• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Complete LED-koplamp door Audi

Auteur: Wouter, gepost 10 augustus 2007 om 09:28 – 50 Reacties

LED verlichting van de Audi R8


De LED daytime running lights en de LED achterlichten kennen we al en Audi propt nu nog meer LED’s in de koplamp unit.

In de R8 wordt straks een koplamp leverbaar waarin alle functies door LED’s worden vervuld. Zowel de daytime running lights, het knipperlicht, dimlicht en grootlicht zijn LED arrays. In totaal zijn er 54 LED’s gemonteerd in de koplamp.

De voordelen van LED’s zijn het lage energieverbruik en de lichtkleur. LED’s geven een bijzonder helder, wit licht dat erg lijkt op daglicht. De LED koplamp zal als eerste in de R8 leverbaar worden, waar het een fraai spektakel zou moeten opleveren:

The 24 white LEDs for the daytime running lights are distinctively positioned along the bottom edge of the headlight unit, giving it a three-dimensional and sophisticated appearance. The turn signal with its eight yellow high-brightness LEDs is placed on the top edge of the headlight unit pointing towards the single-frame grille, where it combines with the strip of LED daytime running lights to form a frame around the headlight.

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Audi Q5 e-tron
    Audi Q5 e-tron is een complete verrassing
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, lampen, Techniek

Vorig bericht: « Autoblog 2007 Flashback: week 32
Volgend bericht: Woeiii!!!! Clio Estate »

Lees Interacties

Reacties

  1. Kristof zegt

    10 augustus 2007 om 09:31

    Ik vind dat onderste lijntje van die audi led koplampen gewoon Uber-geil. Gisteren zat er zo één in mijn achteruitkijkspiegel. Echt beestig.

    Login om te reageren
  2. marwin zegt

    10 augustus 2007 om 09:32

    Ledjes zijn cool !! Ben benieuwd of het een beetje licht geeft, die led koplampen. Maar nooit meer je lampjes vervangen, en nu echt wit licht :)

    Login om te reageren
  3. wideman zegt

    10 augustus 2007 om 09:32

    ik wil niet weten hoeveel het kost een koplamp te vervangen voor een gelijksoortig exemplaar.

    Login om te reageren
  4. L-M zegt

    10 augustus 2007 om 09:49

    @ Wideman
    Ja daar dacht ik ook meteen aan. Staat het op de optielijst of moet je er al redelijk diep voor in de portemonnee tasten?

    Login om te reageren
  5. L-M zegt

    10 augustus 2007 om 09:51

    Maar zal uiteindelijk wel een spektakel op de baan worden al die ledjes. Zeker als je in je achteruitkijk spiegel kijkt.

    Login om te reageren
  6. DAT zegt

    10 augustus 2007 om 10:02

    Respect voor de techniek.

    Maar het doet me ook een beetje hier aan denken:

    Login om te reageren
  7. bradley zegt

    10 augustus 2007 om 10:02

    kerstverlichting/sfeer het ganse jaar door :)

    Login om te reageren
  8. DAT zegt

    10 augustus 2007 om 10:03

    Dit dus:

    http://www.elektronikashop-vdsluis.nl/images/DSC01612.JPG

    Login om te reageren
  9. dude zegt

    10 augustus 2007 om 10:10

    dat is toch al zo bij Lexus?? de L600h heeft ook 100% led technologie vooraan.
    Het nadeel van Audi is en blijft dat hun modellen heel sterk op elkaar lijken. Als je naar een R8 kijkt, zou je kunnen denken dat het een A5 is. Vooraan bedoel ik dan. Voor 110.000 euro hadden ze de R8 een ietwat leuker voorste mogen geven vind ik.

    Login om te reageren
  10. Maarten zegt

    10 augustus 2007 om 10:13

    @ Wideman
    Ik heb zoiets van, als je de R8 kan betalen, dan kan je ook nog wel een koplamp betalen

    Login om te reageren
  11. phantom zegt

    10 augustus 2007 om 10:20

    Dat had de conceptcar, de lemans quattro, ook dus niet echt veel nieuws onder de zon

    Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    10 augustus 2007 om 10:22

    Ik juich de LED-techniek toe, maar dat ‘parelsnoer’ onderaan de koplamp vind ik wat te opzichtig. Kwestie van (gebrek aan?) smaak! ;)

    Login om te reageren
  13. casanova zegt

    10 augustus 2007 om 10:26

    In de R8 wordt straks een koplamp leverbaar worden waarin alle ..

    In de R8 wordt straks een koplamp leverbaar waarin alle ..

    Login om te reageren
  14. joep zegt

    10 augustus 2007 om 10:28

    @klassiekerrally; mee eens. Het komt een beetje over als van die goedkope Taki-tuning

    Login om te reageren
  15. Piston zegt

    10 augustus 2007 om 10:44

    @ Klassiekerrally

    Ook met je eens. eergisteren nog een A5 gezien met die kerstverlichting… zal het wel goed doen als pooierbak !!!

    Login om te reageren
  16. Japie zegt

    10 augustus 2007 om 10:58

    Agent: U licht is stuk
    Jij: ehh welke van de 108? :)

    Login om te reageren
  17. tibor zegt

    10 augustus 2007 om 11:07

    ik vind het er fantastisch uitzien

    Login om te reageren
  18. GerreLekker zegt

    10 augustus 2007 om 11:16

    Kerstboom! Dat ze de hoofdfuncties van een koplamp door LED’s hebben vervangen zal wel zijn voordelen hebben: betrouwbaarheid, lichtopbrengst, energieverbruik.

    Echter dat oogschaduw lijntje onder de koplamp vind ik echt kerstboom en wannabe tuner.

    Login om te reageren
  19. Steven zegt

    10 augustus 2007 om 11:18

    Volgens mij is een ledje goedkoper dan een lamp. alleen vraagt het iets mer tijd om het in elkaar te zette.

    Login om te reageren
  20. Benjamin zegt

    10 augustus 2007 om 11:25

    Lol, altijd dat gezeur dat de japanse merken de duitsers na-apen, maar wie aapt nu wie na? (check de post van Dude) :P

    Login om te reageren
  21. Palo Vieluc zegt

    10 augustus 2007 om 11:30

    Beter dat de hele koplampunit uit LEDS bestaat, dan juist zo’n sierlijntje. Veilig is het wel. Vraag is alleen, hoelang zal het duren voordat de “gewone man” het op zijn wagen vindt?

    Login om te reageren
  22. DRU zegt

    10 augustus 2007 om 11:33

    @ Japie – LOL

    Login om te reageren
  23. Nick zegt

    10 augustus 2007 om 11:41

    @dude: De R8 is nou de enige Audi, naast de Q7 waarvan ik niet zou zeggen dat het een A3, A4, A5 of A6 is.

    Login om te reageren
  24. Kristof zegt

    10 augustus 2007 om 11:56

    @Steven, van onze Merc moet men ook al binnen gaan om een lampje te vervangen. Daar doen ze dan nog eens 15 minuten over ofzo. Rotzakken.

    Login om te reageren
  25. Polomen zegt

    10 augustus 2007 om 12:00

    @Dat, maar dat zijn geen ledjes.;)

    Login om te reageren
  26. Erik zegt

    10 augustus 2007 om 12:03

    Mooie ontwikkeling, maar zodra dit betaalbaar wordt gaan alle Sjonnies het waarschijnlijk op hun E36’jes en Civic’s bouwen :(
    Desalniettemin, LED’s hebben een veel langere levensduur dan halogeenlampen en zijn nauwelijks gevoelig voor trillingen. En door het gebruik van een grote hoeveelheid kleine lichtbronnen maakt het niet uit als er eens eentje stuk gaat, terwijl je nu met een defecte koplamp de helft van je licht kwijt bent…

    Login om te reageren
  27. Mr. Marteen zegt

    10 augustus 2007 om 12:15

    Erg hoog kermisgehalte , ik ben benieuwd wat meneer Spee van die blauwe kleur vindt…

    Login om te reageren
  28. eb zegt

    10 augustus 2007 om 12:34

    Even een beetje achtergrond info.

    De Lexus LS600h heeft inderdaad de primeur om als eerste een full-LED koplamp op productie auto’s te monteren. Deze zijn helaas nog niet in massa te produceren, zo moeten met de hand geassembleerd worden. Dat heeft te maken met het grootste probleem van deze zogenaamde high-power LEDs: Ze geven veel warmte af. Hoewel LEDs erg efficient zijn en er normaal relatief weinig warmte vrijkomt, gaat het hier niet om normale huis-tuin-en-keuken LEDs. Ondanks de hittegeneratie zijn ze nog altijd een stuk efficienter dan gloeilampen.
    Lexus past naast warmtegeleidende heatsinks zelfs ventilatoren toe om de boel koel te houden, wat aangeeft dat de wqarmteontwikkeling vergelijkbaar is met een processor in een PC.

    De lampen van audi zijn alweer een nieuwere generatie, en zijn iets slimmer geconstrueerd (door Automotive Lighting, onderdeel van Bosch).

    In geval van een kapotte LED zul je inderdaad de hele lampunit moeten vervangen. Omdat er maar 3 LEDs gebruikt worden voor dimlicht, en 4 voor grootlicht kan je er echt niet langdurig 1 missen.
    De normale Xenon lampen kosten (exclusief ballast modules en lampjes) circa 650 Euro per stuk. Voor de full LEDs kan je gerust het dubbele rekenen.

    Het moge duidelijk zijn dat dit soort lampen voorlopig voorbehouden blijven aan exclusieve auto’s. Grootschalige toepassingen van full LEDs zijn op zijn vroegst rond 2015 te verwachten en zal dan met name Xenon verdringen worden.

    Dit alles blijft echter nog wel onzeker, want sommige fabrikanten monteren voor hun achterlichten tegenwoordig minder vaak LEDs, omdat de kosten toch wel vrij hoog blijven (vaak LED-look, met een gewone gloeilamp erin). Dus het blijft ook voor de koplampen de vraag of de techniek op grote schaal toepasbaar en betaalbaar zal worden.

    Login om te reageren
  29. Scar zegt

    10 augustus 2007 om 12:54

    Kerstmis op 4 wielen. Nu nog belletjes eraan hangen….

    Een spektakel zal het zeker zijn.

    Login om te reageren
  30. dekster zegt

    10 augustus 2007 om 13:31

    Krijg je een mooie kerstboom vooraan…
    Plus,Ik vind dat vele (led)koplampen tegenwoordig verblindend werken (ook in normale stand)

    Login om te reageren
  31. K. zegt

    10 augustus 2007 om 13:36

    @eb.

    Wat is er gebeurd met neon? Dacht dat BMW een tijd geleden vaak neon achterlichten had. Begon met de Z8, en toen 5-serie/3-serie, maar in de recente modellen zijn ze weer verdwenen…

    Alhoewel ik laatst wel weer een 550i zag met neon verlichting achter.. vreemd..

    Login om te reageren
  32. Henk zegt

    10 augustus 2007 om 13:55

    Wiki: … Ook in prijs is een led dus (nog) absoluut niet concurrerend. In levensduur wel; een led gaat gemakkelijk 50.000 uur mee, en zelfs de modernste TL buizen en natrium- of kwiklampen halen nooit meer dan 18.000 uur.

    Ook al rij je dus met je R8 gemiddelt 50km/u dan gaat er dus hoogstwaarschijnlijk pas een ledje kapot bij de 2.500.000km,, tegen die tijd heb je al lang veel meer dingen vervangen.

    Login om te reageren
  33. Luc zegt

    10 augustus 2007 om 14:16

    lijkt wel club verlichting

    Login om te reageren
  34. Romeo zegt

    10 augustus 2007 om 14:25

    Lijkt me sterk dat Audi dit zelf maakt.
    Wie maakt ze dan ? Hella?

    Login om te reageren
  35. josje zegt

    10 augustus 2007 om 16:26

    lullig als 1 ledje kapotgaat, in de onderste rij… zul je denk ik OF die hele rij moeten vervangen ($$$) of ermee rond blijve rijden en dan ziet het er voor geen meter uit :P

    Login om te reageren
  36. DennieFR zegt

    10 augustus 2007 om 16:48

    Ik vind het een mooie techniek.
    En ik denk trouwens dat automonteurs in de toekomst een soldeercursus krijgen om de kapotte ledjes te vervangen,want die kan je natuurlijk wel vervangen ook al beweren sommige van niet.
    Dat het niet eenvoudig zal zijn is een feit,maar dat is met fabriek-af xenon ook al zo goed al niet mogelijk voor de doe-het-zelver.

    Login om te reageren
  37. eb zegt

    10 augustus 2007 om 17:15

    @ Dekster: Lijkt me niet dat je al verblind bent door een LED koplamp, je zou een wereldprimeur hebben. Wat je waarschijnlijk bedoeld is een verkeerd afgestelde (achteraf ingebouwde) Xenonlamp. Is sterk af te raden overigens, en ook enigszins onvriendelijk naar mede weggebruikers, omdat het lichtbeeld van halogeenlampen anders is dan van Xenon. Dus als een Xenonsetje wordt ingebouwd in een halogeenunit verblind je eerder tegenliggers. En bovendien heb je geen automatische hoogteregeling en sproei-installatie. Daarom is het bijna overal in Europa verboden om dat te doen, alleen Nederland is hier nog heel vaag over in de wetgeving.. Maar goed, dat is een ander onderwerp…

    @ K.: Neon is inderdaad in de Z8 achterlichten gebruikt. En ook in de Lancia Thesis. Dat zijn de enige in Europa. Alle BMWs maken gebruik van LEDs, dmv lichtgeleiding, net als oop de nieuwe Ctroen Picasso. Is van Hella, het bekende Celis principe (door FK ook wel Angel Eyes genoemd), alleen in een iets gewijzigde vorm. Wordt in alle nieuwe modellen van BMW weer toegepast, 3 of 4 streepjes boven elkaar. En ook de nieuwe Lexus heeft het. Maar het is geen Neon. Eigenlijk wel jammer, want dat is een prachtige techniek…

    @ Romeo: Automotive Lighting maakt deze lampen, althans, de normale Xenon versies die de huidige R8 heeft… Verwacht dat ook zij de LED versie zal gaan maken. Overigens heb ik van de lampen waarover we spreken nog geen foto gezien. Die hierboven staan is de “normale” Xenon versie

    @ DennieFR: Het is bij wet niet toegestaan dat een individu zelf LEDs kan vervangen, omdat dat onjuiste verlichting in de hand werkt die niet goedgekeurd is. Ga er maar gerust vanuit dat je er gewoon niet bij komt, of je moet de hele lamp openzagen… Die veranderd daarna natuurlijk binnen de kortste keren in een badkuip… (koelt wel weer goed natuurlijk ;-))

    Login om te reageren
  38. speedlimit zegt

    10 augustus 2007 om 21:24

    Goed idee om ’n complete koplamp van leds te voorzien…Lexus had met de LS600h al de primeur dat ’t dimlicht volledig uit leds was opgebouwd.
    Groot pluspunt is wel dat leds veel langer meegaan daar kan zelfs xenon niet tegenop.

    Login om te reageren
  39. Mikeee zegt

    10 augustus 2007 om 21:45

    Erik was me al voor maar ik herhaal het maar van harte: die rij LEDjes ziet er behoorlijk des Sjonniesch uit. Alsof de auto af-fabriek met zo’n opplak race-brandstofklep komt.
    Kitsch!

    Login om te reageren
  40. Ad zegt

    11 augustus 2007 om 00:01

    Audi’s zijn lelijke auto’s met ’n grote bek. Goede techniek verpakt in een Wibra-jas. Jammer maar ze worden steeds lelijke. Het kan dus blijkbaar nog erger.

    Login om te reageren
  41. SimonMc zegt

    11 augustus 2007 om 09:45

    Hmzzz….Hier klopt iets niet.

    “LED’s geven een bijzonder helder, wit licht dat erg lijkt op daglicht”

    Bijzonder helder wit licht klopt, maar het is verre van daglicht.
    Witte LED’s kenmerken zich juist door het koele witte licht, vergelijkbaar met maanlicht, het komt zeer kil en koud over.

    Tegenwoordig worden deze LED’s ook gebruik ter decoratie van huizen, ze worden ingewerkt in de dakgoot en schijnen naar beneden, zodat deze een straal werpt over de gevel.Maar ikzelf vind dit geen goede keuze, aangezien het een zeer koel licht is.

    Wat wel meer naar daglicht gaat, zijn halogeenlampen en tl-lampen, waar je in de tl -lampen een zeer grote verscheidenheid aan “kleur-temperatuur” hebt, m.a.w., het soort licht.

    Ook heb ik mijn twijfels over de reikwijdte van deze LED’s.Ok, het zijn zogenaamde power-LED’s, maar dan nog…

    LED’s werpen een zeer verspreid licht, terwijl je eigenlijk meer gebundeld licht nodig hebt.Zoiets zie je zeer goed terug op LED lichten voor op fietsen bv.
    Deze lichten zijn niet te gebruiken om de weg te verlichten, maar eerder om een tegenligger er attent op te maken dat je hem tegenmoet komt in de tegengestelde richting, het is eigenlijk het soort licht dat komt van achterlichten, het verlicht niet echt, maar het “licht op”.

    Ook werken LED’s met een lens.Dit wil zeggen dat het licht zich niet 180 graden kan verspreiden, maar dat het pal voor zich schijnt.
    Maar ik denk wel dat ze dit deels kunnen opvangen met spiegels en reflectoren in de koplamp, zoals ze nu al doen eigenlijk.

    Conclussie: ikzelf ben meer voor Xenon, het is een niet zo zeer verblindend licht, en is een excellente verlichting, en ook is de levensduur MEER DAN LANG GENOEG.(Xenon is op basis van TL, dit wil zeggen een fluorescerend gas)en wil ook zeggen dat deze een levensduur hebben van om en bij de 20.000 uur, en nieuwere generaties TL-lampen doen daar nog een schepje bovenop.

    Login om te reageren
  42. Erikje zegt

    11 augustus 2007 om 10:37

    Ik dacht dat je volgens de wet maximaal 4 lampen aan de voorzijde aan mag hebben. Deze kerstboom heeft er 48!?!? Ik vind het nog lelijker dan al die getunede auto’s met TL’s eronder…

    Login om te reageren
  43. Master_R zegt

    13 augustus 2007 om 17:25

    k vind t wel bij de auto passen al die LED-lampjes

    Login om te reageren
  44. Windhoos zegt

    13 augustus 2007 om 21:09

    dekster schrijft,

    10 August 2007 om 13:31
    Krijg je een mooie kerstboom vooraan…
    Plus,Ik vind dat vele (led)koplampen tegenwoordig verblindend werken (ook in normale stand)

    ————————————————————————————-

    Minder dan aftermarket Xenon, en als je lichtopbrengst desondanks toch nog 10x zo hoog is? Waarom niet.

    Nou ik erover nadenk, k’moet toch een beetje lachen, want iedere Anti-Audiliefhebber zit contstant te zeuren over het “saaie” voorkomen van Audi en nou Audi daar een keertje vanaf stapt is het volgens jullie meteen kitserig, moeilijk publiek hoor ;-)

    Login om te reageren
  45. rene zegt

    15 augustus 2007 om 00:09

    gaat niks boven xenon verlichting

    Login om te reageren
  46. A6 rijder zegt

    27 augustus 2007 om 22:50

    Mooie techniek :)
    Voorsprong door techniek !

    Login om te reageren
  47. P. van der Welle zegt

    6 april 2008 om 13:31

    Het verkrijgen van de benodigde leds voor de koplampen van de Audi (R8) is minder duur dan aangenomen wordt.
    Ik heb het concept voor de andere soorten Audi’s al, ook de leds.
    Het gaat hier om het type Audi waar een lens de dimverlichting verzorgt.
    In nauwe samenwerking met Audi onderhoudsbedrijven in Maleisie werk ik aan dit concept, wat nu realiteit geworden is.
    De gebruikte leds kun je inderdaad fel noemen, doch de mogelijk verblindende factor hangt in zijn geheel af van de afstelling van het binnenwerk van de koplamp ( 3-4 afstelpunten).
    Mocht je meer interesse hebben, kun je me mailen op:
    [email protected]

    Login om te reageren
  48. Sjonnie zegt

    29 april 2008 om 19:11

    Nou ik wil dus die lampe wel kope met leds om mijn auto te pimpe!
    Ken dat al ergens?

    Nou de massel he?

    Sjonnie E36

    Login om te reageren
  49. peter zegt

    27 september 2009 om 03:52

    ACH ze zijn goedkoper te krijgen dan je denkt onze devil eyes koplampen is maar een voorbeeldje.

    http://www.cargoods.nl/shop/devil-eyes/page-2/

    Login om te reageren
  50. eb zegt

    28 september 2009 om 10:40

    @ Peter: Even voor de duidelijkheid, Devil Eyes zijn geen goedgekeurde dagrijverlichting (kijk de E-keur er maar op na). Dat is allmaal nep, ziet er aardig uit, maar niet functionerend als de originele lampen. Ook mbt bouwkwaliteit (afdichting, hechting van de coatings, pasvorm, nauwkeurigheid van de gebruikte matrijzen etc) bij lange na niet de kwaliteit van een originele Hella of Automotive Lighting lamp. Dus kwaliteit heeft zijn prijs…

    Algemeen aan iedereen: Nog niet iedereen begrijpt de essentie van dit artikel: Het gaat niet om de dagrijverlichting (dat is zo moeilijk niet meer). Het gaat om dimlicht/grootlicht. LED gaat het wel worden. Kijk de nieuwste Prius, die ook met volledige LED dimlicht/dagrijlicht te krijgen is. Een technologisch hoogstandje, nu al bereikbaar voor de middenklasse… Nu nog minder efficient dan Xenon (maar efficienter dan halogeen), maar dat zal niet heel lang meer duren…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North