:1 te testen. De 9 km lange Ehra–Lessien-baan van Volkswagen (Google Maps) lijkt hem ideaal, maar hij verwacht niet dat ze er Bugatti-concurrenten zullen toelaten.

De kans op een dragrace met de Veyron is dus erg klein, maar als het meezit owned de One:1 straks wel meerdere circuits. Iets om naar uit te kijken.



44 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Indrukwekkende auto is dit toch
Blij te zien dat Koenigsegg meer aandacht krijgt op Autoblog :)
Wat voor boete zal er op staan als ze te hard rijden op de nurburgring?
@clarkson: het punt is denk meer dat ze dan geen officiële meting krijgen, en dan is de record poging zinloos.
@dutchdriftking: Als hun alles mooi filmen zoals op spa is het voor het publiek toch ook goed? Ze krijgen er nog meer aandacht door ook denk ik. Komt groot in de autobladen: Koenigggseggg heeft lak aan regels en zet nieuw ring record!
@clarkson: echt ? Heb je dat filmpje gezien? Is je niet opgevallen dat zelfs de factory testdriver enorme problemen heeft met de tractie, elke apex mist door onderstuur en de temp op loopt. Iedereen die ook maar iets van racen snapt de grootste noob ziet dat het lachwekkend is
@thierryvth: zou dat niet eerder de combi zijn van een natte / vochtige baan icm Semi Slicks?

Ooit het 0-300-0 filmpje gezien? Dan begrijp en zie je misschien wat voor stabiliteit en wegligging dat ding heeft!

Of het genoeg is voor een “Ring Record” durf ik niet te zeggen, maar hij komt er zeker weten in de buurt!
-edit: je punt is wel duidelijk, gokken we zo-
@thierryvth: versleten banden want het was een beetje oefenen, de recordpoging moest de dag erna plaats vinden maar toen werden ze weggepest met onzin over het geluid en een groep Porsche noobs.

Overigens is er nergens een apex gemist door onderstuur maar door te laat/te weinig vertraging. Logisch door de ietwat glibberige baan, de versleten banden en de beperkte ervaring van de fabrieksrijder (die ook geen top coureur Is trouwens).

Maar ach, jij ziet wat jij wil zien.. Net zoals je dat anderen verwijt.
@thierryvth: Volgens mij vergeet je helemaal dat hij wel het baanrecord voor productieauto’s heeft verpulverd. Dat overstuur heet puchen.
@clarkson: Koos, we zagen net een……. 😀
Koenigsegg, geweldige hypercar merk
Wat een apengeile auto is dat ook. Je kan je toch niet voorstellen dat iemand dan een Veyron koopt. Records zijn allemaal wel leuk, maar niemand die zo’n auto koopt gaat ook maar in de buurt komen van de grens van wat die auto kan.
@SDM: nee maar ook als je ruim onder de grens blijft kan je met je Veyron dagelijks rijden
@SDM: Het zijn twee verschillende auto’s. De Veyron is een soort GT, ook bij rustige snelheden erg comfortabel. De Koenigsegg is een meer een strak afgeveerde sportwagen. Bij rustige snelheden dus veel minder comfortabel dan de Veyron.

Ik zou zelf dus absoluut voor de Veyron gaan. De Koenigsegg is alleen gemaakt voor snelheid.
Mooie wagens.
Ik hoop dat ze nog lang zulke machtige machines mogen maken
En toch wil ik graag dat hij een topspeed run doet en de Veyron op zijn plek zet. Als is het maar om te laten zien dat een kleinschalige producent zonder financiële steun van een miljardenconcern gewoon beter is dan de grote jongens.
@Edge: ehmm nee. De Veyron rijdt zo makkelijk als een golf, kan uren lang maximaal presteren, en heeft dan ook nog topprestaties. Dat kost gewoon heel veel geld.
@dutchdriftking: Urenlang? Heb je dat filmpje van James May met de Veyron op die Ehra-Lessien-baan niet gezien? De banden begeven het na een bepaald aantal minuten/kilometer op topsnelheid en de tank is ook binnen enkele minuten leeg. Dus dan is het leuk dat de auto ontworpen is om theoretisch urenlang op zulke hoge snelheden te rijden, maar in de praktijk heb je zelfs op een afgehuurde baan er niks aan. Overigens kun je ook met een Koenigsegg een comfortabel en gemakkelijk snel rijden, want dankzij het prima stabiliteitssysteem kun je zonder problemen een ruk aan het stuur geven op hoge snelheden.
@Edge: heb je het filmpje van Harry metcalf gezien na een 400km/h plus run staat de auto stil zonder dat er ook maar 1 fan staat na te loeien of dat er ook maar 1 tingel onder de motorkap vandaan komt, dat is waar de hele ongeëvenaarde technische exercitie tot uiting komt (van een auto die ik nooit zou kopen maar wel snap wat ze daar hebben gebouwd)
@thierryvth:

Technisch gezien zou de koelvin ook niet aan moeten gaan omdat je genoeg koeling krijgt van rijwind zeker bij die snelheden. Jou haat tegen Koenigsegg is duidelijk maar je argument slaat gewoon nergens op en zegt trouwens ook niks, al zou die koelvin aanstaan
@zakar36: Een “koelvin” kan niet “aan”, dat is gegoten aan het blok. Ik denk dat je de ventilator bedoelt om rijwind te simuleren bij stationair draaien. #ietsmetklepel cc @thierryvth
@kjeld: ik zal je matsen want het is zo dom dan je beter geholpen kan worden, 1 als de auto stil staat is er GEEN rijwind en daarom staan fans normaal te draaien om de boel koel te houden (motorblok is niet in 1 minuut afgekoeld) 2 iedereen die ipv bla bla op internet wel is een auto (of het nu een Toyota of Ferrari is maakt niet uit) flink de sporen heeft gegeven weet dat fans staan te loeien en er tingels uit alle hoeken en gaten komen (hitte ijzer en afkoelen) niet bij de Veyron , en als dat nou Harry Metcalf onder de indruk brengt kan jij wel gaan zeggen dat het nergens over gaat -EDIT, niet schelden SVP-
@thierryvth: moest een reply op zakar zijn natuurlijk
@thierryvth: Lees mijn reactie nog maar eens. En zoek op wat “simuleren” inhoud… man man wat een reactie
@kjeld: reactie moest niet op jou zijn, dat had ik er onder gezet, zat niet op te letten, je argument was juist
-EDIT, houdt het on-topic en zonder persoonlijke aanvallen SVP-
@Edge: de Veyron is een veteraan die al geëerd is voor zijn bewezen diensten. Ik zie het nut niet waarom Koenigsegg zich nog met een Veyron zou willen meten.
@jorden: Omdat het record voor snelste productiewagen nog steeds op naam van de Veyron staat, en tot de Veyron-opvolger er is ook nog wel op die naam zal blijven staan als een bedrijf als Koenigsegg geen recordpoging doet?
@Edge: voor dat record moeten ze bij koenigsegg dan nog eff aan de bak. Dan heb je namelijk 30 gebouwde one’s nodig. Anders telt het niet as productie auto
@jorden: de Agera R misschien?
Weet niet hoeveel er daar van gebouwd/verkocht zijn, maar die zou ook een top van 430+ moeten hebben
Het blijft een indrukwekkend merk. Hoe een man zijn droom zo ver kan komen, 10 jaar terug kende nog bijna niemand ze en nu is het toch een bekend merk in de automotive.

Zoveel techniek en innovatie dat er in de auto’s word gestopt. Geen enkel detail word overgeslagen. Iedere keer dat ik een filmpje of artikel van Koenigsegg zie sta ik weer versteld.

De Agera vind ik persoonlijk ook nog eens een van de mooiste supercars (/hyper) van dit moment.
Geweldig om te zien wat een man met passie en een droom heeft weten te verwezenlijken in iets meer dan een decennia. VAG eat that!!!
Ik begrijp de laatste alinea niet. Het is toch meerdere keren bewezen dat ze rechtdoor (dragrace) sneller zijn dan welke Veyron dan ook?
@Rhyo: heb je die drag races gezien tegen veyrons en laferrari’s ? Uiteindelijk als de startbaan lang genoeg is komt ie een keer voor bij maar de eerste paar honderd meters zijn de laferrari’s en veyrons weg als de koenigsegg nog staat te stuiteren en grip te zoeken maar goed daar weet men dan weer een lading excuses voor te vinden. Maar dat ding word op alle circuits waar geen hele lange rechte stukken zijn zoek gereden dat is wel duidelijk, het spijt me maar het is een deagracer met tractie problemen
records op de koenigsegg manier waarschijnlijk, niet controleerbaar en null objectief, en dan filmpjes waar je dat ding ziet ondersturen en iedere apex missen en loads of tracktie probleem, mooi auto, knap werk, maar die onzinnige wil om de records te verbreken en de Concorde onder de auto’s van de troon te willen stoten is lachwekkend, alleen de wereld vreemde internet kiddo’s gaan daar in mee
@thierryvth: hmmm de concorde erbij betrekken is misschien niet zo’n slimme zaak als je betoog ertoe dient om de veyron te verheerlijken…
@humpyourdog: man man man, 1 dat is door J clarkson bedacht om hem te duiden (maar goed die weet ook vergeleken bij jou niets van auto’s met al je ervaring) 2 ach laat maar als je het niet snapt heeft het ook geen zin
@thierryvth: Ik ben het wel met je eens. Die Egg maakt zo veel geluid dat hij van circuits wordt gestuurd (race uitlaat). Dat is bij de Veyron niet het geval, die blijft zo als de WRC edition.
De One is in mijn ogen wat meer richting de Hennessey Venom GT. Het gaat wel hard maar alle zijlen moeten bij gezet worden. Zelfde geld voor die carbon velgen.
Die van Porsche worden 10.000 keer rontgen gescanned om haarscheurtjes te zien.
Ik denk niet dat KE dat doet, geen geld voor.
Ik geloof meer in hun inovatie voor de Regera, daar zijn ze goed in en moeten ze volgens mij voorop lopen. Niet in circuit rondjes. Als ze nou mee zouden doen met de 24 uur van Le Mans in de GTE Pro en daar hoog eindigen, dat zou ik erg tof vinden. Dan toon je aan dat je spul lang mee gaat op snelheid.
Wat een bedrijf! Briljant!
Leuk wagentje, en vast snel, maar haalt het niet bij de Veyron, inmiddels al tien jaar oud en een icoon die niet te verslaan is, ongekend afwerkingsniveau , prachtige techniek en kinderlijk eenvoudig te rijden plus een hoogstaand comfort, nee de Koenigsegg haalt het er niet bij, vergeleken met de veyron blijft het een armoedig wagentje.
@ bofkont De Veyron bestaat alleen maar vanwege een enorme zak met ontwikkelingsgeld die moederbedrijf VW erin gepompt heeft. Keihard verlies. Saaie wagen, wel heel mooi afgewerkt, indrukwekkende techniek en super prestaties. De aluminium bekleding op de midden console is het zelfde als de Spyker C8. De Koenigsegg is extreem, op Millbrook was hij ook en stond naast de Veyron. De laatste trok weinig aandacht.
eigenlijk kunnen alleen mensen die ze allemaal gereden hebben,echt oordelen over hun voorkeur
Hoop dat hij alle concurrenten op de p1 na sloopt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).