• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Column nu: Le Mans op Diesel

Auteur: autoblogger, gepost 23 juni 2007 om 10:00 – 45 Reacties

24h Le Mans

Vorig weekend konden de nachtbrakers genieten van de welbekende 24-uur van Le Mans. Een “endurance-race” die tegenwoordig ook dienst doet als marketingtool voor leasesletjes, diesel tanken is helemaal 2007!

De 24h van Le Mans is de oudste en grootste autorace ter wereld. In één dag moet de winnaar ruim 5.000 kilometer afleggen, dat is een compleet F1 seizoen in 24 uur. Je kunt je daarom voorstellen dat vooral deze race een leuke testcase is voor nieuwe technieken.

Vorig jaar reed Audi voor het eerst met een diesel, de betreffende sportwagen (inclusief roetfilter) beschikte over 650 pk en een koppel van rond de 1.100 Nm. Leuke cijfers, maar er was veel negativiteit rondom een walmende oliestoker die lekker mee wilde rijden op het circuit. Dieselmotoren horen immers gebruikt te worden waarvoor ze bedoeld zijn: tractoren, vrachtwagens en soortgelijke werkpaarden. Daarnaast is een stille TDI toch een enorme afknapper voor het aanwezige publiek? Veel fans staan namelijk langs de kant van de baan om het machtige geluid van de racers te horen. In Zandvoort schijnt dat ook een enorme pubiekstrekker te zijn…

Toch was het geen slechte keus. De Audi R10 TDI kwam, zag en overwon. Het was volgens velen echter geen eerlijke strijd. Audi was sponsor van Le Mans en had tevens gezorgd dat de regels voor diesels werden aangepast. De winst was afgekocht, zo beweerden boze tongen, het was allemaal een grote marketingtruc.

Dit jaar zou alles anders zijn, er was namelijk serieuze concurrentie. Peugeot had ook een dieselracer klaarstaan en deze 908 HDI moest het Audi flink moeilijk gaan maken.

In eerste instantie klopte dat ook, Peugeot zette een week voor de race een nieuw ronderecord neer tijdens een testsessie. Maar ook na de kwalificatiesessies bleek de Peugeot 908 HDi FAP een zeer snelle tijd neer te zetten en het Franse team ging van start op pole-position!

Toch wist Peugeot geen winst te behalen. Audi-technologie is in Le Mans al zeven jaar ongeslagen en ook dit jaar was het niet anders. De vernieuwde Audi R10 won wederom, met Peugeot op een tweede plek. Het dieseldebuut van Peugeot is wel noemenswaardig vanwege de podiumplek, maar het was niet goed genoeg.

Maar goed, terug naar het feit dat de race een testcase is voor nieuwe techniek. Vraag is vervolgens wat Peugeot met die kennis gaat doen, komt er dan toch een 207 SW met V12 motor? Waarschijnlijk niet, maar de Duitsers hebben ondertussen al wel definitieve plannen. De V12 TDI, waarmee Audi in 2006 de Le Mans won, komt binnenkort beschikbaar in de Q7 SUV.

En volgend jaar gaat Audi waarschijnlijk opnieuw een trend zetten, het team gaat dan racen op biodiesel.

Moraal van dit verhaal? Franse auto’s zijn nog steeds slecht en (bio)diesel wordt de brandstof van de 21e eeuw.

[ gepubliceerd op nu.nl, 20 juni 2007 ]

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

908, Audi, Columns, Diesel, le-mans, Peugeot, r10

Vorig bericht: « Videotime: The Glick en zijn Ferrari P4/5
Volgend bericht: Nieuw straatmodel Gillet Vertigo »

Lees Interacties

Reacties

  1. M@RS zegt

    23 juni 2007 om 10:14

    Het is juist erg goed van Peugeot om tussen de Audi’s toch nog 2e te worden..

    Login om te reageren
  2. Rick dos zegt

    23 juni 2007 om 10:20

    “Moraal van dit verhaal? Franse auto’s zijn nog steeds slecht…..”

    LOL! :lol: En ik maar denken dat er toch ècht geen moraal in het verhaal zat! :D

    Login om te reageren
  3. Jellert zegt

    23 juni 2007 om 10:32

    Hoe komt het eigenlijk dat Franse auto’s zo kut zijn? Uiterlijk is smaak, niet mijn smaak dus op +/- 2 modellen na. Amerikaanse auto’s schijnen ook al zo kwalitatief uitermate terleurstellend te zijn. Hebbben zich daar nog geen slimme onderzoekers over gebogen.
    * ziet gat in de markt*

    Login om te reageren
  4. jantjebeton zegt

    23 juni 2007 om 10:40

    ik wordt zo moe van het feit dat diesel zo wordt afgekraakt op deze site. Liever een lekkere turbo diesel dan altijd maar aan de pomp staan met je benzine karretje en lekker 1,40 € de liter betalen :s maar blijf lekker op benzine rijden joh!!! je bent een dief van je eigen portomonnee

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    23 juni 2007 om 10:42

    @jellert… een paar mogelijke redenen:
    1) de fransen houden niet echt van werken, ze zouden liever met een glas wijn in de hand achter de vrouw van een ander aanzitten ;)
    2) de fransen zijn een tikkie arrogant, dus nemen ze aan dat ze het goed hebben gedaan want Frankrijk en de Fransen zijn nou eenmaal geweldig (duitsers willen zeker weten dat ze het goed hebben gedaan dus wordt alles tot in den treuren gecheckt)
    3) er moet geld verdiend worden, dus waarom zou je niet je auto zo goedkoop mogelijk maken en door een hip ontwerpje en wat leuke kleurtjes in het interieur de kopers voor de gek houden?

    Overigens, ik rij een franse auto (inmiddels tot mijn spijt) maar qua comfort, ruimte, gebruiksgemak, uitrusting en rijgedrag ben ik zeer tevreden, maar de kwaliteit is echt triest.

    Login om te reageren
  6. Rick dos zegt

    23 juni 2007 om 10:45

    Iemand hier bekend met het spreekwoord “iets met de Franse slag doen”?

    Het zal heus wel een reden hebben waarom we het de FRANSE slag noemen…… ;) :D :P

    Login om te reageren
  7. Boxster zegt

    23 juni 2007 om 11:04

    Stokbrood maken kunnen de Fransen wél (stokbrood schijnt het ook heel aardig te doen in botsproeven), maar auto’s niet zo goed. Ik sluit me aan bij WOoOdy, ik denk inderdaad dat het één of meerdere van deze redenen moet zijn ;-)

    Login om te reageren
  8. Anno zegt

    23 juni 2007 om 11:19

    Wat een onzin dat franse auto’s nog steeds slecht zijn. De motoren van PSA behoren tot de meest betrouwbare. Ik rij na jaren (gelukkig) weer Citroën en dat bevalt prima, bij mijn dealer ben ik stukken goedkoper uit dan dat ik ooit bij de Nissan of Opel dealer was. Is dat dan toeval?Verder is er geen merk dat zo innovatief is als Citroën. Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar feit blijft dat er nog steeds meer oldtimer DSen rondrijden dan menig ander merk en al helemaal de Aziatische merken.
    En die Franse slag, ach is het niet heeerlijk om niets te “moeten”?

    Login om te reageren
  9. Kevski Style zegt

    23 juni 2007 om 11:22

    Eeven iets totaal anders: Wat was het laf zeg, die finisch van peugeot! Probeer dan op een normale manier de finish te halen. Dan maar je auto aan gort. Nu gaan ze wachten tot de winnende auto over de finish heen is om hem vervolgens over de finish heen te zetten, zodat ze geen vol rondje meer hoeven te rijden. Over zwak gesproken.

    En voor wat betreft het lemans regelement: Trek in de inhoud van motoren voor beide klassen eens gelijk, mt dezelfde restrictors. Dan eens kijken wie er wint. Op die manier heb je een eerlijk vergelijk. Dan ga je namelijk stuk voor stuk 4.0 tdi motoren zijn, want er zal geen hond zijn die met een 6.0 diesel gaat rijden zonder turbo. Pas dan heb je een eerlijk verloop. Niet zoals het nu gaat door benzineauto’s af te knijpen als een achterlijke, en diesel vrij ademhalent over het circuit te laten rondrazen.

    Voor de leek ziet het er leuk uit, maar de mensen die weten waar ze over praten vinden het gewoon oplichting….

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    23 juni 2007 om 11:35

    @Anno: ik heb 71.000 km op mijn 20 maanden oude franse auto staan en ik heb motorstoringen gehad, voortijdig versleten bougies, stilgestaan met een zogenaamd kokende motor, meerdere storingen aan de cruisecontrol en bekleding van het stuurwiel die spontaan loslaat achter de rug…..en ik heb inmiddels ook een nieuwe versnellingsbak. Ik weet echt wel waar ik het over heb.

    Ander voorbeeld: Laguna 1,9 120pk dci: Airco kapot, versnellingsbak maakt lawaai, turbo vervangen en die auto heeft ook pas een 100.00 gereden…..

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    23 juni 2007 om 11:37

    @Kevski, volgens mij hebben de diesels dezelfde inlaatrestrictie als de benzine auto’s in LMP1

    Login om te reageren
  12. ZOEF zegt

    23 juni 2007 om 11:40

    @Jantjebeton: “Liever een lekkere turbo diesel dan altijd maar aan de pomp staan met je benzine karretje en lekker 1,40 € de liter betalen ”

    Effe opmerken dat dat geen technisch voordeel van de dieselmotor of nadeel van de benzinemotor is, maar een accijnsprobleem. Eens je de accijns op diesel en benzine afschaft of gelijktrekt, stort de dieselverkoop op enkele jaren in elkaar.

    btw, mogen de benzinemotoren nu eindelijk net zoals de diesels in Le Mans turbo’s hebben? Dacht het niet nee, van discriminatie gesproken.

    Login om te reageren
  13. H.J. Vaesen zegt

    23 juni 2007 om 11:40

    Beetj jammer deze column, eigenlijk een opsomming van nieuwsfeiten die al bekend waren. De conclusie is dan ook bedroevend.

    Ben vorige week voor de tweede maal op Le Mans geweest, en na inderdaad vorig jaar die Audi uitgekafferd te hebben kon ik ze dit jaar wel appricieren. Het zou inderdaad jammer zijn als het veld bestond uit louter zelfverbranders maar het blijft een indrukwekkende auto.

    Overigens blijft de grootste sensatie om Jacques Villeneuve te zien sturen, wat een idioot. Geweldig.

    Login om te reageren
  14. stefan zegt

    23 juni 2007 om 11:50

    Diesels zijn alleen maar troep en de enige reden dat ze op le mans winnen is door de regelement, je mag een 5.5 liter turbo diesel hebben of een 4 liter turbo benzine.

    Login om te reageren
  15. Kevski Style zegt

    23 juni 2007 om 11:53

    @ Woody:

    Van de inlaatrestrictie durf ik je dat eerlijk gezegd niet te zeggen, maar de motorinhoud is 1500cc meer. Ze gebruiken immers turbo motoren en die zijn bij benzine gelimiteerd tot 4000cc en 6000cc als ze atmosferisch zijn. de inlaatrestrictor is dan wel hetzelfde, maar 1500cc is in principe al een motorinhoud op zichzelf. Zom lang je dat niet gelijk trekt is het geen eerlijk vergelijk. Diesel verbruikt minder, benzine draait meer toeren. Dan krijg je een leuk vergelijk. Dat ze het op deze manier winnen verbaasd me niks….

    Login om te reageren
  16. C30CDIAMG zegt

    23 juni 2007 om 12:30

    idd, altijd zeiken over diesel… Ik heb altijd het idee dat ik hier de enige ben die liever diesel dan benzine rijd…

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    23 juni 2007 om 12:42

    Uit het LeMans regelement:

    5.2 – Turbocharged engines :

    5.2.1 – Air restrictors location : a one piece and airtight right cone
    must be fitted between the restrictor(s) and the inlet diameter of
    the charging device :
    a/ The cone must have a mandatory opening of 7° minimum ;
    b/ To each base of the cone, over 10 mm maximum in length,
    a round shape is permitted within the diameter of both the
    restrictor(s) and the charging device inlet.

    5.2.2 – Charging devices incorporating ceramic components,
    variable diameter inlets and adjustable internal vanes are
    forbidden. Adjustable internal vanes fixed on the turbine
    housing are permitted.

    5.2.3 – Boost pressure : see Appendix 1.

    Verder is de tank voor de benzine auto’s max 90 liter en voor de diesels 81 liter

    Er is wel verschil tussen de diameter van de restrictors, de diesels krijgen meer lucht.

    Benzine turbo tot 4 liter: 1x 45,3 of 2x 32,4mm
    Diesel turbo tot 5,5 liter: 1x 55,9 of 2x 39,9mm diameter

    Verder is de turbodruk bij benzine max 1500 mbar
    en bij de diesels: 2940 mbar

    Daaruit kun je wel concluderen dat de strijd niet echt eerlijk is als het gaat om vermogen per liter, maar het doel is om de auto’s qua absoluut vermogen ongeveer gelijkwaardig te maken.

    Zo heeft de auto van Pescarolo 650pk bij 7000 toeren en draait ie in de kwalificatie maximaal 8200 (dan komt er dus waarschijnlijk ook meer dan 700pk uit) en in de race max 7800tpm. Het koppel zal wel lager liggen, want dat komt niet boven de 700nm uit bij 6000 toeren.

    Vergelijk deze cijfers eens met de specs van de Peugeot en je ziet…. de verschillen zijn niet erorm. De verschillende motorenconcepten zijn dus niet de reden van de overmacht van de diesels….. het is niet zo dat de diesels sneller worden gemaakt dan de benzine auto’s door de regels bij te stellen. Maar het kan zo zijn dat de diesels sneller zijn doorontwikkeld dan de benzine-motoren en ook sneller dan de ACO had verwacht, waardoor er toch een klein voordeel ontstaat voor de diesels. Het is zeker niet de doelstelling van de ACO om bepaalde auto’s te bevoordelen.

    Login om te reageren
  18. Pieter-Jan zegt

    23 juni 2007 om 12:44

    Peugeot heeft niet veel tijd gehad om de wagen volledig te ontwikkelen. Geen afgang dus. Audi moet trouwens opnieuw beginnen met hun R10 chassis, omdat het regelment geen roadsters meer zal toelaten. Het word dus nog spannend.

    Zelfontbranders gebruiken nu eenmaal de compressie als ontsteking, dus is drukvulling wel een must. De cilinderinhoud vergelijking gaat niet op, omdat het verbrandings principe totaal anders is, en diesels beperkt zijn in hun toerental. Om een competitief vermogen te verkrijgen moet een diesel groot zijn met drukvulling. En dat op zijn beurt schaad dan weer het verbruik, zogezegd het voordeel van Diesel. (Bij straatwagens is er geen constante acceleratie, en doen diesels voordeel uit hun lagere toerental. Niet van toepassing bij wedstrijden.)

    Het is een oneerlijke strijd in de zin dat er geen grootte teams zijn op benzine. Maar was dat wel het geval, dan zouden ze binnen het regelment wel zeker kunnen winnen van de Diesels. Peugeot en Audi doen hebben beiden diesels te promoten, en hebben beiden veel geld, en daarom lijkt het alsof het diesel regelment oneerlijk is. Maar het is gewoon een kwestie van geld.

    Login om te reageren
  19. w0o0dy zegt

    23 juni 2007 om 12:49

    ter illustratie ook de specs van de Courage 3,6 liter turbo motor:

    Type: V8 leaning at 75°, type P32, alu
    Position: Longitudinal, central AR, semi-porteur
    Valve gear: Double ACT, 4 soupapes par cylindre
    Supply: Injection électronique AER/Life Racing
    Ignition: Bougies Bosch
    Boosting: 2 TURBOS GARRETT
    Engine torque: 740 Nm 6500 RPM
    Regime maxi: 7500 RPM for the race 7250 RPM
    Horsepower 635 hp 6800 RPM
    Restriction: 2 brides dia. 32,4mm

    (je ziet ook hier weer een vermogen dat dicht tegen de 700pk bij 7250 toeren zal liggen)

    En de Diesel van de R8:

    Type: V12 leaning at 90°, type TDI, alu
    Position: Longitudinal, central AR, porteur
    Valve gear: Double ACT, 4 soupapes par cylindre
    Supply: Injection directe TDI
    Ignition: Bosch MS14
    Boosting: 2 TURBOS GARRETT
    Engine torque: 1100 Nm
    Regime maxi: 5000 RPM for the race 5000 RPM
    Horsepower 650 hp NC RPM
    Restriction: 2 brides dia. 39,9mm

    De verschillen in vermogen zijn klein (behalve in het koppel) en daarmee is aangetoond dat het niet zo is dat de diesels enorme voordelen halen uit de afwijkende regels.

    Login om te reageren
  20. Kevski Style zegt

    23 juni 2007 om 12:55

    @ Woody:

    Zoals ik dus al zei maakt dat het belangrijke verschil. Het verschil moet ontstaan doordat de concepten totaal anders zijn. Dus minder verbruik tegen meer vermogen. dan krijg je een leuke wedstrijd. Nu is het zo dat de dieselauto’ op het niveau van benzineauto komen door veel minder restricties toe te staan (kortom: bevoordelen) maar wel dat de diesel nog steeds zijn voordeel heeft van minder verbruik.

    Je kan dan dus stellen dus stellen dat ze of het verbruiksverschil weg moeten halen, of inhoud en restrictors gelijk moeten stellen, samen met de turbodruk. Met name de turbodruk doet het hem. Zet die op 1,5 bar in plaats van de 3 en het beeld wordt al heel anders.

    Kortom: Maak alle randvoorwaarden van beide brandstofsoorten gelijk en je hebt een eerlijk vergelijk. En dan ben ik echt benieuwd wie er dan wint….

    Login om te reageren
  21. C30CDIAMG zegt

    23 juni 2007 om 12:57

    ach, dan gaat de rest toch ook op diesel rijden. ze worden niet gedwongen om benzine te rijden, ze doen het toch echt zelf

    Login om te reageren
  22. Kevski Style zegt

    23 juni 2007 om 12:58

    @ Wooody:

    Vind je je laatste redenatie ook maar niet een klein beetje krom (als een hoepel) ?

    Login om te reageren
  23. w0o0dy zegt

    23 juni 2007 om 13:08

    @Kevski, nee want voor een racewagen is het vermogen van belang en het koppel nauwelijks…..Deze racers komen zelden laag in de toeren en gebruiken maar een heel kleine powerband.

    Je vergeet trouwens het feit dat de diesels 10% minder brandstof aan boord mogen hebben in je verhaal mee te nemen. Hierdoor wordt het mogelijke voordeel in het verbruik grotendeels of zelfs geheel teniet gedaan. dat lbijkt ook wel als je naar het aantal pitsstops kijkt… dat ligt vrijwel gelijk, dus kunnen de verschillen in het verbruik nooit enorm zijn en is 9 liter minder aan boord een behoorlijke handicap.

    Login om te reageren
  24. Dana zegt

    23 juni 2007 om 13:08

    Ok, zelf kom ik jaarlijks op Le Mans sinds (en vanwege) de introductie van de McLaren F1. Dat er tegenwoordig diesels mee rijden vind ik geen invloed hebben op de “fun factor”. Er rijden geboeg auto’s mee die voor voldoende spektakel zorgen. De Porsche’s die meerijden kan je ook saai noemen, die draaien relatief weinig toeren en klinken allemaal hetzelfde….. De prestatie die Audi neerzet vind ik absoluut top! Een prestatie eerste klas, of je nu van diesel houd of niet! Daarbij is het inderdaad techniek die we terug vinden in onze straat auto’s. Veel merken beweren dit maar Audi houd woord, respect.
    (om nog maar niet over ons milieu etc beginnen)

    Dan de franse auto’s,
    wat mij minder aanspreekt aan franse auto’s is het feit dat ze alleen gezins bakjes maken. Ok, er zijn een paar uitspattingen, Renault Spider, Alpine etc. Maar dit zijn uitzonderingen. Geen enkele Fransman levert een V8 of meer…. Dikke diesels zijn ook schaars en wat betreft techniek kan ik er helaas ook niet warm voor lopen….. Dit is inderdaad goed uit commerciele overwegingen maar het bloed van de autoliefhebber gaat niet sneller stromen. Ik wil een icoon! Een Turbo, een V12, 4WD, 500PK whatever……
    De Fransen maken ons lekker met een V12 studie model, die ik slechts één keer op Le Mans ben tegen gekomen. Jammer…….
    En om af te sluiten, ik vind fransen ook moeilijk te volgen.
    De telefoon opnemen met “wie”?……..
    Maar ergens doen ze het toch niet verkeerd. Laten we eerlijk zijn: wie wil er nu niet met een glas wijn achter de vrouwtjes aan?

    Als laatste de diesels.
    Ik heb met verwondering de discussie omtrent “het nut van dikke diesels” gevolgd. Het feit dat schepen, vrachtwagens, generatoren en tractoren deze techniek gebruiken zegt mij genoeg. Gewoonweg efficiente techniek. Precies wat we nodig hebben in deze tijden. Ik geniet zelf van een 410 NM sterke diesel en neem van mij aan, Ubergeil! 80 km/h met 1350 toeren en 3000 toeren bij 160 km/h. Inhalen? HAHA instant power! Racen? tegen de tijd dat de benzine rijder zijn juiste versnelling heeft en toeren maakt is deze jongen al koffie drinken. En denk nu niet dat ik liever naar een diesel luister hoor…..

    Kortom, ik blijf lekker dieselen en ben volgend jaar weer op Le Mans!
    En als Audi wint, zal ik net zo hard klappen (hopelijk volgend jaar niet in de stromende regen)

    Login om te reageren
  25. vinnie zegt

    23 juni 2007 om 13:28

    Frans IS gewoon rommel, de mentaliteit van dat volk alleen al.

    Login om te reageren
  26. autoblogger zegt

    23 juni 2007 om 13:42

    @H.J. Vaesen: volgende keer zal ik weer beter mn best doen ;)

    @BMW M335D TOURING: ik heb op zich geen problemen met diesel hoor.

    @vinnie: http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/09/the-frankrijk-files-wederom-zelfmoorden

    Login om te reageren
  27. H.J. Vaesen zegt

    23 juni 2007 om 13:47

    @ Vinnie, voeg eens iets toe.

    @ Wo0o0o0o0o0dy

    Hm je doet een verschil van 330Nm af als een klein verschil?

    Login om te reageren
  28. Smokin zegt

    23 juni 2007 om 13:49

    @Anno:

    In het tevredenheidsonderzoek 2006 van Autoweek stond onder andere een pechgevoeligheids onderzoek, de uitslag:

    1 Renault Espace
    2 Renault Laguna
    3 Renault Clio
    Renault Scénic
    5 Peugeot 407
    6 Ford Focus C-MAX
    Opel Vectra
    8 Nissan X-Trail
    Peugeot 307
    10 Citroen C4
    Renault Mégane

    8 van deze 11 zijn Frans. Dus zo’n “onzin” is het niet.

    Bron: http://www.autoweek.nl/tt2006.php?overzicht=31&cache=no

    Login om te reageren
  29. DeAutogids.nl zegt

    23 juni 2007 om 14:45

    Altijd goed scoren, zo’n column waarin je Franse auto’s rommel noemt.

    Overigens: Wie heeft hier wel eens een wedstridj truckracen gezien. Toentertijd wist de DAF SRT II 0-100 te doen in 3,2 seconden. Geen wonder dat die trucks begrensd zijn op 160km/u. Echt stil zijn ze niet…

    Login om te reageren
  30. H.J. Vaesen zegt

    23 juni 2007 om 16:02

    Ik volg even totaal niet wat de betrouwbaarheid van een Renault Mégane met de 24 uur van le Mans te maken heeft. Of Franse auto’s in het algemeen. Wat een onzin, gebruik dit in een ander topic.

    Login om te reageren
  31. Smokin zegt

    23 juni 2007 om 16:13

    @H.J. Vaesen:

    Je vraag zelf aan Vinnie “Vinnie, voeg eens iets toe.”
    dan voegt iemand iets toe en dan zeg je “Doe dat in een ander topic”

    Nu moet je het wel weten hè?

    Login om te reageren
  32. H.J. Vaesen zegt

    23 juni 2007 om 16:43

    @ Smokin

    Het lijkt me handig als iedereen zich beperkt tot het onderwerp van de column. Ik wijs de heren hier op.

    Login om te reageren
  33. Anno zegt

    23 juni 2007 om 17:01

    Ach, wat is betrouwbaarheid…het heeft uiteraard ook met rijstijl te maken. Als je binnen 100.000 km van 2 totaal veschillende auto’s de versnellingsbak aan gort rijdt zou ik daar eerst maar eens naar kijken. Vermoedelijk was de versnellingsbak van een Toyota (toch bekend als één van de meest betrouwbare auto’s) net zo goed stuk gegaan. Mijn ervaringen met Citroën én Peugeot zijn gewoon goed, basta!
    En suggereren dat Audi het reglement van LeMans gemanipuleerd zou hebben, hadden Jaguar en Peugeot dat destijds ook gedaan zeker? Het reglement is voor een ieder gelijk, het is je eigen keuze om al dan niet Diesel te gaan rijden. De prestatie om zo’n evenement met diesel te winnen vind ik op dit moment een grotere prestatie dan even een “standaard” benzine V8 in een “standaard” chassis lepelen. Wat ik wel voor zou willen stellen is dat de grotere merken “verplicht” een bepaald aantal auto’s/motoren zouden moeten verkopen aan andere teams met minder budget, zodat ook die een reële kans maken.

    Login om te reageren
  34. Romeo zegt

    23 juni 2007 om 20:51

    Toen Peugeot Le Mans won in ’92 en ’93 , met alle pudiumplaatsen bezet, toen was dat natuurlijk een ‘fluke’ ? Een toevalstreffer ? Helemaal niks te maken met betrouwbaarheid en expertise in het bouwen van motoren ?
    Kunnen de Autoblog-lezers zich dat nog herinneren ?Of zijn Autoblog-lezers pas 10 jaar oud?

    Als Peugeot dus volgend jaar wint, met welke smoesjes komt men dan? Is Audi dan opeens niet meer betrouwbaar…of ze concentreren zich nu voornamelijk op DTM (hoe lang is het geleden dat Audi daar heeft gewonnen?? Zelfs Opel is er kampioen geweest…)

    O ja, als ik betrouwbaarheidskampioen wil worden koop ik geen Audi, geen BMW of Mercedes en nee ook geen Peugeot…maar een Suzuki Swift (2ehands mag ook)

    Login om te reageren
  35. DeAutogids.nl zegt

    23 juni 2007 om 21:31

    @Romeo: Net zoals bij Audi een paar jaar terug was er toen geen noemenswaardige concurrentie. Grappig dat je geheugen je daar in de steek laat.

    Login om te reageren
  36. Anno zegt

    23 juni 2007 om 21:36

    @DeAutogids.nl; dan nog moet je wel even 24 uur zien vol te houden, dat is meer uitdaging dan de concurrentie. En kom niet aan met; ze hebben het rustig aan kunnen doen omdat er geen concurrentie was, LeMans winnen met of zonder noemenswaardige concurrentie is een prestatie van formaat, of je nu Audi, Peugeot of wat dan ook bent en benzine of diesel verstookt….hulde aan de winnaar!!

    Login om te reageren
  37. DeAutogids.nl zegt

    23 juni 2007 om 21:39

    En die winnaar heet Audi.

    Login om te reageren
  38. w0o0dy zegt

    23 juni 2007 om 21:54

    @H.J. Vaesen: Nee dat is een groot verschil, maar geen belangrijk verschil in deze context. Zoals ik al zei: “voor een racewagen is het vermogen van belang en het koppel nauwelijks”

    Een olifant heeft meer koppel/kracht in huis dan een muis maar toch is de muis sneller als het op accelereren, remmen en bochten maken aankomt. De olifant drinkt veel meer, en dat is een groot verschil, maar geen verschil dat er in dat verband veel toe doet.

    @Anno: maar één van de auto’s is de mijne en ik weet van Renault dealers dat de Laguna’s gemiddeld erg veel problemen hebben

    Login om te reageren
  39. Romeo zegt

    23 juni 2007 om 23:58

    DeAutogids,

    Ik durf te wedden dat Peugeot toen meer concurrentie had dan Audi nu…(de laatste Le Mans niet meegerekend) Jij ook?

    Grappig overigens dat je niet op de andere punten in gaat..

    Login om te reageren
  40. DeAutogids.nl zegt

    24 juni 2007 om 00:21

    Goed Audi was nog een paar jaar geleden DTM kampioen, dat is slechts een van de punten die al lang zijn aangehaald door anderen. Ik hoef toch niet steeds te copy-paste-en? Dunkt me dat je geheugen inderdaad niet je sterkste punt is… of lezen natuurlijk.

    Login om te reageren
  41. Romeo zegt

    24 juni 2007 om 14:13

    Autogids…

    Opel is ook eens DTM-kampoien geweest…en nu? Opel is net zo betrouwbaar als Audi ? Opel ook zo technisch hoogstaand? Hoor je het je zelf al zeggen?

    Maar je ontwijkt weer..had Peugeot toen meer concurrentie dan Audi nu in de laatste paar jaren ? Of niet?

    Login om te reageren
  42. DeAutogids.nl zegt

    24 juni 2007 om 15:15

    @Romeo: Ik ontwijk niks. Dat roepen met Opel heeft geen zin als je zelf diegene bent die om de hete brij heen draait. Op al je vragen is al een antwoord gegeven. Peugeot had toen NET ZO WEINIG concurrentie dan Audi. Is dat zo duidelijk Romeo? Snap je het nu? Is het nu dan eindelijk aangekomen? Ik dacht al dat je zou zeggen “nee”. Want het probleem is dat hoe vaak mensen het herhalen tegen je het komt gewoon niet aan.

    Ik ben geen Audi fan, of een Peugeot fan. Maar Peugeot had toentertijd weinig concurrentie, Audi had het tot voor kort niet. Of Franse auto’s betrouwbaar of onbetrouwbaar zijn weet iedereen wel. In de autotevredenheidstesten komen de Franse auto’s er slecht uit.

    En met racen moet je technisch hoogstaand zijn. Hoor je het je zelf al zeggen? Ja! Natuurlijk moet er een prestatie komen als je zoveel geld er in pompt.

    Login om te reageren
  43. Ruud zegt

    24 juni 2007 om 23:28

    Pfff, dat gezeur over koppel telkens… 330 Nm koppelverschil boeit niet als je een benzinemotor veel hoger in de toeren kunt trekken…

    toeren * koppel = vermogen

    M.a.w. een auto met veel koppel kun je schakellui rijden, maar is (mits je goed bent met de schakelpook) maar een heel klein stukje trager dan een auto met een lager koppel maar met hetzelfde vermogen…

    Login om te reageren
  44. eddy zegt

    29 juni 2007 om 20:20

    nou laatst een 206 hdi gereden. peugeot heeft het wel.

    Login om te reageren
  45. The man zegt

    16 mei 2008 om 14:05

    Willen degene die er geen verstand van hebben gewoon lekker hun mondje dicht houden? lijkt me beter.
    En autogids: Geef maar gewoon toe dat je anti-peugeot bent.
    Als je een race van 24 uur weet uit te rijden getuigt dat van betrouwbaarheid en goede techniek!. En doet het er niet toe of je nou veel of weinig concurrentie had.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North