Het klinkt als een waardeloze grap, maar het klopt wel degelijk.
Vaderlandsliefde levert soms opmerkelijke kreten op, maar deze zijn niet altijd ongegrond. Als Duits persoon heb je immers een gigantische geschiedenis om met trots op terug te kijken. De automobiele geschiedenis, welteverstaan, want wanneer er gesproken wordt over beide wereldoorlogen, zal menig oosterbuur diep zijn schulp kruipen.
Enfin, ondertussen is er geen twijfel meer over mogelijk dat Duitse auto’s bij het grote welvarende publiek in de smaak vallen als investeringsobject. Oud of nieuw: als het geld oplevert, kun je erop rekenen dat er wild geboden wordt op Mercedessen en Porsches. Het is niet helemaal duidelijk of een groep bankiers aanvankelijk de boot heeft gemist, of dat ze het er extra dik op wil leggen, maar uit een recent advies van Südwestbank blijkt dat het aanschaffen van een klassieker flinke wist kan opleveren.
Ondanks dat de klassiekerbubbel ietwat aan het krimpen is, is het volgens Südwestbank nog altijd een slimme keuze flink geld te steken in peperdure, ouderwetse auto’s.
“For customers with more than 1 million euros in liquid assets, a classic car can be an attractive addition to their portfolio in terms of yield and value stability. After the financial crisis, requests for alternative investments such as art, wine or classic cars had risen sharply.”
De Südwestbank zette ooit de OTX Classic Car Index op, een lijst waarmee ze de waarde van Duitse auto’s (30 jaar of ouder) konden meten. De bank berekent de index m.b.v. een specialistenblad en bepaalt de waarde van auto’s aan de hand van de 20 meest waardevolle auto’s in de lijst.
De index laat zien dat het aanschaffen en in eigendom houden van een klassieke auto enorm veel geld op kan leveren. In de afgelopen 13 jaar viervoudigde de gemiddelde waarde van een Duitse oldtimer, terwijl de gemiddelde waarde van Duitse aandelen ‘slechts’ met 204 procent steeg. Individuele modellen, zoals de Porsche 911, maakten het helemaal bont. Sinds 2005 steeg de waarde van een 911 met liefst 683 procent. (Bron: Bloomberg)
dwfc zegt
Er zijn teveel ” speculanten ” in de markt aanwezig, en zeker bij de jonge 911 modellen.
Niet normaal hoe sommige types omhoog geschoten zijn.
Natuurlijk zal die Südwestbank dit adviseren als x % van hun financieringsomzet uit oldtimers afkomstig is.
lekkaah zegt
@dwfc: er is gewoon teveel geld.. niet alleen 911jes zijn (veel) meer waard geworden, maar alles is veel meer waard geworden, aandelen, obligaties, onroerend goed, daarbij komt dat de huidige ‘oudere’ generatie (lees: degene met geld dus) hun jeugd ’terugkopen’ door dus o.a. oude 911jes te kopen
gove zegt
akelig volkje blijft het he
lompey zegt
Nog maar 1 er bij kopen dan
dare2think zegt
Hebben autobloglezers ook (peperdure) ouderwetse auto’s?
kniesoor zegt
@dare2think:
#Menot
maxidyne zegt
@dare2think: 3 youngtimers. Van ’95 tot ’03. Heb weinig met nieuwe auto’s.
sabrerator zegt
@dare2think:
Wel enigszins ouderwets, maar helaas niet peperduur.
Maar ik hou hoop! Eens gaat de klassiekerwereld de Jaguar S-Type omarmen en gaan de prijzen gierend over de kop. En dan vooral zo’n mooie 2.7 diesel.
Ja, de toekomst ziet er prima uit!
(En droomt nog fijn verder)
beefcake zegt
@sabrerator: mooi relaas, alleen al daarom gun ik het je!
jorden zegt
Nu de elektrische auto toch echt de toekomst wordt, geloof ik ook dat er geen klassieker bubbel meer is (na 10 jaar waarschuwen van de “kenners”) Leuke auto’s met lekker geluid sterven uit of komen uit het segment 2,5 ton +. Hoe lekker is het, na een werkweek in je elektrische vibrator te hebben gereden, je Porsche 996 NA 6-cylinder Boxer te pakken in het weekend? De schaarste komt onvermijdelijk. De waardering voor de verbrandingsmotor zal toenemen.
hjal zegt
@jorden:
Helemaal met je eens. Je ziet het zelfs al bij auto’s die nu in de showroom staan: Porsche Boxter/Cayman alleen nog verkrijgbaar met 4-cyl. Dus de tweedehands 6-cyl. zal op termijn alleen maar in prijs stijgen. Bij Jaguar is de F-type ook al met 4-cyl verkrijgbaar en bij de XE is de S versie (6-cyl.) uit productie genomen enz enz.
ikleesookoverautos zegt
Ja Duitsers moet je geloven in dit soort gevallen.
strammermax zegt
Vanaf het moment dat dit soort berichten de wereld in geslingerd worden, ben je eigenlijk al te laat. Dan is de explosieve groei al geweest, het zal nog wel geld opleveren maar geen 400-600% meer.
weijs zegt
Ik ben geen accountant maar als je hem in eigendom houdt levert het je sec toch niks op? Alleen als je m verkoopt lijkt me.
hjal zegt
@weijs:
Dat bedoelen die bankiers ook niet. Je moet meer denken zoals dat met die 911 R ging, daarvan werden zelfs koopcontracten voor meer verkocht. Pure speculatie dat de prijs stijgt, niet omdat iemand die Porsche nu zo graag in zijn bezit wil hebben en/of er mee gaat rijden.