• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Regering legt €100 miljoen op tafel voor Audi Brussels

Auteur: ricardo, gepost 25 september 2015 om 12:07 – 25 Reacties

Afbeelding Regering legt €100 miljoen op tafel voor Audi BrusselsAfbeelding Regering legt €100 miljoen op tafel voor Audi BrusselsAfbeelding Regering legt €100 miljoen op tafel voor Audi BrusselsAfbeelding Regering legt €100 miljoen op tafel voor Audi BrusselsAfbeelding Regering legt €100 miljoen op tafel voor Audi BrusselsAfbeelding Regering legt €100 miljoen op tafel voor Audi BrusselsAfbeelding Regering legt €100 miljoen op tafel voor Audi BrusselsAfbeelding Regering legt €100 miljoen op tafel voor Audi Brussels

Audi E-tron Quattro
Als de productie van de A1 in 2018 afloopt in de Belgische Audi-fabriek, is het maar de vraag of daar een model voor terugkomt. Om het relatief duurbetaalde personeel toch aan het werk te houden strooit de federale regering alvast met belastingvoordelen.

Het is geen geheim meer dat Audi vanaf 2018 een nieuwe EV gaat bouwen. Waar deze verbrandingsmotorloze Q6 vandaan zal komen is alleen nog niet bekend. Spanje en Hongarije worden genoemd als opties, maar ook Audi Brussels, onder de rook van Brussel, is in de race. Die fabriek heeft echter één groot nadeel ten opzichte van eerder genoemde landen: West-Europese loonkosten.

€100 miljoen steun

Om Audi alvast te paaien en dat loonverschilletje te compenseren is de federaal minister van Financiën begonnen met een flirtage. Als Audi besluit om de elektrische Q6 in Brussel te bouwen kunnen ze rekenen op een steunpakket. Zoals: een verminderde werkgeversbijdrage, de indexsprong en belastingkrediet voor onderzoek. Kortgezegd komt het neer op 100 miljoen euro aan steun en voordelen. Iets dat bovenop een eerder ‘belastingkrediet voor hoogtechnologische investeringen’ komt, waar Audi al van geniet.

Het is dus veilig om te stellen dat België er alles aan gelegen is om de Audi-productie in eigen land aan de gang te houden. Er zouden namelijk tweeduizend directe banen mee gemoeid zijn, gevolgd door nog eens zesduizend indirecte banen. Het binnenhalen van de e-Q6 zou volgens de Belgen ‘zekerheid op continuïteit bieden.’ Ja, dat dachten ze ook bij Ford Genk, dat na een overheidsinvestering alsnog de benen nam. Maar we hopen met ze mee.

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Audi e-tron S
    Audi e-tron productie in België op z'n gat
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Audi A1, belgie, Elektrisch, fabriek, q6

Vorig bericht: « Zo wordt #Dieselgate groter gemaakt dan het eigenlijk is
Volgend bericht: Nederlandse consumenten geven niks om dieselgate »

Lees Interacties

Reacties

  1. bartteeuwen zegt

    25 september 2015 om 12:18

    Onder de rook van brussel, of de rook zelf?

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      25 september 2015 om 12:23

      @bartteeuwen: Dat zal dan eerder de rook van Luik zijn :)

      Login om te reageren
      • bartteeuwen zegt

        25 september 2015 om 12:27

        @granlusso: haha jij gooit nog wat extra olie op het vuur

        Login om te reageren
        • swid zegt

          25 september 2015 om 20:31

          @bartteeuwen: anders de A1 wel

          Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    25 september 2015 om 12:22

    Ik zou het stiekem wel jammer vinden als er geen A1 terug komt. Over een aantal jaar een Audi S1 kopen zou ik erg leuk vinden, en als er een nieuw model komt dan drukt dat de prijs van de huidige. Helaas is de S1 pas met de facelift gekomen, de S1 van voor de facelift vind ik persoonlijk veel mooier.

    Een Quattro zou natuurlijk helemaal gaaf zijn, maar ik vrees dat die gelimiteerde oplage altijd wel geld waard zal blijven.

    Login om te reageren
    • honeyhanger zegt

      25 september 2015 om 12:38

      @dutchdriftking: *A1 van voor de facelift.

      Login om te reageren
    • apriliarsv zegt

      25 september 2015 om 13:54

      @dutchdriftking: Bedoelen ze niet dat de A1 elders gebouwd gaat worden?

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      26 september 2015 om 10:32

      @dutchdriftking: die Quattro is en blijft denk ik idd heel prijzig. Er staat nu weliswaar een origineel NL Quattro te koop bij VW dealer Maas maar net geen 60K is toch wel heel veel. Ik ben dan toch erg blij met mijn origineel NL’se 335pk polo R WRC.

      Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    25 september 2015 om 12:30

    Hier een prototype aan het werk, getest door VAG ingenieurs :
    Hoe ik eraan kom, mag je me niet vragen, mooi ding overigens !

    http://i.ytimg.com/vi/RHsp0Q6ISBo/maxresdefault.jpg

    Login om te reageren
    • rijbewijzer zegt

      25 september 2015 om 12:35

      @desjonnies: ??

      Login om te reageren
  4. Design_Driven zegt

    25 september 2015 om 12:35

    De reclame van de nieuwe Mondeo is in deze een beetje wrang aangezien die ook in België gebouwd zou worden.

    Login om te reageren
  5. espada1972 zegt

    25 september 2015 om 12:42

    Dit riekt (no pun intended) naar staatssteun en ik maar denken dat, dat in het huidige Europa niet mocht.

    Login om te reageren
  6. c3po zegt

    25 september 2015 om 12:43

    Vanaf de zijkant is dit gewoon letterlijk de Bentley Bentayga!!

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      25 september 2015 om 14:03

      @c3po: Het lijkt er niet eens op. Echt helemaal niks komt overeen?

      Login om te reageren
      • c3po zegt

        25 september 2015 om 16:30

        @clarkson: Zie foto 2/3. De ‘heupen’ en lijnen in t algemeen vind ik erg overeen komen. Misschien is het persoonlijk ;)

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          25 september 2015 om 22:25

          @c3po: Ik zie het niet.

          Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    25 september 2015 om 12:55

    Ik werk niet in de auto-industrie, dus ik krijg geen belastingvoordeel.

    Is dat discriminatie? Of communisme?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      25 september 2015 om 12:59

      @Esprit_de_Flandre:

      Geen idee, maar er zijn gigantisch veel grote bedrijven die afspraken maken met de overheid m.b.t. betalen van diverse belastingen.

      Is niks nieuws, VDL doet het zelf ook.

      Login om te reageren
    • giogiorgio zegt

      25 september 2015 om 13:14

      @Esprit_de_Flandre: Vanaf een bepaald aantal werknemers is dit altijd het geval. De bedrijven zitten dan in een machtspositie. Ze hebben letterlijk een 1000-tal levens in hun macht. Ik zie dit eerder als chantagemiddel tegenover de overheid.

      Login om te reageren
  8. parker zegt

    25 september 2015 om 13:09

    Als ze daar slim zijn verlagen ze ook de bijtelling naar 0% ‘omdat made in belgium’

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    25 september 2015 om 14:09

    Eigenlijk is €100 miljoen niet eens zoveel als je je realiseert dat het om een totaal van 8000 banen gaat. Dat komt neer op éénmalig €12,500 per werknemer dokken, en dat lijkt mij stukken goedkoper dan 8000 man een jaar de Belgische variant van WW of bijstand uit te keren.

    Login om te reageren
  10. camber24 zegt

    25 september 2015 om 14:26

    Is gewoon een simpele rekensom. En ze maken geen geld over; belgie biedt voordelen, in de vorm van steun, en minder belastingen. Ze zullen ermee nog steeds inkomsten ontvangen, en besparen op tig uitkeringen die ze anders zouden moeten betalen. Slimme zet dus!!

    Login om te reageren
  11. Carreza zegt

    25 september 2015 om 14:38

    En toch gaat volgens mij de stekker eruit in 2018 (pun intended).

    Login om te reageren
  12. schellekens006 zegt

    25 september 2015 om 15:38

    Zolang die Belgen per dag 250 vluchtelingen maar opnemen vind ik het een no go area, groot laf land.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      26 september 2015 om 10:36

      @schellekens006: ik was afgelopen donderdag de gehele dag in Brussel voor werk. Ik liep op het station Brussel Zuid en werd letterlijk overspoeld door allochtonen. Misschien een momentopname maar het schetste echt mijn verbazing hoe bizar veel niet-Europeanen daar rondhingen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North