• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

CO2-uitstoot hoogst sinds 2014 door afkeer diesel

Auteur: RubenPriest, gepost 7 maart 2019 om 14:56 – 42 Reacties

CO2-uitstoot hoogst sinds 2014 door afkeer diesel


De massale overstap heeft zo z’n gevolgen.

Steeds meer autofabrikanten stoppen, met name in Europa, met het aanbieden van dieselmotoren. Door strengere Europese regelgevingen is de brandstof enorm geplaagd. En zelfs als je een diesel nieuw koopt zit je als bezitter met onzekerheid. Welke stad mag ik nu of straks niet meer in, wat betekent dit voor de restwaarde en ben ik wel financieel beter uit met mijn diesel?

Er zijn twee alternatieven waar de automobilisten naar uitwijken. Een benzineauto of een (volledige) elektrische auto. Met name de markt van de volledige elektrische auto staat nog in de kinderschoenen, vooral voor consumenten. Daarom is een benzineauto op dit moment hét alternatief.

Als het gaat om de CO2-uitstoot dan stoot een benzineauto meer uit in vergelijking met een diesel. Aangezien veel dieselrijders overstappen heeft dit tot gevolg dat de CO2-uitstoot in rap tempo toeneemt. JATO Dynamics deed hier onderzoek naar in meer dan 20 Europese markten. Uit het onderzoek blijkt dat de CO2-uitstoot in 2018 op z’n hoogste was in vier jaar tijd. De uitstoot nam met 2.4 g/km toe in vergelijking met 2017.

CO2-uitstoot hoogst sinds 2014 door afkeer diesel

Van de auto’s met de minste CO2-uitstoot kun je het beste een Toyota rijden. Het hybride offensief van de Japanse autofabrikant heeft als resultaat dat Toyota’s de laagste gemiddelde CO2-uitstoot hebben. Daarna volgen merken als Peugeot, Citroën en Renault. BMW, Volvo, Mazda en Mercedes komen als grootste vervuilers in het onderzoek naar voren.

Nederland staat in de top 3 als het gaat om Europese landen met de minste CO2-uitstoot. Samen met Finland en Noorwegen waren we de enige drie landen in dit onderzoek die juist een daling van de CO2-uitstoot voor elkaar kregen. Landen als België, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland scoorden juist slecht. In deze landen was sprake van een toename van vier procent of meer als het gaat om de uitstoot van CO2.

CO2-uitstoot hoogst sinds 2014 door afkeer diesel

Ook interessant!

  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel
  • Dit is de meeste bizarre diesel occasion van Nederland
  • Gespot- Een kneiterdikke diesel met vers kenteken

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, BMW, Citroen, co2, Diesel, Mazda, Mercedes, milieu, nederland, onderzoek, Peugeot, Renault, Toyota, Volvo

Vorig bericht: « Kijken we hier naar een geschikte Bond-auto?
Volgend bericht: Vrouw (niet Yolanthe) molesteert Bugatti van vreemdganger (niet Wesley) »

Lees Interacties

Reacties

  1. opuntiaan zegt

    7 maart 2019 om 15:01

    Wel interessant om te zien dat een land als Zwitserland het slechtst scoort. Waar je denkt aan schone lucht en natuur :-).

    Login om te reageren
    • gove zegt

      7 maart 2019 om 15:03

      @opuntiaan: als iedereen 4wd auto’s rijdt met een beetje motor om de berg op te komen gaat het hard

      Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      7 maart 2019 om 15:18

      @opuntiaan: kan ook zijn dat daar veel zware benzines zijn ingeschreven maar helemaal niet in dat land rondrijden.

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      7 maart 2019 om 15:31

      @opuntiaan: Er zijn veel rijke gebieden hier in Zwitserland.
      En daarnaast, dit soort nummers wordt afgeleid van theoretische gemiddelden.
      Vergeet niet dat 137 g/km nog altijd maar 5.9 liter/100km betekent. Er zijn uberhaupt weinig mensen die dat gebruik halen, laat staan het gemiddelde.
      Maar ja, in Zwitserland worden een stuk minder van die koffiemolentjes verkocht.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 maart 2019 om 17:54

        @gregorius: Mazda staat bij de vervuilers terwijl deze in de praktijk bij de zuinigere auto’s horen. Onderzoek op basis van de papieren uitstoot is geen onderzoek. Het is totaal niet relevant en daarmee verspilling van energie en moeite. Hoeveel CO2 zou dit “onderzoek” gekost hebben?

        Login om te reageren
      • Crosscabouter zegt

        7 maart 2019 om 19:30

        @gregorius: dat haal ik met onze 206sw nog niet eens: gemiddeld 7,3l/100km.

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      7 maart 2019 om 15:59

      @opuntiaan: Iedereen rijdt hier benzine en niemand neemt de fiets.

      Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      7 maart 2019 om 17:20

      @opuntiaan: Er is helemaal nix vies aan CO2. Verder niet heel vreemd natuurlijk met al die dikke auto’s die daar rondrijden over de bergpassen.

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        7 maart 2019 om 19:27

        @towi1989: handig, een troll met een passende avatar.

        Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        7 maart 2019 om 21:43

        @towi1989: Behalve dat het giftig is in bepaalde hoeveelheden, en dat het isoleert, waardoor de aarde opwarmt.

        Login om te reageren
  2. gove zegt

    7 maart 2019 om 15:02

    ben wel benieuwd hoe europa scoort t.o.v. de rest van de wereld, of hoeveel de auto industrie produceert t.o.v. de rest van de co2 makers, kan me namelijk niet voorstellen dat het veel nut heeft dat beetje co2 wat we besparen op de auto’s die hier rondrijden

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      7 maart 2019 om 16:04

      @gove: in de US weigeren ze pick-ups mee te tellen voor uitstoot, want ja, dat is geen personen auto (ook al is het meest verkochte model onder prive personen een pick-up).
      De meeste andere gebieden weten geeneens wat er op het moment nog op de weg rijdt. Dus dan valt er niks te vergelijken.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 maart 2019 om 16:57

      @gove: de industrie produceert inderdaad veel meer CO2. Maar een tijdje geleden stond er in de Autobild een vergelijkbaar grafiekje met CO2 uitstoot van zowel als industrie als verkeer. Probleem was dat de industrie veel sneller daalde dan het verkeer. Als nu blijkt dat de uitstoot van het verkeer zelfs aan het toenemen is dan ontkomen we niet aan nare maatregelen als nog hogere BMP op slurpers en lagere snelheidslimieten.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 maart 2019 om 17:45

        @mashell: de industrie is dan ook met hele grote afstand de grootste vervuiler. Je kunt beter de 80% vervuiler een tiende schoner maken dan de 10% vervuiler de helft schoner. Is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          8 maart 2019 om 07:27

          @lekbak: jullie wel en jullie niet, zo’n verdeling gaat niet werken. Alles moet gewoon schoner industrie en verkeer.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            8 maart 2019 om 07:43

            @mashell: zeker. Maar waarom tientallen miljarden investeren om een klein gedeelte iets schoner te krijgen als je voor minder geld meer gedaan kan krijgen door de industrie schoner te maken?

            Ik ben nu in de haven van Rotterdam en als ik om me heen kijk is het echt verschrikkelijk hoeveel energie er gebruikt en ook verspeeld word. Ik kijk nu naar een fakkel waarvan ik weet dat het pure waterstof is wat afgefakkeld word. Ik zie hier tientallen pijpen waar stoom uit komt, allemaal verloren energie. Het is dag en alle verlichting staat nog aan.

            En ondertussen worden er miljarden gestoken in schonere auto’s maar verbruiken auto’s maar minimaal minder dan een jaar of 10 geleden (=CO2). Die toen ook al een goede katalysator hadden trouwens.

            Login om te reageren
  3. willeme zegt

    7 maart 2019 om 15:06

    Dit is de reden waarom ik een oude diesel heb. Ik doe het niet voor de lol, maar uit principe. Voor het milieu.

    Login om te reageren
    • T5Power zegt

      7 maart 2019 om 15:15

      @willeme: Ik heb om dezelfde reden een A8 4.2 TDI. Voor het milieu maar tevens ter compensatie van de CO2 uitstoot van mijn RS6.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      7 maart 2019 om 16:19

      @willeme: Jesse Klaver wil ons allemaal in een 159 hebben? Mooie clickbait ??

      Login om te reageren
      • specialveloce zegt

        7 maart 2019 om 23:03

        @dutchdriftking: en terecht XD

        Login om te reageren
  4. ghost zegt

    7 maart 2019 om 15:13

    Ik rijd nog altijd lekker op het sap van satan. Echt problemen heb ik nog niet gehad gezien het een 2018-diesel is. Zelfs in Duitsland nog overal welkom. Volgens mij zijn alleen auto’s van voor 2014, op sommige plekken het haasje.

    Anyway; het feit dat het stijgt geeft aan dat mensen diesel misschien beu zijn maar benzine nog zeker niet. Als klimatheïst mag de EV van mij ook verdwijnen/mislukken.

    Elektrisch rijden doen we immers op de Kermis.

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      7 maart 2019 om 15:20

      @ghost: elektrische auto’s zijn de oplossing dan ook niet. maar de politiek wil ons dat nu laten kopen. En hoe meer je rijd, hoe meer geld er in het laatje komt en dat kan je dan best met een benzine doen. die verbruik 8 liter ipv 5

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        7 maart 2019 om 17:08

        @jantje_555: wel typisch dat Noorwegen dan bovenaan staat als EV’s de oplossing niet zijn.
        Kun je dat verklaren?

        Login om te reageren
        • HzR zegt

          7 maart 2019 om 22:58

          @torsen: welke CO2 waardes werden bij dit onderzoek voor EVs genomen? Buiten dat is Noorwegen ook een beetje bijzonder geval omdat ze veel waterkracht hebben.

          Login om te reageren
          • torsen zegt

            7 maart 2019 om 23:37

            @hzr: ik gok geen. Volgens mij is dit alleen de directe uitstoot van voertuigen die hier beschreven staat.Waarschijnlijk berekend aan de hand van testwaardes die geen realistisch beeld geven over de daadwerkelijke uitstoot.
            Een ‘moet je kijken hoe goed we het doen op basis van theoretische berekeningen’ onderzoekje.

            Login om te reageren
        • Jantje_555 zegt

          8 maart 2019 om 11:09

          @torsen: als je echt denkt dat die emotieloze hokken (geen geluid, geen manuele bak) goed zijn voor het milieu…kom dan maar even van je roze wolk hoor

          Login om te reageren
  5. raymondsmits zegt

    7 maart 2019 om 15:14

    Grappig, ben overgestapt van een Mazda 6 diesel naar een Volvo V60 D4. Behoor ik nog steeds tot de groot vervuilers ?

    Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    7 maart 2019 om 15:24

    Betekent dus dat de ingrepen en wetgeving door de Nederlandse overheid werken…

    Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    7 maart 2019 om 15:28

    Omdat Mazda bij de vervuilers staat neem ik aan dat dit onderzoek de “papieren uitstoot” gebruikt heeft. Wellicht zelfs nog de nedc uitstoot.

    Ik kan dit echt niet serieus nemen…

    Login om te reageren
  8. alassad zegt

    7 maart 2019 om 15:33

    Portugal op 2? Hebben zij ook een beleid op basis van CO2 uitstoot?

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      7 maart 2019 om 16:02

      @alassad: yep. Vrijwel even zwaar als in NL. Gedeelte op verbruik en een gedeelte op cc’s.
      … En een gemiddeld lager inkomen.
      Daarnaast geldt het ook voor 2e hands auto’s om in te voeren. Daardoor is de restwaarde wel wat hoger in Portugal.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      7 maart 2019 om 17:21

      @alassad: Dit gaat over auto’s, maar Portugal is al lekker bezig op gebied van duurzame energie. Zo rijk zijn ze niet maar ze gaan erg hard.

      Login om te reageren
    • inoh zegt

      7 maart 2019 om 18:07

      @alassad: Portugal heeft een paar jaar terug verder iets gelijkends als België gedaan: opeens de prijzen van brandstof fors verhogen. Heeft ervoor gezorgd dat het in verhouding qua koopkracht beter is om hier een auto te rijden, dan daar.

      Login om te reageren
  9. kobus1967 zegt

    7 maart 2019 om 15:40

    @willeme: Blauwe diesel erin kiepen en je oude auto is ineens een schone auto.
    https://www.agealube.nl/nl-nl/agealube-eco-diesel?gclid=Cj0KCQiAn4PkBRCDARIsAGHmH3d-f71MCwzyS8iMNZgnKujPC3V9oBrwgICyIsGrtwapZ2jg4UOTcL8aAi3mEALw_wcB

    Login om te reageren
    • stefanvts16v zegt

      7 maart 2019 om 16:16

      @kobus1967: toevallig recent voor het eerst over blauwe diesel gelezen. Zeer interessante techniek die zeker potentie heeft om dieselmotoren schoner te krijgen/uitstoot te verminderen. Dan moet wel de prijs concurrerend worden of door middel van wetgeving (accijnsverlaging) goedkoper worden dan reguliere diesel.

      Login om te reageren
    • johnwaters zegt

      7 maart 2019 om 16:47

      @kobus1967: “Agealube Eco Diesel reduceert de uitstoot van roet en rook aanzienlijk omdat het samengesteld is uit pure koolwaterstoffen”….diesel en benzine zijn koolwaterstoffen hoor.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 maart 2019 om 17:48

        @johnwaters: diesel en benzine zijn koolwaterstoffen maar niet puur. Er zit allemaal troep in waardoor de verbranding niet optimaal is en je allemaal nare stofjes krijgt.

        Login om te reageren
  10. frank2b zegt

    7 maart 2019 om 18:19

    Duidelijk zichtbaar is het succes van BPM en stimuleren van elektrisch rijden.

    Koop op z’n minst een hybride dan ….

    Login om te reageren
  11. menaz zegt

    7 maart 2019 om 19:28

    Nog een paar maandjes, dan komt m’n nieuwe diesel. Save the planet!

    Login om te reageren
  12. realhustler zegt

    7 maart 2019 om 22:34

    Reden dat we het hier redelijk doen is dat veel ex lease auto’s muesli modellen zijn, kleine motoren. Toch vind ik naar verhouding diesel te zwaar aangepakt hier, mijn auto is heel zuinig, 1 op 20 werkelijk (51365 km met 2510 liter diesel, dat is 4,89 liter op 100 km, en 129,02 g co2 / km), euro 5, dus waarom moet ik zo belachelijk veel wegenbelasting betalen? Meer dan 5x wat mijn vrouw betaald voor haar benzine auto, die 133 g co2 / km uitstoot. Echt zot.

    Login om te reageren
  13. basr32 zegt

    8 maart 2019 om 01:29

    Dat ze eens ophouden met het obsessief terugdringen van co2… Wat een waanzin.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 maart 2019 om 07:29

      @basr32: dat ze eens ophouden met Baudet en de Telegraaf na te praten, die zijn waanzinnig.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North