• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar XJ-impressies

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 november 2007 om 18:18 – 33 Reacties

Jaguar XJ impressie

De nieuwe Jaguar XJ laat nog ongeveer een jaar of twee op zich wachten, maar er zijn mensen die nu al niet kunnen wachten tot de grote sedan af is. Van deze 7-serie/S-Klasse/A8-killer (doorhalen wat niet van toepassing is. Alle drie mag ook) in spé zijn een aantal impressies verschenen.

Nu weten we hoeveel impressies en concepten waard zijn, dat hebben we bij de XF wel kunnen constateren. Toch is het leuk om er even naar te kijken, want het is vrij radicaal wat er gemaakt is. Autoexpress is ervan overtuigd dat de XJ een geweldige auto gaat worden, maar ze vergeten daarbij kennelijk dat de bodem van de kas in zicht is, dat Jaguar in de etalage staat en dat het in het ergste geval helemaal niet tot een XJ komt, mocht de XF (die hier in maart 2008 bij de dealer staat) gaan floppen.

Maar laten we niet te veel op de zaken vooruitlopen. Naar informatie van het Engelse blad zal de XJ de eerste Jaguar worden met een hybride-aandrijving, die in ieder geval in de 3.0 liter grote V6-instapper aanwezig zal zijn. Verder is er sprake van een 500 pk sterke 5.0 liter supercharged V8 en zal de diesel vergroot worden van 2.7 liter naar 3.0 liter.

Een echte gentleman schakelt niet zelf, dus worden alle XJ’s uitgerust met een automatische zesbak, compleet met moderne flippertjes aan het stuur. De schokdempers zullen hun instellingen aanpassen aan het wegdek en de carrosserie zal stijver worden voor betere handling. Het huidige chassis blijft (uit financiële overwegingen?) behouden, dus meer ruimte zal moete ontstaan door slim met het interieur en materialen om te gaan

Uiteraard krijgen de klokken en het interieur een update à la XF. Dit betekent onder andere Touchscreen en DriveSelect.
Aan het exterieur is te zien dat de XJ zwaar leunt op het C-XF concept (en voor bepaalde elementen op de klassieke Mark X). De uiteindelijke versie wordt getekend door Iam Callum, die ook verantwoordelijk was voor de XK en XF. Hoeveel van de rauwe, agressieve coupé-lijn tegen e tijd van de productiestart is verdwenen is afwachten, maar ga maar uit van veel.

Check de impressies op autocar.co.uk.

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • Een Jaguar XJ restomod: maken of kraken?
  • Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
    Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
  • Help deze man van zijn nieuwe Jaguar XF (€97K) af!

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, Schetsen, xj

Vorig bericht: « Chrysler presenteert hybride SUV’s
Volgend bericht: Spoorstaking treft Audi »

Lees Interacties

Reacties

  1. mikey zegt

    14 november 2007 om 18:23

    Op (voornamelijk) de grill en de koplampen na een mooi en gedurfd design..

    Login om te reageren
  2. LC zegt

    14 november 2007 om 18:26

    Gjiahiahahaha… is dit serieus hiahahaha (ik onderbouw mijn mening door ‘haha’ect.)

    Login om te reageren
  3. Georgio zegt

    14 november 2007 om 18:27

    Ik vind ‘m wat vetgemest ogen voor een jaguar, de vorige generatie was slanker en anderzijds toch sportief maar ook uiterst klassiek.
    Wellicht is het ook wel het doel geweest om ‘m wat dikker te doen ogen.

    Login om te reageren
  4. vla zegt

    14 november 2007 om 18:32

    ik zie geen Jaguar…ik zie enkel een meelopertje
    heeft Ford alle moraal uit Jaguar gezogen? :x
    een Jaguar hoort tijdloos te zijn!

    Login om te reageren
  5. vla zegt

    14 november 2007 om 18:35

    het zou natuulijk wel cool zijn als de XJ de vloer aanveegd met de Duitse eenheidsworst!

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    14 november 2007 om 18:35

    lelijk hoor .. maar als german-killer heeft ie het dan weer makkelijk.

    Login om te reageren
  7. ZeRoo zegt

    14 november 2007 om 18:37

    hij ziet er bruut uit, lekker massief goede tegenhanger voor de 300C lijkt mee meer.. maar deze met net ietsje meer style.. ! tenminste zolang ze niet teveel van het concept af gaan wijken! Ik zeg maken!! :D

    Login om te reageren
  8. Klassiekerrally zegt

    14 november 2007 om 18:43

    Jaguar bevindt zich in een lastige design-spagaat.
    Aan de ene zijde vinden we alles wat NIET op de bekende XJ lijkt GEEN Jaguar.
    Aan de andere zijde verkoopt de XJ niet zo goed omdat ‘ie te gedateerd/behoudend is.

    Ik hoop dat ’t merk overleeft…
    Ben zelf niet zo enthousiast over de nieuw ingeslagen designweg.

    Login om te reageren
  9. Marijn zegt

    14 november 2007 om 18:47

    Als dit de nieuwe XJ wordt ben ik bang voor het voortbestaan van Jaguar. Schakelflippers en verstelbare vering zijn zo al twee dingen die absoluut niet bij een XJ horen.

    Daarnaast willen potentiële kopers helemaal geen revolutionair design, die willen een mooie strakke koets, die misschien zelfs een beetje onopvallend is. De huidige XJ bestaat in vergelijkbare vorm al jaren, en dat is goed. Net zoals Bentleys moeten ze niet gaan klooien met de styling. Jaguar neemt hiermee een groot risico, en mijn verwachting is dat deze auto helemaal gaat floppen.

    Login om te reageren
  10. Larrs zegt

    14 november 2007 om 18:49

    Vraag me af waar de foto is van de nieuwe Jaguar? Ik zie alleen een lelijk auto wat niet op een Jaguar lijkt.

    Login om te reageren
  11. RA999 zegt

    14 november 2007 om 18:50

    Ik denk niet dat ze ook met de XJ zo’n radicaal nieuwe designrichtig in gaan. Althans, ik neem aan dat ze de welgestelde oude heren als klant willen houden, en die houden volgens mij niet van zo’n agressief uitgesproken design…

    Login om te reageren
  12. XF zegt

    14 november 2007 om 18:53

    ik heb net gisteren de brochure van de XF binnengekregen.
    mijn god wat is dat een mooie wagen! dat de XJ ook op diezelfde XF gaat lijken is alleen maar logisch. Jaguar, wat voornamelijk klassiek design had maakt nu een enorme stap in de richting van de toekomst, en dat is alleen maar goed.

    Login om te reageren
  13. Floryn zegt

    14 november 2007 om 19:21

    wow ja als het zo aggressief wordt wil niem,and meer in een phaeton of a8 aan komen rijden

    Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    14 november 2007 om 19:22

    Mijn mond viel open van verbazing bij het zien van die impressies. Hoe ze dat ook maar kunnen dénken. De XJ heeft altijd dezelfde designrichting gehad, is altijd alleen geëvolueerd, geen revolutie. Zo moet en zal het blijven!

    Login om te reageren
  15. Floryn zegt

    14 november 2007 om 19:29

    @ Citrofiel

    als je blijft vasthouden aan een concept dat niet winstgevend blijkt te zijn is dat toch wel heel erg dom vind ik persoonijk. Ik denk dat jaguar zich nooit zo had moeten richten op heritage, maar veel meer op de toekomst en op verfrissend design en innovatieve ideeën

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    14 november 2007 om 19:37

    @ Floryn; Ik ben niet thuis in de financiën van Jaguar, maar als het niet meer winstgevend is geef ik je gelijk, dan moeten ze er mee stoppen. Hoewel ik dat persoonlijk heel jammer vind.

    Login om te reageren
  17. Frank zegt

    14 november 2007 om 19:40

    Doen!

    Login om te reageren
  18. joep zegt

    14 november 2007 om 19:58

    @Citrofiel, Jaguar is de afgelopen 20 jaar al niet meer winstgevend geweest. Er zijn blaakbaar te weinig mensen die het behoudende én mooi vinden én bereid zijn een jafuar te kopen. Daarom zijn ze nu afgestapt van dat heritage design en proberen ze weer vernieuwende mooie auto’s te maken zoals ze vroeger deden in de tijd dat ze wel succesvol waren. Je moet toch wat…..
    Ik sta er trouwens helemaal niet negatief tegenover tegen deze nieuwe designrichting. De nieuwe XK vind ik echt een beauty, en ik denk dat de XF, wanneer je deze in het echt zal zien, ook erg mooi blijkt te zijn. Ten minste, dat hoop ik ook.

    Login om te reageren
  19. bakkerst zegt

    14 november 2007 om 20:18

    @ citrofiel,
    mijn mond zakte ook open van verbazing, wat een heerlijke bruut..!
    oke de nieuwe XF vind ik niet wat van mij hadden ze de richting van R-coupe uit 2002 (voor wie em niet kent: http://www.seriouswheels.com/cars/top-Jaguar-R-Coupe-Concept.htm ) maar als ze dat gedaan hadden waren ze nooit tot dit gekomen, de eerste aanblik vind ik erg heftig..

    Login om te reageren
  20. Guan zegt

    14 november 2007 om 21:08

    Ik denk dat Ian Callum heel best weet waar het naar toe moet met Jaguar. Ten tijde van de C-XF heb ik hem ergens horen vertellen dat hij het allemaal wat agressiever en sportiever wil hebben, en dat lijkt me een goed idee.
    Jaguar moet toch denk ik de sportieve concurrent zijn, waar RR luxe is en Bentley power (maar meer voor rechtuit).
    K weet heel best dat RR en Bentley een paar prijscategorieen hoger liggen, maar het zijn samen toch de drie Engelse gedistingeerde autobouwers.

    Deze tekening komt natuurlijk geheel voor de rekening van Autoexpress. Ik denk niet dat Ian een soort 300C op basis van de C-XF gaat tekenen, maar met een wat dynamischer ontwerp zal komen.

    Login om te reageren
  21. jurrian zegt

    14 november 2007 om 21:17

    wouw! schitterend, zo bescheiden agressief (ok de gril is wat schreeuwerig), ik vind de manier waarop de lijn over de zeikant naar de achterkant loop schitterend, dat Ian Callum kan tekenen wist ik wel, maar hij doet me telkens weer verstelt staan. ik hoop dat het jag weer op het spoor kan helpen.

    Login om te reageren
  22. Rikus zegt

    14 november 2007 om 21:42

    isie nu mooi ofniet?
    ik vind hem prachtig.

    Login om te reageren
  23. Guan zegt

    14 november 2007 om 21:49

    Ik vind de tekening lelijk.
    Naar wat ik begrijp is hij ook niet van Ian! (@Jurrian) , al wordt in het artikel op de website van Autoexpress die indruk idd wel gewekt.

    Login om te reageren
  24. Pieter zegt

    14 november 2007 om 22:07

    Een nieuwe tijd, nieuwe markten en veranderde smaken leiden tot een dergelijke auto. Niet typisch Jaguar en dat is maar goed ook, want de clientèle voor de huidige modellen begint biologisch wat uit te dunnen. In tegenstelling tot een Porsche 911 kan Jaguar niet langer voortborduren op design dat stamt uit de jaren 60. Er is namelijk geen aanwas van jonger publiek, het is een ouwelullenauto geworden. Dit design (imposant, grote grille, glimmende wielen) zal het goed doen in Amerika en nieuwe Aziatische economieën als China en India. Reken maar dat daar aardig wat knapen rond gaan lopen met een gevulde portemonnee, die dit verkiezen boven de obligate Duitser.

    Login om te reageren
  25. Laurens zegt

    15 november 2007 om 00:27

    Ik moet zeggen dat ik de nieuwe Jaguars er goed vind uit zien. Alhoewel ik deze grille toch wat te veel de kant op van de C300 vind gaan.. misschien wat minder vooruit laten richten?
    En met een 5 liter V8 met 500 pk kan het nog heel leuk worden.. ben benieuwd wat er van het concept overblijft. :)

    Login om te reageren
  26. Sjoske zegt

    15 november 2007 om 00:49

    Ik zou het echt zonde vinden als jaguar dit zou gaan doen met de XJ!!

    de huidige (voor de facelift nog meer) vind ik een prachtige auto!!

    als jaguar nou eens niet zozeer een volume fabrikant wil worden en gewoon alle andere modellen schrapt en zich vol gaat richten op de xj en dan de huidige gewoon weer in een nieuw jasje giet zoals altijd blijft het klassieke behouden.
    als ze het geld wat ze besparen op andere modellen dan hierin steken kan het qua motor en afwerking een serieuze kandidaat worden tegen de duitse drie ( en lexus ).

    De Jaguar XJ staat voor klassiek, sportief, stijl en is gewoon een ultieme auto om te rijden!!!

    echt zonde!!!

    Login om te reageren
  27. Merci zegt

    15 november 2007 om 10:00

    De Jag XJ was OOIT het toonbeeld van luxe,klassiek en stijl (de huidige nog steeds)…

    Login om te reageren
  28. joep zegt

    15 november 2007 om 10:36

    @Sjoske, dan weet je zeker dat er over 2 jaar geen jaguar meer is….

    Login om te reageren
  29. denny zegt

    15 november 2007 om 12:47

    vet!

    Login om te reageren
  30. Scooperdepoep zegt

    15 november 2007 om 19:58

    Elke keer als ik die nieuwe lampen zie…. whoehahahahaha, bye bye Jaguar.

    Login om te reageren
  31. The Honda Spirit zegt

    15 november 2007 om 20:59

    Toch knap van Ford dat ze zo’n gewaagde stap zetten en de hele basis voor een merk aan de kant durft te zetten voor een eng woord bij velen in autoland … innovativiteit.

    Misschien niet “klassiek” gelijnd maar niet tijdloos durf ik nog niet te zeggen.

    Login om te reageren
  32. revvji zegt

    15 november 2007 om 22:36

    Mss niet lelijk op zich, maar ik vind het toch wel heel jammer dat de typische Jaguar-look er niet meer in zit :( Ik zie in deze impressie geen enkel stukje dat ooit nog tot ‘british heritage’ zou kunnen gerekend worden…

    Login om te reageren
  33. Beau92 zegt

    19 november 2007 om 20:01

    YES!! Die ziet er echt geweldig uit!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North