Omdat het deze maand 45 jaar geleden is dat de Citroën Méhari voor het eerst aan de wereld werd getoond hebben we een terugblik voor jullie. Deze guitige Fransoos verdient namelijk wel wat aandacht lijkt mij zo.
Op 16 mei 1968 werd op de golfbaan van Deauville de Méhari voor het eerst aan het grote publiek getoond. Deze opgeleukte buggy was gebaseerd op de Dyane 6 en was voorzien van een carrosserie vervaardigd van ABS-kunststof. Dit zorgde er ook voor dat Méhari niet gespoten hoefde te worden, want het kunststof had al de juiste kleur.
Voor de aandrijving zorgde een 602 cc tweecilinder uit de 2CV met 28,5 pk, maar omdat een Méhari slechts 570 kilo weegt is dat meer dan genoeg. Uiteindelijk bleef dit guitige karretje tot en met 1987 in productie en in die periode werden bijna 145.000 exemplaren gebouwd.
In het regenachtige Nederland was de Méhari niet echt een succes. In ons koude kikkerlandje werden slecht zo’n 1.500 exemplaren geleverd. Momenteel schijnen er nog zo’n 400 á 500 stuks in ons land te zijn. In de periode 1979-1983 werden 1.213 4×4 exemplaren van de Méhari gebouwd.
Wist je trouwens dat alle onderdelen voor een Méhari nog nieuw te verkrijgen zijn! In Frankrijk worden, in licentie, door de Méhari CLub nog alle onderdelen nieuw geproduceerd.
Ooit in m’n jongere jaren het aanbod gekregen om zo’n ding naar Spanje te rijden. Toen heb ik er voor gepast. Als ze me dat nu nog is zouden vragen zou ik het zo doen. Lijkt me wel een ervaring met 28pk bij Luik de bult op.
@Kvgorp:
Lijkte me beter te doen dan met zo’n wagentje van 2 keer zo zwaar en maar 50-60pktjes.
En anders rijd je er omheen, vanaf daar beginnen de landweggetjes interessant te worden.
Met zo’n ding moet je niet de hele tijd op de snelweg gaan zitten rijden.
@Hupke: met een Mehari op de snelweg rijden lijkt mij ook geen pretje inderdaad.
@robbie: nee als je dat doet moet je alle B-weggetjes pakken. Als je de snelweg pakt kan je met oorkleppen op rijden denk ik door alle vrachtwagen die voorbij komen.
Een collega van me heeft er ook een
Jammer dat de dames ook 45 jaar ouder zijn geworden.
De grootste concurrent kwam uit eigen land en heette de Renault Rodeo. Grappige autootjes zoals alleen de Fransen dat konden bedenken. Alhoewel… de Kübelwagen van VW en de Mini Moke kwamen nog aardig in de buurt…
@RRRobert: De Kübelwagen had ook een amfibisch broertje: de schwimmwagen. Die is ook niet zo vierkant.
@_Eend_: Dat waren dan weer grappige autootjes zoals alleen de Duitsers ze konden bedenken.
Hoewel slechts leverbaar in beperkte kleuren Donkergroen of Zandbruin werden ze veel gebruikt op interessante excursies.
In die tijd was er weinig import van Franse auto’s waardoor de gemiddelde duitser koos voor de schwimmwagen of kubelwagen.
Er waren verschillende uitvoeringen voor de meest uiteenlopende accesoires maar een versie voor strandrecreatie ontbrak er helaas aan. De wintersport uitvoering, geschikt tot 40 graden onder nul is wel veel verkocht.
En als ’t heeft geregend en je hebt ‘m open laten staan.. Geen probleem. Stoppen eruit trekken en hij loopt leeg.
Ja vroeger bouwden ze nog echte auto’s, ijzeren frameempje, motortje er in, golfplaatjes aan de zijkant en GOAN! moederlief ben benieuwd hoe die het zou doen bij de NCAP crash test.
@cocksdriveaudi: volgens mij was deze in Duitsland verboden vanwege zijn licht ontvlambare karakter
Ik was echt diep verrast toen ik er een zag die een helling op kwam van 37%. Mijn mond stond toen wel even open.
De eerste exemplaren zijn nog steeds belastingvrij straks, hoop dat deze bewaard blijven in tegenstelling tot de andere modellen van de zogenaamde klassier liefhebbers
@remc0f: schraper
Heerlijk ding! 3 kennissen van mijn pa hebben er elk minstens 1. 1 van hen heeft er zelfs n stuk of 4.
Vroeger toen ik n jaar of 4 was huurden mn ouders er eentje op ibiza. N oranje, zonder zijruiten, enkel de kleine deurtjes en n dakje. Op n gegeven moment gingen wij een hapje eten in een restaurantje. En toen iel de regen met bakken uit de lucht. Toen we vertrokken kwam t gevallen water dat op t stoffen dakje lag in 1x binnen…
Mooie herinnering was dat!
Op citromobile stond vorige week zaterdag een 4×4 te koop.
Vriend van me heeft er ook 1tje…hij is erg gek van ik vind het niets behalve als bij het strand of zo woont, maar ze zijn niet goedkoop 2ehands. Ik schrok van de prijzen.
Afgelopen januari nog een paar gewoon in gebruik zijnde Mehari’s gezien in Spanje en diverse bij een soort 2CV-dealer in de buurt van Alicante. Die man kon ook alle onderdelen voor een Mehari leveren.
Ideaal als je aan de Cote d’Azur woont, je gooit je strandspullen in dat ding en gaan. En als hij van binnen vies is spoel je hem met de tuinslang uit. ;-)
In de zomer lach je iedereen ermee uit, in de winter lacht iedereen jou uit.
Ik moet altijd aan Louis du Funet denken als ik zo’n bak zie. (Ik had geen zin zijn naam te Googlen dus daar kan een fout in staan.)
Tupperware- Eend
Wel erg charmant en leuk, de weg wordt vrolijker met dit soort vehikels.
Ben zelf nog steeds van plan om eens een oer Mini Moke te gaan bouwen.
Waarvoor je nog steeds een kompleet nieuwe carrosserie kunt bestellen
Less is more…………………gaat helaas niet meer op voor de prijzen van deze fun-vehikels.
@desjonnies:
Geef mij dan even een belletje, dan kom ik zeker mee sleutelen….
@desjonnies: Ontwerp dan je eigen fun-ikel. Zonder ronkende naam zal het waarschijnlijk al veel schelen in prijs.
En dan mag je mij ook gerust roepen om eraan mee te werken. Maken we meteen drie stuks… :)
Leuke fun auto’s. Als je echt verlegen zit om meer vermogen zou je eventueel een Visa blokje in kunnen bouwen. Levert net iets meer kracht dan een Eend torretje. Maar daar is zo’n ding niet voor. Zoals @rufcrt01: zegt, je surfplank dr op, handoekkie mee en lekker het strand op.
Werd ook gebouwd in Griekenland, ik dacht onder een ander merk, maar weet niet meer welk juist. Fabriek ging ook failliet of zo…
@Esprit_de_Flandre: De Namco Pony, ook wel FAF genoemd geloof ik.
En natuurlijk de range rover!
leuke dingen inderdaad…
renault heeft ook nog iets dergelijks gehad, de rodeo, op basis van de R4
Wat ie zou doen in een stevige NCAP-crashtest weet ik niet,
Ik herinner mij wel de Citroën-publiciteit van dit karretje van destijds. Daarin werd met trots verteld dat lichte aanrijdingen géén enkele schade in de plastic-carrosserie veroorzaken. Een deuk ? Na een poos plooit de carrosserie weer terug naar haar gewone vorm. Wég bluts & buil !
Natuurlijk Citroën, andermaal z’n tijd vooruit, moest het karretje van de markt halen want carrosserieherstellers verdienden hier nix aan.