Vorige week stuurde PSA de eerste platen van het DS Wild Rubis Concept de wereld in, maar in het echt is het plug-in hybrideconcept nog veel roderderder.
Met dit hoog op zijn poten staande concept moet de reactie van de gemiddelde Chinees op een nieuw hip hoog PSA-product gepeild worden. En dat is best belangrijk, want groei in China is essentieel voor het concern. Van Europa moeten ze het de komende jaren niet hebben, dus elk procentje verkoopstijging in Azië is welkom.
Men fluitsert dat het de voorbode van een DSX ultra-uber-mega-premium Crossover is, en het is niet heel raar om de vergelijking met de Evoque te maken, hoewel de eventuele DSX wel een divisie lager zal spelen. Misschien kunnen de Kaiser Chiefs er als promo een liedje over schrijven?
UPDATE 22 april 8:13
Zojuist heeft Citroen de specs vrijgegeven van de Wild Rubis, de belangrijkste zaken volgens Groen7.nl: De auto is uitgerust met plug-in hybride technologie met volledig elektrisch een bereik van 50 km, 295 pk beschikbaar met boostfunctie en een uitstoot van slechts 43g/km CO2-uitstoot. Een 1.6 THP benzinemotor met een vermogen van 225 pk is gekoppeld aan een elektromotor die de achterwielen aandrijft en een vermogen heeft van 70 pk. Deze elektromotor wordt gevoed door lithium-ion accu’s die kunnen worden opgeladen met een stekker aan een 220V elektriciteitsnetwerk. Als er flink gas wordt gegeven en er onmiddellijk koppel nodig is koppelt een ‘boost’-functie de elektrische aandrijving aan de verbrandingsmotor waardoor een totaal van 295 pk beschikbaar wordt. De bestuurder kan er overigens ook voor kiezen om gebruik te maken van 4×4 aandrijving.
Designtechnisch zijn er ook wat leuke dingen te melden, als de concept car wordt gestart worden de lampen als het ware “opengevouwen” en toont de Wild Rubis zijn oogopslag als de lampen aangaan, begeleid door een geluideffect. Om “de fantasie nog meer te prikkelen” is de Wild Rubis voorzien van nog meer geluidjes. Er werden speciaal heldere klanken ontwikkeld om de activering van de verschillende verlichtingen (koplampen, richtingaanwijzers, etc.) te accentueren.
16 reacties
En Citroën, plaats in het productiemodel even een dubbele Chevron in die grille, dank je.
De neus is mij iets te lomp. Wel fraai hoe de gril doorloopt in de koplamp.
Citroen was redelijk goed bezig met de DS lijn al vind ik ze nog steeds veel te druk binnen en buiten , mag wel wat strakker , ziet er rommel uit
Maar dit ??? Moest je niet weten dat het Citroen is zou je denken één of ander nieuw chinees merk