• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chrysler en Fiat onderhandelen over samenwerking [Updated]

Auteur: robbie, gepost 19 januari 2009 om 18:32 – 31 Reacties

Fiat Chrysler logo

Is Fiat de reddende engel voor het noodlijdende Chrysler? Vandaag zijn er hardnekkige geruchten opgedoken dat Chrysler LLC en Fiat op hoog niveau onderhandelingen voeren over het leveren van platforms, motoren en transmissies. Fiat zou deze aan Chrysler leveren zodat ze eindelijk de broodnodige kleine en zuinige modellen kunnen gaan produceren.

Ook zou Fiat interesse hebben om een aandeel te nemen in Chrysler. Tot vorig jaar hoopte Chrysler nog een dergelijke deal te kunnen sluiten met het Chinese Chery, maar dat is uiteindelijk op niks uitgelopen.

Voor Fiat zou dit een mooie deal kunnen zijn (als Chrysler blijft leven), want op deze manier hebben ze gelijk een grote afzetmarkt gevonden voor hun eigen onderdelen. Ook zal het dealernetwerk van Chrysler gebruikt kunnen worden bij een terugkeer van Alfa Romeo in de Verenigde Staten. De eerste kleine Chryslers met Fiat techniek zouden in 2010/2011 op de Amerikaanse markt moeten verschijnen.

Ford en GM zijn momenteel ook druk bezig met het ontwikkelen van kleine en zuinige modellen, maar die concerns hebben het voordeel dat ze ook Europese merken in hun portefeuille hebben zitten waar ze de benodige kennis en techniek vandaan kunnen halen.

UPDATE 23:30 Er zou afgelopen vrijdag al een memorandum of understanding zijn ondertekend. In ruil voor 30-35% van de Chrysler aandelen zou Fiat onderdelen leveren aan Chrysler. Op termijn zou Fiat zijn aandeel in Chrysler zelfs uit kunnen breiden tot 55%

Ook zou Fiat auto’s (Alfa’s en de Fiat 500) in Amerika willen gaan bouwen en daar verkopen (bij Chrysler dealers). Chrysler zou gebruik willen maken van het Europese en Zuid-Amerikaanse dealernetwerk van Fiat.

Bronnen: Financial Times & Reuters

Ook interessant!

  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen
  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
  • Fiat Pulse
    Fiat Pulse is een nieuwe stoere crossover

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Chrysler, Fiat

Vorig bericht: « Autoblog Bloopers uit 2008 (deel 1)
Volgend bericht: Ben Collins zou hebben bekend dat hij The Stig is »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jaapschaap zegt

    19 januari 2009 om 18:35

    Een goede stap voor Chrysler, ik betwijfel of het wel zo’n goede stap voor Fiat is…

    Login om te reageren
  2. robbie zegt

    19 januari 2009 om 18:38

    @Jaapschaap, waarom niet? Fiat heeft in Europa te maken met dalende verkopen en de fabrieken waar ze motoren en onderdelen maken kunnen op deze manier toch doordraaien. En daar komt nog eens bij dat Fiat de overhead kosten van motoren, transmissies en platforms over meer units kan verspreiden. Oftewel hogere marges.

    Login om te reageren
  3. Baldrick zegt

    19 januari 2009 om 18:39

    Als Fiat terug naar Amerika wilt, is dit wsl wel de moment, ze hebben nu wel serieus positievoordeel in hun onderhandelingen met Chrysler…

    Login om te reageren
  4. RenesisHP zegt

    19 januari 2009 om 18:40

    Altijd al geweten dat Ferrari Amerikaanse blokken wilde gebruiken. :P

    Login om te reageren
  5. robbie zegt

    19 januari 2009 om 18:43

    @mx5/rx8owner, beter lezen ;)
    Fiat gaat aan Chrysler leveren, niet andersom :D

    Login om te reageren
  6. Jaapschaap zegt

    19 januari 2009 om 18:45

    @ Robbie
    Tja als je het zo bekijkt klinkt het nog wel aardig logisch maar toch lijkt het mij een behoorlijke sprong in het diepe waar nog wel aardig veel risico’s aan verbonden zijn…

    Login om te reageren
  7. DonSei zegt

    19 januari 2009 om 18:47

    Dit lijkt mij een ideale win-win situatie voor beide partijen

    Login om te reageren
  8. Erik zegt

    19 januari 2009 om 18:58

    Chrysler moet eerst falliet, hoe zal Fiat het verlies wat Chrysler dagelijks lijdt opgaan hoesten. Ik zou mij hier never nooit niet de handen aan willen branden, zelfs Mercedes kon niks met Chrysler. Fiat moet niet gaan denken dat de marktsituatie zich dusdanig heeft verbeterd dat de overname/fusie nu wel vruchtbaar is. Integendeel, geen enkele autofabrikant verkoopt nu nog voldoende auto’s om zonder bezuiningen te overleven.

    Login om te reageren
  9. robbie zegt

    19 januari 2009 om 19:08

    Waarom zou Fiat de verliezen van Chrysler dragen? Ze hoeven niet perse eigenaar te worden. Ze kunnen er natuurlijk ook alleen voor kiezen om alleen onderdelen te leveren. En daar krijgen ze uiteraard voor betaald.

    En daar komt nog eens bij dat Chrysler voornamelijk auto’s verkoopt in Amerika en Fiat de Europa. Beide merken ‘bijten’ elkaar dus niet echt.

    Login om te reageren
  10. Jipp zegt

    19 januari 2009 om 19:12

    lijkt mij mogelijkheid voor fiat om modellen als de 500 en de grande punto zo makkelijk te kunnen verkopen via de noodlijdende chrysler dealers te verkopen maken die ook weer wat winst.

    @ robbie, het leek me net beter te gaan met fiat in europa……

    Login om te reageren
  11. Klaas zegt

    19 januari 2009 om 19:13

    Als Chrysler licenties neemt op bepaalde Fiat techniek is dat voor Fiat natuurlijk prima. Het risico is beperkt. Aandelen Chrysler zou ik niet kopen als ik Fiat was.

    Als ik Chrysler was zou ik overigens bij VW aankloppen. In één keer het hele Seat of Skoda gamma licenceren en dat in de VS als Dodge of Chrysler in de markt zetten. Dan heb je goede compacte auto’s. Voor VW zal dat ook niet direct in de weg zitten. Die twee partijen hebben al een relatie. Chrysler maakt een VW MPV.

    Login om te reageren
  12. six-trey zegt

    19 januari 2009 om 19:24

    een fiat 500 met een 5.9L HEMI V8 mmmh, klinkt wel goed :D

    Login om te reageren
  13. RenesisHP zegt

    19 januari 2009 om 19:30

    @robbie.

    Ook goed. Maakt mij niet uit wie ik tegen de scheentjes schop. ;)
    Bij deze; Altijd al geweten dat Chrysler Italiaanse blokken wilde gebruiken.

    Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    19 januari 2009 om 19:49

    Durf wedden dat we dan GM-toestanden krijgen. Ik bedoel hiermee:

    Een Fiat Punto met Chrysler-snoet, een Lancia Delta met Dodge-grille, een Lancia Zeta als Small Voyager, enz…

    Op zich niet zo erg, zolang het maar niet in de omgekeerde richting gaat.

    Login om te reageren
  15. Hanse zegt

    19 januari 2009 om 19:54

    @ mx5/rx8owner

    Zolang het maar geen japanese kutblokken zijn……

    Login om te reageren
  16. RenesisHP zegt

    19 januari 2009 om 19:59

    @Hanse.

    Gelukkig niet, dalijk worden ze nog betrouwbaar bij hoge toeren. ;)

    Login om te reageren
  17. A-Alpina zegt

    19 januari 2009 om 20:06

    @Six trey

    Het zal JUIST andersom zijn denk ik… dat weet ik wel zeker!! Het is best zielig dat ze Fiat nodig hebben om zuinige motoren te kunnen ontwikkelen…

    Ik denk eerder dat je een Chrysler 300C of één of ander ”geval” van dodge krijgt met een 1.9 liter 3 cillinder… ;)

    Login om te reageren
  18. Wollie zegt

    19 januari 2009 om 20:24

    Je kan maar hopen dat Fiat zich niet laat rollen door Chrysler. Het moet een eenrichtingsverkeer zijn van Fiat richting Chrysler, zonder financiële risico’s.
    Maar afgaande op de koers van het Fiat-aandeel heeft de markt er weinig vertrouwen in.
    Persoonlijk zag ik toch veel meer in een samenwerking tussen Ford en Fiat. Ford is relatief gezond in vergelijking met Chrysler, en staat bovendien sterk in de landen waar Fiat het moeilijk heeft om marktaandeel te veroveren. Ford en Fiat zijn bijzonder compatibel.

    Login om te reageren
  19. six-trey zegt

    19 januari 2009 om 20:39

    @A-Alpina
    waarschijnlijk, ook al hoop ik het niet ik hou namelijk van V8 motoren
    als ik 1900cc wil koop ik wel een fles melk… maar chrysler kennende ze zullen wel de HEMI op hun optielijst laten staan :D

    Login om te reageren
  20. A-Alpina zegt

    19 januari 2009 om 21:28

    @Six trey

    HAHA lol :D

    Ze zullen naast de HEMI motorvariant mischien ook een hybride model ontwikkelen… lijkt mij tenminste wel interessant!

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    19 januari 2009 om 22:38

    Ik vind het in eerste instantie eng klinken… Maar zolang het eenrichtingsverkeer is (dus geen Chryslerdelen in Fiat) en het geen klonen worden, is het alleen maar goed voor Fiat, en heeft het mijn zegen. ;)

    Login om te reageren
  22. robbie zegt

    19 januari 2009 om 23:32

    UPDATE Het schijnt echte liefde te zijn tussen Chrysler en Fiat. Meer informatie in het artikel geplaatst ;)

    Login om te reageren
  23. Wollie zegt

    19 januari 2009 om 23:45

    30-35% van de Chrysler aandelen ? Ze zijn nu helemaal gek geworden bij Fiat ? De wanhoop van Fiat is duidelijk groter dan die van Chrysler. Denken ze nu echt dat Chrysler blijft leven ? Chrysler trekt Fiat mee in het drijfzand terwijl Ford en GM lachend overeind blijven en toekijken. Fiat/Ford was al een mooie combinatie in Tychy (Polen), en die zouden ze moeten verderzetten in de VS. Marchionne blundert keer op keer. En zeg nu niet dat hij Fiat uit het slop heeft gehaald. Een grote meevaller noem ik het, dat hij toevallig op het juiste moment, vlak vóór de economische bloei bij Fiat kwam. Als hij wérkelijk had bijgedragen tot de heropstanding van Fiat, dan wist hij het schip ook in deze tijden overeind te houden. Maar hij slaat als een razende gek om zich heen en grijpt zich aan ieder touw vast dat hem wordt toegeworpen.
    Kan iedereen zich nog de Fiat/GM deal herinneren ? Wie werd hier uiteindelijk beter van ? Fiat zat aan de grond, terwijl Opel tot op vandaag nog steeds verder bouwt op het platform van de Punto/Mito/Corsa/ …

    Login om te reageren
  24. clijde zegt

    20 januari 2009 om 00:39

    De lamme helpt de blinde…

    Login om te reageren
  25. sjazz zegt

    20 januari 2009 om 08:28

    allemaal koffiedik kijken. Maar een ding is zeker, de reden voor de consolidatie is duidelijk: je hebt volume nodig om te kunnen overleven. Als je wereldwijd voldoende volume hebt kun je ook een productie strategie hanteren waarbij je auto’s maakt in het werelddeel waar je ze verkoopt. In eerste instantie lijkt dit niet optimaal omdat je niet consolideert per platform. Maar ontwikkeling etc kan wel centraal plaatsvinden. Reden voor deze strategie is dat de afgelopen jaren (on)gunstige valuta koersen erg veel hebben uitgemaakt. Zo waren volvo’s erg duur in amerika omdat ze in europa werden gemaakt. fiat is hartstikke leep, ze kopen nu 35% aandelen voor een prikkie. ze hebben onderscheidende modellen voor op de amerikaanse markt, die erg gevoelig is voor hypes. (bijv fiat 500!)

    zou wel eens goed kunnen uitpakken.

    Login om te reageren
  26. Klaas zegt

    20 januari 2009 om 09:10

    Het klinkt logisch.
    Fiat is te klein om te overleven op lange termijn (vinden ze zelf)
    Chrysler heeft niet de kennis of middelen om kleine zuinige auto’s te ontwikkelen.
    Chrysler moet kleine zuinige auto’s ontwikkelen om steun van de Amerikaanse overheid te krijgen.
    Fiat levert de kennis voor kleine auto;s (platformen, motoren).
    De aandelen krijgen ze vermoedelijk zo goed als gratis.

    Als Chrysler overleeft (dat is de grote gok) dan ontstaat een Renault/Nissan achtig partnership. Fiat heeft toegang tot de VS. Bovendien kunnen platformen en onderdelen over een grotere productie worden verdeeld. Denk niet alleen aan de kleine modellen. Maar denk ook aan een grote Alfa/Chrysler 300/kleine Maserati op een gedeeld achterwiel aangedreven platform.

    Het kan heel goed uitpakken – maar er zitten grote risico’s aan.

    Login om te reageren
  27. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    20 januari 2009 om 10:23

    Ik denk dat het voor Chrysler een goede stap kan zijn om eindelijk eens techniek te gaan leveren die van deze tijd is.

    Fiat wint daarbij een enorme afzetmarkt aan onderdelen om het bovenstaande te kunnen realiseren.

    Als het in een goede vorm gegoten wordt, en de Amerikanen niet zoals gebruikelijk hun kont er zo indraaien dat ZIJ het uiteindelijk voor het zeggen krijgen, ziet het er goed uit…

    Login om te reageren
  28. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    20 januari 2009 om 10:23

    Conclusie: nederigheid, dat is wat de Amerikaanse Big Three eens moeten leren…

    Login om te reageren
  29. VonStroke zegt

    20 januari 2009 om 10:27

    De wereld zou er terug een stukje beter uitzien zonder Chryslers op de weg. Lekker failliet laten gaan.

    Login om te reageren
  30. Maestro zegt

    20 januari 2009 om 12:10

    Zoals ik het lees, krijgt FIAT 30 tot 35% van de aandelen van Chrysler in ruil voor het leveren van kennis en gebruikmaking van onderdelen. Daarnaast krijgen ze toegang tot een voor hen, nieuwe markt. Klinkt niet slecht.

    @Wollie : Hield FIAT juist niet een miljard $ over aan de mislukte samenwerking met GM?!?!?!

    Login om te reageren
  31. Dave zegt

    20 januari 2009 om 13:49

    Toch wel gaaf dat de geschiedenis zich herhaalt.

    In 1987 nam crysler het noodlijdende american motors over
    van Renault deze hadden een meerderheids belang in american motors
    En hadden geprobeerd via de american motor dealers in america
    Het merk renault in america te promoten met de modellen renault 9 en 11

    Maar toen de markt instorte en de verkoop van renault en amc minder werd
    verkocht renault al zijn aandelen aan chrysler deze schopte de
    persone auto divisie eruit en ging alleen verder met het hedendaagse Jeep gebeuren.

    Nu fiat 35% van de aandelen in handen krijgt en een optie heeft op 55%
    is de mogelijk sterk aanwezig dat de geschiedenis zich herhaalt
    En als fiat geen voet krijgt aan amerikaanse bodem en de recessie door zet
    Dan gaat chrysler te onder aan de hoogste bieder .

    En mogelijkerwijs zal dan het merk chrysler kunnen
    verdwijnen net als toen american motors ….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North