• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën Méhari bestaat 45 jaar

Auteur: robbie, gepost 12 mei 2013 om 22:58 – 31 Reacties

Afbeelding Citroën Méhari bestaat 45 jaarAfbeelding Citroën Méhari bestaat 45 jaarAfbeelding Citroën Méhari bestaat 45 jaarAfbeelding Citroën Méhari bestaat 45 jaarAfbeelding Citroën Méhari bestaat 45 jaarAfbeelding Citroën Méhari bestaat 45 jaarAfbeelding Citroën Méhari bestaat 45 jaarAfbeelding Citroën Méhari bestaat 45 jaar

Citroën Méhari
Omdat het deze maand 45 jaar geleden is dat de Citroën Méhari voor het eerst aan de wereld werd getoond hebben we een terugblik voor jullie. Deze guitige Fransoos verdient namelijk wel wat aandacht lijkt mij zo.

Op 16 mei 1968 werd op de golfbaan van Deauville de Méhari voor het eerst aan het grote publiek getoond. Deze opgeleukte buggy was gebaseerd op de Dyane 6 en was voorzien van een carrosserie vervaardigd van ABS-kunststof. Dit zorgde er ook voor dat Méhari niet gespoten hoefde te worden, want het kunststof had al de juiste kleur.

Voor de aandrijving zorgde een 602 cc tweecilinder uit de 2CV met 28,5 pk, maar omdat een Méhari slechts 570 kilo weegt is dat meer dan genoeg. Uiteindelijk bleef dit guitige karretje tot en met 1987 in productie en in die periode werden bijna 145.000 exemplaren gebouwd.

In het regenachtige Nederland was de Méhari niet echt een succes. In ons koude kikkerlandje werden slecht zo’n 1.500 exemplaren geleverd. Momenteel schijnen er nog zo’n 400 á 500 stuks in ons land te zijn. In de periode 1979-1983 werden 1.213 4×4 exemplaren van de Méhari gebouwd.

Wist je trouwens dat alle onderdelen voor een Méhari nog nieuw te verkrijgen zijn! In Frankrijk worden, in licentie, door de Méhari CLub nog alle onderdelen nieuw geproduceerd.

Ook interessant!

  • Allerleukste Citroën van Marktplaats
    Hier heb je de allerleukste Citroën van Marktplaats
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Zes keer ultiem strandvervoer
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Klassiekers, mehari

Vorig bericht: « Ferrari F12berlinetta gecrasht in Duitsland
Volgend bericht: Nieuwe Peugeot 308 is helemaal klaar [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Kvgorp zegt

    12 mei 2013 om 23:00

    Ooit in m’n jongere jaren het aanbod gekregen om zo’n ding naar Spanje te rijden. Toen heb ik er voor gepast. Als ze me dat nu nog is zouden vragen zou ik het zo doen. Lijkt me wel een ervaring met 28pk bij Luik de bult op.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      12 mei 2013 om 23:10

      @Kvgorp:

      Lijkte me beter te doen dan met zo’n wagentje van 2 keer zo zwaar en maar 50-60pktjes.
      En anders rijd je er omheen, vanaf daar beginnen de landweggetjes interessant te worden.
      Met zo’n ding moet je niet de hele tijd op de snelweg gaan zitten rijden.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        12 mei 2013 om 23:16

        @Hupke: met een Mehari op de snelweg rijden lijkt mij ook geen pretje inderdaad.

        Login om te reageren
        • Kvgorp zegt

          13 mei 2013 om 07:14

          @robbie: nee als je dat doet moet je alle B-weggetjes pakken. Als je de snelweg pakt kan je met oorkleppen op rijden denk ik door alle vrachtwagen die voorbij komen.

          Login om te reageren
  2. citroenfanboy zegt

    12 mei 2013 om 23:06

    Een collega van me heeft er ook een

    Login om te reageren
  3. leandro zegt

    12 mei 2013 om 23:13

    Jammer dat de dames ook 45 jaar ouder zijn geworden.

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    12 mei 2013 om 23:17

    De grootste concurrent kwam uit eigen land en heette de Renault Rodeo. Grappige autootjes zoals alleen de Fransen dat konden bedenken. Alhoewel… de Kübelwagen van VW en de Mini Moke kwamen nog aardig in de buurt…

    Login om te reageren
    • _Eend_ zegt

      13 mei 2013 om 18:45

      @RRRobert: De Kübelwagen had ook een amfibisch broertje: de schwimmwagen. Die is ook niet zo vierkant.

      Login om te reageren
      • tstile zegt

        30 juni 2013 om 12:39

        @_Eend_: Dat waren dan weer grappige autootjes zoals alleen de Duitsers ze konden bedenken.

        Hoewel slechts leverbaar in beperkte kleuren Donkergroen of Zandbruin werden ze veel gebruikt op interessante excursies.

        In die tijd was er weinig import van Franse auto’s waardoor de gemiddelde duitser koos voor de schwimmwagen of kubelwagen.

        Er waren verschillende uitvoeringen voor de meest uiteenlopende accesoires maar een versie voor strandrecreatie ontbrak er helaas aan. De wintersport uitvoering, geschikt tot 40 graden onder nul is wel veel verkocht.

        Login om te reageren
  5. rotarypowah zegt

    12 mei 2013 om 23:31

    En als ’t heeft geregend en je hebt ‘m open laten staan.. Geen probleem. Stoppen eruit trekken en hij loopt leeg.

    Login om te reageren
  6. cocksdriveaudi zegt

    12 mei 2013 om 23:38

    Ja vroeger bouwden ze nog echte auto’s, ijzeren frameempje, motortje er in, golfplaatjes aan de zijkant en GOAN! moederlief ben benieuwd hoe die het zou doen bij de NCAP crash test.

    Login om te reageren
    • ropbp zegt

      13 mei 2013 om 10:11

      @cocksdriveaudi: volgens mij was deze in Duitsland verboden vanwege zijn licht ontvlambare karakter

      Login om te reageren
  7. atimos zegt

    12 mei 2013 om 23:54

    Ik was echt diep verrast toen ik er een zag die een helling op kwam van 37%. Mijn mond stond toen wel even open.

    Login om te reageren
  8. remc0f zegt

    13 mei 2013 om 00:09

    De eerste exemplaren zijn nog steeds belastingvrij straks, hoop dat deze bewaard blijven in tegenstelling tot de andere modellen van de zogenaamde klassier liefhebbers

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      14 mei 2013 om 07:17

      @remc0f: schraper

      Login om te reageren
  9. saxoke zegt

    13 mei 2013 om 00:13

    Heerlijk ding! 3 kennissen van mijn pa hebben er elk minstens 1. 1 van hen heeft er zelfs n stuk of 4.
    Vroeger toen ik n jaar of 4 was huurden mn ouders er eentje op ibiza. N oranje, zonder zijruiten, enkel de kleine deurtjes en n dakje. Op n gegeven moment gingen wij een hapje eten in een restaurantje. En toen iel de regen met bakken uit de lucht. Toen we vertrokken kwam t gevallen water dat op t stoffen dakje lag in 1x binnen…
    Mooie herinnering was dat!

    Login om te reageren
  10. saxoke zegt

    13 mei 2013 om 00:15

    Op citromobile stond vorige week zaterdag een 4×4 te koop.

    Login om te reageren
  11. schellekens006 zegt

    13 mei 2013 om 01:32

    Vriend van me heeft er ook 1tje…hij is erg gek van ik vind het niets behalve als bij het strand of zo woont, maar ze zijn niet goedkoop 2ehands. Ik schrok van de prijzen.

    Login om te reageren
  12. ropbp zegt

    13 mei 2013 om 03:21

    Afgelopen januari nog een paar gewoon in gebruik zijnde Mehari’s gezien in Spanje en diverse bij een soort 2CV-dealer in de buurt van Alicante. Die man kon ook alle onderdelen voor een Mehari leveren.

    Login om te reageren
  13. rufctr01 zegt

    13 mei 2013 om 06:19

    Ideaal als je aan de Cote d’Azur woont, je gooit je strandspullen in dat ding en gaan. En als hij van binnen vies is spoel je hem met de tuinslang uit. ;-)

    Login om te reageren
  14. spidermann zegt

    13 mei 2013 om 06:21

    In de zomer lach je iedereen ermee uit, in de winter lacht iedereen jou uit.

    Login om te reageren
  15. porsche928 zegt

    13 mei 2013 om 09:11

    Ik moet altijd aan Louis du Funet denken als ik zo’n bak zie. (Ik had geen zin zijn naam te Googlen dus daar kan een fout in staan.)

    Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    13 mei 2013 om 09:19

    Tupperware- Eend
    Wel erg charmant en leuk, de weg wordt vrolijker met dit soort vehikels.
    Ben zelf nog steeds van plan om eens een oer Mini Moke te gaan bouwen.
    Waarvoor je nog steeds een kompleet nieuwe carrosserie kunt bestellen
    Less is more…………………gaat helaas niet meer op voor de prijzen van deze fun-vehikels.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      13 mei 2013 om 10:13

      @desjonnies:
      Geef mij dan even een belletje, dan kom ik zeker mee sleutelen….

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 mei 2013 om 12:36

      @desjonnies: Ontwerp dan je eigen fun-ikel. Zonder ronkende naam zal het waarschijnlijk al veel schelen in prijs.

      En dan mag je mij ook gerust roepen om eraan mee te werken. Maken we meteen drie stuks… :)

      Login om te reageren
  17. E34M5Touring zegt

    13 mei 2013 om 11:23

    Leuke fun auto’s. Als je echt verlegen zit om meer vermogen zou je eventueel een Visa blokje in kunnen bouwen. Levert net iets meer kracht dan een Eend torretje. Maar daar is zo’n ding niet voor. Zoals @rufcrt01: zegt, je surfplank dr op, handoekkie mee en lekker het strand op.

    Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    13 mei 2013 om 12:37

    Werd ook gebouwd in Griekenland, ik dacht onder een ander merk, maar weet niet meer welk juist. Fabriek ging ook failliet of zo…

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      13 mei 2013 om 13:34

      @Esprit_de_Flandre: De Namco Pony, ook wel FAF genoemd geloof ik.

      Login om te reageren
  19. norgge zegt

    13 mei 2013 om 15:08

    En natuurlijk de range rover!

    Login om te reageren
  20. hjhj zegt

    13 mei 2013 om 20:46

    leuke dingen inderdaad…
    renault heeft ook nog iets dergelijks gehad, de rodeo, op basis van de R4

    Login om te reageren
  21. jodocus zegt

    17 mei 2013 om 21:57

    Wat ie zou doen in een stevige NCAP-crashtest weet ik niet,
    Ik herinner mij wel de Citroën-publiciteit van dit karretje van destijds. Daarin werd met trots verteld dat lichte aanrijdingen géén enkele schade in de plastic-carrosserie veroorzaken. Een deuk ? Na een poos plooit de carrosserie weer terug naar haar gewone vorm. Wég bluts & buil !
    Natuurlijk Citroën, andermaal z’n tijd vooruit, moest het karretje van de markt halen want carrosserieherstellers verdienden hier nix aan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North