Autoblog-advies: klassieke cabrio voor €4.000

Auteur: , 80 Reacties

De jeugd van tegenwoordig. Zit alleen maar op de smartphone te pingelen. Gelukkig ook op de Autoblog App!

Ik sta op deze foto.

Ik las een paar jaar geleden een column van Peter Lyon. Een zeer gedegen en gerespecteerd autojournalist. Het ging over het uitsterven van de auto in Japan. Vroeger was de auto een teken van vrijheid en uiting van je goede smaak. De jeugd kijkt daar heel anders tegen aan en kijkt zeer pragmatisch aan tegen een auto. De verkopen staan zeer onder druk en het tij lijkt lastig te keren. Niet alleen met nieuwe auto’s, maar ook qua occasions en klassiekers. De Japanse jongere heeft er veel minder behoeft aan.

Gelukkig is dat in Nederland nog niet helemaal het geval. Ondanks dat er geen autoindustrie is en de kosten van het bezit erg hoog, vind je nog leuk spul in Nederland. Kijk alleen maar naar wat er gespot wordt op Autojunk.

Sven is het levende bewijs ervan. Hij hoopt dit jaar af te studeren en aan de slag te gaan als autoverkoper. Daar past maar één type auto bij: een klassieke cabrio. Man naar ons hart! Hij stuurde ons de vraag voor een leuke, klassieke cabrio. Het liefst een beetje een betrouwbare auto. Sven weet heel goed dat je dat niet van klassieker mag verwachten, maar liever een auto die de reputatie te heeft wat langer heel te blijven.

De tabel met de benodigde informatie:

Huidige /vorige auto's:Opel Corsa D 1.7 CDTI Cosmo Sport
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€4.000
Jaarkilometrage:Max 5.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Iets leuks voor erbij
Gezinssamenstelling:1 volwassenne
Voorkeursmerken /modellen:Peugeot 205 CTI, Corvette C3
No-go modellen / merken:Italiaans en Mazda MX-5

Voordat we verder gaan met de aanbevelingen moeten we twee dingen meedelen. Ten eerste is het jammer dat je een Mazda MX-5 niet leuk vindt. Als je een niet al te dure open auto wenst die fun kan bieden en waar je niet direct op leeg loopt, is het namelijk de Mazda MX-5 wel.

Dan even de betrouwbaarheid. Je geeft aan geen Italiaan te willen vanwege (het ontbreken van) de betrouwbaarheid. We zijn nu op zoek naar auto’s van meer dan 25 jaar oud. Strikt genomen is een Japanse auto betrouwbaarder dan een Italiaan. Maar in de hoek van de markt waar we nu kijken is dat bijna irrelevant. Een Alfa Romeo Spider uit 1988 waar goed voor gezorgd kan minder storingsgevoelig zijn dan een op het oog zo degelijke Golf Cabrio. Kortom: onderhoud en staat is alles.

MG B
Misschien wel het prototype roadster. De MG B was bij introductie al niet de meest innovatieve auto, kun je na gaan hoe ouderwets de op B gebaseerde https://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-mg-rv8-85175 was. Maakt verder niet uit, want de MG B heeft wel een paar troeven. Bijzonder goed om te rijden zijn ze niet, avontuurlijk wel. Dus ook op lage snelheden is het daadwerkelijk een beleving. Heb je niet met een Golf Cabriolet. Nog een voordeel: in jouw budget heb je daadwerkelijk wat keuze. Maak je geen illusies: er zit altijd wel werk aan. Het internet staat vol met sites met informatie en onderdelen zijn nog redelijk goed te vinden.

Peugeot 205 CTi
Je hebt er al naar gekeken dus je weet wat je net hebt gemist. Ondanks dat het gewoon een 205 is, heeft de auto absoluut zijn charme. Een sportieve variant als de CTI 1.9 is leuk, maar wij opteren vandaag voor de eenvoudigere 1.6. Deze kon je ook als luxere Roland Garros krijgen met een aparte groene lak. Voor 4 mille kun je een heel redelijk exemplaar krijgen, dus wees daar scherp op, want er staan ook mindere exemplaren voor relatief hoge prijzen te koop. Om te rijden is het leuker dan een Golf, maar uiteraard geen roadster.

Bonjour! Gele koplampen! En een stel op de achtergrond...

BMW 320i Baur TC
Voordat BMW zelf open versies ging bouwen nam Baur dit voor hun rekening. De cabriospecialisten uit Stuttgart hebben jarenlang open BMW’s gebouwd. Van zowel de 02 serie als de eerste drie generaties van de 3-serie. In het budget kun je een E21 of E30 vinden in Baur uitvoering. Van de E30 zijn ook cabriolets geweest van BMW zelf, maar de Baurs zijn iets betaalbaarder. Er zijn enkele 320i’s te vinden met een fijne zescilinder. Dit is niet zozeer een snelle uitvoering, maar de motor bepaalt wel het zijdezachte karakter van de auto.

Ondanks de zwart-wit foro kon je de Baur in meerdere kleuren krijgen.

Suzuki SJ410
Cabrio rijden kan ook in een heuse 4×4! De SJ410 is de voorloper van de alombekende Samurai. Deze kom je vaker als open top versie tegen dan de hardtops. Absoluut fun om dit soort auto’s te rijden: het hoge zwaartepunt en de banden op de hoeken zorgen voor een unieke ervaring, zeker als je op achterwielaandrijving rijdt (is gewoon instelbaar). Nadelen zijn er ook: een SJ410 kan serieus roesten en de onderdelen kunnen prijzig zijn. En je blijft je verbazen dat zo’n klein motortje zo veel benzine tot zich kan nemen.

Coolste auto ter wereld. Iedere man heeft er een. Iedere vrouw wil een man met een SJ410.

Triumph TR7
Guilty pleasure. De TR7 geeft het begrip ‘wigvorm’ een totaal extra dimensie. Nieuw best verguisd en ook gebruikt is het een beperkt populaire auto. Ook dit is qua rijden overduidelijk een oude auto en net als de MG is het meer spannend dan snaarstrak. Alleen door het snelle uiterlijk denk je dat een TR7 meer te bieden heeft. Tip: ga voor de minst oude, alhoewel staat veel belangrijker is dan leeftijd.

Triumph TR7

Toyota Celica GT Cabriolet
Voor deze moet je echt even gaan zoeken, want zoals @dizono al aan geeft is de Celica Cabrio niet een veel geziene auto. Terecht of onterecht, het is natuurlijk wel een enorm blok jaren 80 nostalgia: Duran Duran uit de speakers, haarband om en de mouwen van je colbertje opstroken. Technisch gelijk aan de coupe. Voor 5k heb je een aardige GT (erg zeldzaam). Qua betrouwbaarheid redelijk goed, want het is een Toyota. Maar onderdelen beginnen wel een issue te worden, goedkoop was dat nooit.

Dit kan dus ook!

Volkswagen Golf I Cabriolet
Als je keuze wilt hebben dan is de Golf Cabriolet een goede. De Golf I is 13 jaar in productie geweest met diverse motoren. Allemaal viercilinders met min of meer hetzelfde karakter, dus dat gaat geen doorslag geven. Wat misschien wel een doorslag kan geven is de uitvoering, want er waren diverse Special Editions die hun waarde beter vast lijken te houden. Dus als je een Ettiene Aigner, Wolfsburg Edition of Carat tegenkomt kan dat een voordeel zijn. Qua rijden niet heel bijzonder, maar de techniek is simpel en betrouwbaar.

Golf I Cabrio

Saab 900 Cabriolet
Ja, je kan een Saab Cabrio vinden in het budget. En ja, ze zijn cool. Maar reken jezelf niet te rijk, want een goede Classic 900 Cabrio normaliter minimaal het dubbele. Daar is een reden voor. Onderdelen zijn nogal prijzig en er zijn zeer specifieke punten waar je op moet letten. Maar soms is er een particulier die er vanaf moet en een redelijk exemplaar voor rond de 5k op Marktplaats te koop zet. Mocht je zo’n exemplaar tegenkomen, dan heb je er wel een tijdloze klassieker voor. De overlangs geplaatste motor met voorwielaandrijving werkt niet erg inspirerend maar daarvoor is deze Zweed niet bedoeld. Relaxed toeren, zittend in de fijne stoelen met een gorgelende vierpitter. Dat is wat de Saab biedt, al jarenlang.

Saab

Yolo: Mercedes-Benz SL (R107)
Je gaf aan bereid te zijn het budget eventueel wat te verhogen naar het niveau van een Corvette. In plaats daarvan kun je ook over de grens kijken. In Duitsland zijn namelijk een paar bedrijfjes actief met het importeren van SL’s uit Amerika. Voor 5-8 mille heb je een behoorlijk gebruikt exemplaar, maar er zitten af en toe redelijke nette R109’s tussen. Een SL is het prototype motorboot voor op de weg. Lekker comfortabel lange afstanden afleggen. Sportief is ‘ie niet, maar naar huidige maatstaven is de R107 relatief lichtvoetig. Techniek is ongecompliceerd en onderdelen nog goed aan te komen.

Spaakwielen op een SL! Nice!

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



80 reacties

Kever cabrio ?
@autofreaker: gaat niet lukken voor 4k denk ik
@autofreaker: ook mijn eerste gedachte, maar goede kevers, en al helemaal de cabrio’s, zijn tegenwoordig behoorlijk aan de prijs..
Ford Escort xr3i
@mrrallycross: Die Escort van die oude mensen van gister, en daar het dak af zagen?
@123bat: bijvoorbeeld. Echter prefereer ik als liefhebber dat je die gewoon volledig origineel laat en een xr3i koopt die als cabrio uit de fabriek is komen rollen
Vreemd dat je geen MX-5 wilt. Dit is namelijk de perfecte auto.

Doorsparen en deze ophalen. Wat een leuk ding!

En anders je No-go Italiaanse auto’s schrappen en doorsparen voor deze. Prachtig ding man! En wat staat hij er goed bij!

En valt er niet ergens een 2CV te vinden voor dit bedrag? Vast wel toch?
@viezefreddyw: Ah, de 304 S Cabriolet! Daar moest ik ook gelijk aan denken toen ik de aanvraag las. Leuk wagentje! Qua rijeigenschappen misschien niet de meest dynamische van het stel, maar dat maakt hij ruimschoots goed met zijn stijlvolle voorkomen. En wellicht dat doorsparen niet hoeft, want Sven geeft een Corvette C3 als voorkeursmodel aan en de goedkoopste daarvan zitten in de prijsrange van zowel die 500 als 304 S Cabriolet.
Dit zo zomaar een zoektocht zijn die ik zelf op zou starten. Maar wat hier langs komt zijn grotendeels the usual suspects (hoewel, die TR7 zou nog kunnen). Ik zou eerder bij volledig incourante hokken uitkomen, zoals de Chrysler LeBaron, Renault Alliance of Dodge 600.
@Citrofiel:
Oef! Je noemt wel wat op zeg… Zeker die Dodge 600…. My god…
Met zo weinig kilometers, is een van de grotere kosten de wegenbelasting.
Mijn tip bij deze is ga voor lichtgewicht!

De 205 CTI is een uitstekende keuze.
Want combineert lichtgewicht, met plezierig rijgedrag.
én als het moet kun je 3 vrienden meenemen.

http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/PEUGEOT205CTI-2573_3.jpg
Hey, wat denk je van een Mazda MX-5? Anders een Alfa Romeo 159 met een schuifdak.
Je koopt er alleen maar een doodzieke W 109 voor, dus wegblijven !!!
TR 7 roadster is eigenlijk de beste keuze, de roadster heeft MINDER fouten dan de TR7 Coupé had (let wel MINDER ’t blijft Brits en uit een donkere periode waarvan ik vrees dat het Verenigd Koninkrijk zich er nu weer in zal storten )
Die Roadster heeft een vijfbak en de Triumph vier-cilinder is geen slechte tor.

Voeg daar aan toe dat het een apart ding is en de onderdelen zijn net als bij de MGB te koop bij de bakker ( bumpers en deurkrukken) lokale slager ophangdelen en interieur stukken, de schoenmaker verkoopt weer motor onderdelen en de groenteboer staat bekend om zijn enorme assortiment wat aandrijving betreft.
@desjonnies: Echt? De R109’s die ik voor de prijs van een Corvette C3 tegenkom (tussen de 6k en 10k) zien er grotendeels toch redelijk netjes tot goed uit? Of had je het over R109’s die binnen het oorspronkelijke budget van 4000 euro passen?
@Edge:
Vergis je niet, de meeste zijn dood en doodziek, ze zijn net nog van een ontwerp tijdperk waarbij geen rekening werd gehouden met corrosie gevoelige plekken en ze rotten onder de voorschermen bij de voorruit en onder de achterschermen.
Europese wagens vaak de carrosserie en Amerikanen vaak technisch duur achterstallig onderhoud.
Helemaal gevaarlijk zijn die zgn chromen randjes die mensen monteren rond de spatborden ! BRRRRRRR !
@Edge: een SL onder de 10000?? Alleen als hij van je opa is geweest en hij je wilt matsen.

Sommige auto’s kosten nou eenmaal geld. Behalve in de droomgarage van autoblog blijkt maar weer eens.
@eklasse: Nou, als je op Autoscout gaat kijken, zie je dat er toch echt een paar exemplaren tussen de 6 en 10k te vinden zijn. Ik dacht dat dat redelijke exemplaren zijn, maar zoals @desjonnies al aangeeft zijn dat meestal doodzieke exemplaren. Maar je krijgt ze wel voor minder dan 10k! ;)
Audi 80 cabriolet?
@misterdrogba: Fantastische keus! Ik heb er zelf een compleet originele in de schuur staan. Hij is geschorst en wordt gekoesterd voor later. Nu een youngtimer, over tien jaar een waardig klassieker. ;-)
@marnixw: inderdaad, ik ben zelf ook opzoek naar een goed exemplaar om eventueel te restaureren en als zomerauto te gebruiken. Niet iedereen loopt er warm van maar ik kan ze wel appreciëren.
@misterdrogba: Er zijn nog hele mooie auto’s te vinden al verschillen de prijzen enorm. Bij veel auto’s zijn de wielen gewisseld maar originele velgen zijn nog wel goed te vinden. Ik heb een 2.6 automaat in het donkergroen en ik vind het geweldig! Het rijdt fantastisch.
@marnixw: een van de weinige audi’s die echt heel fraai vind! Geniet ervan;)
@marnixw: klinkt heerlijk, ik wens je veel rijplezier!
Had laatst een mooie blauwe faceliftmodel gevonden met heerlijke Bolero velgen, maar helaas direct verkocht. Op het gemak verder zoeken, er passeren af en toe pareltjes voor de juiste prijs, geduld is een schone zaak :)
Tja, een Golf 1 cabrio natuurlijk, het beste kun je gaan voor een met injectie. De carburateurs geven nog wel eens problemen, geen goedkope reparaties.
@superfries: moet wel zeggen dat de Golf 1 Cabrio ook gelijk de lelijkste is in het bovenstaande rijtje.
@rufctr01: Hmm ik denk dat ik gelijk moet geven, die van mij is hier en daar ook naar eigen wensen aangepast anders ziet het er inderdaad niet uit. Nu moet ik wel zeggen ik een MGB met rubberen bumpers en de Celica ook geen schoonheden vind, de voorgangers van beide auto’s zijn wel absolute schoonheden.
Leuk dat ie geen MX-5 wil! Een Peugeot 304 cabriolet vind ik persoonlijk erg cool! Een E30 3serie of Audi 80 is ook leuk maar wel minder spannend. De Saab en de MGB heeft iedereen al, net als een MX5. Dus die zou ik lekker overslaan. Een Alfa GTV spider vind je ook wel voor dat geld, sterker nog, dan heb je nog best een knappe. 2.0 16V is meer dan genoeg en een solide motor.
Smart Roadster?
Maaruh Sven (aanvrager van al dit moois)

Zou je kunnen laten weten wat het geworden is?
Hier ben ik altijd reuze nieuwsgierig na als ik de items van ” Autoblog advies” lees.
Dingen als: waarom is de keuze juist op deze is gevallen of juist niet, of dat je helemaal bent afgeknapt en met dit slechte weer toch liever met een dak dicht rijd en een motor hebt gekocht voor de mooie dagen.

Ik heb volgens mij 1x gezien dat er een update kwam over wat het geworden is, maar het merendeel is voor mij onbekend.
@dedokter: ben Sven niet, maar ik voel me aangesproken omdat ik voor mijn vader een advies had aangevraagd: dat is een nieuwe CX-3 geworden.
@dunhozzie: Heb je een link naar het betreffende artikel/aanvraag? Ik heb ze niet alle 100 (…) onthouden ;-)
@phaeton: u vraagt, wij draaien ;-)
@dunhozzie: Ah die ja! Goede keuze. Rijdt het een beetje met caravan? Voor m’n gevoel is de CX3 daarvoor wat hoog en kort (qua verhoudingen). Tenzij de caravan ook niet al te lang is. Afijn, de CX3 is wel een stuk frisser en moderner -zeker qua interieur- dan bijvoorbeeld de CX5.
@dunhozzie: tof. Dankje wel. Geeft een soort van bevredigend gevoel :) ook leuk dat er werkelijk waar iets mee gedaan wordt.

Misschien nog wel belangrijker: hoe bevalt hij/zij?
@dedokter: leuk ideetje voor een artikel om enkele mensen te interviewen
@david2cv: ik heb al eens uit betrouwbare bronnen vernomen dat de meeste mensen geen reactie meer geven nadat het advies is gegeven. Uitzonderingen daargelaten (blijkt na vandaag wel weer)

Maar ja ik zou dat ook leuk vinden. Het kan zelfs een beetje 2 ledig.
1: iemand die een bijzondere auto heeft of gepassioneerd is.
2: antwoord op het autoblog advies met een soort van interview.
Tirumph Spitfire (Mark IV). Moet je wel je handen af en toe vuil maken, maar is net als de MGB veel over te vinden en onderdelen verkrijgbaarheid zit wil goed dacht ik.

En kijk dan toch wat een plaatje! Altijd mooier gevonden dan een MGB..
http://www.triumphexp.com/registry/pictures/45480/1971_Triumph_Spitfire_MkIV_Ford_Candy_Apple_Red_3279_Don_Fremont_000.jpg
@Rob:
Alleen wel heel errug laag, ’t skateboard noemden we de blauwe die een vriend had omdat je met de bilnaad bijna over straat sleepte.
Ben er wel mooi mee naar Griekenland geweest destijds met mijn toemalige ‘verloofde’
We ruilden toen gewoon vaak van auto.
Ik negeer de opmerking over “geen Italiaan” en wil de Fiat Barchetta voordragen.

Binnen je budget kan je dan voor zoiets gaan:

http://link.marktplaats.nl/m1056737397?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88373
http://link.marktplaats.nl/m1059980086?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88373

Met zulke NAP-kilometerstanden en een beetje onderhoud kan je hier toch geen buil aan vallen.
@escort77: hey, wat is er met de linkjes gebeurd?
krijgt Autoblog nu centjes voor elke keer dat iemand op de linkjes klikt?
In dat geval verdien ik wel een echt kroontje ;-)
Heb zelf een MG B GT. Vind ‘m zeker niet slecht rijden, niet bijzonder snel maar wel een redelijk pure rij ervaring. Geluid is ook fijn!
Ik heb twee fijne toevoegingen:

De Lada Samara Natasha door het Belgische EBS:
http://files.webklik.nl/user_files/2014_12/570494/Lada_Samara_cabrio.jpg

De Lada Samara Taiga door het Duitse Böhse:
http://images1.images-speurders.nl/images/15/1538/153844991_2_big.jpg
Of deze dan, een schitterende Renault 19 Cabrio door Karmann, net ingereden:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1065055611-uniek-r19-cabriolet-1-8-rsi-met-slechts-65dkm-in-mooie-staa.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=88373
@Dizono:
Mooi ding! Absoluut, maar mogen we het ook een “klassieke cabrio” noemen?
@Rob: Mjah, een echte klassieker voor 4 mille moet je wmb niet willen, verder is hij in de basis natuurlijk niet veel jonger dan de 205 Cabrio en de E30.
@Dizono:
Eens, vind het ook een heel goed alternatief hoor. Echt, heb er zelfs ooit eentje gekocht. Bijna dan….. Heb ‚em laten staan. Een 16v zelfs….. :-(
Zou persoonlijk voor de 205 cabriolet gaan. Volgens mij is de Roland Garross uitsluitend met de 1360cc TU-motor geleverd met 75 pk. Maar levert ook genoeg fun
@wouth: ho, ik was nog niet klaar.. Een vriend van me heeft een 1.6 Cti uit 1987 origineel zonder kat, dus 115 pk. Snel zat en het geluid is super!
@wouth: ik zou voor de 1.4 gaan. De 1.6 rijdt erg nerveus. Dit was meer een motor voor een Gti.
Een e30 natuurlijk.
@dutchdriftking: Geen Golf Cabrio? Met VR6 transplantatie, kompressorkit, EPS uitlaatsysteem, Eibach veren, Bilstein dempers en 15″ driedelige BBS RS (goud) eronder?
@willeme: Ik ben eerlijk gezegd niet kapot van de golf 1. Heel leuk ding hoor, maar niet als cabrio. Liever dan een mooie GTI. Daarnaast een zware 6 pitter voor de vooras van zo`n kleine auto, dat rijd niet fijn. Een golf 3 VR6 Cabrio vind k dan wel weer wijs. Kap open en tunnels zoeken!
Een lastige vraag. Ik zou wel voor een karaktervol ding gaan van voor ’87. Dan val je in het kwarttarief en betaal je maximaal 121 euro voor 9 maanden gebruik.

Op marktplaats staat een echte buggy, altijd leuk. Een mustang kan ook, als dat je ding is. Een Fiat X 1/9 kan je ook krijgen maar dat zijn vaak wel roestbakken. Evenals een Fiat ritmo trouwens, ook een auto die je bijna nooit ziet. Zo heb je in lemmer een Velorex te koop staan (autoscout). Een communistische oplossing om minder validen toch mobiel te houden. Succes!
zoekt een cabrio…….
No-go modellen: italiaans en MX 5…………………
Man man man
Het is R107 btw, niet R109
@mercmax: Eerste koffie in de middag was geen goed idee… Is gefixt, thanks!
Waardeloze selectie, TR7 alsjeblieft zeg wat een rampzalige auto. Ik zou voor dat budget voor de Fiat Barchetta gaan. Leuke auto, betrouwbaar en niet zoveel op straat als de MX5. Volkswagen Golf wat saai en geliefd bij dieven maar betrouwbaar, eenvoudig en een grote fanclub. BMW Z3 is ook een goede. Rijdt leuk, nu betaalbaar en houdt zijn waarde goed vast. MGB zou ik met een grote boog omheen lopen. Veel teveel gehypt. Ziet er leuk uit, maar zit en rijdt vooroorlogs. Ook de MG-F zou ik laten staan. Teveel problemen. Conclusie de Fiat Barchetta, doet ook de seizoens openingsrit voor cabrio’s.
@kwatkam: Ik denk dat je eisen en wensen over het hoofd hebt gezien. De vraag was namelijk naar een auto van 25 jaar of ouder. Een Fiat Barchetta en BMW Z3 zijn absoluut leuke auto’s, maar gezien hun leeftijd vallen ze buiten de boot.
@willeme: Oh dat had ik over het hoofd gezien. Ja dan wordt het lastig. Zat leuks te koop maar niet voor 4000 euro.
@kwatkam:
Weleens in een B gereden? Zitpositie is heerlijk, het stuurt prima, het motorgeluid is verslavend en het voelt consequent sneller dan het feitelijk is.
Vooroorlogs? Ja, technisch hier en daar wel. Lekker simpel. Maar het voelt aanzienlijk volwassener en sportiever dan vrijwel iedere andere auto uit de jaren ’60/’70.
@mgmgb:
En voor de duidelijkheid, daarmee bedoel ik bereikbare en betaalbare auto’s. Tegen echt dure sportwagens uit die tijd kan het natuurlijk ook met geen mogelijkheid op.
@mgmgb: Ja, ik vond het erg tegenvallen. Het was een vers gerestaureerde MGB en je zat meer op de auto dan erin, meer een soort vrachtwagenzit. Misschien was de stoel niet goed of zo, maar ik was meteen genezen.
@kwatkam:
Vaak zijn ze erg slecht gerestaureerd of hier en daar op twijfelachtige wijze geupgrade. Veel, met alle respect, babyboomers zetten er modernere stoelen in voor meer comfort en verstelmogelijkheid. En dan zit je inderdaad onprettig hoor. Gewoon originele stoelen geven juist het gevoel dat je op een laagje schuimrubber na met je reet op het asfalt zit.
Zeker verkoper bij Pon worden? Als je al het Italiaanse alweer als onbetrouwbaar afserveert…
Leuke variatie! Doe mij maar de Mercedes
Zou @willeme mij even willen vertellen waar je in godsnaam een E30 320i Baur vindt voor circa 4 mille…
@e1000bmw523i: Niet op marktplaats in elk geval. Op mobile.de staan er een stuk of 4 van 3 – 4k, maar niet zonder werk en allemaal 4 cilinders. Als hij een nette 6-pitter weet te staan voor €4000 ga ik morgen kijken.
(Voor als Italiaans toch nog een optie is:)

Lancia Beta Spider

Goede rij eigenschappen (standaard 5 bak, remschijven rondom, onafhankelijke wielophanging) met een van de fijnste blokken in het vooronder; de Lampredi twincam.
Over een paar maanden 25 jaar en onder 4.000 euro. De Honda CRX del sol. Indien origineel en niet afgetrapt een erg leuk ding
Soort van off topic; Ik reed gisteren naast een Lexus is200c, een cabrio versie van de bekende is! En nee het was geen RC. Ik had hem nog nooit gezien!

http://imganuncios.mitula.net/2009_lexus_is_convertible_7610118463519074915.jpg
@Gulli:
Jup, gewoon verkocht in Nederland, maar zullen er niet veel zijn geweest.
Autoblog heeft er ook een keertje mee gereden;
http://www.autoblog.nl/archive/2010/04/30/rijtest-lexus-is250c
Ik heb zelf gehad:
Peugeot 206 Cabrio
Audi (80) cabriolet 2.3
Mercedes SLK230 kompressor

Ik zou de laatste aanraden. Heel rap autootje en prima betaalbaar. Daarnaast een tijdloze uitstraling (mits bumpers in carrosserie kleur)
Liever geen Italiaan wegens onbetrouwbaar? Alweer een ajuin. Ik ben enkele weken geleden met onze oude Alfa Romeo 156 (Twin Spark) naar Berlijn gereden omdat onze recente BMW X5 alweer in de garage stond voor herstelling.
Del sol cabrio en dan wel een vti! 160 pk uit een prachtig blok! Iets jonger dan 25, maar als iets oud is betekent dat niet perse dat het beter is :)
Een LeBaron of aanverwante cabrio’s. Veel leuker dan een Golf 1!
Neem die MG B! Ik rij nu een goed jaar dagelijks in mijn B, zo’n 400km per week. Op af en toe iets kleins na (maar ik heb nooit stil hoeven staan) is het prima betrouwbaar, het verbruik valt zelfs met een sportieve rijstijl absoluut mee. Met wat kleine upgrades die je als petrolhead vast zelf uit kunt voeren, zoals polyeruthaan bussen in de wielophanging, eventueel aangepaste schokdempers en afhankelijk van het bouwjaar een stabilisatorstang voor en achter als ze er niet al zitten stuurt het aanzienlijk strakker. Hoewel de vroege bouwjaren mooier zijn zou ik je adviseren om een (Californische import, ivm roest) late rubber bumper te nemen, bij voorkeur een die is omgebouwd naar dubbele SU carburateurs, een Weber of eventueel injectie (wordt gedaan, komt niet veel voor, schijnt super te werken). Een standaard US spec auto is tergend traag. Met standaard Europese specificaties (dubbele SU) zit je rond de 100pk en dat is ruim voldoende. Het blokje is niet dol op echt veel toeren maken, boven de 4500rpm is de fut er wel uit maar het heeft verrassend veel koppel onderin. Dat maakt dat je een stoplichtsprint van een standaard MX-5 met een beetje geluk best kunt winnen. Ten slotte: zet er een moderner type dynamo in en een zo groot mogelijke accu en neem een keer de moeite alle stekkertjes met elektrospray te behandelen, dat scheelt je heel veel kleine storingen. Hoe dan ook, have fun!

http://i.imgur.com/raNTJU1.jpg
Een MGB voor €4k is vragen om problemen. Bij dit soort autootjes is vooral goed plaatwerk belangrijk en de meeste goedkope exemplaren zijn gatenkaas. Rijdt wel leuk (heb zelf een ’74er) en alles is er nog voor verkrijgbaar (je kan theoretisch een nieuwe bouwen op basis van een heritage shell) maar niet voor deze prijsklasse.
@Griffin: een harde rubberbumper met matige lak en interieur is net haalbaar, valt er nog wat te sleutelen zonder echte problemen.
Droge engelse humor: geen italiaan willen en dan vanweg betrouwbaarheid aankomen met een TR7 of MGB?

voor jouw gemoetsrust… nagenoeg alle electronica uit een Alfa Spider uit de jaren tachtig is afkomstig van Bosch…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).