Tesla breidt uit naar China voor enorme fabriek

Auteur: , 33 Reacties

Een overzeese expansie op zijn Muskisch.

Waarom bouwt Tesla de Model 3 in deze gigantische tent?

We moeten het Elon Musk en zijn bedrijf nageven: er begint iets op gang te komen. De bereikbare Model 3 lijkt in 2018 en 2019 daadwerkelijk te verspreiden onder de “minder gefortuneerde” elektrische auto-kopers. Ondertussen een grotere fabriek bouwen kan echter ook geen kwaad, dus doet Elon dat. Hij maakte een akkoord met het bestuur van Shanghai, China, om een gigantische fabriek te bouwen in het land der productiemogelijkheden. De doelen zijn wederom ambitieus.

Musk plant namelijk dat er zo’n 500.000 auto’s per jaar van de Chinese productieband moeten rollen. De fabriek in Shanghai moet dan ook een “rivaal” worden voor de huidige Amerikaanse productieplant. Terwijl Musk al bijna een jaar probeert om uit te breiden naar China, is het nu beter dan ooit om er echt werk van te maken. Dit met dank aan de plannen van ome Trump.

Overigens wil Musk de Chinese fabriek voornamelijk gebruiken voor de “betaalbare” Model 3 en Model Y. Er is dus een kans dat de Model Y helemaal geen Amerikaanse grond te zien krijgt in zijn productieproces. Het zou betekenen dat China, waar Tesla het momenteel redelijk doet, een grote(re) afzetmarkt kan worden voor Tesla. Elektrische modellen beginnen steeds populairder te worden in China, getuige de vele projecten waar Chinese merken de laatste tijd mee op de proppen komen.



33 reacties

Eerst maar kijken wat ome Trump hierover Twittert voordat ik deze fake alternative facts kan geloven! :)

China first! Met dank aan de dolle stier.
@frank2b: idd.. totaal niet dankzij vakbonden, dure arbeid en belastingen.. gebeurd hier in NL nooit, dat een bedrijf ergens richting het oosten vertrekt
@lekkaah: hebben we allemaal aan ons zelf te danken. Wij willen 50 euro per uur voor een doe het zelf bouwvakker betalen. Als een Chinees zelfde werk verricht voor 1/10 van de prijs, why not?
@eirmakk: yep, een cyclus die doorbroken moet worden.. daar is trump mee bezig, nu wij nog voordat alles Chinees is hier.. Alibaba staat hier ondertussen ook weer in iedereens favorieten
@lekkaah: hahah.china stoppen? Nu nog? Je hebt gemist dat de Chinezen met geld in allerlei”Nederlandse”, ” Europese” en “Amerikaanse” bedrijven zitten? They own is…
@w0o0dy: je kan idd ook lachen en doorgaan met afwachten..
@lekkaah: wil je de Chinezen verslaan dan moet je van goede huize komen. Pas als zij op een welvaartsniveau zitten dat gelijk is kunnen we denken aan China verslaan. En dan nog moeten we slimmer zijn.
@w0o0dy: neehoor.. je economie op gang krijgen en dan direct daarna de onderhandelingen opengooien.. eigenlijk precies wat ome trump nu doet.. zijn rente gaat lekker, cijfers zijn erg sterk, hij pakt nu het moment waarop Amerika een voorsprong heeft als leverage tegen de rest, vent is niet achterlijk

Dat China een enorm moeilijke economische tegenstander is daar heb je absoluut gelijk in
@lekkaah: als China de munt devalueert is alles ellende die Trump veroorzaakt voor niets. Los van het feit dat de Amerikaanse burgers een forse rekening betalen voor de handelsoorlog.. eigen goal al dat gedoe.
@lekkaah: China heeft enorm veel mogelijkheden om het de Amerikanen onmogelijk te maken… Trump kan dit nooit winnen. Simpel voorbeeld.. alle Amerikaanse goederen worden aan verscherpte controles onderworpen.. alle bederfelijke waar is dan waardeloos en die handel droogt op.. Amerikaanse boeren massaal aan de bedelstaf. Moet je opletten hoe snel Trump afgeschoten (misschien niet letterlijk) wordt door zijn “achterban”.
@w0o0dy: tsja, we moeten iig gaan wennen aan het fenomeen handelsoorlog.. still better than a real war.. maar.. we shall see :)
@lekkaah: Waar ik werk is China op dit moment (een van de) grootste klant(en)… Houdt ongeveer 15duizend mensen aan het werk, waarvan 10.000 in Nederland. En dat alles zonder Trump!
@trustmeiamanengineer: Wees er maar trots op… Feit is dat de welvaart in china ten koste gaat van ons en dat de toekomst van het westen er slecht uitziet als er niks veranderd. Trump ziet dat tenminste in, in tegenstelling tot de leiders in de gehele eu. Of zijn methode echt de oplossing is moet nog blijken, maar erkenning van het probleem is stap één.
@lekbak: Wij hebben alleen maar last van z’n lompe ‘maatregelen’. En dat kosten bergen met geld…. Maar je moet uiteindelijk gewoon niet afhankelijk zijn van 1 land, en iets kunnen (leveren) wat ze zelf niet kunnen. En daar gaat het in de USA (deels fout). En dat is niet recht trekken met oa importheffingen op superieure producten…
@trustmeiamanengineer: Geef het een tijdje en de bedrijven passen zich aan de situatie aan. Dat is nou net het hele doel, minder afhankelijk worden en daarmee minder geld naar china laten vloeien.
@lekbak: achjoh, zolang alibaba blijft komen met zn aanbiedingkjes interesseert het niemand hier..
@lekkaah: Niet alleen alibaba maar ook de action etc. Klanten van dit soort zaken geven de toekomst van hun eigen kinderen weg en ze beseffen het niet eens…
@trustmeiamanengineer: waar ik werk verliezen mensen hun baan doordat chinese conglomeraten bedrijven opslokken en uit elkaar trekken, het geld wat hier uit gegeven wordt gaat rechtstreeks naar china..
@lekkaah: het opkopen en uit elkaar trekken is niet iets specifiek wat Chinezen doen. In mijn branche gebeurd dit door Amerikanen..
Choina taking over the world
@nichtrijder: Choina is een samenwerkingsverband tussen China en India?
Ben benieuwd of onze Hollandse bijtelling-vluchtelingen deze niet premium auto ook rijden als ze geen asiel meer krijgen.
@bartsmit: blijf je dit overal herhalen?
Is al bekend met welke Chinese autofabrikant ze een joint venture op gaan zetten om daar te mogen bouwen?
En zou het zelf volledig logisch vinden als de VS en de EU hoge import tarieven gooien op autos gebouwd in China. Aangezien China ook hoge import tarieven zet op autos die niet in China gebouwd worden.
@dees: ik meen dat de regel van verplichte joint venture in China afgeschaft is/wordt.
@w0o0dy: ze kunnen dat enigszins omzeilen door de fabricatie in zogenaamde free trade zones te laten plaats vinden.
@dees:

Nee, electrische autobouwers hebben daarop een uitzonderingspositie gekregen. Waarschijnlijk ter stimulatie van de vergroening.
Die importheffingen gaan de consument en bedrijven geld kosten.
Consumenten kunnen of willen de duurder geworden goedkope producten niet meer kopen en ook niet de dure ‘eigen’ producten, daardoor gaan ook alle producenten er op achteruit qua afzet.
Daardoor wordt de handel ook minder en leveren de heffingen ook minder op voor de overheid.
Alle bedrijven zouden prijzen kunnen verlagen maar daardoor kan geen elke economie meer groeien. En kan de consument dus minder besteden.
Hier schiet dus niemand iets mee op.

Ff kort door de bocht ;)

Handel is altijd goed voor de economie want je brengt vraag en aanbod bij elkaar.
@fiero: Fout fout fout. Jij denkt in groei en winst. Maar niemand kan eten van groei en winst, iets wat nog geen econoom ontdekt heeft. Wat je wilt is een stabiele en diverse economie die ervoor zorgt dat mensen aan het werk blijven. Winst en groei is slechts de room voor de superrijken. Wat je dus echt wil is dat er ook dingen gemaakt worden in je eigen economie en dat er minder geimporteerd word. China is actief en bewust bezig met het stuk maken van het laatste beetje maak industrie hier. Heffingen kunnen bedrijven wellicht stimuleren hier (en in de vs) meer te maken wat weer zorgt voor een meer diverse economie en de mensen ook in de toekomst aan het werk houd. Ipv dat we volledig afhankelijk zijn van china.
@lekbak:
Als je product niet voldoende concurreert, is de aandrang om dat product te verbeteren en/of goedkoper te maken nu niet meteen groter als je de concurrent duurder maakt of het eigen product subsidieert. Integendeel…

Met andere woorden, slecht voor de kwaliteit en prijs voor de consument. Zie o.a. ten tijde van The Great Depression. Toen was het effect nog beperkt omdat handel slechts 7% van het US BBP vormde, intussen is dat echte tussen de 25 en 31%…
@macready: Concurreren met een partij die subsidie krijgt is onmogelijk. Je producten aan de man brengen in een land wat bewust de tegeltjes negatief voor jou product maakt is onmogelijk. Niks is zwart wit maar doorgaan met de wereldhandel zoals het nu gaat is funest voor het westen.
Strak plan, dan kan hij daar ook geen auto’s bouwen.
En ik denk, dat die beslissing van Alon op exact ’t juiste moment komt en strategisch gezien niet op ’n beter moment kon komen. De mislukte onderhandelingen met China zijn voor the Trump aanleiding om Chinese producten nog eens met $ 200.000.000.000,- te gaan belasten. (https://www.nu.nl/economie/5357864/vs-dreigt-met-heffingen-waarde-van-170-miljard-euro-chinese-goederen.html) En daarmee wordt een handelsoorlog gewoon onvermijdelijk. Wie denkt, dat China dit zo maar over zich heen zal laten gaan, maakt een zeer ernstige vergissing! De Chinezen hebben nu al véél meer mogelijkheden om het de USA moeilijk te maken dan omgekeerd. En is ’t niet zo, dat wie kaatst, de bal moet verwachten? Donald gedraagt zich als ’n macho, die ervan overtuigd is dat hij de rest van de wereld een dictaat kan opleggen. Zijn “America first” politiek en de decreten, die hij nu zo zelfingenomen tekent en presenteert, roepen bij mij zelfs vergelijkingen op met die andere idioot, die zo’n 85 jaar geleden de wereld wilde gaan bestieren onder het motto: “Deutschland, Deutschland über alles!”. Ja! Het mag bizar klinken, maar zo komt zijn politiek nou eenmaal bij mij binnen! Trump is bezig zijn bondgenoten te verkwanselen en de rest van de wereld tegen zich op te zetten. Maar als je het enkel en puur handelsbetrokken bekijkt, dan heeft Musk met dit plan precies op ’t juiste moment de juiste beslissing getroffen: Hij omzeilt op deze manier exact de gevolgen van de maatregelen, die Trump veroorzaakt. China biedt immense afzetmogelijkheden voor EV’s en waarom zou Musk die laten liggen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).