• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chrysler komt met HEMI V8-hybrides

Auteur: sir_smokalot, gepost 1 mei 2007 om 14:20 – 21 Reacties

Chrysler Aspen

Hoe doe je iets tegen die verdraaide Japanners, die inmiddels al meer dan een miljoen hybrides hebben verkocht, maar vervreemd je je doelgroep niet van je? Met die vraag heeft Chrysler lang geworsteld, maar nu zijn ze er uit: ze maken hybride-auto’s die uitgerust zijn met een 5.7 liter HEMI-V8. Zo heb je een dikke SUV met 345 pk en kan je je toch nog lief voor het mileu voelen.

Het hybride systeem is ontwikkeld door Chrysler in samenwerking met GM en BMW. De 5.7 liter Hemi is de meest zuinige V8 die Chrysler te bieden heeft, er zit een systeem in dat 4 cilinders uitschakelt als er geen extra vermogen nodig is (het concept van uitschakelbare cilinders zagen we al eerder in het ‘sixteen concept‘ van Cadillac). Bij de hybride SUV’s wordt deze motor gekoppeld aan elektrische motoren die extra vermogen leveren en ervoor zorgen dat de benzinemotor helemaal uitgeschakeld wordt als het voertuig tot stilstand komt (net zoals bij de nieuwe BMW 5-serie).

Chrysler belooft een brandstofbesparing van 40 procent in de stad en 25 procent in het gemiddelde verbruik ten opzichte van de niet-hybride broertjes. Dit betekent voor Chryslers eerste twee modellen die met de nieuwe technologie worden uitgerust, de Dodge Durango en de Chrysler Aspen, dat het verbruik daalt van 1:6,4 tot 1:8. Wellicht heel keurig voor Amerikaanse begrippen, hoewel het hier niet echt een A-label verdient..

Uit het nieuwsbericht op cnn.com:

Using the 345-horsepower V8 engine preserves hauling and towing capabilities that are important to Durango and Aspen buyers, according to Chrysler. Both SUVs are currently available with a smaller, less powerful V8 engine but the smaller engine does not provide better fuel economy, according to EPA estimates.

“We have to think hard about the consumer who buys vehicles like the Dodge Durango and the Chrysler Aspen,” said Mark Chernoby, Chrysler Group vice president for advanced vehicle engineering, in a recording made available to journalists. “These are people who want to have hauling capability.”

The two-mode hybrid system is designed to provide the most efficient performance in both city and highway driving, according to GM and Chrysler. The system is engineered to fit almost entirely within the vehicle’s transmission tunnel, making it easier to adapt for use in different vehicles.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Deze roadster met BMW V8 is helaas de laatste in zijn soort
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Chrysler, GM, Hybride, SUV

Vorig bericht: « Eerste impressies VW Coupé
Volgend bericht: Details Mercedes C63 AMG bekend? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robin zegt

    1 mei 2007 om 14:28

    Kortom nog steeds redelijk tot zeer kansloos. Dat ze eens zinnige dingen gaan bouwen die mannen.

    Login om te reageren
  2. JPS zegt

    1 mei 2007 om 14:30

    “het concept van uitschakelende cilinders”
    Uitschakelbare cilinders bedoel je natuurlijk.
    OT: het was commercieel gezien natuurlijk handiger geweest als ze hier veel eerder mee waren gekomen…

    Login om te reageren
  3. M Freak zegt

    1 mei 2007 om 14:38

    Een grote Amerikaanse auto? 2 ton? En dan er een hybride motor er in?
    Erg kansloos vind ik.

    Login om te reageren
  4. smoke zegt

    1 mei 2007 om 14:39

    @JPS
    scherp! ’t is aangepast.

    Login om te reageren
  5. Coolguy zegt

    1 mei 2007 om 14:40

    Oh ja, alsof 40% minder vebruik op een 5.7l V8 veel zal maken…

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    1 mei 2007 om 15:08

    @Coolguy .. ja .. dat maakt meer uit dan 40% op een 1.4 L4 ..

    Login om te reageren
  7. DRU zegt

    1 mei 2007 om 15:11

    Hahahahahaaaaa. En daar gaan we met z’n allen intrappen. Het is net alsof je op iets duurs 40 procent korting geeft. Dan koop je nog steeds iets duurs. Kansloos, maar goed, het is allemaal perceptie.

    Login om te reageren
  8. TimMR2 zegt

    1 mei 2007 om 15:31

    zozo 1:8 dat is wel wonderbaarlijk…………… oh nee niet echt, laat ze daar eens gewoon techniek gebruiken in die motoren en uit kleinere motoren genoeg vermogen halen.

    Login om te reageren
  9. chrizzzie zegt

    1 mei 2007 om 16:15

    @ Dru: Ik denk idd dat de Amerikanen daar gaan intrappen.

    Login om te reageren
  10. RubenBaeten zegt

    1 mei 2007 om 16:30

    Een 6.0 V12 TDI is even kansloos, maar dat is dan ineens wel goed?

    Login om te reageren
  11. Hilgert zegt

    1 mei 2007 om 17:01

    “hauling capabilitiets”

    als je iets mee wil nemen, dan gebruik je maar een vrachtwagen ;)

    Login om te reageren
  12. Hilgert zegt

    1 mei 2007 om 17:01

    en een mooie typo…

    Login om te reageren
  13. bvking zegt

    1 mei 2007 om 18:07

    dat van die uitschakelbare cylinders zit trouwens al op een saab 9.7 (die suv) 8 cylinders waarvan 4 uitschakelbaar zijn

    Login om te reageren
  14. Rick dos zegt

    1 mei 2007 om 18:21

    “Chrysler belooft een brandstofbesparing van 40 procent in de stad en 25 procent in het gemiddelde verbruik ten opzichte van de niet-hybride broertjes”

    Kan je nagaan hoeveel benzine je bespaart als je je motor afzet bij het stoplicht…….. ;)

    Login om te reageren
  15. DB9 zegt

    1 mei 2007 om 18:34

    wat een lol zoiets is toch gewoon grappig in plaats van nuttig

    Login om te reageren
  16. Rick zegt

    1 mei 2007 om 22:01

    Hilgert schrijft (1 May 2007 om 17:01 ):
    “hauling capabilitiets”

    als je iets mee wil nemen, dan gebruik je maar een vrachtwagen

    en wat als je alleen maar een pak melk hoeft te halen bij de supermarkt??

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    1 mei 2007 om 22:26

    Maffe Amerikanen… Proberen het nog bij te houden, maar het lukt niet helemaal, hoewel de uitschakelbare cilinders wel goed zijn!

    Login om te reageren
  18. Mark zegt

    1 mei 2007 om 23:39

    Die extra cilinders zijn helemaal niet nodig :-). Genoeg power uit 4 of 6 cilinder te halen, maarja je raakt verwend als Amerikaan.

    Login om te reageren
  19. Hilgert zegt

    2 mei 2007 om 20:44

    @rick: voor een pak melk heb je geen “hauling capabilities” nodig toch? Of neem jij altijd de aanhanger mee naar de Appie?

    Login om te reageren
  20. Nick zegt

    6 mei 2007 om 19:23

    @Ruben Baeten: Dat is een race motor, die toevallig door aandeelhouders zo nodig in een straatauto gestopt moesten worden.

    Maar ja, die zuipt i.i.g. wel minder als zo’n 5.7 liter V8 HEMI.

    Waarom gaan die Amerikanen niet eens geld in onderzoek steken om te kijken of je ook hemispherische motoren kan maken met 4 kleppen per cilinder of iets dergelijks?

    Login om te reageren
  21. Chief_S5 zegt

    6 mei 2007 om 21:14

    Neem gewoon zo’n 4-cilinder + supercharger ofzow, evenveel of misschien zelfs meer pk’s en veeeel zuiniger dan deze titanic’s…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North