
De Fransen gaan met de mode mee. De kussentjes –waar je ook muziek mee kunt maken– worden vermoedelijk met pensioen gestuurd.
Het was één van de kenmerken van de Citroën C4 Cactus; de iconische Airbumps die ervoor zorgden dat je met een gerust hart de deur kon opensmijten, zonder je zorgen te hoeven maken over eventuele schade. De nieuwe C3 kreeg ze ook, maar alleen als je de kussentjes aan zou vinken op de optielijst. De facelift van de C4 Cactus krijgt mogelijk helemaal geen Airbumps meer. Niet standaard, niet op de optielijst.
De C4 Cactus is alweer even op de markt en een facelift is aanstaande. Als we AutoExpress mogen geloven zal deze update ingrijpender zijn dan je in eerste instantie zou denken. Zo verwacht men serieuze wijzigingen als het gaat om de vormgeving van front, bips en zijkant. Het interieur zal ook worden aangepakt, maar dit is meer dan logisch bij een facelift. Topman Xavier Peugeot zegt niet te willen vasthouden aan specifieke details: “we moeten voorkomen om gevangenen van sommige items te worden, zoals de Airbumps.”
Het zal niet lang meer duren tot de kennismaking van de opgefriste C4 Cactus. De facelift krijgt onder andere een nieuw geavanceerd ophangingsysteem dat de auto stabieler en comfortabeler moet maken. Met andere woorden: je sleutelbos klapt niet constant overal tegenaan en je koffie blijft gewoon in het bekertje. Het is uiteraard afwachten of dit nieuwe systeem zich weet te bewijzen in de praktijk.
Ik snap niet hoe je je gevangen genomen kunt voelen als je vasthoudt aan de airbumps van de C4 Cactus. Het is juist hét kenmerk dat deze auto van de andere stadscrossovers onderscheidt. Anders moet Porsche de kenmerkende 911 vorm ook maar in de ban doen, en Volkswagen de naam Golf. Want stel je voor dat je aan je succesformule blijft vasthouden.
@Edge: succes? De cactus was destijds de goedkoopste 14% bijtelling met diesel in de markt. Dat is het enige succes wat dit apparaat zo goed heeft laten “verkopen”
@mvdbosch: “verkopen” bestaat niet. Verkopen bestaat wel, net zoals niet verkopen.
@mvdbosch: de ruime binnen- en buitenmaten, ludieke uiterlijk, hoge instap, lage gewicht, leuke gadgets, zeer betaalbare opties, hoog personaliseringsgehalte, fijn lopende torretjes hebben er allemaal niks mee te maken uiteraard.
@2wheeler: Yes! Grote auto, comfortabel, weinig gewicht. Toen ik de specs zag realiseerde ik me dat dit wel eens mijn volgende auto kan zijn. Hopelijk houd ik dan genoeg geld over voor een mx5 of iets anders voor de leuk. Deze citroen is een perfect gebruiksvoorwerp.
@rrvliet: dat zeg je goed! Hoewel de 1.2 turbo een lekker gretig blokje is (en toch zuinig), ben ik ook wel blij dat ik de fun ritjes op een motor kan doen. Een MX5 in jouw geval is zeker geen slecht idee voor erbij.
Al moet ik eerlijk zeggen dat de 110 turbo PK’s van de Cactus een stuk sneller aanvoelen dan de 150 NA pk’s uit mijn vorige auto, maar daar zit ook wel weer een leeftijdsverschil van 13 jaar tussen.
@2wheeler: uiteraard. Er zullen best consumenten zijn die deze auto daadwerkelijk weten te waarderen. Maar de succesfactoren in de lease waren toch echt cheap, 14% bijtelling en diesel.
@mvdbosch: dat verklaard wel waarom ik hem gevoelsmatig in Nederland veel zie en in Duitsland nooit.
@siemi: verklaarT
@edge: “we moeten we moeten voorkomen om gevangenen van sommige items te worden, zoals de Airbumps.” —> De facelift krijgt onder andere een nieuw geavanceerd ophangingsysteem dat de auto stabieler en comfortabeler moet maken
Ziet niemand de ironie?
Laten we hopen dat de nieuwe wel rwd krijgt, en dikkere motoren ipv die schrale pruttelblokjes waarmee ze nu verkocht worden.
@alcantara: RWD zal niet, de hele auto is ontworpen om functioneel en betaalbaar te zijn. Rwd maakt hem alleen maar duurder. De 110pk sterke benzine motor is overigens rap zat voor zijn nog geen 1000kg, heb je er wel eens mee gereden? Als je de schraapdiesel pakt zal het inderdaad wel behelpen zijn..
@2wheeler: Wow, ik moest het even opzoeken omdat ik het iets geloofde maar dat is idd minder dan 940kg.
Knap dat ze dat nu nog voor elkaar krijgen
@redneckdarian: ja he! Terwijl je niet het gevoel hebt in een koekblik rond te rijden. De deuren vallen net zo zwaar dicht als mijn vorige drie serie, om maar wat te noemen. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat als je de zwaarste diesel neemt panoramadak, je wel over de ton heen gaat, maar geloof ik wel onder de 1100kg blijft.
@alcantara: Want een stadsauto koop je natuurlijk voor de dikke blokken en aandrijving in plaats van de praktische kant en gemak (en belastingen)? Natuurlijk zou het geinig zijn: een stevige 4 cilinder of zelfs een 6 (past denk ik niet, maar goed). Maar wie zou dat kopen? Een enkeling. Op een enkeling kan je geen bedrijf of model behouden.
@alcantara: en dat net bij het merk dat de eerste serie geproduceerde traction avant introduceerde.
@alcantara: ja, want Citroën heeft een geschiedenis van vasthouden aan RWD…
eerlijk? maar goed ook, vond het extreem lelijk…
maar moet wel zeggen, elke C3 die ik tot nu toe zag rondbollen, had ze wel als optie.. dacht zelfs dat het standaard was daardoor
Maar met welke mode gaan ze nou mee? Met het opgeven van airbumps? Dat was me als mode niet bepaald opgevallen.
was t een optie!!!???
@cloverleaf: op de C4 Cactus niet. Op de C3 wel..
@rubenpriest: thanks! Ik kon me al niet herinneren ooit een C4 gezien te hebben zonder..
Als je weet hoe fransen met autos omgaan (hun eigen en die van anderen) waren die airbumps best een nuttige optie.
@super: om de looks doet niemand het in frankrijk. Enige reden dat ze daar verkochten was nationalisme en functionaliteit.
Waren die lelijke airbumps niet van Nederlandse makelij?
Hopelijk plaatsen ze er nu wel een toerenteller in.
@gt500eleanor: Mijn motor en mijn auto hebben er geen, kan niet zeggen dat ik het erg mis…
@2wheeler: Op mijn motor mis ik het juist heeeeel erg
@redneckdarian: wij hebben dezelfde haha, het was even wennen maar de XT geeft wel aan wanneer hij bijna in de toerenbegrenzer zit imo. Met had makkelijker geweest, maar zonder is voor mij niet (meer) storend.
@2wheeler: o Haha jij bent het! Ik vind het gewoon extra plezier geven wanneer je flink op t gas gaat
Hoe lelijk ik de Cactus vind, zo leuk vind ik de nieuwe C3, ook met Airbumps. Gewoon een leuk autootje met een onderscheidende uitstraling.
@tkroon: helemaal mee eens! Vooral in de juiste kleuren..
De airbumps maken de Cactus juist! Dat is dé reden dat ik er iig voor heb gekozen. Niet zozeer het functionele, want je moet gewoon oppassen als je je deur opent, maar wel het esthetische. Ik vind het er leuk uitzien. Hetzelfde geldt imo voor de nieuwe C3, maar een kale bedoeling en inwisselbaar ontwerp zonder de bumps. Maar aan de reacties boven mij te zien ben ik niet in de meerderheid..
@2wheeler: Ben ik het mee eens. Met wat kwade wil zou je de Cactus als een soort Dacia Logan kunnen beschouwen: Een ruime praktische carrosserie, gebouwd op het platform van een kleiner, eenvoudig model. Met als doel om de prijs laag te houden. De creativiteit in details zoals de airbumps en de ‘riempjes’ op het handschoenenvak tillen hem naar een compleet ander niveau. Fraai hoor!
@mout: mooi verwoord en hier sluit ik me volledig bij aan. Ik heb het overigens ook qua uiterlijk altijd een toffe, gedurfde kar gevonden. Jammer dat m’n ega dit niet wil inzien.
Ik denk ook dat, indien de voorspellingen uitkomen, de ‘fanbase’ van de C4 Cactus het nieuwe model massaal links laat liggen en wel zodanig dat ‘nieuwe’ kopers dat gat niet meer dichtlopen. Citroën kan alleen maar hopen dat deze fans van het eerste uur de overstap maken naar de Aircross.
@mout: spijkers en koppen!
@2wheeler:
Ik vind het een leuk wagentje en die airbumps doen een beetje denken aan oude autos met van die houten zijpanelen (woodies in de vs.).
@super: die zijn ook kick, zeker i.c.m. zo’n blauwe pastelkleur en een gorgelende, luie V8..
@2wheeler:
Ik vind de C4 Cactus uitermate geslaagd.
Vind ze leuk om te zien, geen saaie meuk in ieder geval.
In het zwart best nog wel stoer ook.
Heeft topman Xavier Peugeot niets beter te doen?
Houdt Paul Polman van Unilever zich bezig met hoe de Calvé potten pindakaas eruit moeten zien?
Houdt de topman van Boeing zich bezig met de overhead koffers in de 737?
Houdt de topman van Shell zich bezig met de diameter van de brandstofslangen ?
Man wees blij dat je creatieve geesten in dienst hebt die zo een auto DURVEN ontwerpen, want laat iedereen nou eens eerlijk zijn hate-it or love-it design is gewoon het allerbeste design wat er is, het is opvallend en iedereen heeft er een mening over.
Ik zou een knal gele C4 Cactus kopen, gewoon omdat ik daar vrolijk van word, dit in tegenstelling tot een witte Opel Manta of de gemiddelde grijze BMW.
Zo’n C4 Cactus neemt het hele begrip auto met een korreltje zout als status object.
@desjonnies: Ik kan niet harder ja knikken dan dat ik nu zit te doen! Knalgeel svp
@desjonnies: knalgeel of die paarse lakkleur….
Ik vind het model een verfrissing van het NL wagenpark.
Die Airbumps ogen zo ontzettend goedkoop, snap wel dat Citroën er weer vanaf wil. Sowieso vind ik de Cactus een hele lelijke auto. En ook zó ontzettend goedkoop, alleen al bij het dichtslaan van de deuren.. Nee, laat deze auto’s alsjeblieft uit het straatbeeld verdwijnen. En gauw!
Juist die airbumps maken de auto, ik vind het wel leuk staan. Lekker onderscheidend.
Het interieur vind ik ook zeer fraai, zeker in het bruin.
Maar ik hoor niets over vernieuwing van de automaat?
Wat een draak van een ding is dat zeg. Net zo bagger als van een smart.
C4 cactus, ongeveer 1000kg, prima voor een 3 cilinder en voelt dan nog vlot aan ook met handbak.
@allesmetturbo: bedoel je de EGR bak? Want die heeft sinds een maandje gezelschap gekregen van een volwaardige automaat (uit o.a. de Picasso meen ik). Ik heb er zelf nog geen ervaring mee though
@2wheeler: geen idee of die zo heet, maar ga er van uit dat we allebei de gerobotiseerde handbak bedoelen die extreem lange pauzes neemt tijdens het schakelen.
Wist niet dat er nu ook een andere automaat leverbaar was
@allesmetturbo: klopt, dat is echt een onding! Met de introductie van de monotone edities is er een reguliere automaat bij gekomen.
@2wheeler: inderdaad auto is vanaf heden leverbaar met de nieuwe EAT6, een volwaardige automaat. Altijd in combinatie met de 110 PK. Nu ook op voorraad in Nederland.
Hij laat waarschijnlijk een klein balonnetje op, om reacties uit te lokken en te kijken hoe er gereageerd wordt. Om vervolgens gewoon aan de kussentjes vast te blijven houden.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zonde, een Cactus in een leuke kleur met mooie wielen vind ik een aangename en verfrissende verschijning.
een Cactus zonder airbumps is als een Multipla zonder dolfijnenfront… een vegetarische hamburger, alcoholvrij bier, cafeinevrij bier… laat maar…
@hans75:
Ga door, ga door !
@desjonnies: wat dacht je van:
– BMWs zonder achterwielaandrijving
– Toyota’s die niet pijn op de ogen doen
– Renaults die heel blijven
Is citroën de airbump nu pas zat
Dat zou in mijn ogen een betere titel zijn
Laatste zin van het artikel: “Het is uiteraard afwachten of dit nieuwe systeem zich weet te bewijzen in de praktijk.”. Zie https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2017/mei/vlog-rijden-met-de-citroen-advanced-comfort waarin goed te zien is dat dit veersysteem zeker extra comfort brengt in combinatie met andere aanpassingen van het Citroën Advanced Comfort systeem.
Ik mag hopen dat we nu stekels krijgen, ’t is tenslotte een cactus…
Zaken als een deelbare achterbank zou ik ook zeer verwelkomen, is één van de redenen voor mij om het ding nu te laten staan.
@potver7: die kan je intussen toch al even (optioneel?) krijgen?
@potver7: dat hebben ze tegenwoordig al een tijdje hoor.. alleen de hele vroege modellen hebben dit niet.
De airbumps is het enige goede aan de auto. Ik heb zelf een gele cactus en het is echt een rijdend stuk miserie! Het enige waarvoor ik nog niet ik de garage heb gestaan is voor de airbumps. Ze zouden zich bij psa beter bezighouden met de betrouwbaarheid van hun producten
@robinbe: waar heb je allemaal last ben gehad, als ik mag vragen? Dan weet ik een beetje waar ik op kan letten.
@robinbe: Ik heb er 2 gekocht voor mijn bedrijf, 2 jaar geleden. Daarmee is in totaal 60.000km gereden en allebei zijn ze 1 keer bij de garage geweest omdat er een schroefje loszat in de deur. Daarnaast krijgen ze het hier veel zwaarder te verduren dan in Nederland, aangezien ik in het zuiden van Spanje woon en de wegen slechter zijn de we hier flinke bergen hebben waar het torretje zich met 100 paardjes naar boven moet lurken. Kortom, hier alleen maar positieve ervaringen.
Ik heb er een poosje een gehad als huurauto en daarvoor is het perfect!
@dutchdriftking: elke auto is perfect als hoerauto. Alles is opeens onverwoestbaar.
Briljante marketing van Citroën. De Cactus zonder airbumps hebben ze al gelanceerd onder de naam C3 Aircross. En nu mensen opstokken dat ze Airbumps willen.
Oja die topman die Peugeot heet en bij Citroën werkt… Geniaal
@redneckdarian:
Ik zou je kunnen afzeiken, maar Peugeot is eigenaar van Citroën, evenals het Brits Franse Chrysler-Simca, de oude Rootes group en Talbot.
Lees dit maar eens, redelijk goed verslag over de structuur van PSA :
https://en.wikipedia.org/wiki/Groupe_PSA
@desjonnies: Snap ik. Dat wist ik ook al. Maar het klinkt gewoon altijd zo grappig.
Ik zou het enorm jammer vinden, ik vind het een leuk design item aan de Cactus. En het zou absoluut de auto zijn die ik zou kopen, als ik in de markt was voor een auto uit dat segment.
Op een auto hoort ook geen maandverband.
Ik vind dat je zowiezo op je achterhoofd gevallen bent als je met je volle verstand dit wangestalte koopt.
Stadsauto? Serieus….het ding is 4.15 lang. Een C1 is een stadsauto en vooruit misschien een C3 ook nog een beetje maar dit is een (compacte) middenklasse auto.
Ik heb er nooit iets aan gevonden, die Cactus. Schijnt dat de zijramen achter niet eens open kunnen.
Is echt een auto die ik niet zal gaan missen als die uit productie is en snel verdwijnt uit het straatbeeld.