Citroën onthult de nieuwe C3

Auteur: , 61 Reacties

De Fransoos krijgt nu ook Cactus-kriebels met zich mee.

Toen Citroën de C4 Cactus onthulde zorgde dit voor verbaasde reacties. De bijzondere airbumps op de zijkant van de auto gaf het model in één klap een uniek kenmerk. De Franse autofabrikant recycled dit ingrediënt op de nieuwe C3, dat nu veel wegheeft van een mini-Cactus. Het model staat op het platform waar onder andere de Peugeot 208 gebruik van maakt. De twee delen dan ook het een en ander aan techniek.

Het stoerdere uiterlijk laat de C3 vijf centimeter groeien in vergelijking met zijn voorganger. De hatchback wordt leverbaar met drie benzine- en twee dieselmotoren. De meest potente uitvoering moet het doen met 110 pk, maar in een later stadium komt er natuurlijk ook een hot hatch variant van de C3.

Net als bij zijn grotere broer is ook de nieuwe C3 op een aantal punten te personaliseren. Zo kun je de Fransoos bijvoorbeeld in een two-tone samenstelling bestellen. In totaal zijn er 36 verschillende combo’s te kiezen, waarvan 3 verschillende kleuren voor het dak. Voor het interieur zijn er 4 thema’s om uit te kiezen. Het is goed om te weten dat de C3, in tegenstelling tot de C4 Cactus, niet standaard wordt geleverd met de airbumps. Dit extraatje zul je dus zelf moeten aanvinken op de optielijst. Een ander noemenswaardig nieuwtje is de ConnectedCam. Dit is een HD-camera met een groothoeklens van 120 graden. Wanneer je te maken krijgt met een ongeval zullen er automatisch opnames worden gemaakt. Daarnaast kun je ook zelf foto’s maken en filmpjes schieten met een maximale duur van 20 seconden.



61 reacties

Waar zijn de tijden van de originele DS en 2CV? Citroën is al jaren geen schaduw meer van zichzelf!
@robbie123: Ah, weer een nostalgischer, die denkt dat alles nog kan zoals vroeger :) Tijden zijn veranderd, wen er nou maar aan.

Ik vind ‘m best leuk, maar echt wel een vrouwenauto.
@robbie123: heeft Citroën wel geprobeerd, maar aangezien de mensen liever in een saai, grijzemuizen leasegebakje van Pon rijden heeft Citroën ook gedwongen om minder spannende auto’s te maken.
@robbie123: Juist wel. Citroën was leuk vanwege kleine autootjes die gewoon vrolijkheid uitstraalden. De Cactus, en deze ook, zijn lekker eigenzinnig, dat maakt Citroën juist dat eigenzinnige merk. Ze doen het gewoon nog.
@robbie123: waarom blijven de meeste Citroën liefhebbers zo hangen in vroeger? Begrijp me niet verkeerd Citroën stroomt door m’n aderen. Citroën was zichzelf doorzichtig te onderscheiden en anders te zijn. Vernieuwend en innovatief Dat doen ze nu weer!! Eindelijk! Thumb’s up Citroën ??
@robbie123: 2CV? Je bedoelt dat ding dat in elkaar werd gestoken voor de goedkoop, en dat iedereen lelijk vond? En dat ook in feite een heel erg lelijk ding is?
Leuk ding! Lekker speels! Zal wel even schrikken worden voor de Grijze Haren brigade.
Bedenk bij deze C3 een paar dingen:
– De strategie van PSA is om Citroën het goedkope, basic merk te maken t.o.v. Peugeot. Daardoor is het logisch om de (oudere) basis van de 208 te gebruiken voor de C3. Jammer is wel dat daardoor de kenmerkende ronde/hoge C3-vorm, die toch ook liefhebbers had, nu is verdwenen.
– Het niet standaard leveren van Airbumps zal zijn om de huidige C3-klanten niet voor het hoofd te stoten. De C4 Cactus was een nieuwe markt voor Citroën en dus volledig vrij in te vullen, bij de C3 moeten ze klanten zien te behouden dus is het logisch om iets veiliger te spelen.

Een paar foto’s zonder bumps voor de geïnteresseerden:
http://media.autoweek.nl/m/9kqyx2jbak2m_480.jpg
http://media.autoweek.nl/m/3f6ywimb4s4b_480.jpg
@Citrofiel: De spreekt een veel jongere doelgroep aan zonder die gelijk in een duurdere DS3 te duwen. De C3 was toch vooral populair om z’n wat hogere zit en veel zicht, maar dan wel bijna exclusief bij 60+ers. Ze verkochten altijd prima maar ik denk dat de jongste persoon waar ik er 1 aan verkocht heb zeker de 50 was gepasseerd. Wat dat betreft denk ik dat deze een veel breder publiek gaat aanspreken. De oudere kopers zullen denk ik vaak voor de door jou getoonde versie kiezen. Maakt hem wel ingetogener maar ook wel iets sjieker.
@E34M5Touring: Hij zal meer jongeren aanspreken, daar ben ik het mee eens. Maar je gaat er wel erg makkelijk vanuit dat de huidige C3-rijders het merk trouw blijven. Als ze echt zijn gevallen voor de hoge zit en veel zicht, dan voldoet deze C3 daar niet aan en zullen ze eerder verder kijken lijkt me. Waar Citroën een redelijk uniek aanbod had met de C3, is het nu de zoveelste standaard B-segmenter geworden.
@Citrofiel: Deze lijkt me ook vrij hoog dus qua zit zal er niet veel veranderen. Zicht wellicht. En alleen op de ouderen doelgroep kan zo’n ding niet bestaan. Repeat business (hoe hard ook om te zeggen) is gewoon laag in die doelgroep door obvious reasons als ouderdom en lang doorrijden met de auto. Dat heb je met jongeren veel minder. Zeker in de leasemarkt, bij een startersfunctie (junior sales oid) spreekt dit meer aan dan de huidige C3. En een DS3 is gewoon duurder. En altijd 3drs. Ben met je eens dat dit een aantal kopers zal afschrikken maar het zal er meer aantrekken (denk ik/hoop ik).
@E34M5Touring: Volgens Autovisie is de nieuwe 147cm hoog, de oude was volgens de Autoweek-database 152,4cm hoog en de 208 meet 146cm. Het USP van hoogte, tussen hatchback en mpv in, is iig niet meer.

Je leest juist dat ouderen het meeste auto’s kopen. Maar goed, dat soort cijfers zijn niet altijd volledig, ze gaan vaak over particuliere verkoop. Het merendeel van de nieuwe auto’s in Nederland gaat de lease in of in elk geval via bedrijven.

Ik hoop ook dat deze C3 een succes wordt hoor, ik vraag me alleen af waarom men volgens Citroën voor deze zou kiezen i.p.v. voor de 208, buiten het ontwerp.
@Citrofiel: En juist in die lease/bedrijvenmarkt valt nog wat te halen met de C3. En tov de 208, ik vind deze leuker. Goede bijtelling, scherpe koopprijs en dan kan het best wat worden denk ik. Ik vind het in ieder geval een tof ding.
@E34M5Touring: De oudere doelgroep kan altijd overstappen op de C3 Picasso die op dit moment samen met de nieuwe Opel Merriva ontwikkeld wordt.
@E34M5Touring: helemaal met je eens. Ik vind dit wel een verbetering tov de vorige C3
@Citrofiel: Ik vind hem zo zonder die airbumps best fraai. Gewoon een hip dingetje, niks mis mee.

Wel doet het kontje me een hoop denken aan de Fiat 500L.
@viezefreddyw: Ik bedoel niet de 500L maar de 500X.
@viezefreddyw: De achterlichten zijn definitely wel de 500L, en inderdaad, cannot be unseen. Bedankt!
@viezefreddyw: Oh help, nu je het zegt… Dat is geen beste associatie, ik ga hem snel proberen te vergeten/negeren maar ik vrees dat het een ‘cannot unsee’ wordt… En bedankt!
@Citrofiel: Inderdaad, ik vind dat PSA goed bezig is! De Cactus is een efficiente goedkope auto. De interieurafwerking is voor de prijs echt uitmuntend. Als deze goedkoop is zou het best een succesnummer kunnen zijn!
@Citrofiel: Hopen dat iedereen hem zonder inlegkruisje besteld, want die rommel op de zijkant ziet er natuurlijk echt niet uit.
Op de cactus heeft het nog enigzins nut (parkeerdeuken), maar bij deze auto zitten ze zo laag dat ze niet eens nut hebben. Dan nog liever lelijk en nuttig, dan lelijk en niet nuttig.
Was de Cactus zo’n lekker uniek karretje, krijgen we nu dit weer….
Laten we hopen dat ze er niet van die hopeloze THP motoren inhangen.
@trekhaak: och och, gaan we weer, kon je niets beters verzinnen vandaag?

Ik weet niet wat jouw laatste persoonlijke ervaring is met de THP motor(en)? Of doel je nog op het jaar 2008 ?

Laat ik het zo zeggen, er is niets mis met de 1.2THP met 110 of 130pk
En ook de 1.6THP is gewoon een erg fijn blok
@ds3thp: het gaat in dit geval om een DS3 1.6 156pk van 2012 met 78.000 op de teller. Fantastisch mooie auto van binnen en buiten. Maar motorisch gezien 1 bak ellende.
@trekhaak: Ok. Maar op de huidige generatie, eigenlijk sinds BMW ze niet meer gebruikt, is weinig tot niets aan te merken!
Ze (PSA) hebben de PCV (positive crankcase ventilation) aangepast waardoor de olie ophoping niet meer voorkomt en zover ik weet is het probleem met de distributie ketting ook gewoon verleden tijd!

Neemt niet weg dat de blokken in het verleden wel wat problemen (konden) geven / gaven!
C1 XL….
@fabfabhouse: precies dit inderdaad! Het is gewoon een C1 onder een vergrootglas. Zowel voor als achterkant.

Citroën doet hetzelfde als Fiat met de 500 en 500L, alleen heeft C3 ook een beetje van z’n grotere broer mee.
@ozan: vergeet Audi niet, die vergroten alles ook gewoon.
Bij de vorige generatie zag ik een potentiele 207-koper nog jiet zo makkelijk overstappen op een C3. Maar als ik nu moest kiezen tussen een 208 of deze C3 dan werd het zeker die met de “double chevrons”.
Best een kek karretje!
Hey, die is leuk! Kostda?
Hebben die kussens aan de zijkant van de deur nou echt nut? De cactus heeft ze ook? Ziet er nu wel beetje uit als een botsauto
@mrrallycross: gewoon uitproberen bij de dealer
@mrrallycross: Ze moeten de lak beschermen door als kussen te dienen voor het geval een of andere lomperik (m/v) zijn deur tegen jouw auto open slaat.
@Edge: Heb laatst de Cactus van een collega geleend, rijd prima voor de rest, geinige auto. Alleen die Airbumps, ik weet het niet hoor. Dat zijn geen “kussentjes”, dat is een harde plastic zijkant die alleen maar deuken in andere auto’s maakt en je eigen plastic niet beschadigd. Het is geen kussen te noemen. Ik zou niet voor de lol de deur van een Cactus in mijn zijkant bashen “omdat Airbumps gemaakt zijn om schade te voorkomen”. Aan je eigen auto, ja.
Ik heb het altijd jammer gevonden dat de Cactus niet de motoren en aandrijving heeft die bij het uiterlijk passen.
Ziet er goed uit, ik zou de Airbumps zeker aanvinken. Het interieur ziet er gewoon goed en degelijk uit. Mooie materialen en goed ontworpen. Ja, hier word je wel vrolijk van.
-edit: nutteloze bijdrage-
Jammer, vind de vorige erg mooi. Dit is inderdaad een vergrote c1 het ziet er niet uit.
Ik ben vooral benieuwd naar de stoelen. De C4 Cactus vind ik echt een geweldig wagentje met z’n aparte styling, maar die bank/stoelen zijn ronduit K.U.T. Ja, ik schrijf het met hoofdletters, want het is een afkorting van Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Zoals terecht door @Citrofiel al wordt aangegeven, zal het vanwege de lagere zit en de normale voorruit nog maar de vraag zijn of huidige C3-bezitters bij vervanging van hun auto weer een C3 nemen, maar dat het gewoon een hele leuke auto is staat buiten kijf.
De Peugeot 208 vind ik een erg fijne auto, maar ik kan maar niet wennen aan die hoge tellers en dat kleine stuurtje. Deze C3 heeft dat beide niet, dus het zou voor mij de ideale Peugeot 208 zijn. Nu nog graag een C3 VTS of VTR op basis van de 208 GTi en ik ben helemaal tevreden!
@Edge: ik ben in de Cactus erg tevreden over de stoelen. Juist ontevreden over de huidige stoel in de C/DS3. Mijn vriendin rijdt er eentje (DS), de volgende krijgt optionele sportstoelen. Ach, blijft persoonlijk.
@thomasbol: je valt gewoon in een diep gat met je reet bij zo’n cactus
Cactus meets DS3?
Vind hem wel geinig eigenlijk.
Wat een leuk autootje!
Niets mis met de huidige C4 Cactus die ik heb! Aangezien ik nog kleiner wil gaan rijden is dit misschien wel de opvolger…ben benieuwd hoe zwaar deze is…en dan met het 100PK dieselblokje!!!
@Rudeboy01: Was de sanseveria uitverkocht?
Hallo vriendjes en vriendinnetjes we komen er weer aan. Hallo vriendjes en vriendinnetjes t’is Bassie en ……… Adriaan!
Het is echt een leuk karretje.
Waarom wil elke kleine auto tegenwoordig op een FIAT 500 lijken? Enne die dinges op de deuren vind ik echt lelijk. Geen Citroën voor mij dus.
Lol, de Citroën-marketingafdeling heeft alle medewerkers gesommeerd een duimpje te geven op alle positieve reacties.
@Jochempie: jaloers?
@mrxsara: Op wat? Ik vind het een tof ding… Nee, het valt gewoon op, die gigantische hoeveelheid duimpjes tegenover 0 duimpjes voor degenen die het niets vinden.

Trouwens, met zo’n naam kom je niet echt geloofwaardig over binnen dit onderwerp, meneer Xsara.
@Jochempie: wat heeft mijn naam er mee temaken? Vraag of je jaloers bent! Blijkbaar wel
@mrxsara: Wij van WC-eend…
Erg kek ding!
Om te janken. Wat een hok
Zou je zo’n auto niet helemaal kunnen bedekken met zo’n kussentjes? Lompe deuropeners zijn er genoeg in de wereld…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).