• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroen Saxo – RWD met 220 pk

Auteur: Wouter, gepost 6 februari 2007 om 22:02 – 49 Reacties

Saxootje

Het begint een trend te worden: men neme een standaard -voor-moeders-de-vrouw-bedoelde boodschappenkar en vervang het standaard motorblok door iets giftigers. Die komt natuurlijk niet op de plek waar de oude motor lag, maar in plaats van de achterbank. Dat maakt het een stuk makkelijker om er meteen een achterwielaandrijver van te maken.

Volgens hetzelfde recept is deze Saxo aangepast: het standaard 1.6je mocht plaats maken voor Honda’s K20 motor. Dat is de motor die we kennen uit de Civic Type-R. Dankzij enkele aanpassingen zoals een aangepast motormanagementsysteem en nieuw uitlaatspruitstuk en sportuitlaat levert het blok nu 220 pk. Dat is best veel voor een Saxootje dat slechts 900 kg weegt. Toch vinden de makers het nog niet genoeg, ze hebben plannen om een supercharger toe te voegen aan het blok.

Met dank aan Haje voor de tip!

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Citroën C5 X is het nieuwste vlaggenschip

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, saxo, tuning, Video

Vorig bericht: « Eerste Audi R8 al weer gesloopt
Volgend bericht: Spyshots Lotus Esprit »

Lees Interacties

Reacties

  1. El Loco zegt

    6 februari 2007 om 22:14

    Ga die auto eens heel gauw importeren en keuren! :P

    Login om te reageren
  2. CSL zegt

    6 februari 2007 om 22:15

    Hij is zeker leuk.

    Login om te reageren
  3. GeeJee zegt

    6 februari 2007 om 22:18

    Kunnen ze dat motorblok nu al1 koelen door de achterklep open te laten? Denk niet dat er via dat air intake gaatje ook nog koele lucht overblijft om te koelen :-)

    Login om te reageren
  4. MartijnGizmo zegt

    6 februari 2007 om 22:21

    Leuk!

    “just because we can” :D

    Login om te reageren
  5. snuru zegt

    6 februari 2007 om 22:29

    Haha ja vet ding hoor :) zowiezo vet klein autootje met big engine :D

    Login om te reageren
  6. BMW320CI zegt

    6 februari 2007 om 22:32

    Vind die M3 van vanmiddag toch mooier klinken haha , maar altijd leuk zo’n seicento / smart met dikke motor erin

    Login om te reageren
  7. XploidVain zegt

    6 februari 2007 om 22:40

    hehehehe lol ;-D

    Login om te reageren
  8. Karl-e zegt

    6 februari 2007 om 22:43

    @GeeJee: die airintake is niet bedoeld als koeling, maar om de verbrandingskamers van lucht te voorzien lijkt me zo :P Volgens mij laten ze die klep open omdat ze anders helemaal uitgerookt zouden worden (voorzover dat nu niet ook het geval is)…

    Login om te reageren
  9. Marnix zegt

    6 februari 2007 om 22:46

    Die heeft maar 1 wielaandrijving ofwa??
    En die luchtinlaat, gaat die niet teveel onderdruk hebben?
    En euh motorkoeling??
    Ik heb zo mijn bedenkingen.

    Login om te reageren
  10. TomRS6 zegt

    6 februari 2007 om 22:48

    Hammonds crash : http://croq.be/?post_id=17684

    Volgens mij ben ik hier heel laat mee hé?
    Sorry kraak me maar weer af ;).

    Login om te reageren
  11. Sven zegt

    6 februari 2007 om 22:57

    @ TomRS6:
    Nee hoor, had m nog niet gezien, thnx!

    Login om te reageren
  12. joep zegt

    6 februari 2007 om 22:59

    die impreza begon een disney-film later… logisch dat je dan eerder weg bent. Verder vind ik het een leuk knutselproject, maar heb ongeveer dezelfde bedenkingen als marnix

    Login om te reageren
  13. Alwood zegt

    6 februari 2007 om 23:02

    hij is ontzettend gaaf! vooral ook omdat deze weer niet overdone is maar er gewoon nog redelijk beschaafd uit ziet en het vermogen nog op de weg te houden is. ik vind ook dat dit maar in grotere aantallen gemaakt moet worden :P

    voor mij is dit overigens hét bewijs dat iedereen nu écht begint te balen van al die standaard boodschappenkarretjes met voorwielaandrijving. vroeger waren er nog de 500, 600 en kever… maar ook escortjes, kadetjes en corollatjes waren er met achterwielaandrijving. tegenwoordig moet alles maar volgens hetzelfde concept… met uitzondering van bmw(veeel te duur) en smart(té klein en veel te licht motortje).

    ik zeg dat het tijd is voor een revolutie! :D en breng dan meteen de volvo’s met 9 meter draaicirkel weer terug! :)

    Login om te reageren
  14. Sven zegt

    6 februari 2007 om 23:02

    @ Joep
    Die saxo accelereert toch echt wat sneller dan die Impreza in dat filmpje…

    Login om te reageren
  15. Alwood zegt

    6 februari 2007 om 23:04

    overigens lijkt het me volkomen logisch als de radiator gewoon voorin zit… koeling lijkt me niet echt een probleem, bij driften is het alleen wel iets koeler nog om de klep open te laten :) en het lijkt erop dat het rechter achterwiel geen spatbord heeft… dus bij burnouts is het ook nuttig voor de ventilatie ;)

    Login om te reageren
  16. Armada zegt

    6 februari 2007 om 23:23

    Wil eigenlijk weleens weten hoe ze in Amerika op dat ding zouden reageren. Denk dat ik me rot zou lachen om de reacties van die mensen.

    Login om te reageren
  17. Fej zegt

    6 februari 2007 om 23:24

    De saxo vind ik echt een van de meest vaute autos van de laatste jaren, vooral omdat ze dikwijls zeer fout getuned zijn en veel te veel kabaal maken, maar deze, dat is natuurlijk een andere zaak.

    Login om te reageren
  18. mashell zegt

    6 februari 2007 om 23:37

    Waar ligt de benzinetank?

    Login om te reageren
  19. Bartholomeo zegt

    7 februari 2007 om 00:09

    onder dat kokend blokje :)

    Hopelijk hebben ze zo’n brandvrije tank voorin geplaatst

    Login om te reageren
  20. Maarten zegt

    7 februari 2007 om 01:26

    Waarom laten ze die motor die voorin ligt niet meedoen? Moet niet al te moeilijk zijn een dubbele control te maken voor de gas/rem/koppeling/schakelen…

    Login om te reageren
  21. Stephano Nuñez zegt

    7 februari 2007 om 06:26

    mijn droom ^^

    Login om te reageren
  22. john zegt

    7 februari 2007 om 07:50

    Lekker bommetje!

    Login om te reageren
  23. steven zegt

    7 februari 2007 om 08:30

    @ Maarten
    het zijn twee verschillende motoren, ze hebben allebei een verschillende max. toeren bereik. als je bij je achterste motor moet op schakelen kan je voorste al zijn geploft.

    Login om te reageren
  24. ko3n zegt

    7 februari 2007 om 09:28

    Toen de hersens werden uitgedeeld stond Maarten dus ook niet vooraan..

    Login om te reageren
  25. Maarten zegt

    7 februari 2007 om 09:44

    @steven,

    Het aantal toeren maakt niet uit (hoewel die hondamotor daar best extreem in is), het gaat om de versnellingsbakverhoudingen.

    Login om te reageren
  26. Alwood zegt

    7 februari 2007 om 10:20

    @steven & maarten
    volgens mij zou het ook heel goed kunnen als je een van de blokken op een automaat zet en beiden blokken, na de versnellingsbak op een differentieel zet. in plaats van aandrijfkracht verdelen moet het differentieel nu echter 2 aandrijvende assen samenvoegen, de montage is dus omgekeerd.
    – wat normaal de assen van wielen zitten wordt nu aandrijfas vanuit motor… waar normaal de cardanas zit komt nu de aandrijving uit.
    – omdat een van de motoren op een automaat zit past die zich aan het andere blok aan…

    je moet dan wel beiden motoren de achterwielen laten aandrijven en je zal een iets lager rendement hebben.

    waardevolle reactie ko3n!!! echt eentje voor in het jaaroverzicht, bravo!

    Login om te reageren
  27. Sven zegt

    7 februari 2007 om 10:22

    @ Maarten
    Nee tuurlijk niet, die versnellingsbakverhoudingen spelen wel mee, maar zoals Steven al zei, kan dat Honda-blok veeeel meer toeren hebben dan het standaard 1400 (of 1600) blokje. En als je gaat schakelen wanneer je voorste motor dat wil, haal je nooit het maximale vermogen uit het achterste blok.

    Daar komt nog bij dat dat weer extra gewicht is!

    Login om te reageren
  28. JR zegt

    7 februari 2007 om 10:31

    Prachtig ding! Ik weet van een jaar of wat terug van een Citroën AX met een opgevoerd Cupblok die gewoon op de openbare weg reed. Op gas! Dit is de opvolger dan :)

    Nog zo’n ‘just because we can’ project: http://www.205v6.com

    Login om te reageren
  29. t0n zegt

    7 februari 2007 om 10:37

    De K20 van honda is superlicht, het weegt minder dan een B16/B18 die in bijvoorbeeld in een Integra Type R ligt.

    Koeling is geen probleem, gewoon radiator er op aansluiten en klaar.

    Voor 220pk/900kg vind ik 14.2 wel slecht… Er zijn FWD civics in NL met 200pk, zelfde motor, dus ook K20 die 13.* rijden.

    Login om te reageren
  30. Kevski-Style zegt

    7 februari 2007 om 10:48

    @ Alwood: dat krijg je nooit goed draaiende. Zelfs niet met een automaat. Wat je wel kan doen is beide motoren aan elkaar koppelen en die 1 ingaande as laten aandrijven naar de versnellingsbak toe (voor zover de bak dat houd). Het is alleen vrij lastig, en ruimte is bij een saxo een probleem, al is het niet totaal onmogelijk (weet dat het ooit eens is gedaan met een mini)….

    @ Marnix: Nee dat ding heeft geen 1 wielaandrijving, maar ook geen sper. Als je met een willekeurige auto een brunauto gaat draaien rookt er vaak ook maar 1 band….

    Login om te reageren
  31. Kevski-Style zegt

    7 februari 2007 om 10:49

    Uh foutje: Niet met 2 assen. 2 gelijkwaardige motoren. 1 drijft de voorwielen aan, de ander de achterwielen. Zijn volgens mij ook wel filmpjes van te vnden….

    Login om te reageren
  32. Alwood zegt

    7 februari 2007 om 10:58

    2 gelijkwaardige motoren kan inderdaad goed werken… hyundai coupé die een tijdje terug voorbijkwam had daarmee vierwielaandrijving en 600pk :P wat ik beschreef zou inderdaad niet 100% werken… alleen het lichte blokje zou voor de zware een soort vacuüm kunnen maken waardoor het zware blok nog harder kan.

    in ieder geval blijft het lastig en heb je ook bij 2 dezelfde blokken volgens mij erg veel krachtverschillen… ik zal het in ieder geval niet maken ;)

    Login om te reageren
  33. beschuitfluiter zegt

    7 februari 2007 om 11:13

    Lijkt me idd dat die luchtinlaat door de lucht die er langs stroomt in een vacuum komt. Wellicht dat dat weer gecompenseerd wordt door de zuigende werking van de cilinders, maar een scoopje zou wonderen doen lijkt me

    Login om te reageren
  34. GeeJee zegt

    7 februari 2007 om 12:49

    @Karl-e: Dat de air intake bedoelt is om de motor van lucht te voorzien begrijp ik ook wel… had het over de lucht die overblijft NADAT de hitsige motor zijn portie lucht heeft genuttigd zeg maar ;-).

    Login om te reageren
  35. SaxoVTS zegt

    7 februari 2007 om 12:54

    Haha mooi knutselproject en als het om Saxo’s gaat komt het natuurlijk uit GB. Een Saxo met achterwielaandrijving kan volgens mij niet heel goed rijden (qua balans) maar ik zou wel eens een rondje willen proberen :P

    Login om te reageren
  36. Citrofiel zegt

    7 februari 2007 om 16:41

    @ JR; En dit is de opvolger hiervan! http://www.autoblog.nl/archive/2005/03/08/citroen_c2_v6_winkelwagen_met_ ;)

    Login om te reageren
  37. Benny1 zegt

    7 februari 2007 om 17:24

    Doet mij denken aan de Clio V6, das toch zowat hetzelfde idee. Het schijnen alleen erg listige wagentjes te zijn.

    Login om te reageren
  38. Kevski-Style zegt

    7 februari 2007 om 17:59

    Das ook niet zo gek: Lengte breedte verhoudingen zijn voor veel vermogen op de achterwielen niet echt optimaal….

    Login om te reageren
  39. HistoriasDelMotor zegt

    7 februari 2007 om 18:16

    good car!

    Login om te reageren
  40. Jappy zegt

    7 februari 2007 om 19:55

    Zeker wel vet dit! Die gasten worden helemaal uitgerookt, als ze een burnout doen!

    Login om te reageren
  41. slk zegt

    7 februari 2007 om 20:35

    Kijk maar uit . Die franse rommel trilt zo uit elkaar door al dat vermogen.

    Login om te reageren
  42. Stefan zegt

    7 februari 2007 om 22:32

    @ SLK:

    Er rijdt in Nederland al enkele jaren een Saxo met turbo rond (220 pk en 245 Nm)…

    En die Franse rommel kan best wat hebben hoor:
    http://www.youtube.com/watch?v=0JA9wgP3Heg
    http://www.youtube.com/watch?v=FE5kUSeGss0
    http://www.youtube.com/watch?v=fzR9ex0Csck
    http://www.youtube.com/watch?v=74ncWe3ti9E

    Login om te reageren
  43. henk zegt

    8 februari 2007 om 16:05

    haha das egt meesterlijk

    Login om te reageren
  44. JR zegt

    8 februari 2007 om 16:34

    @ Citrofiel: die is inderdaad ook errrug fijn. Die widebody kits (rallye volgens mij?) doen die kleinere Citroën ook erg goed imho. Samen met dan zo’n kleine upgrade onder motorkap heb je dan echt prachtige bommetjes :D

    Login om te reageren
  45. DRU zegt

    8 februari 2007 om 17:10

    On sale now zeggen ze

    Login om te reageren
  46. Noisemaker zegt

    8 februari 2007 om 22:57

    Wie doet er nou ’n japans blok in ’n franse auto achteraf inbouwen…dat hoort niet.
    Krijg je ineens ’n franse auto met ’n betrouwbaar motorblok erin.

    Login om te reageren
  47. Bietelboer zegt

    9 februari 2007 om 18:18

    Ding komt niet echt vooruit, voor een auto met 220pk….

    Een civic uit 92 met een stock k20 blokje deed 13,5 op de strip en woog ook 900 kilo…

    http://www.streetlegalkhk.nl/gallery/slideshow.php?set_albumName=k20civic

    Login om te reageren
  48. wim zegt

    7 mei 2007 om 21:39

    dit is typisch weer zo iets van mensen die geen id hebben met wat ze met hun geld moeten doen, maar… heel knap gedaan en erg lollig( toch zou ik liever gewoon een snelle blitse wagen kopen en die opvoeren)

    Login om te reageren
  49. Henk zegt

    17 mei 2007 om 19:15

    hij mag idd wel een beetje meer sper in z’n dif

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North