
Citroën & Peugeot hebben hun verkoopkanonnen een laatste update gegeven voordat ze over enkele jaren met pensioen gestuurd worden. Op het autosalon van Brussel kunnen we dit opgefriste duo in levende lijve bewonderen. Het grootste nieuws? Er komen meer pk’s onder de kap!
De Citoën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo kwam in 2005 op de markt en kregen in 2009 al eens een facelift voor de kiezen. Dat zorgde vooral bij de Peugeot 107 voor een enorm lelijke grote smoel. In 2012 wordt dit enigszins rechtgetrokken en zien zowel de C1 als de 107 er weer fris uit. De C1 een beetje lief en de 107 een beetje stoer.
Het belangrijkste nieuws van deze facelift is echter dat er naast de 1.0 driecilinder met 68 pk ook een gloednieuwe 1.2 liter driecilinder met 86 pk beschikbaar komt. Het persbericht ontbreekt op dit moment nog, maar naar alle waarschijnlijkheid is dat de nieuwe driecilinder die Peugeot/Citroën heeft ontwikkeld.
Het zou zomaar kunnen dat deze nieuwe driecilinder een stuk schoner is dan de huidige 1.0 driecilinder (1KR-FE). van Toyota. Zodra we het persbericht van Peugeot, Citroën of Toyota ontvangen zullen we jullie meer informatie geven.
Wel kunnen we alvast verklappen dat de gefacelifte modellen rond de zomer op de markt komen. Ze zullen nog steeds gebouwd worden door Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech in Kolín, Tsjechië. (via: autoblog.it)
UPDATE 05-01 – Alle informatie is vandaag officieel bekend geworden. De 1.2 driepitter komt niet, de enige twee uitvoeringen zijn de 1.0i 5-speed manual en de 1.0i 5-speed two-tronic manual. Deze verbruiken resp 4,3 en 4,5 liter en stoten 99 en 103 gram CO2 per km uit.
Bij de introductie in maart komt er een feminine special edition, de “ENVY” (geheel van toepassing op vrouwen natuurlijk). Deze krijgt een speciaal kleurtje (“Plum” of “Caldera Black”), aluminium deurstijlen, en een speciale badge. Plum vertaalt trouwens naar pruim. Subtiel, Peugeot…
86pk!!! dat wordt lekker sprinten bij het stoplicht. Vind de huidige 1.0 al best pittig. Heb er wel eens een TDV6 Discovery mee zoek getrokken en ja die ging er vol voor.
@E34M5Touring: Inderdaad, 86 pk voor een wagentje van nog geen 800 kg zal vast wel aardig vlot gaan.
@E34M5Touring: Zo’n TDV6 gaat officieel in 12.7s naar de 100 (nieuw), een C1 in 13.7s (officieel) … dat is niet snel hoor ;)
@dawwg: Een 2007 met 190pk helaas niet.
@E34M5Touring: corectie 193pk en hangt er van af hoe hij onder houden is . Maar de dysco wint zeker.
@dawwg: En je wilt niet weten hoe lang die versnellingen zijn, ding haalt gewoon 110 in de 2. Als je een keer de kans krijgt, rijd er is mee. Je zult versteld staan.
@E34M5Touring: haha klopt 110 in zijn 2
had een keer een leenauto van de toyodealer
@E34M5Touring: 110 in z’n 2 met een 1.0 ??? Dat zijn zeker lange versnellingen !
@dawwg: Officieel ja, maar als je dan inderdaad zulke lange versnellingen hebt heb je minder schakelmomenten die je kunt verknallen.
@E34M5Touring: +1, je kan heel mal gaan met die bakjes :) Zou je niet zeggen van een auto zonder motor ;)
@E34M5Touring: Óf je bent gewoon niks gewend…
@Svenska_Aeroplan_AB: Er staat hier in mei 940pk en 1200nm verdeeld over 2 auto’s voor de deur dus ik ben best wel wat gewend ;) ga er eens mee rijden, ik vond het in ieder geval een leuk wagentje.
@E34M5Touring: wat voor auto heb jij dan in godsnaam?!
@maiik0ll: Een M5 Touring 340pk 400nm en in Mei een 2011 Camaro SS Hennesy HPE600 600pk en ik meen 800nm. Hij staat er nu voor de ombouw en heb dan de official sheet.
@E34M5Touring: Hmmm netjes, dan vind ik dat je die Camaro een keertje aan Autoblog uit moet lenen voor een rijtestje :)
@E34M5Touring: oh, ik heb er zat nee gereden hoor. Enige leuke vind ik dat je continu volgas kan rijden, en tot het rode toerengebied. Dan rij je nog niet te hard… Ik ben ook snelle auto’s gewend, daar hoef je dat niet te proberen.
Ze zien er beide al een stuk beter uit. Alleen ben ik benieuwd of ze de nieuwe 3-ling op deze manier voor kunnen blijven. Waarschijnlijk wat betreft de prijzen wel.
Nog net zo lelijk als altijd.
@syliaca: Mee eens, daarom krijgt hij ook een facelift? De zoveelste..
@euro95: Tip: haal ze uit productie :p
@syliaca: Idd, het liefste al die muesli-gebakjes. Maar dat moet je niet tegen mij zeggen ;)
@euro95: Dat is waar, ik ga een mailtje sturen naar Peugeot en Citroën :P
Achterkant van Peugeot is niks verandert. Voor de rest allebei een geslaagde facelift denk ik.
@jordy14: Achterkant van de C1 is ook niet verandert. Alles speelt zich af op de voorkant. Das ook de gemakkelijkste kant om te veranderen…
@Esprit_de_Flandre: sorry daar heb ik nog geen foto’s van gezien.
@jordy14: staan gewoon in de gallery hoor die onder het artikel staat.
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Citroen/C1_facelift_2012/
Aan de achterkant lijken ze niks veranderd, de badge van de Citroën vind ik een beetje over de top.
iedere rode 107 is voor mij een greenwheels specimen
Waw interesant .
Op die C1 kan zo een Fiat badge..
Ze zijn weer verder ‘verkinderlijkt’. Wat een vrolijke, uit verband getrokken bende. De 107 lijkt nog steeds op een kruimelzuiger en de C1 heeft een clownsneus.
Maar het zou zomaar kunnen dat ik ze over een paar maanden alweer best te pruimen vind. De C1 ph2 vond ik eerst ook niets, inmiddels vind ik het de best geslaagde ph2.
Bij dit triotje moet ik altijd hier aan denken
@norge:
Same here! ;)
ziet er niet uit zo’n nieuwe grOOOte voorkant met zo’n kleine ouderwetse zijkant
tjonge jonge dat lijkt wel de voorkant van een bus joh
Ik vind ze er wel wat leuker uit zien nu! En een 86pk driecilindertje zal wel leuk rijden, EN klinken!
Heb afgelopen zaterdag in een aygo gezeten, man man man lijkt wel een matchbox autootje…
@smoked: dat lijkt niet alleen zo, dat IS ook zo:)
Jammer dat ze de achterkant zijn vergeten.. had wel iets mooier gekund. Ach daarom rijd mn pa ook de Aygo ;)
leuke auto, maar drie keer raden waarom ze er geen foto’s van het interieur bij hebben gedaan.
@mazdarx8: niks aan veranderd?
@mazdarx8: beter kijken, die zijn er wel.
ik vind die 107 leuk gelukt! dat logo bij die citroen is we fout hoor….
C1 lijkt wel een clowntje!
Heb wel is met zo’n ding gereden, zijn nog aardig rap en t rijdt als een kart.
Die 107 smoelt nu echt goed. Vind de C1 wat minder geworden.
Hmm in de huidige situatie vind ik de C1 mooier, terwijl gek genoeg de Peugeot meer wordt verkocht. In deze modellen vind ik de 107 mooier. Nu dus hopen dat de Citroën meer verkocht gaat worden! Wel jammer dat ze de facelift wederom tot de neus beperkt hebben en de achterkant en met name het interieur al vanaf 2005 ongewijzigd mee gaan.
Ziet er best leuk uit, maar kan nog beter. En ik zie bij de foto’s van de Peugeot een leren stuur. Weet niet of dat eerder al kon, maar dat zou écht een verbetering zijn. Dat plastieke stuurtje voelde echt goedkoop.
Die facelift had ik toch wat anders verwacht, http://www.automobile-magazine.fr/actualites/scoops/citroen/future_citroen_c1
Anyway, zal wel weer een kek dingetje worden. Met de vorige 100 in zn 2 en gelijk schakelen in zn 5!
@The360box: dat is een scoop van de opvolger. Deze moet nog eventjes proberen te verhinderen dat Peugeot en Citroen niet teveel verkopen aan de VW Up! verliezen.
@The360box: dat is een impressie van het volledig nieuwe model dan in 2014 op de markt moet komen. Dat is dus niet de facelift die we hier zien.
Ik wacht nog even op een VTS/GTI versie van de definitieve opvolger, de 108 / C1.2
Ik bedoel maar, een AX GTI perste al 95pk uit een NA-1.4 blokje…30 jaar later dezelfde pk’s per liter maar met een cilinder minder. Ondertussen zijn wij in 30jaar zo veel veranderd dat we nauwer samenwerken met mensen aan de andere kant van de wereld dan met de buren.
Jammer dat ze de achterkant niet veranderd hebben.
Opzich leuke autootjes om te zien, klinken tijdens het optrekken ook best grappig, daar is echter ook alles mee gezegd. Na het optrekken is de herrie ondraaglijk, de slecht klinkende radio kan hier niet tegenop boksen. Naast dat grootste punt is duidelijk te merken dat er flink bezuinigd is op de productie van die dingen. Maar goed, dat wil de consument, goedkoop van a naar b, meer ook niet.
Wat ik leuk en speciaal blijf vinden is dat Citroën bij bijna al hun presentatie-foto’s zoals deze mensen er bij zetten. Blijft het tenminste leuk en gezellig.
Het kwaad is al geschied. De huidige 107 heeft het straatbeeld voorgoed verpest. :(
het blijft natuurlijk een zielige vertoning, er zijn echt veel betere concurrenten in dat segment: Fiat Panda, Hyundai I10, Kia Picanto en Ford Ka.
Die auto’s hebben tenminste een volwaardig interieur, wat je van deze opgevoerde 45 km- wagentjes niet kan zeggen.
Het zijn slimme autootjes joh, bijvoorbeeld ideaal voor de net afgestudeerde student die zijn eerste baantje in een andere stad vindt en er niet direct kan gaan wonen. Voor een paar duizend euro rijdt je al dagelijks de file in en zal een dikke V6 met lederen stoelen en extra laadruimte je een worst wezen. De alleenstaande moeder in Parijs of iedere willekeurige grote stad die uitpuilt van de auto’s is bij een Aygo, C1 of 107 gebaat om kinderen op te halen etc. Bij de beoordeling van een auto dient men de bril te dragen van de beoogde doelgroep of in ieder geval in het achterhoofd te houden waarom de auto is geproduceerd.
Puur een instap auto en een commercieel succes wagentje.
Persoonlijk vallen ze bij mij niet in de smaak. De Peugeot nog het meest. Het is overigens wel het segment waarin nog geen enkel merk echt een bommetje heeft neergezet die de anderen te kijk zet. Het zijn allemaal net niet autootjes.
De C1 2014 belooft in ieder geval mijn insziens het karakter wat op te peppen:
http://www.autolatest.com/image-thumbnail-800×600-imgupl-news_2417_33535.jpg
liever een vergelijkbare auto met een 4 cil.
Ben nog vrij weinig 3 cil tegen gekomen die soepel lopen….
Ben benieuwd wat VW’s reactie is met de Up. Alhoewel de Up is verder in alle opzichten beter op die 11pk na (86-75pk..)