• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën Traction Avant; innovatie van 80 jaar terug [updated]

Auteur: MrBrown, gepost 17 mei 2014 om 16:00 – 21 Reacties

Afbeelding Citroën Traction Avant; innovatie van 80 jaar terug [updated]Afbeelding Citroën Traction Avant; innovatie van 80 jaar terug [updated]Afbeelding Citroën Traction Avant; innovatie van 80 jaar terug [updated]Afbeelding Citroën Traction Avant; innovatie van 80 jaar terug [updated]Afbeelding Citroën Traction Avant; innovatie van 80 jaar terug [updated]Afbeelding Citroën Traction Avant; innovatie van 80 jaar terug [updated]Afbeelding Citroën Traction Avant; innovatie van 80 jaar terug [updated]Afbeelding Citroën Traction Avant; innovatie van 80 jaar terug [updated]

Citroën Traction Avant
De Citroën Traction Avant was 80 jaar geleden de eerste productie-auto met voorwielaandrijving en een zelfdragende carrosserie. Daarmee was het een ongekend innovatieve auto voor zijn tijd.

Vernieuwende techniek
Het was 1932 toen constructeur Lefèbvre door Citroën bij Renault werd weggehaald. Hij kreeg de opdracht om voor de Fransen een moderne auto te ontwikkelen voor een breed publiek. Iets dat in 1934 de Traction Avant werd, de opvolger van de Citroën Rosalie. Een auto vol vernieuwende techniek en met een uiterlijk design ontworpen door Bertoni. De Traction Avant heeft zoals de naam luidt, voorwielaandrijving. Maar ook de zelfdragende carrosserie, onafhankelijke voorwielophanging, het hydraulische remsysteem en kopkleppen in de motor waren 80 jaar geleden uniek voor productie-auto’s. Het zijn zelfs technieken die we anno 2014 nog steeds toepassen.

Kinderziektes
Door financiële problemen bij Citroën moest de Traction Avant met een laag budget en in een zeer kort tijdsbestek ontwikkeld worden. Des te knapper dus dat het zo’n innovatie auto was. Helaas zorgde dat voor de nodige kinderziektes. Oorspronkelijk was het idee om de auto met automaat aan de man te brengen. Doordat de olie in de versnellingsbak veel te heet werd, kreeg deze al snel de naam ‘frituurbak’. De technici kregen dat probleem niet opgelost en dus werd in de laatste weken voor de deadline gekozen nog snel een handbak te ontwikkelen. Deze bak staat nu bekend als het meest zwakke punt van de Traction Avant.

Varianten
De Traction Avant is leverbaar geweest in veel verschillende versies. Naast de oorspronkelijk vierdeurs-variant kwam er al snel familie uitbreiding in de vorm van een roadster en een Faux Cabriolet (coupe/cabrio). Ook kwam er de wat grotere en bredere ‘Normale‘. De voorloper van de MPV is misschien wel de verlengde ‘Familiale‘. Deze had zes zijruiten en klapstoeltjes en bood ruimte aan 8 man. Deze auto was ook nog eens leverbaar met grotere achterklep, onder de naam ‘Commerciale‘. Zonder klapstoeltjes droeg hij de naam ‘Limousine‘.

Ook met V8?
Er waren in het begin drie motoren beschikbaar in de Citroën, deze varieerde van 32 tot 77 pk (genaamd 7C, 11CV en 15CV). Het merk heeft een aantal extra luxe versies gebouwd met 2.9 zes cilinders en liet zelfs prototypes zien met V8, helaas zijn die nooit in productie gegaan. De Traction Avant is 23 jaar in productie geweest en werd in de tweede wereld oorlog ook veel gebruikt door agenten van de geheime politie. Maar ook de Franse bandenfabrikant Michelin had heel wat Traction Avants rijden. Deze gebruikte zij voor het testen van banden.

Nauwelijks gewijzigd
Door de jaren heen zijn er maar weinig aanpassingen gedaan aan de auto, de grootste uiterlijke wijziging kwam in 1952 toen het reservewiel achterop verdween. De meest drastische technische aanpassing kwam in 1955 in de vorm van een vernieuwd hydropneumatisch veersysteem. Van die laatste werden er nog ongeveer 3000 verkocht, totdat in 1957 de Traction Avant werd opgevolgd door eveneens innovatieve DS. In het totaal zijn er 770.000 exemplaren van de Traction Avant gebouwd. Het oudst rijdende exemplaar is in handen van een Nederlander.

fotocredit: bassmaster

Update [Smoke]: Ter gelegenheid van de 80’ste verjaardag van de Traction Avant stelde Citroën een werkelijk magnifieke fotoverzameling ter beschikking. In de gallery kan je genieten van schitterende Franse taferelen, sportevenementen, presidientiële Traction Avants, oud reclamemateriaal, en een uitsplitsing in de diverse modellen (de 7, 11, 15, en de 22). Zet een accordeonmuziekje of wat Edith Piaf op, en laat je meevoeren in de Francofone fotosessie.

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Klassiekers, traction-avant

Vorig bericht: « Audi bouwt elf Samurai-auto’s voor het WK voetbal
Volgend bericht: Crowdfunding voor milieuvriendelijke muscle car »

Lees Interacties

Reacties

  1. spoolie96 zegt

    17 mei 2014 om 16:16

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. tupperware zegt

    17 mei 2014 om 16:36

    Kijk, dat was nou “voorsprong door techniek”..
    Zelfs 80 jaar na dato blijft het een leuke auto om te zien.
    Ik wordt er nog elke keer dat ik er één zie rijden vrolijk van.

    Login om te reageren
  3. fiestafeest zegt

    17 mei 2014 om 16:42

    erg leuk artikel ,weer wat geleerd!

    Login om te reageren
  4. sydney zegt

    17 mei 2014 om 17:09

    Zo een heeft die ouwe van tot twee weken geleden ook nog gehad.Hij reed er eigenlijk nooit in en m’n moeder kreeg je met nog honderd paarden in die auto dus heeft hij maar verkocht.En nog voor een hele goeie prijs aan een liefhebber ook, iets wat z’n twee autoverkopende zoons niet is gelukt.Het was best een mooi ding.
    Het lukt me niet om de foto’s vanaf m’n iPhone of iPad op de site te krijgen, ben er blijkbaar niet handig in en zeker te ongeduldig.

    Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    17 mei 2014 om 17:46

    We hebben er een hele tijd een in de showroom gehad. Prachtige auto vind ik. Beetje de Europese gangstercar. Lekker laag en in het zwart wel sinister.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      17 mei 2014 om 19:14

      @E34M5Touring:
      Eigenlijk zit er een kern van waarheid in je verhaal, in de dertiger jaren kocht de politie van New York een aantal Tractions om zo beter boeven (gangsters) te kunnen pakken bij achtervolgingen, en niet zonder succes.
      Het lage zwaartepunt, de voorwielaandrijving zorgden voor een superieure handling en wegligging.
      Helaas kochten de New Yorkse gangsters ze ook…

      Login om te reageren
  6. phaeton zegt

    17 mei 2014 om 19:02

    Het oudst rijdende exemplaar; hint naar een nieuwe Classic Rijtest?

    Login om te reageren
  7. roadstercoupe zegt

    17 mei 2014 om 19:09

    Is de eerste wagen met zelfdragende carrosserie en onafhankelijke voorvering niet eerder de lancia lambda? Deze was namelijk al sinds 1922 in productie.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      17 mei 2014 om 19:21

      @roadstercoupe: Zou kunnen, maar een onafhankelijke voorwielophanging is iets heel anders van voorwielaandrijving.

      Login om te reageren
  8. Rohrl-fan zegt

    17 mei 2014 om 19:21

    Mijn vader had er eentje begin jaren ’80 die hij toen gebruikte voor trouwreportages. Drie keer raden wat de enige auto was die thuis stond toen ik besloot dat ik geboren wou worden? :-)

    Login om te reageren
  9. Hupke zegt

    17 mei 2014 om 19:57

    Ik vind het een ongelofelijk goed design die TA, niet extravagant mooi als een delahaye oid. maar wel een elegant en mooi en simpel. Een originele TA zou in niet per se moeten hebben maar een resto-mod ervan …

    Login om te reageren
  10. weem zegt

    17 mei 2014 om 21:25

    23 jaar praktisch ongewijzigd in productie geweest, dat is nog eens een product lifecycle. De opvolging door de DS was wel enorm drastisch, zowel qua design als techniek, niet beseft dat daar verder geen modellen tussen hebben gezeten.

    Login om te reageren
  11. Arnoud zegt

    17 mei 2014 om 21:54

    Ik ben ooit getrouwd in een Traction Avant Familiale. Het huwelijk is ondertussen stukgelopen maar de herinnering aan die TA leeft nog steeds.

    Login om te reageren
  12. bierbuik zegt

    18 mei 2014 om 06:27

    “Maar ook de kopkleppen in de motor waren 80 jaar geleden uniek voor
    productieauto’s”
    Wordt hiermee bedoeld dat dit de eerste productieauto met een 4-takt motor is, of begrijp ik dat verkeerd?

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      18 mei 2014 om 06:43

      @bierbuik:
      Vroeger zaten de kleppen naast de zuiger. Zoek maar eens op zijklepmotor, dan wordt het je ineens duidelijk. Bekendste voorbeeld van een auto met zijklepmotor is de Willy’s Jeep.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      18 mei 2014 om 12:37

      @bierbuik:

      Deze afbeelding geeft het principe weer van een motor met zijkleppen:

      [img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/Single-cylinder_T-head_engine_%28Autocar_Handbook%2C_13th_ed%2C_1935%29.jpg[/img]

      En deze van een kopklepmotor:

      [img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/OHV_engine%2C_section_%28Autocar_Handbook%2C_13th_ed%2C_1935%29.jpg[/img]

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      18 mei 2014 om 12:38

      @bierbuik:

      En deze het “schuivenmotor” principe;

      [img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Knight_sleeve_valve_%28Autocar_Handbook%2C_13th_ed%2C_1935%29.jpg[/img]

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      18 mei 2014 om 12:49

      @bierbuik:

      En dit is het 2-takt principe:

      [img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/Two-stroke_deflector_piston_%28Autocar_Handbook%2C_13th_ed%2C_1935%29.jpg[/img]

      Login om te reageren
  13. 406_v6 zegt

    18 mei 2014 om 12:40

    -=edit: done=-

    Login om te reageren
  14. gearhead zegt

    18 mei 2014 om 15:48

    Zeer vooruitstrevende auto! Op alle vlakken. Mooi concept ook qua aandrijving: fwd en midden motor. Alleen dan kan je softe comfi vering combineren met een zeker en voorspelbare wegligging

    Login om te reageren
  15. toyotafortuner zegt

    18 mei 2014 om 22:41

    Erg leuk om te lezen dit :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North