• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop deze originele Porsche 959 en herleef Parijs-Dakar

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 30 juni 2018 om 13:02 – 13 Reacties

Afbeelding Koop deze originele Porsche 959 en herleef Parijs-DakarAfbeelding Koop deze originele Porsche 959 en herleef Parijs-DakarAfbeelding Koop deze originele Porsche 959 en herleef Parijs-DakarAfbeelding Koop deze originele Porsche 959 en herleef Parijs-DakarAfbeelding Koop deze originele Porsche 959 en herleef Parijs-DakarAfbeelding Koop deze originele Porsche 959 en herleef Parijs-DakarAfbeelding Koop deze originele Porsche 959 en herleef Parijs-DakarAfbeelding Koop deze originele Porsche 959 en herleef Parijs-Dakar

Koop deze originele Porsche 959 en herleef Parijs-Dakar
Let wel: het gaat alleen als je een flinke tas met geld bij je hebt.

Heel het jaar lift iedereen al mee met de zeventigste verjaardag van Porsche sportauto’s. In dit geval is het RM Sotheby’s dat in oktober een speciale veiling organiseert. Het spreekt voor zich dat er talloze schitterende bolides te vinden zullen zijn op de ‘Porsche 70th Anniversary auction‘, maar één van de absolute hoogtepunten vinden we in de 959 Parijs-Dakar rallyauto uit 1985.

Wie zijn autosportgeschiedenis op orde heeft, weet dat dit het eerste jaar is dat Porsche de 959 inzette tijdens de slopende, 14.000 kilometer lange rally. Hoewel, het jaar daarvoor, in 1984, had Porsche een reeks van 911 naar 959 omgebouwde rally-prototypes ingezet. Dit gebeurde op aandringen van Jacky Ickx. De Belg ambieerde echter een Dakar-zege met een échte Porsche 959. Zo geschiedde, de ingenieurs bleven gedurende het jaar een drietal auto’s ontwikkelen en het volgende jaar konden deze ingezet worden.

Hoewel de Porsche 959 dat eerste jaar geen succes kenden en de auto’s één voor één sneuvelden, bleven ze de bolides doorontwikkelen en kwamen ze in 1986 vele malen sterker terug. René Metge was de eerste die zijn 959 over de streep verplaatste. Daarmee scoorde de Fransman de laatste van zijn drie Parijs-Dakar-overwinningen. Achter Metge kwam Jack Ickx over de streep, om zo een Porsche 1-2 te claimen. Laat de Porsche 959 die we hier voor ons hebben nu nét het exemplaar van de drievoudig winnaar René Metge zijn.

De desbetreffende Porsche 959 ‘Paris-Dakar’ mag dan ooit door René Metge zijn bestuurd, dit is bepaald niet het enige karakteristiek dat de auto speciaal maakt. De 959 in kwestie is er namelijk één van slechts zes gebouwde exemplaren. Van die zes bestaande auto’s, zijn er twee à drie daadwerkelijk in privébezit. Daarnaast is het de eerste die onderworpen wordt aan een openbare veiling.

In tegenstelling tot het gebruikelijke vermoeden, ligt de twin-turbo zescilinder van de straatversie niet in de Parijs-Dakar-versie van de 959. In plaats gaven de Porsche-ingenieurs de rallyauto de ongeblazen 3,2-liter zespitter uit de Carrera. De vering, het plaatwerk en het vierwielaandrijvingsysteem van de straatversie vonden hun weg in aangepaste vorm naar de rallyauto.

RM Sotheby’s verwacht dat de Porsche 959 Paris-Dakar maximaal 3,4 miljoen dollar op gaat leveren.

Ook interessant!

  • Überzeldzame Porsche B32 te koop in Nederland
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

959, dakar, geld, Jacky -Ickx, Klassiekers, occasion, Porsche, Racing, rally, veiling

Vorig bericht: « Buitenlanders negeren massaal boetes voor milieuzones
Volgend bericht: Autoblog advies: kappersauto voor hardwerkend duo »

Lees Interacties

Reacties

  1. sel777 zegt

    30 juni 2018 om 13:30

    Dit is zo gaaf! Droombak

    Login om te reageren
  2. ghost zegt

    30 juni 2018 om 13:30

    Koopje, eens kijken of ik dat nog ergens in een ouwe sok heb liggen.

    Login om te reageren
  3. lompey zegt

    30 juni 2018 om 14:18

    Zou mooi staan naast mijn Singer waarvoor ik al 100 jaar aan het sparen ben

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      2 juli 2018 om 10:22

      @lompey: dan zullen je kinderen, je klein- en achter kleinkinderen binnenkort wel iets te verdelen hebben zeker?

      Login om te reageren
  4. jeroen11 zegt

    30 juni 2018 om 15:53

    Was altijd mijn droomauto. Eind jaren 90 had ik een flinke financiële meevaller, ging rondkijken wat ik daarmee zou kunnen doen en ontdekte toen dat er een exemplaar te koop stond, eentje die Parijs Dakar finish niet had gehaald. Was in Frankrijk of Duitsland, dat weet ik niet meer; omgerekend naar Euro’s kostte hij toen zo’n 3 ton. Het is echter bij dromen gebleven, het leek me niet dat-ie nog meer waard zou kunnen worden…

    Login om te reageren
  5. c350cdi zegt

    30 juni 2018 om 17:10

    Heel erg gaaf. Kun je je tegenwoordig niet meer voorstellen. Met een 911 Dakar rijden. Mooi dat ie bewaard is.

    Login om te reageren
    • fisto zegt

      30 juni 2018 om 17:29

      @c350cdi: alsof het destijds wel voor de hand lag om met een 911 de Dakar te gaan rijden..

      Login om te reageren
  6. Robert zegt

    30 juni 2018 om 17:32

    Dit was destijds nog wel veel gaver dan die brute Daf truck van Jan de Rooij. Maar holy shit, geschatte waarde 3,4 miljoen dollar…

    Login om te reageren
    • c350cdi zegt

      30 juni 2018 om 18:29

      @RRRobert: ja dat waren nog eens tijden. Ik heb THE bull op een ochtend in 1985 op de A67 van Eindhoven richting België het gas open horen trekken. Allemachtig wat een apparaat.

      Samen met de 959 de mooiste Dakar voertuigen ooit.

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        30 juni 2018 om 23:25

        @c350cdi: vergeet de beeldschone 405 T16 coupe niet

        Login om te reageren
  7. ikleesookoverautos zegt

    30 juni 2018 om 18:35

    Dan koop je toch wel een legende.

    Login om te reageren
  8. woudloper zegt

    1 juli 2018 om 07:50

    14000 km lange rally??????????

    Login om te reageren
  9. kareljansen zegt

    1 juli 2018 om 09:55

    Dakar auto zonder luchtfilter?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North