• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse consumenten geven niks om dieselgate

Auteur: ricardo, gepost 25 september 2015 om 13:25 – 41 Reacties

Consumenten geven maar weinig om dieselgate


In Nederland geeft men momenteel zero f#cks.

Te midden van dieselgate is het duidelijk dat de imagoschade voor Volkswagen enorm is. De vraag is in hoeverre we dat straks terugzien in de verkopen. In de VS, waar Volkswagen 6% van zijn productie wegzet, zullen de klappen het grootst zijn. Net nu ze probeerden het stagnerende aandeel te vergroten met hun ‘schone’ TDI’tjes. Een plan dat nu grandioos in het water valt. Om nog maar te zwijgen over de onvermijdelijke class action lawsuit die consumenten in de VS aan het voorbereiden zijn.

Consument: ‘meh’

Hoe het met de Europese verkoop zit kunnen we pas over een tijdje beoordelen. We waren echter ook benieuwd hoe het zit met de vraag naar tweedehands Volkswagens en Audi’s. En in hoeverre dit toe- of afneemt op de welbekende occasionsites. Marktplaats laat aan ons weten dat ze dit sinds het uitbreken van het schandaal uitgebreid aan het monitoren zijn, en tot dusver maar één conclusie kunnen trekken: het boeit de consument niet.

Zowel de vraag als het aanbod naar VAG’jes blijft volgens Marktplaats gelijk. Dieselgate heeft vooralsnog geen invloed op de automotive interesse van de Nederlandse consument, maar dat kan natuurlijk nog veranderen als de beerput verder (en elders) wordt opengetrokken.

Op de hoogte blijven van alle ins en outs met betrekking tot Dieselgate? Klik HIER.

Ook interessant!

  • Nederlandse prijs Volkswagen Taigo is niet verkeerd
    Nederlandse prijs Volkswagen Taigo is niet verkeerd
  • Dít is de duurste Volkswagen op Marktplaats!
  • duurste Volkswagen Transporter van Marktplaats
    Dit is duurste Volkswagen Transporter van Marktplaats
  • Te koop: een Volkswagen Golf die wél zeldzaam is

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, marktplaats, occasion, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Regering legt €100 miljoen op tafel voor Audi Brussels
Volgend bericht: Kahn bouwt de ultieme Defender, geeft ‘m 6 wielen »

Lees Interacties

Reacties

  1. trustmeiamanengineer zegt

    25 september 2015 om 13:30

    Diesel zijn vanaf nu een kansloze zaak in de VS voor personenauto’s, voor alle merken.
    Maar inderdaad, als consument boeit het toch geen ruk, zolang je auto prettig rijdt is er niks aan de hand. Tenzij je een echte milieu hippie bent, maar dan had je waarschijnlijk geen 2.0TDI genomen, maar een NS trajectkaart.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      25 september 2015 om 13:34

      @trustmeiamanengineer: Precies, de PHEV rijders boeit het over het algemeen ook geen donder wat de auto uitstoot met de 300+ snelweg km`s die ze maken, als de bijtelling maar laag is…….

      Login om te reageren
      • KUYL zegt

        25 september 2015 om 14:22

        @dutchdriftking: Helft van de PHEV rijders wist na het zien van de reclame op tv pas dat je kan “stekkeren”. De meeste rijden gewoon volgas met een verbruik van 1 op 8 rond want ze betalen toch met de tankpas.

        Login om te reageren
        • parker zegt

          25 september 2015 om 15:18

          @KUYL: ja, vervelend hè.. Zij pakken dat voordeel wel en jij niet.. Eat your heart out..

          Login om te reageren
          • KUYL zegt

            25 september 2015 om 20:19

            @parker: Eeeuh wat is daar vervelend aan voor mij? Bij mij gaat ook gewoon de tankpas door de gleuf en rij weer vrolijk verder. Maar jij denkt dat ik alle PHEV rijders wel kan schieten ofso? Zal m’n collega’s met Outlander waarschuwen dat ik volgens jouw een hekel aan ze heb.

            Login om te reageren
    • martinus zegt

      25 september 2015 om 13:40

      @trustmeiamanengineer: NOx is en blijft een giftig goedje. Ook in lagere concentraties is het niet goed voor je. Zeker niet als je kinderlongetjes of astma hebt.

      Maargoed niemand van de vw rijders inhaleert zijn eigen uitlaatgassen natuurlijk. Want als bestuurder zit je in je eigen auto, niet achter je uitlaat.

      Login om te reageren
      • MrHyde zegt

        25 september 2015 om 14:16

        @martinus: zeker erg ongezond. Maar de ophef onder de Amerikanen vind ik wel overdreven. Al die pick-ups, waar het aandeel diesels fora stijgense is met oa de duramax-engines, vallen weer buiten de strenge normen, en daar hoor je geen enkele milieu-organisatie over.

        Ja, het klopt dat VW de boel er bedotte, en dat mag zeker niet. Maar nu moord en brand roepen omwege het milieu… dat gaat natuurlijk nergens over.

        Login om te reageren
  2. norge zegt

    25 september 2015 om 13:32

    In Nederland worden geen auto’s verkocht….En de lease boys zijn gewend aan gesjoemel met cijfertjes…

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      25 september 2015 om 14:10

      @norge: Precies! Zo lang het bijtellingspercentage maar gunstig is.

      Login om te reageren
    • camber24 zegt

      25 september 2015 om 15:05

      @norge: precies. Alles is de schuld van de leaseboys. Gat in de ozonlaag, vluchtelingen uit Syrië, de breuk tussen Jan Smit en Yolanthe, alles. En wat doet de overheid?? OVERHEID DOET NIETS!! LEASEBOYS, BOEHOE!!!

      Login om te reageren
  3. martinus zegt

    25 september 2015 om 13:34

    Garantie afwikkeling van PON schijnt meer impact te hebben op de Nederlandse consument.

    En die giftige NOx uitstoot uit je VW 2.0 TDI heb je zelf nauwelijks last van.. en de weggebruikers die er wel echt door vergiftigd kunnen worden zitten sowieso al te dicht op je achterbumper…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      25 september 2015 om 13:46

      @martinus: Intern VAG probleem dus…

      Login om te reageren
  4. knipperlichtje zegt

    25 september 2015 om 13:35

    NOx is in tegenstelling tot CO2 ook geen stof die verband houdt met het verbruik, dus de consument ondervindt geen nadelen aan dieselgate. Op korte termijn althans.

    Login om te reageren
  5. ruzzz zegt

    25 september 2015 om 13:36

    Het zou mij verbazen als ook maar 5% van de mensen die een diesel van VW rijdt deze kocht met het milieu in gedachten.

    Login om te reageren
  6. nord zegt

    25 september 2015 om 13:37

    Opvallend, al die dieselgate ontmoedigende artikelen plotseling bij autoblog en autobild. Nu heeft iedereen de schuld van het aanjagen van de diesel uitstoot problemen. Ik dacht dat VAG de aanjager was?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 september 2015 om 14:07

      @nord: eerst komt de paniek, dan de sensatie en dan de relativering. Dus volgende week hebben we het er niet meer over.

      Login om te reageren
      • nord zegt

        25 september 2015 om 23:32

        @mashell: plak er nog maar een week aan vast:
        http://www.volkskrant.nl/economie/-zwitserland-stopt-met-verkoop-verdachte-volkswagen-diesels~a4150044/

        Login om te reageren
  7. jpierik zegt

    25 september 2015 om 13:37

    Buiten de NOx manipulatie, komt het fabrieksverbruik uiteraard ook vrijwel nooit overeen met het praktijkverbruik. Maar dat weet iedereen al lang. Vandaar ook (lijkt mij) dat de tweedehandsmarkt zero f#cks geeft; die kopers baseren zich nl voor zijn of haar keuze al lang op gecombineerde praktijkverbruikscijfers.

    Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    25 september 2015 om 13:38

    Ik merk het al als ik met gewone mensen (=niet autobloggers) spreek over dieselgate. De reactie is meestal inderdaad van o ja, ach ja, wat ook weer?

    Login om te reageren
  9. gitaarknul zegt

    25 september 2015 om 13:43

    het enige waar de nederlandse consument om geeft bij verbruikscijfers en uitstoot is de hoeveelhied belastingvoordeel, verwacht dat we de vw’s niet direct in de ban doen omdat er geen financiele gevolgen voor ons zelf zijn (nog niet althans)

    Login om te reageren
  10. reistje zegt

    25 september 2015 om 14:05

    Tja best logisch toch? Het gros van de mensen is niet verbaasd dat de cijfers niet kloppen. En als consument zou ik mij eerder zorgen maken over dingen als olieverbruik of distributie problemen dan over mijn uitstoot.

    Bovendien betwijfel ik of er mensen bestaan die een 2.0 tdi kopen enkel voor het milieu.

    Login om te reageren
  11. turbobrick zegt

    25 september 2015 om 14:17

    Het is heel simpel, het boeit ons idd geen ruk want we kijken maar naar een aantal zaken:

    – Wat kost ie ?
    – Hoe zuinig is ie in de praktijk ?
    – Hoe is hij uitgerust ?
    – Vermogen/koppel ?

    Het milieu boeit vrijwel niemand geen ruk, alleen de staat als het hun uit komt maar in weze ook niet.

    Er is NIEMAND in Nederland te vinden (met een gezond stel hersens) die ook maar iets van de fabrieksclaims geloofd mbt de geweldige cijfertjes. Sommgigen zijn er pijnlijk achter gekomen dat hun auto rustig 33% minder zuinig is dan geclaimed, en dat met een fatsoenlijke rijstijl.
    Kortom, het gelieg en bedrieg zijn we zat.

    In de VS ligt dat anders omdat de wet daar anders in elkaar zit.

    Hier kan alles, zolang de staat er maar een graantje van mee pikt.

    Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      25 september 2015 om 18:12

      @turbobrick: sorry, maar mijn alfa 159 2.4 qtronic wijkt nauwelijks af van de fabrieksopgave. Maar goed die heeft een G label. Mijn ervaring is dat het met de eco pruttelaars beduidend meer afwijkt. Onze panda Twin-air haalt met onze rijstijl het verbruik ook bij lange na niet. Behalve met de eco knop aan en een bejaarde rijstijl, dan kom je aardig in de buurt.

      Login om te reageren
      • turbobrick zegt

        25 september 2015 om 23:25

        @eelco74: moge duidelijk zijn dat ik praat over de auto’s waar men een gunstig verbruik van verwacht en om die reden gekocht worden. Kortom de eco auto’s. En ja daar kunnen de verschillen heel groot zijn.
        En ook de twinairs blijven steken bij een 1 op 16 op goede dagen als je kijkt naar de verbruik monitor en dus een 1/3 minder dan men adverteerder.
        En zo zijn er veel meer. Kijk maar eens op spritmonitor.de of de verbruik monitor van autoweek.nl

        Login om te reageren
  12. Design_Driven zegt

    25 september 2015 om 14:31

    Nederlanders zijn er aan gewend voorgelogen te worden dus halen hun schouders op.

    Login om te reageren
  13. gokartmozart zegt

    25 september 2015 om 14:31

    degenen die zich wel druk maken erom zijn de mensen die prive kopen en rijden.
    Zakelijk en lease zal het iedereen een worst wezen volgens mij

    Login om te reageren
  14. gokartmozart zegt

    25 september 2015 om 14:35

    ik rij zelf ook VW en ben niet naief maar kijk toch anders naar het VW logo. Ik BMW daarintegen heb ik een rotsvast vertrouwen dat ze niet met de sofware hebben gerommeld maar gewoon de norm halen. Kan het niet geheel verklaren waarom

    Login om te reageren
  15. Bartholomeo zegt

    25 september 2015 om 14:36

    Het zal de de gewone man plots wel interesseren als de “echte” uitstoot cijfers bekend worden en er met terugwerkende kracht word verrekend wat je eigenlijk moest betalen aan bijtelling.
    Als de overheid hier lucht van krijgt dat ze extra kunnen cashen…

    Login om te reageren
    • boltiev6 zegt

      25 september 2015 om 14:43

      @Bartholomeo: Dat zou zo maar kunnen!! Onbetrouwbare droeftoeters daar in Den Haag

      Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      25 september 2015 om 14:49

      @Bartholomeo: Wat moet er verrekend worden? Berekening van categorie wordt gedaan naar CO2-uitstoot, niet die van NOx.

      Login om te reageren
  16. boltiev6 zegt

    25 september 2015 om 14:38

    Waarom zou je je druk maken? Nederland heeft 5 kolencentrales waarvan 2 spiksplinternieuwe, Ieder kolencentrale is goed voor de uitstoot, vergelijkbaar met 1,5 miljoen auto,s. Waar hebben we het sodeju over????En in se USA is het nog veel erger gesteld met smerige kolencentrales en ander smerige industrie. Daar is de uitstoot van een auto niets bij. Popiejopie onderwerp wat uiteindelijk niet draait om het milieu maar uiteraard om de poen zoals gewoonlijk.

    Login om te reageren
  17. berlinetta zegt

    25 september 2015 om 15:02

    En waarom zouden ze? Er verandert nu toch niks aan je auto. Die stoot net zoveel zooi uit als normaal. Het enige verschil is dat nu iedereen weet dat de autofabrikanten de boel bezeiken.

    Login om te reageren
  18. 4244cc zegt

    25 september 2015 om 15:02

    er staan anders genoeg 2.0 tdi modellen op marktplaats hoor.

    Login om te reageren
  19. rufctr01 zegt

    25 september 2015 om 15:26

    Het is VAG, die komen in NL overal mee weg. Kijk nou naar de affaire met de distributieketting en DSG bakken, de mensen blijven ze toch wel kopen. We blijven wel lullen dat Franse auto’s roesten, dat de de Laguna mk1 slecht was etc…deze oude koeien worden continue uit de sloot getrokken.
    Alles wat uit de VAG stal komt is goed, volgens de VAG rijders en we er lachend veel geld voor over om een VW te kopen die ondermaats presteert.
    Ik heb repect voor de marketingmachine van VAG, die zijn toch maar in staat om een hoop mensen te laten geloven dat wat zij maken premium is. En de meelopers of minder slimme mensen raken hiervan onder de indruk. In NL zal er niet gauw een VW minder verkocht gaan worden, om eerlijk te zijn pis ik mij wel in de broek van het lachen als het hier ook niet klopt en dat de Tdi’s geknepen moeten worden.
    Hoogmoed komt voor de val en dit is VAG overkomen. Ik hoop dat ze nederiger gaan worden, zeker de importeur in NL, die drijft ook mee op de VAG waanzin.

    Login om te reageren
  20. G-Ammo zegt

    25 september 2015 om 16:14

    Wie koopt er uberhaupt een auto op basis van emissie? Je kijkt toch lekker naar PK en Koppel? Ok, misschien verbruik een beetje. En dan nog, als je voor Emissie ZOU gaan: Hybrides! :)

    Login om te reageren
    • boxergt zegt

      25 september 2015 om 22:06

      @G-Ammo: Zowat heel Nederland… Juist door de BPM / CO2 taks..

      Login om te reageren
      • G-Ammo zegt

        26 september 2015 om 00:45

        @boxergt: Je moet ook geen nieuwe auto kopen. Alles in de jaren 2000 en verder = ruk. Teveel electronica, teveel gekeken voor de massa in plaats van een auto voor 1 persoon maken.(wat verkoopt veel).

        Login om te reageren
  21. Esprit_de_Flandre zegt

    25 september 2015 om 20:17

    Dat verandert wel nog, als de staat geld komt vragen…

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      26 september 2015 om 11:00

      @Esprit_de_Flandre:

      Wel men geeft dan nog steeds niets om dieselgate gewoon om die verdomde roverheid die zich keer op keer weer met alles komt moeien, zonder kennis van zaken te hebben.

      Login om te reageren
  22. swid zegt

    25 september 2015 om 20:37

    Laat de test maar veranderen, dan houden we wel onszelf voor de gek. Hup CO2 tax!

    Login om te reageren
  23. boxergt zegt

    25 september 2015 om 22:08

    We zullen het pas met weken/maanden merken of we er iets om geven. Voorlopig zijn er nog genoeg auto’s te registeren die in bestelling staan of op voorraad bij de dealer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North