Dit zeggen de internationale media over Max en Ferrari

Auteur: , 129 Reacties

Veroordelen ze Verstappen over zijn rijgedrag op Spa, of is Raikkonen de pineut en wordt hij weggezet als een oude zeikerd?

Dit zeggen de internationale media over Ferrari en Max

Het is bijzonder om te zien hoe Max bijna elke race wel de aandacht van de internationale media weet te trekken. De 18-jarige rijder liet gisteren zien niet zo politiek correct te zijn. Of het nu slim of dom is, Max had over één ding wel gelijk: het levert mooie televisie op. Wat opvalt is dat vrijwel niemand -op een paar uitzonderingen na- Verstappen veroordeeld voor zijn rijgedrag. Er wordt neutraal gereageerd en veelal gesproken over spannende duels tussen de twee teams.

Formula1.com blijft objectief en omschrijft de race als een harde strijd tussen Red Bull en Ferrari.

And the man it seemed everyone had come to see? After his first-corner drama Verstappen was always on his back foot, running in traffic while trying to recover, but he angered Raikkonen with some of the tactics he used to keep the Ferrari behind at one stage, and later also scrapped with Vettel and Perez. There was some hard racing going on out there this afternoon.

Ook USA Today houdt het bij feiten en beschrijft enkel wat er gebeurde.

Heated language between Max Verstappen and Kimi Raikkonen — the youngest and oldest in the race. In a fascinating sub-plot, Verstappen and Raikkonen were involved in another incident as Verstappen appeared to nudge him wide. Then, Verstappen zig-zagged in front of him as he tried to hold position, prompting Raikkonen to use an expletive when describing Verstappen’s driving as “ridiculous.”

Die Welt: “Vettel, Raikkonen en Verstappen vochten in de laatste fase voor WK punten. Vooral de Nederlander toonde initiatief. Ondanks protesten van de Ferrari-rijders bleven de acties ongestraft. Verstappen stond met zijn elfde plaats uiteindelijk met lege handen.”

Niki Lauda, momenteel actief als Formule 1-analist bij RTL Duitsland, deed gisteren behoorlijk pittige uitspraken. Volgens hem hoort Verstappen thuis in een psychiatrische inrichting als hij denkt dat Raikkonen fout zat. Volgens de gepensioneerde coureur ging Verstappen gisteren over de grens.

The Guardian (Gulf Times) schrijft dat Verstappen voor spanning zorgde bij de aanwezige Nederlandse fans tijdens zijn duels met Ferrari.

Dutch teenager Verstappen kept the thousands of Dutch fans, many clad in orange, on their feet in the stands as he fought tough battles with both Raikkonen and Vettel.

Het Franse Eurosport is een stuk kritischer. “L’arrogant” kopt de titel boven het stukje over de coureur uit Limburg. “De Nederlander verlegde de grenzen van onbeschaamdheid.”

Daily Mail: “De 18-jarige heeft dit seizoen schitterende inhaalactie’s laten zien. Deze keer kreeg hij het niet voor elkaar. Verstappen werd opgeslokt door de twee Ferrari’s.”

Motor.es: “Max Verstappen was de ster van de race als het ging om duels en manoeuvres. Raikkonen liet zijn ongenoegen over de radio horen, maar de acties werden niet verder onderzocht.”

Laola1: “Max Verstappen heeft dit weekend geen vrienden in België gemaakt. Voor het oog van tienduizenden fans ondernam de coureur gewaagde manoeuvres. Het werd vooral gevaarlijk op de Kemmel Straight met Raikkonen”

Max zelf sprak na afloop over een ongelukkige race. Het resultaat had volgens hem door de omstandigheden niet beter gekund. “Ik denk dat ik er vandaag weinig aan kon doen”, aldus Verstappen op zijn website.

UPDATE: in het voordeel van Max spreekt dat een coureur in het TCR-kampioenschap toevallig dit weekend liet zien dat het wel degelijk kan, twee mensen inhalen in een bocht. Sterker nog, hij pakte met deze briljante manoeuvre meteen drie concullega’s:

TCR



129 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Max had gelijk.
Hele race de prullenbak in door dat de buitenste Ferrari’s net als in China, vanaf de buitenkant van de bocht.. naar de binnenkant dook waar op dat moment nog 2 andere auto’s (incl. een andere Ferrari) zaten.

In China werd RedBull rijder Kvyat bijna slachtoffer. Nu was het Max die slachtoffer werd van de ‘rode agressie’.

Ook Raikkonen moet niet klagen, zolang iemand nog voor je rijdt.. mag hij van zijn lijn veranderen (ook op het allerlaatst) om te verdedigen.
@martinus: je kan beter onderzoek doen naar uitstoot van bepaalde merken, daar heb je meer verstand van denk ik.
@koeckenbacker: Goed verhaal, lekker relevant.
@martinus: vond ik ook inderdaad.
@koeckenbacker: elektrisch rijden is de toekomst
@koeckenbacker: Wellicht dat je ook kunt aangeven waarom Martinus ernaast zou zitten in plaats van zonder onderbouwing te roepen dat hij beter iets anders kan gaan doen?
@Edge: kan wel,

Begint ie weer over china, waar dus duidelijk de 2 ferraris ook last hadden van de gebeurtenis, wat gewoon racing is. Kvyat kwam inderdaad wat lomp naar voren, maar hey, koek en ei. Laten we even rusland erbij pakken anders, waar kvyat denkt dat hij in een nascar zit.

Maar, max versprutst zn start, had daar beter even gas terug kunnen houden om la source wat ruimer te kunnen nemen voor meer snelheid op kemmel, had ie weer een ferrari kunnen passeren. Rosberg was sowieso al buiten bereik. Maar hij moest en zou in dat krapper wordende gat. Vettel had hem nooit kunnen zien en laat genoeg ruimte voor hemzelf, en raikkonen. Race ongeluk.

Op kemmel met raikkonen vergelijk ik met ros-ham op barcelona, maar hier plant ham m duidelijk in een gat wat agressief dichtgegooid wordt met als gevolg, 2 benzen eraf. Kimi neemt gas terug zodat ze beide blijven racen.

De verdedigende acties in ronde 1 gaan ook wat ver met hier en daar buiten de baan, over tracklimits gesproken.

Les combes zat hij ervoor, maar hey, dat zou ik ook als ik niet rem. Ook weer een ongeluk voorkomen omdat de man in die door hem gehate ferrari uitwijkt.

Allemaal even de oranje bril afzetten en gewoon inzien dat max hier op en soms over het randje zat.

Ik gun de jongen het allerbeste, en ben ook zeker fan van hem. Maar graag iets meer met het hoofd racen.
@koeckenbacker: Gelukkig vonden de Engelse commentaren met verstand van zaken dat Max helemaal niets misdaan had. Weet jij ook weer waar je met je mening staat … Senna werd ook verguisd door de oude garde toen ie begon, maar we weten allemaal wie daar aan het langste eind getrokken heeft. En dat politiek-correcte gedoe is sowieso schijtirritant en schijnheilig; altijd maar mooi weer spelen ipv de waarheid zeggen; nee doe mij Max dan maar. Eerlijkheid duurt het langst :)
@dawwg: niks misdaan inderdaad. Maar als het fout ging net als in mijn voorbeeld had het er misschien anders uit gezien. En iedere kenner heeft een ander verhaal. Zo zijn er ook genoeg van die kenners die mijn mening delen.

Ik hoop het natuurlijk niet, maar misschien laat kimi hem in monza wel een keertje staan, met alle gevolgen van dien.
@koeckenbacker: verstappen weet tegen wie hij rijdt. als het hamilton of rosberg was geweest die em in wou halen op kemel, was hij eerder naar rechts gegaan, omdat het reactie vermogen van die 2 op het level van een bejaarde ligt. maar raikonnen weet precies wat hij moet doen bij zo’n actie, en dat is niet wat hij gister liet zijn. in mijn ogen had hij, zodra verstappen van lijn veranderde, naar links moeten gaan, toen was er namelijk nog ruimte voor.
@koeckenbacker: Verschil tussen HAM-ROS op Barcelona 2016 en RAI-VES op spa 2016 is wel dat Lil’Lewis voor dat hij op het gras zat.. zijn auto al naast die van Rosberg had en Max de volle breedte van de baan gebruikte, terwijl Kimi nog volledig achter hem reedt.

Er zit nogal een groot verschil tussen het blokkeren van een ‘gat’ waar iemand doorheen wilt rijden.. en het ‘van de baan duwen’ van een ander.
@martinus: kun je me ook nog uitleggen waarom U het eerst over “de rode agressie” hebt, en een paar reacties laten het een inschattingsfout van vettel vindt?

En nu ik toch de aandacht heb, ik vind dat het jou hier te doen is om opels of in dit geval ferrari’s te bashen. Ik heb he verder nog nooit op andere dingen zien reageren. Althans weinig.
@koeckenbacker: Nuance en perspectief.
Wie deze actie individueel bekijkt, ziet dat het gewoon een racing incident is. Kijk je ook naar hoe Ferrari ook in China en bij andere tracks met een scherpe bocht in het begin, vooraan in het veld keihard van buiten naar binnen snijdt.. dan kun je wel concluderen dat die ‘strategie’ significant veel risico’s meeneemt voor Ferrari zelf en overige deelnemers.
@martinus: ja, we kunnen niet allemaal aan de binnenkant van de bocht zitten.

Maargoed, fijne avond verder!
Ach ja.. Lauda geeft Max de schuld, Hill zegt dat het aan Vettel lag.. maar uiteindelijk is het simpel: 3 coureurs vechten voor een plaats en geen enkele echte coureur remt op zo’n moment. Ze zullen allemaal proberen het toch te halen, dat maakt ze ( potentiële) kampioenen.
Deze keer had Verstappen de pech dat de bodem van zijn auto ook stuk was.. kan gebeuren, waar gehakt wordt vallen spaanders.. Niet geschoten is altijd mis.. en er zijn vast nog wel andere relevante dooddoeners. ..
@dracae: Ps. ik weet dat dit als reactie geen antwoord is op het bovenstaande, het was niet de bedoeling dat mijn bericht hier terecht zou komen.. maar ja.. we maken allemaal wel eens een foutje.. behalve natuurlijk Jack Villeneuve.
@martinus: Helemaal juist. Daarnaast, het feit dat geen van de acties is onderzocht door de stewards zegt verder alles… Just another day at the race!
@djbartje: Het leek wel alsof er deze race helemaal niets onderzocht is door de stewards. Ik heb één penalty gezien, voor het buiten de lijntjes kleuren. Verder niets, toch? Volgens mij is Alonso / McLaren niet eens bestraft voor die unsafe release, waardoor de FI een beuk kreeg?
@donvincenzo: Ik geloof dat er van de zomer was afgesproken meer te laten racen en minder te bestraffen. Maar het kan zijn dat ik dit fout heb.
@kilum: correct. Met als kanttekening dat agressief en gevaarlijk rijgedrag in een remzone bestraft worden zal. Al was dat gister niet terug te zien;)
@donvincenzo: die unsafe release sloeg inderdaad nergens op, lollypop man hoeft niet eens meer naar de pitsstraat te kijken.
@martinus: compleet mee eens, moet je in Australië bij V8 supercars eens zeggen dat je maar 1 keer van richting mag veranderen hahaha
@goodolddays: daar hebben ze ook geen drs en komen ze dus niet met een verschil van 20/30kmh langsvliegen op het rechte stuk.
@martinus: iedereen heeft een andere mening over bocht 1 dus daar zullen we nooit aan uit komen. Maar wat wel een feit is, is dat Max zijn start gewoon verneukt heeft (op ss) en dat kan gebeuren, dus volgende keer beter.
@vtechlover: Dat klopt.
Maar is geen onderdeel van discussie.
@vtechlover: in de gp2 en gp3 waren de nummers 2 op de startgrid ook al zo beroerd weg.. voelde het helaas al beetje aankomen
@martinus: Mwoa, ben het niet helemaal met je eens. Verstappen en Vettel zijn beiden schuldig geweest. Vettel had niet zo strak moeten insturen (al helemaal omdat zijn teamgenoot daar rijdt) en Verstappen had kunnen weten dat het mis kan gaan als hij zijn bolide er nog binnendoor wilde steken.

Verstappen had beter even kunnen inhouden en dan vanaf de 4e plek op de Ferrari’s kunnen jagen.
@berlinetta:Zoals in de races in voorgaande jaren, maar ook door de coureurs achter VET/RAI/VES bewezen werd, kun je als je op elkaar let, gewoon probleemloos drie rijen breed door de 1e bocht.

Ja, daar zit altijd risico aan, want je hebt zoals bij elke start op spa, gewoon grote kans op een raceincident in bocht 1. Maar als Max zich had ‘laten afzakken’ was het niet minder druk, of minder gevaarlijk geworden in die eerste bocht.. eerder juist drukker dus gevaarlijker.

Max start was niet lekker, maar de keuze om de ruimte om te kiezen voor het gat was niet bijzonder risicovol, of onlogisch tegenover andere alternatieven. Hij had gewoon pech dat Vettel een inschattingsfoutje maakte. Raceincident kan gebeuren, had ook niet kunnen gebeuren.
@martinus: Tot nu toe vond ik het juist de kracht van Verstappen dat hij altijd buiten start incidenten wist te blijven. Ik vond de move van Verstappen erg impulsief. Hij remde laat, nam veel snelheid mee de bocht in en stuurde ook vrij plotseling in. alsof hij eigenlijk achter Raikkonen aan wilde sluiten maar op het allerlaatste moment besloot aan te vallen. Ja je wint races door risico te nemen maar je verliest daar ook races mee. Verstappen gaf zelf al eerder aan dat hij in een RB minder hoeft te pushen. Dat ging toen over de kwalificatie, maar dat geldt ook voor wat hier gebeurde. Als 4e de bocht uitkomen op supersofts had hij zonder al te veel moeite na 1 of 2 rondes op p2 kunnen rijden.
@berlinetta: als je bij elke confrontatie “beter even inhoudt” ga je nooit een race winnen. Verstappen zat gewoon goed aan de binnen kant en het was gewoon een lompe actie van Vettel.
@vroaaar: Mag ik de grote Ayrton Senna even citeren? “To win a championship you need more than anything a very clear mind to understand exactly when is the moment to be aggressive, when is the moment to be calculative, when is the moment to give everything you have, when is the moment to hold everything you have for another opportunity. That’s the difference between winning and losing”

Je hoeft echt niet altijd in te houden, maar soms is dat wel de betere oplossing.
@Edge: Perfect van toepassing op Rosberg en Hamilton. Max rijdt vooral voor de dag successen, met Hamilton op P21 is dat wel een moment dat je risico’s moet nemen…
@vroaaar: Maar ik zeg ook nergens dat Max zich bij elke confrontatie moet inhouden. Tuurlijk moet hij er vol voor gaan indien dat mogelijk was. In dit geval was de kans op schade aanzienlijk en had hij beter kunnen aansluiten achter de Ferrari’s.

Nu heb ik er niet zo op gelet hoe de situatie achter Max was dus zoals @martinus zegt was inhouden misschien ook niet ideaal. We zullen het in ieder geval niet weten wat de beste optie was.
@berlinetta: let goed op met wat je zegt. verstappen dook naar een gat van ruim 2 auto’s breed, omdat raikonnen links reed om de wijdere lijn in de bocht te pakken. zodra max naast de ferrari’s zat, was er alleen nog ruimte op de kerb. daarna kon hij niet meer terug, want dan zou hulkenberg zijn achtervleugel hebben vermorzeld. als hij die actie niet had gedaan, had iedereen senna’s bekendste zin erbij gehaald, omdat er een gaatje was. feit is dat hij zijn start gewoon heeft verkr8, en daarna iets heel bijzonders moest doen om de fans blij te maken.
@martinus: Een van de regels is ook dat je niet onnodig gevaarlijk mag rijden. Deze regel overtreft al het andere en hier probeerde Kimi het op te gooien. Beetje zelfde als Montoya altijd Schumacher van gevaarlijk rijden beschuldigde.
@bassx: Als er gevaar ontstaat uit een inhaalactie, lijkt mij het niet dat je de verdedigende partij, mits hij zich houdt aan alle regels die er zijn om fair te verdedigen.. kan verwijten dat er gevaar ontstaat.

Het is de aanvallende partij namelijk, die bepaald en kiest waar, hoe, met welk risico, onder welke omstandigheden hij een inhaalactie plaatst.

In dit geval koos Raikkonen voor een plek, waar Max mocht, kon en zeer waarschijnlijk ook zou verdedigen. Vervolgens lijkt hij verbaast dat hij, niet door de auto die voor hem rijdt heen kan rijden en hij moet remmen om gevaar te voorkomen.

Zoals ik het zie, klaagt Raikkonen over het gevaar wat hij zelf zet. Hij wil door een racelijn, waarvan hij weet dat zijn voorligger die mag, kan en zal blokkeren. Moet je niet willen doen, zeker niet met zijn ervaring.
@martinus: Helemaal mee eens hoor maar je moet de boardradio berichten zien als het handje omhoog bij voetbal. Wat Kimi min of meer zegt: “Hey Charly en andere stewards, zagen jullie wel dat Max gevaarlijk reed? Kunnen jullie hem geen penalty geven voor gevaarlijk rijden?”. Omdat straffen na 18:00 nog uitgedeeld mogen worden denken rijders dat het nog belangrijk is wat ze na post race te zeggen hebben. Als je hem donderdag op Monza vraagt wat zijn mening hierover is het standaard zinnetje weer: “Als de FIA het niet zo ziet zal het wel niet zo zijn.”. Het is natuurlijk een spelletje dat gespeeld wordt en moet je niet zozeer zien als klagen.

De realiteit is dat Kimi DRS had kunnen dicht doen een harde stuurbeweging naar links had kunnen maken en er dan voorbij had kunnen gaan. Hij maakte de klassieke fout van angst en fixatie iets dat je eigenlijk veel vaker in de lagere klassen van motorsport ziet.
@martinus: Hmm… FF terugspoelen… volgens mij kon je niet de eerste bocht na de start zo nemen als Max dacht te kunnen doen… Zorgen om heel door de eerste ronde te komen, zou een ongeschreven eerste wet moeten zijn. M.i. wilde Max wel erg graag… waarschijnlijk voor al z’n fans. Jammer, hij had op de plek van Ricciardo kunnen eindigen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Verstappen zou ten eerste de schuld bij hemzelf moeten leggen. Door zijn eigen dramatische start heeft hij voor zichzelf de race verneukt. Dat hij dat probeerde goed te maken door in bocht 1 binnendoor te gaan bij Kimi is allemaal leuk en aardig, maar bij de start verpest ‘ie het gewoon voor zichzelf. Daardoor heeft hij zijn eigen race weggegooid. Ik vind het dan ook een raceincident wat daar in bocht 1 gebeurde. Uiteindelijk heeft het allemaal inderdaad wel mooie televisie opgeleverd, maar dat levert geen WK-punten op.

Het is jammer want een mooie P2 had er gewoon in gezeten.
@viezefreddyw: Ik deel het ook wel, bocht een was een raceincident. Wel een foutje van Vettel, maar je weet dat als je met zijn drieën bocht een door gaat dat dit kan gebeuren.

De kritiek op de verdediging snap ik niet. Max die wisselde van positie op de baan, om een gat dicht te gooien op het moment dat Raikkonen nog achter onze Limburgse held reed … lijkt mij gewoon reglementair.

Dat je als achteropkomende chauffeur eens moet remmen, als je gaat voor een plekje op de baan, dat niet meer bestaat.. of omdat iemand verdedigd.. lijkt mij gewoon onderdeel van het racen.

Anders zou het zijn als Max de move pas maakte op het moment dat Raikkonen er al naast zat.. maar dat was gewoon nog niet het geval.
@martinus: Ik ben het volledig met je eens. Raikkonen weet zelf ook wel dat het allemaal wel meevalt. Het is racen op het hoogste niveau, dan geef je je positie niet zomaar gewonnen. Het is allemaal al zo veel makkelijker gemaakt door DRS, moet je dan als verdedigende partij gewoon je positie afgeven zonder ook maar heel eventjes te verdedigen? Voor mij was dit ook wel een teken dat Max Verstappen uit het echte racehout is gesneden.

In mijn ogen moet Ferrari niet zeiken om een fel verdedigende Max Verstappen. Max Verstappen moet niet zeiken om een raceincident in bocht 1. Had hij maar beter van zijn plek moeten rijden…
@viezefreddyw: Moet wel zeggen dat zijn boze reactie over dat hij de Ferrari’s liever van de baan rijdt, in plaats van er voorbij laat.. wel een gigantische blunder is.

Tuurlijk keur ik zo’n uitlating net als iedereen, gigantisch af, maar het heeft ook wel zijn schoonheid dat Max zo menselijk is. Passie en Emotie maken de sport.
@martinus: Tuurlijk is dat niet de allerbeste gedachte om te hebben, maar ik vind het wel heel mooi dat hij gewoon zegt wat hij denkt en vind. Of hij nou gelijk heeft of niet…
Er staan al genoeg jongens op de baan die politiek correct aan het lullen zijn en open deuren intrappen. Laat Max maar lekker lullen wat hij vind, hou ik wel van.
@martinus: die “boze” reactie is gewoon heel tactisch. Hij laat Ferraririjders weten dat hij niet met zich laat sollen en ze dus op hun tellen moeten passen als ze ‘m proberen te naaien. Vettel en met name Raikkonen zullen daar toch aan denken als ze actie willen doen op Max die dan wel eens slecht voor ze zou kunnen uitpakken…
@vroaaar: Niet met je eens. Ook de Mignons van Charlie Whiting horen dit soort reacties. Gaan ze extra van op Verstappen letten in de komende races. Beter: even bij de Ferrari boys binnen lopen, stevig gesprek voeren over wat er is gebeurd, elkaar een hand geven en een klap op de schouder/boks en klaar.
@viezefreddyw: wat max doer is maximaal gebruik maken van de regels. Hij blijft in het midden en kiest pas een kant als de achtervolger dat doet. Je kan erover debatteren of dat verstandig of gevaarlijk is. Echter, het is volledig volgens de regels die simpelweg stellen dat je maar één keer van kant mag wisselen. Race leiding kan hier dus, ondanks de kritiek, erg weinig mee.
@bluebird: Als je als ‘achtervolger’ dit ‘gevaarlijk’ vind.. (want je weet dat iedereen die serieus verdedigd dit mag, kan en zal doen) dan kun je gewoon ‘eerder’ kiezen voor een hoek, en desnoods of als er verdedigd wordt op het laatst alsnog weer de andere hoek kiezen. (+nog eventueel kruislings passeren, maar dan wordt dit verhaal wel heel technisch).

Staat gewoon allemaal in ‘de boekjes’. Vettel koos wel voor die manoeuvres en ging daarmee extreem soepel Max meerdere keren voorbij.
@viezefreddyw: Precies en volgens de analisten zou hij in ronde 8 zijn supersofts versleten zijn wat dus perfect uit zou komen door de crash van de Renault.
Max zorgt zeker voor sensatie, maar aan de schade bij de eerste bocht had Raikonnen zeker geen schuld.

Wellicht had hij met een wat voorzichtigere benadering een beter resultaat kunnen halen…

Als je niet meer geaccepteerd wordt door de andere coureurs wordt je leven en succes er niet beter op.
@cupsport: bocht 1 was of vettel zijn schuld door te enthousiast in te sturen, of een race incident. binnenste 2 coureurs konden geen bal doen.
Iedereen zit zo te klagen over die manoeuvres. Als het echt zo gevaarlijk was dan had de leiding wel ingegrepen.
Alle nederlandse supporters zullen Max gelijk geven, maar het is wel duidelijk dat hij nog veel moet leren. Ik hoop voor hem dat hij , Jos en de teamleiding eens samen de wedstrijd bekijkt om te zien wat kan en waar hij duidelijk over de scheef ging. Volgens de reglementen mag je bij een inhaalactie maar 1 keer van je lijn afwijken en Max ging van links naar rechts. Op het rechte stuk even op de rem gaan staan is ook niet sportief.
Men kan het op z’n jonge leeftijd of geen ervaring steken, maar dan is het wel nodig dat hij wordt bijgestuurd door de teamleiding. Als Lauda hem ongelijk geeft en z’n gedrag veroordeelt moet hij hier uit leren en niet de raad in de wind slaan. Ook in de intervieuws achteraf zeggen dat je de Ferrari’s nog liever van de baan rijd, gaat er los over. Nog wedstrijd adrenaline Max?
Goede raad, ga in Monza naar de Ferrari-pit en praat het uit met Kimi. Zelfs zonder kamera’s! En laat zien dat je wel een groot coureur bent…..
@ericc: Ferrari Fan?

Niets mis met de verdedigingsmanouvre.

Max reed voor Raikkonen, Rai ging naar rechts, de binnenbocht, Max blokkeerde de binnenbocht, zoals een verdedigende ‘racedriver’ betaamd.

Het was Max 1e koersverandering om te verdedigen tegen Rai voor die bocht.

Het lijkt mij volkomen regelementair. Raikkonen weet ook dat zolang Verstappen voor hem rijdt.. hij één keer van richting mag veranderen om te verdedigen.

En het kan voorkomen dat als je een gat ‘in wilt duiken’ dat verdedigd wordt.. dat je dan moet remmen. Daarom snap ik ook de kritiek van Raikkonen niet. Het lijkt bijna alsof hij er vanuit gaat dat andere coureurs hem er langs zouden moeten laten gaan, omdat het een Wereldkampioen is in een Rode Ferrari. Die tijden zijn echt voorbij.
@martinus: je weet dat als de achterste rijder een kant heeft gekozen de voorste rijder hem daarna niet simpelweg van de baan mag drukken he..? (Precies wat er gebeurde). Max kiest een kant en als hij dat niet doet heeft hij reglementair pech gehad, want dan is hij een sitting duck.
@lambo4all:
Ik denk dat we het beste gewoon puur technisch naar deze discussie kunnen kijken.
Door
1. stapsgewijs te kijken naar wat er gebeurde.
2. De regels erbij te halen
3. Te kijken op welke claims beide rijders zich beroepen en of dat terecht is.


Wat gebeurde er?
https://www.youtube.com/watch?v=uRXET1lrZak
Mijn samenvatting.
1. VES rijdt op het rechte stuk voor RAI.
2. RAI Krijgt DRS. rijdt tot een paar cm achter VES om er RECHTS langs te gaan.
3. Verstappen verdedigd door naar rechts te gaan.
RAI is op géén enkel moment met zijn voorvleugel op de hoogte van de achterbanden van Verstappen.

2. Welke regels zijn van toepassing?
Het sportregelement van de F1 waarvan onderstaande regels relevant zijn.
27.6 More than one change of direction to defend a position is not permitted. Any driver moving back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least one car width between his own car and the edge of the track on the approach to the corner.
27.7 Any driver defending his position on a straight, and before any braking area, may use the full width of the track during his first move, provided no significant portion of the car attempting to pass is alongside his. Whilst defending in this way the driver may not leave the track without justifiable reason. For the avoidance of doubt, if any part of the front wing of the car attempting to pass isalongside the rear wheel of the car in front this will be deemed to be a ‘significant portion’.
27.8 Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are not permitted.

3. op welke claims beroepen beide rijders zich en is dat terecht?
RAI lijkt zich te beroepen op : 27.8 Hij heeft moeten remmen, omdat er ‘ineens’ een Redbull voor hem reed. Alleen zou ik zeggen dat het remmen, of het links-langszij gaan als je rechts probeert in te halen terwijl dat geblokkeerd wordt geen ‘abnormale change of directions’ zijn.
Heeft VES zich gehouden aan 27.7? b] [i]Any driver defending his position on a straight, and before any braking area, may use the full width of the track during his first move, provided no significant portion of the car attempting to pass is alongside his.[/i] lijkt mij wel op géén enkel moment is er een significant gedeelte van de auto van RAI naast die van VES geweest.
27.6 is ook niet van toepassing. Max bewoog enkel naar rechts en liet ook ruimte in de daaropvolgende bocht.
@martinus: Misschien zou je de situatieomschrijving nog wat nauwkeuriger kunnen maken door iets gedetailleerder te zijn.

1. VES rijdt op het rechte stuk voor RAI.
2. RAI Krijgt DRS. rijdt tot een paar cm achter VES om er RECHTS langs te gaan.
3. Verstappen verdedigd door naar rechts te gaan.
4. RAI gaat nog meer naar rechts om te halen.
5. VES gaat nog meer naar rechts om te verdedigen, zodat RAI er in geen geval rechts naast of langs kan. ondanks zijn hogere snelheid door DRS.
RAI is op géén enkel moment met zijn voorvleugel op de hoogte van de achterbanden van Verstappen.

Maargoed.

Het punt blijft staan. De actie van VES was gewoon 100% legaal.
Als RAI had willen inhalen, had hij beter een rechts-Links manoeuvre kunnen maken dan rechts-Rechts, want VES verdedigde rechts en RAI reed niet naast maar achter Verstappen.
@martinus: 27.8 Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are not permitted.

Raikonnen kan hier zijn poot tussen de deur steken.
@ericc: dus alles wat Lauda zegt is waar?! Het is geen Cantona hè. Als er geen straf/ sanctie volgt tijdens of na de race dan is er volgens diegene die dat beoordeelt dus reglementair. Daar kan iedereen een mening over hebben. Die meningen tellen alleen niet, als je de beslissingen niet neemt. Snap persoonlijk best dat er wordt gevochten voor elke plek. Als iedereen zich zo makkelijk voorbij laat rijden, dan kijkt er geen hond meer.
@ericc: ging hij in die actie ook op de rem? Lijkt mij meer gewoon snelheidsverschil dat raikonnen weg moet remmen
Ik snap heel de commotie eigenlijk niet. Max krijgt al weken geen straf van de wedstrijdleiding. Waarom dan al het commentaar? Blijkbaar blijft max net binnen de lijntjes.
@roller: Max ligt als rising star onder een kritisch vergrootglas. That’s all!
En wat gebeurt er als je met kop en schouders ergens bovenuit begint te steken… Precies, dan gaan anderen die minder zijn en gefrustreerd zijn proberen je onderuit te schoppen en krijg je een ‘hoe psychisch sterk ben je’ test!
@venividivici: volgens mij was hij betrokken bij meer dan de helft van de incidenten in deze race… Zelfs een mol zonder bril heeft dan geen vergrootglas nodig.
@lambo4all: bij een ‘incident’ raken rijders elkaar, of crasht er een rijder op zichzelf. ik heb max maar 1 keer iemand zien raken, en dat was 100% niet zijn schuld. wel heb ik meerdere ‘incidenten’ gezien. sainz, magnussen. dat zijn er drie, waarvan maar 1 met ves. is dus al minder dan 50%.
@gwnbmw: pannekoek in je ogen? Hij heeft daarna Kimi en Perez er nog in dezelfde bocht afgeramd, om vervolgens ook nog is Zelf de bocht te missen (dat laatste lukt zelfs rosberg nog).
@roller: ik ben al lang blij dat deze keer om het rijden en niet om Max z’n nieuwe schoenen gaat.
Benieuwd of anderen mijn mening delen.

Ik erger me al een hele tijd groen en geel aan Mr. Lauda. Wil iemand die man achter de geraniums zetten. Hij had in het verleden eenzelfde rijstijl en was zeker geen heilig boontje. Hetzelfde als dat gezeik over Hamilton.
@aschja: Het komt uit de mond van een man die in 1976 geen wereldkampioen werd omdat hij in de laatste race in Japan het te veel vond regenen om te rijden, dus toen afstapte. En zelf aan de levende lijve heeft ondervonden wat een ongeluk met een coureur kan doen.

Je kan hem niet verwijten dat hij predikt voor veiligheid in de sport. Wat je wel kan verwijten aan de beste man, is dat hij de schuld bij Max legt. Volgens mij was het namelijk niet Max maar Raikkonen die koos extreem dicht op verstappen te rijden, en extreem laat zijn inhaalmanoeuvre in te zetten.

Nu klaagt ‘de bumperklever’ dat hij moet remmen.. overwegende dat Max het recht heeft om te verdedigen zolang iemand hem rijdt, lijkt mij het hier gewoon Raikkonen die het risico/gevaar heeft gezocht en niet Verstappen.
@aschja: hij zegt dit soort dingen omdat hij dondersgoed weet wat er gebeurd was als je dit in de jaren 70/80 had geflikt, er waren doden gevallen. Hij ergert zich over het totale gebrek aan respect voor de medevluchters van Max, terecht.
@lambo4all: Precies. De jaren 70/80. De lieve man moet eens onder een steen vandaan komen. Als Schumacher dit zou zeggen zou ik er meer waarde aan hechten. Die heeft nog in eenzelfde technologisch tijdperk geracet. Mr. Lauda mag van mij part het bejaardenhuis in.

Ik zeg overigens niet dat Max goed zit. Zijn start was beroerd en zijn verdedigen zit op het randje. Maar wordt echt moe van dat commentaar van Lauda.
Er spelen twee dingen: het was heerlijke televisie; het was wel wat jeugdige overmoed. VES gaat vaker natuurlijk heldhaftig om in de verdediging. De vorige keer was RAI al pissig maar dat was natuurlijk meer een zure reactie van een oudgediende die nog steeds een potje kan sturen. VES had nooit in de eerste bocht z’n slechte start moeten compenseren maar doen waar hij goed in is: inhalen waar niemand anders dat kan. Maar de eerste bocht direct na de start? Nee, dan heb je gewoon geen ruimte. Het was geen schande geweest als hij terug viel naar P6/7 door een slechte start zolang hij daarna maar ging knokken. Door een bizar klein gat te pakken neem je risico’s, dat had hij moeten weten, VET en RAI zaten zelf al in een krappe ruimte, een touché is dan snel gemaakt. De reactie van Lauda gaat te ver. VES moet hier van leren en weten dan soms op safe spelen op langere termijn voordeliger kan uitpakken dan 011.
@vonklausenburg: Eens, hij had (achteraf natuurlijk) de eerste bocht ruim moeten nemen. Dan maar paar plaatsen inleveren en terugknokken.
@ijoost: De rest van het veld, en ook in vorige jaren.. konden ze wel met 3 rijen breed na de start door de eerste bocht.

Foutje van Vettel, raceincident kan gebeuren.
Als Max zich meer had laten afzakken voor de eerste bocht, was het trouwens niet minder gevaarlijk of minder druk in die bocht geweest, eerder het tegenovergestelde.
@martinus: Dankzij de oranje bril zou je het zo kunnen interpreteren.

Echter: Max start slecht. Hij knalt zijn auto ertussen op het moment dat Kimi en Vettel de bocht al aan het nemen zijn. Vettel kan hem onmogelijk zien. Kimi ziet Max pas heel laat. Moeten ze dan de bocht ruimer nemen omdat er iemand tussen wil komen? Neen.

Logischerwijs verliest Max zijn vleugel (kom op, zag je toch aankomen) en rijdt te hard naar de pits. Die auto vloog alle kanten uit. De verdedigingsacties konden net. Maar als je al zo onbezonnen rijdt en vervolgens op het randje gaat verdedigen heb je alles tegen.

Zijn uitlatingen om de Ferrari’s er af te rijden is inderdaad leuke televisie, maar getuigd van weinig zelfreflectie Op zich logisch, want hij was net uit zijn auto. Maar handig is het niet.

Dus we kunnen er gewoon eerlijk over zijn: Max heeft niet zijn beste race gereden. Alles zat tegen en hij is wel eens scherper geweest. Vorig jaar in Hongarije vond ik het knap hoe cool hij bleef, eveneens als USA.

De race van gisteren mag in het hoekje van Monaco dit jaar. Net even te veel van het goede.
@vonklausenburg: Je spreekt jezelf tegen. Eerst zeggen dat Verstappen moet doen waar hij goed in is, inhalen op plekken waar (eigenlijk) niet kan. Om vervolgens te zeggen dat hij niet had moeten inhalen in de eerste bocht, want dat kon eigenlijk niet.

Dit is racen! Max gaat er gewoon voor en gaat letterlijk tot het kleinste gaat, wat naar hem kijken fantastisch maakt. Meestal pakt dat kleine gaatje heel goed uit en soms ook niet, zoals nu in Spa. Buitenom had ie ook kans gehad schade te hebben gereden en dan was er weer ander commentaar geweest.

Toch mooi dat na de wedstrijd iedereen het altijd beter weet, maar Max de persoon is die er daadwerkelijk rijdt. Op moment supreme moet je het maar even doen en in 0,1 een besluit nemen gebaseerd op wat je dan ziet. Achteraf via de beelden beoordelen dat het te krap was en het risico al kon worden gezien is natuurlijk niet te vergelijken met zijn visie vanuit de cockpit.

Ik snap de teleurstelling bij velen, maar het klinkt nu of iedereen het beter kan dan hij. Iedereen (jij niet overigens) die daar ook nog zijn leeftijd bij haalt slaat helemaal de plank mis. In berichten wanneer hij wint zeggen dat hij al zo volwassen is en als het dan een keer zo uitpakt zeggen dat het toch echt zijn leeftijd is.

Dit zijn sporters! Alles er uit willen halen wat er in zit en constant willen blijven vechten voor het beste resultaat. Dat pakt de ene keer nou eenmaal beter uit dan de andere keer. Wat betreft reactie van Max achteraf, dat had verstandiger gekund. Komt dat door zijn leeftijd? Zeker niet, kijk hoe Raikkonen en Vettel af en toe reageren over de boordradio. En hoe Hamilton en Rosberg met elkaar omgaan. Dat zijn de emoties van de heren, de emoties die er ook voor zorgen dat ze koste wat het kost nummer 1 willen worden.
Enige uitzondering is Ricciardo die gewoon altijd lacht :-)
@quincy: Het is niet tegenspreken. Max is goed in onverwachte situaties. Maar na een start direct zo’n gaatje pakken is vragen om problemen. 21 andere auto’s pakken ook die bocht. Het was lef. Als het gelukt was dan had hij geluk, nu was het een jammerlijk foutje.
En niemand heeft ’t over Vettel, die instuurt en zodoende Raikkonen tegen Verstappen aanduwd!
@mars: jawel hoor, best wel wat mensen.
Ik denk dat ze minder mals waren als ze dat interview hadden gehoord in het Nederlands. Ik vond zijn opmerking over “van de baan rijden” best heftig. Desalniettemin vond ik Vettel’s opmerking over de race gisteren het beste van al, hij verwoordde mooi waar deze sport al lange tijd nood aan heeft; een beetje spanning en racen met ballen ipv dat politieke in kinderachtige gezeik.
@vinox:
aardje naar z’n vaartje kennelijk, rancune en agressie problemen zijn die familie niet helemaal vreemd.
@vinox: persoonlijk vind ik de opmerking van “het van de baan rijden” ook hier op Autoblog behoorlijk uit zijn verband getrokken. Verstappen zei in het interview “moet ik ze dan zomaar voorbij laten gaan?…dan rijd ik ze nog liever van de baan”, oftewel de coureurs van Ferrari moeten niet verwachten dat ik ze zonder slag of stoot voorbij laat gaan. Klein maar wel een belangrijk detail verschil in de uitspraak.
Het meest opvallende is dat Vettel teamgenoot Raikonnen afknijpt in de eerste bocht. De eerste bocht is zeer ruim dus Vettel had makkelijk meer ruimte kunnen geven zonder dat dit nadelig uitpakt voor Vettel zelf.

Voor de bocht zat Vettel nog helemaal aan de buitenkant en hij had het gat met Rosberg nog niet gedicht; met andere woorden, hij had kunnen verwachten dat er nog een neus tussen zou schuiven… (spiegelen, ruimte laten voor teamgenoot)

Het is Vettel die de eerste touché maakt. Had Vettel Raikonnen niet aangetikt dan was de vleugel van Max nog heel geweest.

Het was dus logischer geweest als Raikonnen Vettel zou gaan afzeiken maar dat doe je niet omdat het een teamgenoot is. Mijns inziens ook terecht dat Max Raikonnen’s beklag af doet als leugens.
@db87: iedereen loopt hier wel op Vettel te zeiken, maar het was MAX die een aanval inzette en en vervolgens maar vanuit ging dat Vettel en Kimi uit de weg sprongen. Vettel had dit ten eerste nooit kunnen zien, en ten tweede als hij al twee wagens ruimte had moeten laten dan had Max net zo moeten nadenken dat er al twee wagens door die bocht moesten gaan voordat hij zich ertussen kwam proppen.
“If you no longer go for a gap that exists, than you are no longer a racing driver…” – Ayrton Senna. Einde discussie.

Bocht 1 was sowieso niet Max, zijn schuld. Kan Vettel wel gaan lopen janken, hij was degene die haaks op z’n eigen teamgenoot inreed. En gek genoeg kon de rest van het startveld wel drie rijen dik door bocht 1.

Niki Lauda moet niet janken. Veel respect voor hem, maar hij praat de laatste tijd zowiezo al een hoop onzin.

Max heeft weer veel spektakel veroorzaakt en daar gaat het om!
Ze zijn erg mild. Netjes. Verstappen had zijn dag niet. De start was zijn eigen schuld. Als je in een van de scherpste bochten van het seizoen in de eerste ronde je auto er tussen probeert te zetten weet je wat er kan gebeuren. Hadden Vettel en Raikkonen de deur open moeten houden? Tuurlijk niet.

Dan rijdt hij ook nog eens te hard met kapotte voorvleugel (ging een paar keer uit de bocht).

Kortom, het levert zeker leuke televisie op. Maar het is hem niet ‘overkomen’ hij heeft gegokt en verloren. Maar dat is toch prima? Hij mag af en toe toch wel een slechte race rijden?
@willeme: Eens. Ook topcoureurs maken wel eens fouten. Voor Max is het extra zuur dat hij daardoor geen punten scoorde, maar het hoort er nou eenmaal bij. Ervan leren en doorgaan.
@berlinetta:
iedereen maakt fouten, dat is duidelijk, alleen om iemand uit rancune van de baan te willen rijden getuigt van emotionele onvolwassenheid. Met dit soort wraakacties schiet je feitelijk helemaal niks op behalve het bevredigen van je eigen rancune maar daar koop je dus helemaal niks voor. Maar goed, agressieproblemen lijken in de verstappen familie vaker voor te komen.
@willeme: Zo zeg, mijn hartslag ging ff een paar keer wat slagen omhoog in die eerste ronde na La Source. Op volle snelheid in Eau Rouge de bocht naar links gewoon rechtdoor pakken (wegens gripverlies denk ik) kan een heel stuk slechter aflopen dan dat het nu ging. De keren dat ik dat deed op de Playstation eindigde ook vrij vaak in digitale tranen.
Later zag je hem nog naar links en naar rechts schieten, volgens mij toen Ricciardo hem voorbij wilde liet hij hem erlangs door HEEL ver buiten de baan te schieten (ook weer gripverlies?) en vervolgens knalt hij weer de andere kant op, vlak voor een paar andere auto’s langs. Ik dacht even dat hij ’s ochtends een sakéetje op had en met zijn rood-witte hoofdband onder zijn helm de goddelijke wind wilde spelen.
Helaas werd het niet heel goed in beeld gebracht omdat de camera natuurlijk niet overal kon zijn dus ik kon niet helemaal goed zien wat er gebeurde, maar het zag er op zijn minst opmerkelijk uit.
De huidige F1 coureur is helemaal niets meer gewend. Inhalen doe je alleen met DRS en de andere blijft braaf op zijn lijn rijden. Nu er eindelijk weer iemand is die net als grootheden uit het verleden vecht om een plaats zijn ze helemaal van de kaart. Vond het een mooi clean maar hard gevecht met Raikkonen. Vettel heeft het voor alle drie bij de start verpest door te hard in te sturen. Wat waarschijnlijk te wijten was dat hij het gewoon niet gezien heeft.

Het enige punt van kritiek: de zeer onvolwassen reactie in het interview na de race. Maar dat zal we te maken hebben met zijn jeugdigheid. Snap dat je gefrusteerd bent, maar hou dat soort uitspraken van dat je ze liever van de baan rijdt voor je…
@maxidyne: De beste courreurs uit het verleden, wonden er geen doekjes om, net als in het eerste deel van je verhaal , dat de rest het niet meer gewend is.
Maar mogelijk, had Max zijn geduld moeten bewaren, na zijn slechte start, hij wist ook dat het krap werd, hij was degene die gezien heeft, dat er twee Ferrari’s de bocht, eerder dan hij, ingingen, maar daar heeft hij de jeugdigheid nog voor, hij gaat voor elke kans.
Het mooi om hem te zien groeien, daar horen ook dit soort dingen bij. Het is vooral de boel ook heel houden, om uiteindelijk een goede, of beste klassering te halen. Soms moet je de wijste zijn, om het beste resultaat te halen.
Max had anders de gehele race nog gehad, om op het podium te halen, nu reed zijn gretigheid hem eigenlijk in de wielen, jammer volgende keer weer een nieuwe kans.
Over de andere acties, daar is het racen en met de achtergrond die Max noemt, is het gegaan, zoals het nu gegaan is, misschien niet helemaal fair, maar ook niet geheel onfair, dan is gewoon racen, voor je waardigheid. Het is fijn dat Kimi wel boos is, maar wel een goede courreur blijkt te zijn, anders waren er inderdaad brokken van gekomen.
Max moet de volgende keer iets meer het koppie erbij houden en iets minder gretig zijn. Kimi moet gewoon professioneel blijven en de coolste, dan blijft het allemaal goed gaan.
Ik denk dat max een beetje onder de druk bezweek van 80.000 fans.
Ik denk toch dat dat nog iets te veel is voor een 18jarige.
En zijn acties zullen idd wel binnen de regels zijn maar wat hij bij kimi deed vond ik ook best link
@rob5nismo: Formule 1 is ook link. Racen in het algemeen is gewoon link. Verdedigen hoort er bij. De een doet dat wat harder dan de ander. Gelukkig maar, want de sport is aan het afglijden als het gaat om spanning en sensatie. Door dit soort acties heb je juist meer spanning en sensatie. Van mij mag het zo door blijven gaan.
@viezefreddyw: dat ben ik ook met je eens dat er nu meer actie op de baan is.
Beter als het treintje van afgelopen jaren

Offtopic: mooie Ferrari heb je
Max moet gewoon zo door blijven gaan. Je start verneuken en dan vechten om er weer bij proberen te komen. Zeggen waar het op staat (lekker Nederlands). Ik vind het mooi!
Bocht 1 was een race incident. Maar wie daar zeker geen blaam trof was Raikkonen. Die werd in de sandwich genomen door Verstappen en Vettel. Twee coureurs die niet zichzelf waren in België. Vettel wellicht omdat mooie resultaten al een tijdje zijn uitgebleven, Verstappen omdat hij, denk ik toch geïmponeerd was door de enorme publieke belangstelling. Zijn slechte start wilde hij meteen goed maken. en dat was het begin van alle ellende. in een STR was dit nog wel te verdedigen geweest. maar niet in een RB. Die was voorzien van supersofts. Zelfs al hadden de Ferrari’s hem ingehaald dan had hij door zijn strategie goede kans om binnen 1 of 2 rondjes op p2 te rijden. Vervolgens ging alles mis. Wat een beetje onderbelicht is gebleven is de vreemde pitstop strategie van RB. Volgens mij is Verstappen wel 3 keer binnen geweest, na de crash, en toen 2 keer nog om softs te wisselen.

Door de crash in bocht 1, waar zowel Vettel als Verstappen dus schuld aan hebben, wist Rosberg weg te rijden en kon Hamilton rustig naar P3 cruisen. Als Vettel als Verstappen hun koppie erbij hadden gehouden waren ze op p2, p3 of p4 geeïndigd, en was Hamilton misschien als 6e gefinished.

Tenslotte: Verstappen reed bij STR als een jonge hond, Enthousiast en fanatiek. Maar altijd een soort van sympathiek. Sinds Monaco is er een soort verbetenheid en grimmigheid in zijn rijstijl geslopen. En dat ging dus mis in Spa. Opvallend is dat een vroegere protegé van Red Bull, Vettel, deze race hetzelfde gedrag liet zien.
@pomoek: En dat fanatisme juich ik alleen maar toe. Waren er maar meer van zulke coureurs. De keerzijde is wel dat hij niet altijd geluk heeft en dat het dus zoals in bocht 1 fout kan gaan. Hopelijk leert hij ervan en neemt hij de volgende keer een betere beslissing.
@pomoek: Bij de Beeb hadden ze Horner aan de lijn en vroegen ze waarom ze VES naar de rode vlag op gebruikte mediums weer de baan opstuurde. Horner zei op een nette manier: met de goede banden die we nog over hebben, zouden we het niet redden.
Daarna ging ie nog even over Ric.
Om een beetje klagend te concluderen dat deze race weer over banden ging.
@gregorius: ok dank je! Ze hadden ook nogal wat mediums bij zich zag ik: http://www.f1fanatic.co.uk/2016/08/23/teams-favour-super-softs-monza-spa/
Het was geen sterke race van Max, en dat mag gezien zijn leeftijd af en toe gebeuren. Risico nemen betekend eventuele consequenties accepteren. Dat moet hij duidelijk nog leren. En dat mag. Volgende week gewoon weer nieuwe race.
Lauda heeft wel degelijk gelijk, onverantwoord gevaarlijke actie was het!
Nogal opmerkelijk dat veel mensen zeggen dat Max z’n verdediging gewoon goed was en ook mag, maar dat iedereen ook vindt dat Vettel meer ruimte had moeten laten in de eerste bocht…
Vettel verdedigt zijn plek, Max verdedigt zijn plek. Niks mis mee lijkt mij
Jammer hoe de race is verlopen, max laat zien dat hij nog steeds emotioneel kan raaken achter stuur. Bocht 1 was een ongelukkig race incident, mijn persoonlijke verondstelling is dat Vettel alleen Kimi zag en heeft niet door dat Kimi een gat open laat waar Verstappen in springt. Kimi pakt een lijn waardoor hij en Vettel met zijn tween door bocht 1 zouden gaan, Kimi had er geen rekening mee gehouden dat Verstappen in het gat zou springen. Verstappen weet dat hij zich niet kan veroorloven om achter de Ferrari’s vast te komen zitten want dan gaat zijn strategie met Supersofts naar de knoppen, hij ziet het gat en gaat er van uit dat hij Raikonnen naar buiten kan duwen en daarmee een gunstigere positie kan behalen. Verstappen had niet verwacht dat Vettel al had besloten om scherp naar rechts te gaan en daarmee Raikonnen naar binnen zou duwen, Raikonnen had ondertussen zijn handen vol met Verstappen en verandert zijn lijn zodat max niet in de muur gaat en hij een bredere lijn neemt maar houd hier geen rekening met Vettel die niet door heeft dat Verstappen Kimi naar buiten zal duwen.

In het kort: iedereen had zijn redenen voor het incident bij bocht 1
@uncivilsum: ik denk dat hij met zijn supersofts het wel gered zou hebben om binnen 1 of 2 rondes de Ferraris te passeren.
Volgens mij zat VES ook 2 keer aan de binnenkant bij Kemmel waar hij te laat remt en de persoon aan de buitenkant, die de bocht wel had gehaald, er uit duwt.
Als we de lijn van de straffen van dit seizoen zouden doortrekken, had ie daar ook zeker nog wel een strafje kunnen oppakken.
vrije vertaling troef…
Ik vond de actie van max eigenlijk iets “te”, had naar mijn mening een penalty moeten zijn…
Gozertje is 18 jaar !
Heeft zestigduizend Nederlanders naar Spa gelokt.
Staat nog eens tweede p de grid.
Verneuqt zijn start en denkt met het hart, nie met het hoofd.
Heeft een hartslag van 12948 op zo een moment en adrenaline die tot in de banden doorgiert.
Want, had’ie het hoofd laten spreken was’ie netjes aangesloten achter de twee Ferrari auto’s en had’ie zijn kansen afgewacht om toe te kunnen slaan.
Dit heeft ook niets met racenof sensatie of zo van “hij probeert het wel’ te maken, het bewijs ligt er immers, hij kon ronde 1 de pits in voor een nieuwe neus en reed met een wagen die stuurde als de befaamde drôle in le Pisspot, want daarom kon de beste brave zoojensteker geen deuk meer in een pakje boter slaan.
En de latere conflicten met Kimi waren gewoon een uiting van onmacht en frustratie, van een 18 jarig gozertje dat die dag de druk niet aankon.
En ik kan me dat 100% voorstellen, is geen man overboord, maar hoop wel dat het een leermomentje is voor Maxi Cozy !

En EINDELIJK eens een wedstrijd leiding met ballen die niet op iedere escargot ( ’t is Wallonië hè ) zout legde, maar de mannenlieten racen.

Ik mag oprecht hopen dat het goed gaat met de Deen Magnussen, dat vind ik dan weer tig keer belangrijker dan de uiting van valsche Nationalistische gevoelens en alles maar onder de mat vegen!
@desjonnies: Zo is het, helemaal gelijk in. Dat is iets wat we nog wel eens willen vergeten, het knaapje is eigenlijk gewoon nog een puber. Een race als deze is geen ramp maar een leermoment. Ik ben er van overtuigd dat hij hier zeker van zal leren.
@desjonnies: Ja. En nee. Ja hij is 18. Maar met dat argument is alles wat Verstappen doet vanaf het moment dat hij in een F1 stapt en deze niet binnen 12 meter tegen de betonnen afscheiding knalt al een succes te noemen. Verstappen rijdt juist als een man die veel meer ervaring heeft als een 18 jarige. Hij legt door zijn prestaties en talent van de verwachtingen van zijn fans, en geïnteresseerden in de F1 erg hoog. Hij heeft laten zien dat hij een topracer is. Dan mag je toch ook zeggen dat op het moment dat hij niet presteert, dat hij niet presteert?
@pomoek:
Van mij wel, ik probeer ook niets recht te praten.
Daarom zeg ik ook dat de beste man geduld had moeten hebben en zijn hoofd koel had moeten houden bij de start.
Want ik ben zelf van mening dat hij dit incident mede veroorzaakt heeft.
Denk dat Nikki naar de psychiater moet. Zo te lezen heeft hij de crash op de Nurburgring nog niet helemaal verwerkt en denkt dus dat wat er gisteren gebeurde gevaarlijk is enzo.
Ik ben ook niet helemaal overtuigd van de acties van gister, maar feit blijft dat de stewards niks gezien hebben dat een penalty rechtvaardigt. Dat moet de maatstaf zijn en niet wat wij er van vinden of denken. Enige actie waar ik mijn vraagtekens bij zet is de actie op de straight door heel laat van richting te veranderen. Misschien niet heel netjes maar niet illegaal. Daarnaast stelt verstappen wel heel veel vertrouwen in de kunde van de coureur die achterop aan komt stormen. Aan de andere kant had Kimi ook wijs moeten zijn en Verstappen tot een move moeten dwingen om er dan vervolgens er voorbij te gaan. Dat deed hij ook niet. Hij ging er van uit dat hij wel even vrij baan kreeg van Verstappen wat ook een stomme fout is. Verstappen is misschien wat onorthodox maar doet niks illegaals. Misschien dat de andere coureurs wijzer moeten worden ipv dat ze als kleine kinderen gaan klagen dat die coureur niet doet wat zij willen of verlangen…
Verstappen moet zich niet als een proleet gedragen hoezeer dat ook appelleert aan gevoelend van herkenning van een bepaald gedeelte van de oranje massa.
Hij verpest zijn start, neemt een veel te groot risico in bocht 1 om die waardeloze start proberen goed te maken, rijdt als een halve gare dat rondje met een beschadigde voorvleugel, ook kansloos vechtend om zijn plaats terwijl zijn auto kapot is, vliegt daarbij meermaals van de baan om zich er weer als een dolle op te katapulteren.
Verdedigt later in de race veel te lomp tegen Raikkonen en zegt na de race de ferrari’s nog liever van de baan te rijden dan te laten passeren. Legt ook onterecht de schuld van alles wat verkeerd ging bij ferrari.
Waardeloze race en dito gedrag.
@kempenaer: Ik ben het met je eens hoor, maar zou eerder zeggen dat hij de verkeerde kant van het randje opzocht….
Onder een appelboom vind men geen peren…
@scorer: Neem aan dat je doelt op het opvliegende karakter van zijn vader Jos.
Dat mag, maar dan heb ik er ook nog eentje voor je verzameling spreekwoorden…

Wie tegen de juiste boom leunt, heeft goede schaduw.
Must Read en wat mij betreft een update waard. James Allen over Verstappen en de race op Spa.

https://www.jamesallenonf1.com/2016/08/what-the-spa-controversy-reveals-of-max-verstappen-and-his-significance-to-f1/
@w0o0dy: In een reply op een comment zegt meneer Allen:
In public: never complain, never explain
In private: learn from your mistakes
= success
Max is een held! Lauda sluit maar achter Räikkönen aan in het rijtje van de huilers
F1 is een gevaarlijke sport en de heren coureurs worden er dik voor betaald om net even wat meer risico te nemen. Maar de beide Ferrari coureurs hebben wel een vrouw/vriendin met kinderen thuis zittten die liever hebben dat Pappie heel thuiskomt. Dat er dan zo’n “ïk ram ze dan wel even van de baan” puber meerijdt die nog denkt dat hij onkwetsbaar is maakt die sport wel even een stuk gevaarlijker dan nodig Dus ik snap heel goed dat beide ferrari rijders boos zijn. Als ik een F1 team zou beheren zoals ferrari, dan zou ik me wel twee keer bedenken eer ik zo’n ongeleid projectiel als Max in dienst zou nemen.
Die Lauda is echt te oud aan het worden. En zijn uitspraken staan hem ook niet goed.

Jammer dat Max zijn hoofd niet koel wist te houden na zijn slechte start. Hij had gewoon achter de Ferraris moeten aansluiten na bocht 1 zodat hij er later weer voorbij kon gaan.

Maarja je ziet een gaatje en daar ga je voor, logisch.

Ik neem aan dat Horner hem hier wel op aanspreekt en dat dit weer een les voor Max is.

En dat Max later het limiet opzoekt met verdedigen is alleen maar mooi om te zien. Zijn auto had teveel schade om voor te blijven maar toch blijft hij het proberen. Mooi toch?
Veel gezeik om niets. Racen is aanvallen en verdedigen. Als je treintje wilt rijden ga dan lekker in de file staan.
Het was prachtig om aanwezig te zijn bij een waar oranje feest! Max is de coming man van de F1. Alle aanwezige NL fans lieten dat duidelijk zien! Vonden de andere coureurs dat eerst prima, maar nu hij zijn plek blijft opeisen gaan ze natuurlijk een beetje janken. Dan proberen ze hem op andere manier uit balans te brengen. Hoort erbij. Nee bocht 1 had ie beter niet op die manier kunnen doen, maar dat is achteraf. Actie met Kimi was rechtmatig dus niet zeiken. Uitspraken die niet handig zijn? Laat lekker gaan. Max: je bent een held, succes in Monza!
Een gat is een gat dacht Max en dook erin … Als hij zo blijft rijden ,wat ik toejuich, want gaat voor de winst en ik vind in alle redelijkheid, san zal hij elke race bekritiseert worden. Hoge bomen … En nee ik ben geen expert , ik geniet gewoon .. Ook toen met Schumacher .. Winnaars mentaliteit .. 1 doel .. Winst..
Agh agh wat pro-max zeg. Wees eens eerlijk. Als Raikonnen hetzelfde bij “jullie” opper/superieure Maxie had gedaan, had ik de reacties willen lezen. Het is gewoon een rookie die nu overmoedig is en zoals Raikonnen het ook aangaf….hij zal wel een muur of een andere eens hard raken.
Het was een slechte race van Max met een zeer slecht resultaat. De eerste bocht was niet slim maar dat remmen voor andere deelnemers moet hij gewoon niet doen evenals dat onbezonnen commentaar geven na afloop, “dan rij ik ze er gewoon af”. Zo vergooit hij zijn kansen om op gelijke voet met Riccardo aan 2017 te mogen beginnen en gaat hij de tweede man bij Red Bull worden. Riccardo kwam na Spa thuis met een zak vol punten en Max met een lege zak. Hij zal best flink op zijn kop hebben gehad van Dr. Marco. Nee Max zo ga je het niet maken met straks alleen maar vijanden in het veld. Je moet je hersens gaan gebruiken, je had best als 3e of 4e kunnen eindigen op Spa. Nu heb je een hoop punten weggegooid door je onbezonnen gedrag en dat past niet bij een team als Red Bull. Daar zijn ze voor zulke streken net even te professioneel met autosport bezig. Zij rekenen wat elk punt hen heeft gekost en als jij ze dan met bosjes weggooit dan zijn ze daar zeker niet blij mee.
Lauda heeft last van zijn korte memorie. De idioot is zeker vergeten dat zijn eigen team 2 rijders heeft die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en elkaar meer dan eens van de baan crossen. Maar die 2 rijders zijn vast al in de psychiatrische club van MB opgenomen
Daarbij heeft Verstappen NERGENS verkondigd dat Raikkonen de schuldige is maar Ferrari als team met Vettel als aanstichter.
26 jaar geleden vonden ze dit van Max zijn actie in bocht 1:

“By being a racing driver you are under risk all the time. By being a racing driver means you are racing with other people. And if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for victory, it’s not to come 3rd, 4th, 5th or 6th. I race to win as long as I feel it’s possible. Sometimes you get it wrong? Sure, it’s impossible to get it right all the time. But I race designed to win, as long as I feel I’m doing it right.”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).