Citroën CXPERIENCE Concept: de C6 van de toekomst

Auteur: , 29 Reacties

Wie heeft de langste? Citroën doet nu ook mee en komt met de CXPERIENCE Concept.

Het concept meet 4,85 meter en zal debuteren tijdens de autoshow van Parijs in oktober. Het uiterlijk van de CXPERIENCE moet de toekomstige designtaal van Citroën accentueren. De Fransoos heeft een plug-in hybride aandrijflijn, gekoppeld aan een automaat met acht verzetten. De elektromotor zal in combinatie met een benzinemotor ongeveer 300 pk gaan leveren. De Citroën heeft een elektrische actieradius van 60 kilometer. De aanwezige 3kWh batterij is in vierenhalf uur opgeladen, of binnen tweeënhalf uur middels een 6.6 kW lader.

De CXPERIENCE kun je zien als de C6 van de toekomst. Een ruime, comfortabele sedan met voldoende vermogen. Het interieur is typisch een concept. We zien een 19-inch scherm dat afhankelijk kan worden bediend door de bestuurder en de passagier. Daarnaast zijn de spiegels vervangen voor camera’s. Citroën zal naast de CXPERIENCE ook de nieuwe C3 meenemen naar Parijs. Van de CXPERIENCE kan je HIER echter nu al een video checken.



29 reacties

Is het niet eerder een voorbode voor de C5
Weer een Numéro 9 look a like
Mansory heeft blijkbaar het interieur mogen doen.
Het zal wel helemaal aan mij liggen, maar eerst zie ik de titel “wie heeft de langste?” om daarna “cxperience” als “sexperience” te lezen.
Aan de voorkant is hij stuk en het stuur is vierkant.
Het is toch eigenaardig dat grote citroëns eerst bejaard moeten zijn voordat ze mooi worden. Zo vind ik de c6 echt een walgelijk ding geworden, maar zal het over 15 jaar waarschijnlijk een populaire klassieker zijn. Dit is niet veel beter.
@lekbak:
Citroëns worden nooooit gebouwd om mooi gevonden te worden.
Dat is pas sinds ze deel van PSA geworden zijn. Citroëns en dan vooral de grote, rijden gewoon überlekker, glijden over de weg en hebben een comfort van ongekend niveau.
Zijn nooit super snel maar in mijn wereld nog altijd de aller aller beste lange afstandsvreters !
Zitten, starten en pas in Barcelona uitstappen bij wijze van !
En éénmaal gewend aan de dode remmen, de overhellende carrosserie en het aparte rij- cq stuurgedrag, kom je tot de conclusie dat die gasten in Parijs de hele zooi geweldig uitgekiend hebben.
Anders, maar wel geweldig !
@desjonnies: Voor wat betreft de DS en de CX geef ik je gelijk, hoewel ik ze ook nog eens bijzonder mooi vind! Daarna is het helaas gestaag bergafwaarts gegaan met als dieptepunt de huidige DS-lijn. De C6 vond ik erg gaaf maar nu ik er zelf één zou kunnen bezitten heeft het model alle aantrekkingskracht verloren. Niet tijdloos genoeg, de benzinemotor is waardeloos en ik houd niet van diesel. Gelukkig staat er nog een échte DS in de garage.
@desjonnies: begrijp me niet verkeerd, ik kan dit soort auto’s zeker waarderen en ken hun kwaliteiten. Maar moet het nou echt zo lelijk? Dan vind ik de grote Peugeots veel mooier. De 605 en 607 mag je zo voor de deur zetten, en de 406 is trouwens ook zo’n tijdloze schoonheid (zowel sedan als station). Jammer dat ze daarna met de afschuwelijke 407 en 508 zijn gekomen.
@desjonnies: vergeet de drempels niet ;) nooit meer remmen, en nog 10 minuten het gevoel alsof je weer in een rubberboot op de noordzee zit…
Weer zo idioot laag. Kopers met het geld voor dit model zijn in meerderheid geen soepele turners (meer). En M. de Président de la République kunnen ze ook vergeten. Die laat gasten ook niet van karthoogte uitstappen.
En wat dachten ze bij Citroën?…we zorgen ook voor een citroentjesfris interieur??? T*ring wat lelijk!!
Zo hoort een Citroën te zijn. Niemand begrijpt waarom je de auto zou kopen, alleen de kopers vinden m mooi. Ik zou m graag kopen.
Verfrissend interieur..
Misschien moet Citroën eens ophouden met al die drukke lijntjes en vouwen en weer eens een echt tijdloos model tekenen. Aan de andere kant ben ik bang dat de markt voor een C6-opvolger definitief opgedroogd is.
Wat een lelijk hok, duizelig maakt het me. Fik erin! Gelukkig doen ze bij PSA nog steeds aan “zelfontbranding”. ;)
Schitterend!! Een waardige opvolger van de DS, CX, XM en C6. Bouwen deze godin, alleen voor mij graag met een andere interieurkleur.
Chic interieur, vind ik echt goed gelukt. Buitenkant daarentegen… Mwa, doe maar niet.

BTW, is 2,5 uur opladen niet heel erg lang? Batterij is maar 3 kWh. Een simpele rekensom leert dat dat met 6.6 kW in minder dan een half uur geladen moet zijn. Paar verliezen erbij, ok. Zou het ongeveer een uur, max anderhalf moeten duren. Doet tesla veel beter.
@mrB: Ik zit dus precies op het zelfde te kijken. Zouden de getallen omgedraaid zijn? 6.6 kWh accu en een 3 kW lader? Zou veel logischer zijn. Dan kun je ook nog gewoon vanaf 220v 16A laden. En 60km op een 3kWh accu zou ik ook redelijk knap vinden als je het met andere autos vergelijkt.
@milieumeneertje: dan bedoel ik dus dat een v60 hybrid 50 km elektrisch rijd met een 11,2 kWh accu.
Het is natuurlijk nog een concept. Maar een nieuwe C6 vind ik wel lekker als tie komt!
Wat een leuke DS… oh wacht een Ciroën logo?? Moest dat merk niet lager gepositioneerd worden…

Verder erg gaaf.
Prachtig! Weer eens een stapje anders dan de rest. Stuk rustiger dan wat ze nu doen. Zou hem kopen. Meer grotere auto’s Citroen!
Goedgekeurd. Jammer dat de stoelen het niet zouden halen in productie…
@esprit_de_flandre: Geen optionele AirBumps?
Spreek je dit nu uit als C – Experience, of ‘sexperience’. Just curious
Mooie auto en mooie foto’s!
De terugkeer van het “quartic”-stuur!
Zo zie je maar, alles komt terug…
Niet bepaald de Sexperience zoals hij genoemd is…..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).