Merkel wil de diesel verbannen uit Duitsland!

Auteur: , 81 Reacties

In navolging van andere grote Europese landen moet het ook in Duitsland maar eens een keer klaar zijn met de zelfontbrander, aldus de bondskanselier.

Merkel wil de diesel verbannen uit Duitsland

We gokken dat de topmannen bij de grote Duitse autofabrikanten vannacht wat minder lekker slapen. Angela Merkel heeft namelijk aangegeven dat Duitsland in navolging van het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk een houdbaarheidsdatum aan de dieselmotor wil verbinden.

Da’s best opvallend, want dieselmotoren zijn zeer belangrijk voor de Duitse auto-industrie en dus ook voor de werkgelegenheid aldaar. Bovendien gaf Merkel eerder nog aan dat fabrikanten van dieselmotoren niet té hard moeten worden aangepakt, ondanks de diverse dieselschandalen die de afgelopen jaren de krantenkoppen haalden.

Bij onze oosterbuurtjes werken zo’n 800.000 mensen in de auto-industrie en op 24 september aanstaande zijn de Bondsdagverkiezingen. Hoe het land in de nabije toekomst met wet- en regelgeving omtrent auto’s aan de slag gaat is dus een heet topic.

Desalniettemin noemt Merkel geen jaartal. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk mogen per 2040 geen diesel- én benzineauto’s meer worden verkocht. De Duitse bondskanselier is dus nog een stukkie voorzichtiger bij het aankondigen van het afscheid van de diesel. Toch gokken we dat haar uitspraak het nodige teweeg zal brengen in Die Heimat.

Foto: twee Alfa Giulia’s op diesel door @timwii, via Autojunk



81 reacties

Ze heeft gelijk.
Past allemaal in het plan ” Hoe vernietig je Europa en de Europese beschaving in twee decennia ”
En daar zijn we verdomd goed mee bezig.
@desjonnies: Wij zijn als een van de weinige verslaafd aan diesel in onze auto’s.

Vrachtwagens en schepen, die rijden overal ter wereld op diesel omdat er geen alternatieven zijn. Maar Europa is een van de weinige streken waar je het ‘gemaakt’ hebt als je in een 1 of andere grote luxe diesel station rijdt.
Terwijl er voldoende alternatieven zijn (hybride nu, elektrisch straks)
@fanboy: werk je voor “hun”? Of je portomonnee is dik genoeg.
@desjonnies: Belangrijker nog. Als ze ook zo’n datum zoals 2040 had genoemd net als de Fransen, dan is dat toch prima?

Als de Europese auto-industrie het niet voor elkaar krijgt een business te maken met schone alternatieven in 2040, dan verdienen ze ook om naar de klote te gaan.
@fanboy:
De markt bepaalt – oeroud principe voor ‘handel’
De markt zal voor innovatie zorgen en voor verandering.
Toen de eerste automobiel het levenslicht zag, waren er mensen die het potentieel zegen en die begrepen dat dit weleens de toekomst zou kunnen zijn,
En omdat die pioniers experimenteerden met het paardloze rijtuig en iedere tegenslag wisten te pareren of te overwinnen hebben we nu het fenomeen automobiel gekregen.
Ik ben ervan overtuigd dat we in de nabije toekomst een verschuiving zullen zien in gebruik van energie bronnen .
Ik ben er tevens van overtuigd dat wij daar geen overheden voor nodig hebben.
Laten die overheden zich eens bezig gaan houden met problemen waarvoor ze gekozen zijn ipv zich als een verkapt polit bureau op te stellen en zich met alles te bemoeien.
@desjonnies: Oké, zit wat in. Maar aangezien we er allemaal wel over uit zijn dat elektrisch de toekomst is, zou het afschaffen van dieselmotoren het verder ontwikkelen ervan zinloos maken. Dat maakt focussen op elektrisch makkelijker. In dat opzicht zullen we in de toekomst juist minder achter gaan lopen op andere delen van de wereld.
@desjonnies: verdorie zeg, wat een boekwerk!
@fanboy: Wat een reactie.. en dat krijgt nog plusjes ook..
Uiteindelijk ligt het aan JOU, jij koopt diesel, dus produceert de fabrikant die gewoon..
Zodra jij in de rij staat voor een elektrische wagen produceert de fabrikant die gewoon..
Maar goed, @desjonnies slaat de spijker op z’n kop.. EU is en blijft 1 grote grap, lekker wachten totdat alles Chinees, Russisch of Amerikaans is
@lekkaah: Jullie hebben een illusie over de vrije marktwerking. Ik ben daar niet op tegen hoor, die marktwerking.

Echter is er al zeker een halve eeuw geen echt vrije marktwerking. Nog voor de hybrides en EV’s laat men zich al jaren leiden door brandstofprijzen en wegenbelasting. Dat is juist de reden dat diesel populair is. Dat is alleen maar omdat de diesel prijs lager wordt gehouden. (ook omdat de transport sector erop draait natuurlijk, het is niet zonder reden)

Dit staat geheel los van het feit dat de consument totaal niet bezig is met zaken zoals luchtkwaliteit en volksgezondheid. De consument kiest alleen vanuit de portomonnee en wat men leuk vind. Dit is begrijpelijk, maar zo verbeteren we onze eigen omgeving nooit.

Er zijn al voldoende alternatieven. Hybride is net zo zuinig als diesel, en niet duurder in aanschaf.
Elektrisch is nog duur en krijgt nog subsidie, maar in jaartallen zoals 2030 of 2040 is dat totaal anders.
In 2022 moet er een elektrische auto zijn die in enkele minuten volledig is op te laden, dan zijn de argumenten denk ik wel een beetje op.

Ik ben juist blij om te zien dat er nu politici zijn die verder kijken. Al is deze uitspraak van Merkel weinig concreet.
@fanboy: koppel en verbruik zijn voor mij ook een reden om voor diesel te kiezen binnen de huidige markt.
@fanboy:
Enig idee wie de hoogte van MRB en de hoogte van accijnzen bepaalt?
Enig idee?
@desjonnies: Precies, de overheid. Dezelfde overheid die nu diesel rijden onaantrekkelijker wil maken.

Daarom is er dus al jaren geen sprake van die zogenaamde vrije marktwerking waar je het over hebt.
@fanboy: ik moet vreten hebben is dat rede genoeg?
@desjonnies: in pak ‘m beet 2040 knalt Europa uit elkaar van de kansloze immigranten die uit financieel oogpunt wel zijn aangewezen op antieke dieseltjes.
@jippie: well that escalated quickly…
@olivier420: Anderzijds, ook zo’n prima voorbeeld van een plan dat geen plan is en waar de overgrote meerderheid van de europeanen nooit om gevraagd heeft.
Wordt eens tijd dat journalisten eens stoppen met elkaar te copypasten en gaan uitzoeken wat er gesnoven wordt in die ivoren torentjes.
@heidekonijn: eens, maar de connectie met artikel vond ik beetje overtrokken.

Ik was altijd een voorstander van Europa – het heeft qua handel heel veel gebracht, zeker voor Nederland.

Maar er wordt nu een beleid uitgezet op tal van punten waar niemand het mee eens is, met een vorm van democratie in z’n meest schimmige vorm. Industrieën die de hand boven het hoofd wordt gehouden , andere industrieën die genadeloos worden gepakt (Google bijv).
@desjonnies: lol. Yup, een brandstoftype uitbannen is ongetwijfeld een linea recta route naar Der Untergang des Abendlandes #facepalm
@bara: schoppen tegen de schenen van het bestaansrecht van de EU… mja, niks ad hand idd..
@desjonnies: Geloof er geen woord van, vreemd genoeg schenken de media geloofwaardigheid aan de woorden van politici in verkiezingstijd.
@desjonnies: indien met de tijd het aantal dieselmotoren m.b.t. milieu-eisen zal verminderen, zal de vraag naar hybride, electrische, waterstof, benzine en gasmotoren waarschijnlijk evenredig steigen. Is voor auto producenten genoeg tijd om van koers te wijzigen. Zal hier en daar wat investering vergen, maar na jaren van minimale evolutie en maximale winsten mag dat ook wel. De dieselmotor begint nu ook wel een beetje een rijdend laboratorium te worden om maar aan de gestelde eisen te voldoen. In landen als Japan hebben ze denk ik de toekomst zekerdere oplossingen gekozen, met een nihil diesel voertuig percentage. En om nou te zeggen dat zij daar zo van achteruit zijn gegaan.
De EU: **Self-destruction mode ON**

Raar verhaal…
@RobinM: Planet earth: **Self destruction mode (a bit more to the side of) OFF. Face it: fossiele brandstof doet de aarde niet veel goed.
@tenaci: elektrisch of hybride doet jan modaal zijn portomonnee niet goed.. ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, als ik de berichten goed begrijp dan krijgen we weer een middeleeuws principe. De rijken rijden auto en je hebt klootjesvolk dat geen auto kan betalen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.
@bmwfreak038: hoe kom je daar nou bij? Zodra de elektrische auto in dezelfde aantallen gebouwd kan worden als ICE-auto’s wordt autorijden alleen maar goedkoper. Dan is de aanschafprijs van de auto concurrerend of goedkoper. Daarnaast is het goedkoper rijden want: veel minder draaiende onderdelen, veel minder onderhoud, geen dure vloeistoffen, geen almaar duurder wordende fossiele brandstoffen, maar wel 500 km rijden voor een hand vol euro’s of gratis als jezelf op kan wekken. Lijkt me ideaal voor Jan Modaal!
Ik snap niet helemaal waarom er bij dit stukje twee Italiaanse diesels staan afgebeeld?
@schnellerbitte: Hoe objectief is Autoblog? Hier was een mooie foto van een VW Polo/Golf/Passant passender geweest. Van de premium merken gaat de prijs natuurlijk naar Audi A3/A4/A6.

Foto van de Alfa Giulia is natuurlijk wel mooier. Dat zal het geweest zijn.
@ibssr: Neeen dikke bmw bitte!
@ibssr:
Nür für dich mein kleine schmetterling ! Das schönste Deutsche Diesel immer gebaut.
https://farm4.static.flickr.com/3277/2338554700_f1de9cf4e7_b.jpg
@schnellerbitte: de voorste is niet eens een diesel
Jammer dat die politici elkaar allemaal naroepen zonder dat er een ook maar daadwerkelijk verstand van de materie heeft…
Natuurlijk moeten we over naar schoner verkeer (Ook scheepvaart en vliegtuigen graag dan hé!), maar lukraak een bepaalde techniek verbieden…. Er kunnen vast nog wel grote stappen gezet worden om diesel schoner te krijgen, en zuiniger is het al dan een benzinemotor.
@trustmeiamanengineer: Straalmotoren zijn al bijzonder efficient. Zeker in vergelijking met IC-motoren. Sterker nog, ik denk dat er geen sector zo bezig is met fuel efficiency als de luchtvaart, een sector waar besparen op brandstof het verschil maakt tussen winst en verlies. Scheepvaart een ander verhaal.
@cloverleaf: Dat is opzich wel zo. Maar je bent onderhand een crimineel als je in een diesel rijdt. Terwijl je zonder gezeik 5x per jaar met het vliegtuig naar je all-inclusive in Turkije kan vliegen…
@cloverleaf:
Straalmotoren zijn al bijzonder efficiënt???
Rendement straalmotor: 25 tot 43% als nuttige arbeid aan de as komt (dus: rendement gasturbine 25 tot 43%)
55 tot 73% als warmte de uitlaat in gaat

Niet erg efficiënt dus. Kerosine is ook nog eens vuil spul dat zonder zuivering door een katalysator zo de buitenlucht wordt ingeblazen.
Het vliegverkeer is met scheepvaart, industrie en veeteelt de grootste vervuiler.
@trustmeiamanengineer: Het is niet een techniek verbieden maar een chemische reactie. En als je het zo bekijkt is het eigenlijk een logische stap. Dat een diesel zuiniger is zegt helemaal niets over de afvalstoffen. Middels techniek kunnen we diesels niet meer schoner maken maar alleen door chemische reacties er aan toe te voegen. En dan kan het beter gewoon verbieden want dan wordt o.a. de CO2 footprint van diesel alleen maar groter. Ik denk dat daarom Merkel adviseurs om zich heen heeft die verder kijken dan wat er alleen uit de uitlaat komt.
@trustmeiamanengineer: Daadwerkelijk verstand van materie zeg je. Vind je het heel erg dat ik moet lachen?

De ironie is dat je over zuinigheid begint, maar de reden dat we van diesel af willen is de vuile emissie, en het bewaken van onze luchtkwaliteit.

En een benzine hybride (zonder turbo, met atkinson) heeft geen moeite om de zuinigheidscijfers van een diesel te halen hoor.
@fanboy: er is geen benzinemotor met het rendement van een dieselmotor te vinden in een straatauto. Dat die benzinemotor van Toyota zo zuinig is komt van alle techniek er omheen.

Het is inmiddels beide net zo achterhaald als stoom. Maar toch zullen we het nog een tijdje moeten gebruiken omdat de alternatieven nog niet geschikt zijn om het te vervangen. Nog enige ontwikkeling is tot die tijd natuurlijk altijd meegenomen.
@lekbak: Hoe zuinig een motor is zegt niets over hoe schadelijk deze is voor het milieu. Gifgassen die vrijkomen bij diesel is maar liefst 4 keer zo hoog maar een diesel is niet vier keer zuiniger.
@fanboy: Die emissie is dus nog wel behoorlijk aan te pakken met additionele technieken. Jij tovert het hele hybride systeem gratis uit de hoge hoed?
@trustmeiamanengineer:
Ja gratis. Want ze zijn niet duurder dan een turbodiesel. En ze zijn goedkoper in onderhoud.
@fanboy: hoe kom je aan die cijfers? Betrouwbaarder dan een nieuwe audi/renault bomvol elektronica of betrouwbaarder dan een ouwe diesel mercedes uit 1982? Die maar blijft rijden ondanks dat het blok al bijna een 1.5 miljoen kilometers heeft gezien?
@peug206: Je bedoelt net als die Prius taxi’s die een miljoen kilometer halen met origineel accupakket, zonder slijtage delen zoals koppeling, startmotor en dynamo.
@fanboy: zolang groene stroom beperkt is boeit het niet hoeveel elektrisch we rijden. Want meer elektrische auto’s is toename van stroomgebruik = toename co2 door de kolen die gebruikt worden om de stroom te genereren. Pas als er voldoende groene stroom is om al die auto’s te laden dan is het een alternatief geloof ik. En dat duurt nog wel langer dan 2040 als de politiek ergens anders de focus op legt (diesels bijvoorbeeld)
@peug206: Een elektrische auto meer CO2? Volgens mij moet je even opnieuw naar de cijfers kijken.
@fanboy: kijk eens naar de percentages groene stroom. En wat daarvan de max per jaar zal zijn.
@peug206: Op grijze stroom doet een EV ook al een stuk minder CO2. En veel minder NOx en fijnstof, en daar gaat dit uiteindelijk om. De diesel wordt niet gehaat vanwege CO2 uitstoot.
@fanboy: nope, de productie van nieuwe accupakketten na 4 – 10 jaar, samen met de productie van de auto zijn schoner dan een auto die al 35 jaar rondjes rijdt. Goed OV in steden is gewoon de beste oplossing. Inmers: het is een probleem omdat co2 de ozonlaag aantast, NOx en fijnstof in de steden blijven hangen door TE VEEL auto’s en FILES. Anders hadden we er niemand over gehoord behalve echt linkse hippies.
Feit is dat de stijgende zeespiegel terugkerend is, net als de opwarming van de aarde en daarna de afkoeling van de aarde. En dat is niet op te lossen, dat is een cyclus die in verbinding staat met de positie in het zonnestelsel. Die CO2 bijdrage daaraan is een deel van het verhaal, de rest vertellen ze je niet. Oh en de productie van de prius? Daar kon je 8 jaar een hummer h3 van rijden… lekker schoon ook. Kan me niet voorstellen dat al die koper en silliconen chips zomaar uit de luchr komen vallen. Laat staan dat ze in de tesla fabriek vallen.
Maar je doet je naam in ieder geval eer aan, dus ik houd hier op met reageren.
@peug206: hij kijkt alleen naar het rijden, maar inderdaad laten we het eens over de productie hebben…
Verkiezingspraat gok ik?
@dutchdriftking: dat dacht ik ook bij Trump…
Ik vind het zo’n poppenkast dat iedereen in 1 keer meent dat elektrisch rijden de toekomst is. Als iedereen om vijf uur ’s middags tegelijkertijd zijn elektrische auto aan het stroom hangt kun je wel na gaan wat een enorme piekspanning je krijgt. De stroomproductie zal met honderden procenten moeten toenemen om dit op te vangen. Ik geloof er niet in dat ze dat op een groene manier kunnen. Het is niks, en het wordt niks:p
@retsok: Ik neem aan dat je piekstroom bedoelt? De spanning van het net zal juist dalen.. En inderdaad: op dit moment wordt het Nederlandse stroomnet gestabiliseerd door gasgenerators die binnen de minuut ingeschakeld kunnen worden. Gewoon fossiel dus. En hoe meer zonnepanelen en windmolens ingeplugd worden aan het net, hoe instabieler het aanbod van stroom zal zijn (door veranderende zon en wind: het weer) en dus hoe groter de fossiele installaties moeten worden die het net stabiliseren.
@dare2think: oeps, bedoel uiteraard piekstroom!
@dare2think: Gewoon een kwestie van bij elke woning straks -naast die zonnepanelen) ook een accu in combinatie met een smart grid. Die accu’s laden zich op bij een groot (groen) aanbod van stroom en worden leeg getrokken op het moment dat dit nodig is.

Met meer (behoefte aan) elektrische voertuigen gaat de ontwikkeling van accu’s ook een stuk sneller, net als de prijs omlaag zal gaan. Daardoor wordt een accu in elk huis goed betaalbaar. Daarnaast zijn alle elektrische auto’s zelf ook prima inzetbaar als accu (zodra ze aangekoppeld zijn) om piekmomenten af te vangen.

Dat je ’s avonds om zes uur je auto aan het net hangt betekent niet dat het opladen gelijk hoeft te starten, daar kan ook automatische mee gewacht worden tot een gunstiger moment.
@retsok: ook als je kijkt hoeveel elektrische auto’s er op dit moment in Duitsland italie en Zwitserland rijden. De aantallen daar zijn verwaarloosbaar.
@retsok: Daarom zijn er mensen bezig met Smart Grid functionaliteit.

Weet je wel, van die proeven waar de meesten hier het nut niet van in zien en allemaal gedoe vinden of geldverspilling. Zoals men aan het expirementeren is bij Jaarbeurs Utrecht maar ook andere projecten.
@retsok: En hier kan de, in mijn ogen de echte auto van de toekomst ook bij helpen. Namelijk de waterstof auto. Als je jouw dak vol legt met zonnepanelen die een accu oplaad als er meer opgewekt wordt dan nodig. Heb je geen energiemaatschappij meer nodig. Zodra de accu leeg is of niet voldoende kan leveren sluit je jouw waterstof auto aan op je energie net van je huis. En kan zo het tekort opvangen.
@arjontje: best mogelijk dat de auto van de toekomst op waterstof loopt (maar dan hopelijk via een brandstofcel, want via een thermisch reactie is de efficiëntie grofweg even laag als bij de huidige benzine- en dieselmotoren). De elektrische auto is echte al vandaag beschikbaar. Er is geen reden om te wachten tot eindelijk alle problemen met waterstof opgelost zijn, de uitfasering van IC-voertuigen kan vandaag al beginnen (en is in een aantal landen al goed aan ’t vorderen).
Toen ik laatst een keer in een file stond in een tunnel had ik het volgende ideaalbeeld. Stel nu eens dat alle auto’s die hier staan elektrisch zouden zijn, zou dat niet fantastisch zijn? Lekker stil en je kunt je raam open houden. Ik weet het niet, ik heb zeker benzine in mijn bloed maar als iedereen die dat niet heeft nu eens elektrisch gaat rijden. Dan zijn we volgens mij toch al een heel eind.
@hallobanaan: Als ik een file in rij in een tunnel, dan schuif ik altijd de verse lucht toevoer dicht (voordat je de tunnel in rijdt).
Wat een ellende is dat. Soms merk je het ook in parkeergarages (of karthallen :P )
Ik vind 2040 al extreem ver weg (ruim 22 jaar!) om dan pas geen nieuwe benzine of dieselmotoren meer te mogen verkopen in een land. Regelgeving van niks, want in 2030 zijn we al lang zover dat deze regel probleemloos ingevoerd kan worden.

Dat Merkel zelfs geen 2040 noemt (laat staan eerder), maakt het een voorstel van niks.
Prima plan. Weg met die stinkrommel.
Merkel bleeehhh maar ik zie wat gelijkenissen. Diesel gepromoot/gesubsidieerd ( lees mensen vooral uit afrika promoten/subsidieren om hierheen te komen) en dan toch er later achter te komen dat diesel heel slecht voor het leefmilieu is ( zelfde met al die vluchtelingen maar die gaan niet weg na 2040)
@robusa: het is ook helemaal niet bedoeling dat die vluchtelingen weg gaan. Het is de bedoeling dat ze blijven, dat ze kinderen krijgen. Die kinderen zijn de werknemers en daarmee de economie van de toekomst. Dat is lange termijn economisch beleid. Merkel doet er iets aan, de rest grijpt naar korte termijn simplistische xenofobie.
@mashell: eindelijk iemand die het ook door heeft. Voor een ieder hier die er een simplistische gedachte gang op na houdt en dit graag graag wenst te etaleren.. geeft niets, er heerst hier nog altijd vrijheid van meningsuiting (al vind ik persoonlijk dat hier eens wat aan moet worden gedaan) maar bedenk eens het volgende.. ik denk niet dat jouw zoon of dochter je luier komt verversen als je op 82 jarige leeftijd in het verzorgingstehuis ligt.. laat staan een paar keer per week mee op pad gaat naar de markt. De wereld vergrijst en met de natuurlijke aanwas in deze contreien ga je het simpel weg niet redden en als men niets doet, zal er een nog schrijnendere situatie gaan ontstaan. En mensen groeien niet aan bomen, gemotiveerde/hard werkende mensen al helemaal niet. vergeet niet, een vluchteling is geen asielzoeker. Mensen die hier geen notitie hebben waar de betreffende personen vandaan komen moeten eens een week ruilen met een vluchteling terwijl hij of zij op pad is. En met op pad bedoel ik oorlog of een regime te ontvluchten. Mijn familie heeft het ook gered, maar ik weet uit eigen ervaring hoe het is om met iemand te moeten samen leven die aan het PTSS syndroom leidt en elk moment in een ‘halve’ psychose kan belanden ivm hetgeen wat hij heeft meegemaakt. Voor de duidelijkheid, deze persoon was mijn vader…

Zo en nu weer heb ik het weer over auto’s….
@toyotaprius: Ahhh Merkel aanhangers ja ze bestaan echt.
De laatste 80.000 “vluchtelingen” die in Italie aankwamen was een luttele 2% uit het oorlogsgebied.
Door automatsering hebben we dadelijk veel minder mensen nodig robots (er zijn er al die bloedprikken en kunnen koken voor je bron zie you tube)
Amazone winkels worden op dit moment ontwikkeld zonder kassa’s dus ook zonder kassa personeel.
De Nederlandse staat geeft (alle) die mensen een veel te hoge uitkering dat werken helemaal niet lonend is (ongeveer 80% Somaliers in een uitkering).
Oja nog een klein dingetjes ze hebben voornamelijk een ander geloof maar daar zal ik vast ….foob voor zijn.
En al jaren oververtegenwoordigd in de misdaadmaar daar ben ik vast ook een …foob voor.
@robusa: Oja en Spanje/Griekenland/Italie hebben een mega hoge jeugd werkeloosheid waarom hun niet gewoon laten komen… neee Merkel is schaffen das.. hahahaha
@mashell: Zie antwoord @ Toyotaprius.
@mashell: Nice,Londen,Parijs,Manchester,Brussel,Berlijn,Stockholm,Barcelona,Chambril en ik ben ….foob.
Blijf ze maar binnen brengen top wat word de volgende stad ? Waar woon jij ? Misschien daar dan kijken of je nog steeds pro bent dan.
Dat is makkelijk roepen als je weet dat de zon in slaapstand is gegaan (tot en met 2070 zo ongeveer.)
Dat betekent een héél ander weerbeeld dan dat men ons momenteel met de CO2 Business Case probeert voor te houden.
(Maw tussen 2030-2040 spelen er hele andere zaken dan de brandstof van uw auto.)
Buiten dat; Sinds wanneer zijn gekozen regeringen belangenbehartigers geworden van de energie industrie ipv belangen behartigers van burgers?!
Gelukkig zijn er nog innovatieve bedrijven als Mazda. Die in tegenstelling tot de Europese lemmings wel begrijpen dat n kleine inhoud nooit kan werken. En gelukkig hebben we LPG nog.
Ik ben ook een liefhebber van verbrandingsmotoren, het geluid, vermogensopbouw, het kiezen van de juiste versnelling, net alsof je een wild beest temt. En de voldoening alsje het allemaal onder de knie hebt. Als een cowboy die één is met z’n zelfgedresserde paard.
Maar ja, wat er uit de uitkaat komt, is rotzooi. Een beetje is niet zo erg, maar van miljarden motoren, zoals op deze aardkloot, is het wel erg veel en niet bepaald goed voor de gezondheid. EV kan een goede oplossing zijn in deze. Maar om diesel nu te ‘verbieden’, vind ik ook zo betuttelend. Liever zie ik een politicus met een lange termijn visie die bepaalde ontwikkelingen stimuleert en faciliteert.

Trouwens, voor zover ik weet, is er in Frankrijk nog helemaal niets besloten. Er heeft één keer een groene politicus wat geroepen dat de diesel per 2040 niet meer zou mogen. Maar dat is nog slechts een idee. Geldt eigenlijk ook voor Engeland, ook daar is nog niets besloten. Beetje sensatiemedia. Jammer.
@henkp1: en zal het besloten zijn dan gebeurt er nog niks. We hebben immers ook allerlei klimaat verdragen afgesloten. Aan het eind van de klimaattop gaan alle politici vol trots samen op de foto, daarna vliegen ze naar huis en gaan ze over tot de orde van de dag.
STINK-diesel hadden ze überhaupt nooit op de markt moeten brengen voor personenauto’s. GAAP dit zag je 40 jaar geleden al aankomen, zo lang al…….Stinkbakken.
Frankrijk en Engeland hebben aangegeven dat ze de verkoop van benzine en dieselauto’s willen gaan verbieden, maar dat is nog helemaal niet het geval. Frankrijk en Duitsland (en vooralsnog ook Engeland) kunnen dat ook helemaal niet. Er is namelijk een Europese wet die zegt, dat ieder Europees land auto’s met een Europese typegoedkeuring MOET toelaten. Dus alleen de EU kan verkoop van diesel en benzineauto’s verbieden, door ze geen typegoedkeuring meer te geven. En dan geldt dit meteen voor heel Europa. Al het andere is populistisch gezever van politici die beter zouden moeten weten.
Serieus…..dat wijf is gek!! Weg met oma!!! Ik hoop dat ze geen stemmen meer krijgt. In Duitsland rijden heeeel veeeeel diesels
@730ld: Ja en vroeger reden er veel paarden.
Het electrisch rijden wordt zo vreselijk gehyped in de media dat iedereen nu gaat denken dat dat de toekomst moet gaan zijn. Vind het erg kortzichtig van Merkel om de dieselmotor te gaan verbannen. Het zijn niet alleen de personen auto’s die diesel rijden, maar ook de vrachtauto’s, trekkers of zelfs ook stroom generatoren. Niet iedereen woont in de stad en gaat er ook niet wonen….Wat moet dan het alternatief voor diesel zijn? Waar moet de zogenaamde uitstootgrens dan heen en ga dat dan verbeteren…
@tinustussengas: tja een vrouw he
Iemand interesse in een Seat Altea 1.9 TDI uit 2008? De auto heeft wat extra liefde nodig, immers voelt de Seat zich in diverse landen (Noorwegen/Duitsland/Zwitserland) en steden (wo de woonplaats: Antwerpen) ongewenst..
@toyotaprius: het gaat al fout bij je naam..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).