Oftewel een schrale ecobak met coole looks. Begrijp jij het nog?
De echte R-modellen zijn al een tijdje dood bij Volvo en daarvoor in de plaats hebben we nu R-Design, oftewel leuke spoilerkits, velgen en leuke details in het interieur. En nu hebben ze dus ook zo’n pakket ontwikkeld speciaal voor de ultrazuinige C30, S40 en V50 DRIVe (je weet wel met die lelijke velgen).
Onder de motorkap verandert er dan ook niks en ligt nog steeds de ultrazuinige 1.6D met maar liefst 109 pk. Sta je mooi voor lul bij het stoplicht.
Volvo C30, S40 and V50 DRIVe gain extra attitude with R-Design
Having good environmental properties doesn’t mean a car has to be boring. Quite the contrary: with R-Design, the Volvo C30, S40 and V50 DRIVe can be styled just as expressively and exclusively as the other model variants.
Responding to the substantial demand for cars that combine good environmental properties with exciting design features, Volvo Cars is now offering the C30, S40 and V50 DRIVe models with optional R-Design features.
This development has been made possible by the continued optimisation of the cars’ drivelines. The new C30, S40 and V50 1.6D DRIVe all beat the 120g CO2/km limit (119 g for all three models) – even without the previous exterior modifications designed to cut air drag, such as special body and underbody panels and spoilers.
“We’ve succeeded in reducing the fuel consumption and CO2 levels of these DRIVe models by more than we initially believed possible. This has created sufficient margin to equip the cars with the R-Design package and still beat the 120g/km emission limit in all models,” explains Magnus Jonsson, Senior Vice President, Product Development at Volvo Cars.
R-Design for C30, S40 and V50 DRIVe
The R-Design package allows customers to choose between 10 body colours and it also includes a number of specially designed exterior and interior details.
Exterior:
- Body kit with front and rear spoilers, lower door trim and side-skirts
- Roof spoiler on the C30 and V50 and lip spoiler on the boot of the S40
- 90 mm sports tailpipe, C30 only
- 17-inch five-spoke Serapis aluminium wheels
- Grille and door mirror housings in silk metal finish
Interior:
- Upholstery with seating surfaces in cream-coloured leather, sides in off-black Flex-Tec and embossed R-Design logo in the front seats
- R-Design centre stack and panel inlays
- Gear lever knob trimmed in leather and aluminium
- Sports pedals in aluminium, with inlaid rubber strips
- Sports steering wheel trimmed in leather, with R-Design emblem
- Blue instrument dials for speedometer and tachometer
- Textile floor mats with contrasting edging
At the front there are special DRIVe wind deflectors and an additional R-Design badge, and at the rear the DRIVe badge announces the car’s low emission levels.
The chassis is 10 mm lower. The lower ground clearance reduces fuel consumption at the same time as the chassis setting generates more direct road feel and more responsive steering.
DRIVe – the cars with the best environmental performance
Volvo’s DRIVe badge is attached to cars that offer the very best environmental performance in their class. All today’s DRIVe models are equipped with a conventional diesel engine and manual gearbox optimised for extra-low fuel consumption.
Model Engine Power CO2 Fuel consumption
C301.6D 109/240Hp/Nm119 g4.5 l/100km
S401.6D 109/240Hp/Nm119 g4.5 l/100km
V501.6D 109/240Hp/Nm119 g4.5 l/100km
Dus als je nu DRIVe velgen onder je 2.5t met R-design kitje legt heb je eigenlijk een snelle auto die zich voordoet als een slome die snel wilt zijn? Kortom; dit wordt echt lastig voor het stoplicht….
Ik juig het alleen maar toe. In Duitsland zie je nog verlaagde Lada’s met dikke wielen er onder. Zit er veel beter uit dan al dat standaard spul. Een auto mag best mooi maar traag zijn. Kijk, take-off kits op een C-segment met 100pk, dat is faut. Maar een beetje opleuken, toe maar hoor!
Verlaging impliceert minder verbruik, dus zo onlogisch is het niet. En 109 pk in een C30 maakt er volgens mij ook geen traag bakje van.
Dat is exact hetzelfde als bij die BMW van een paar items eerder. T lijkt wat maar het is niks. De C30 rijdt trouwens wel goed, als je maar niet over de ruimte begint..
bij het stoplicht staat toch iedereen voor lul ??
daar hoef je toch geen Volvo voor aan te schaffen ..
leuk tcoh? dat je niet in een suffe bak hoeft te rijden terwijl je wel redelijk duurzaam rijdt?
Mag ik je trouwens corrigeren? :)
Correcte spelling van de titel: Contradictio in terminis. Met een i dus ;-)
–edit: dank u, helemaal gelijk, het is gefixt–
Liever een mooie en trage ecobak, dan een afschuwelijk en trage ecobak ;)
Dit is een cool initiatief :D
Nu maar wachten tot Toyota de Prius Type R kit lanceert
@Robbie: wat is er mis met een 109PK diesel met een sportiever uiterlijk? Eerst collectief die vrijwel dichte velgen van de DRIVe afzeiken en daarna ook het 17″ alternatief de grond in boren. Lekker constructief tekstgebruik ook: “Een schrale ecobak met coole looks”, “dan sta je mooi voor lul”, “met die lelijke velgen”….??
Hoezo sta je voor lul bij het stoplicht? Je rijdt voor lul op de snelweg… Bij een stoplicht of in de file gaan we juist allemaal even snel…..
Mooie aanvulling dat R-Design kitje.
Vind dat saaie karakter van Volvo gelijk een stuk minder saai, dus zou een Volvo er sowieso mee uitrusten als het aan mij lag ;)
En inderdaad, die standaard DRIVe velgen zijn afschuwelijk!
@ lincoln
LOL! :lol:
inderdaad raar, beetje een ‘zuinige’ eco-bodykit ontwerpen en vervolgens alles weer demonteren en R-spoilerts monteren :?
Ik ben eigenlijk wel op m’n bodemvrijheid gesteld dus ik blijf lekker standaard rondrijden ;) Dan maar onzuinig en hoog op de poten. Auto’s kunnen beter hard gaan en er lelijk uit zien dan omgekeerd.
Dit lijkt me een plus voor de zakelijk markt. leaserijders kunnen nu kiezen voor en een lage bijtelling en een mooi design… voor deze markt zie ik dus wel afzetmogelijkheden voor de dealers
@Martijn, als je beter zou lezen dan zou je weten dat die opmerking over lelijke velgen zou slaan op de standaard velgen van de DRIVe modellen.
R bij Volvo betekent ‘Refinement’. Verfijning dus. Heeft op zich niks met race etc. te maken.
Verder blijft het inderdaad doodzonde dat er geen “echte Rs” meer zijn, want of het nou Refinement betekent of niet; het waren wel altijd de snelste Volvo’s (de vorige S60R was sneller dan alle niet-S/RS modellen van Audi bijvoorbeeld; veel mensen verwachten dat niet :P)
-edit: check!-
We want a R !!!
Eentje met 305pk(!) in de S40 gelepeld en dan AWD erbij…kom maar op!
Haha, inderdaag een contradictio in terminis!
Maar zal er wel straks uitzien, gewoon zuinige auto met sport looks…
Ik vind dat geen lelijke velgen. Ik ben zelfs voorstander van “volle” velgen met spleten erin.
Die 1.6d vindt ik persoonlijk beter rijden als de 2.0 benzine. het is echt een vlotte motor!!!! dus zo voor lul sta je ook weer niet!
DRIVeR :D
kansloze actie volvo!
“Oftewel een schrale ecobak met coole looks. Begrijp jij het nog?”
Ehh JA, want zoals zovelen moet ik bijtelling betalen( het liefst zo min mogelijk ), maar wil ik wel graag het uiterlijk van een R-model.
“Onder de motorkap verandert er dan ook niks en ligt nog steeds de ultrazuinige 1.6D met maar liefst 109 pk. Sta je mooi voor lul bij het stoplicht.”
Ik neem aan dat de auteur met open ramen en keiharde muziek iedere keer zijn banden oprookt bij elk stoplicht. Ik rijd daar normaal weg. En dan is 109 pk meer dan genoeg ( nu een normale 1.6D C30 ). En dan nog laat je simpel vele mensen achter je.
Beetje onnodig negatief allemaal.
Het voordeel van de prettige en zuinige 1.6D motor, het voordeel van het opgeleukte uiterlijk (het ziet er niet eco uit) en het voordeel van de lage bijtelling. Ik zie hier alleen maar voordelen.
Persoonlijk zou ik voor de C30 drive-e Sport gaan, een goed uitgerust actiemodel dat je zeker flink minder kost dan een drive-e met R-design. Een lage bijtelling is goed, een lage bijtelling over een laag bedrag nog beter.
Wat een zielige vertoning, doen of je wat hebt, en vervolgens met 109 paardjes weg rijden… rustig… nee:P
En nu nog M3-roosters voor je 316i.
All Show and no Go. Jammer.
Ziet er wel goed uit. Waarom maken ze geen echte R’s meer? Beslissing van nonkel Ford om kosten te besparen?
Als je met zo’n auto als deze voor lul staat dan staat meer dan driekwart nederland voor lul, is het niet?
Hej Robbie, volgens mij vindt Wouter die velgen van de DRIVe modellen wel gaaf. Kijk het Rai fimpje maar eens!
Maar die “sta je mooi voor lul bij het stoplicht” opmerking van je….
Wel oppassen wat je zegt.
Hoeveel mensen hier op Autoblog hebben of willen wel een auto die er optisch ook dik uit ziet. Waarschijnlijk hebben ze er ook een sportuitlaat eronder. Maar motorisch zal het allemaal erg meevallen.
Ik hoop dat je geen mensen hier gekwetst hebt.
En mijn V50 DRIVe komt eind mei. Met die eco velgen en zonder R-design pakket, maar verder wel vol opties! Niet mijn eigen keuze of mijn ultieme auto, maar ik houd van autorijden (ruim 60.000km p/jaar) maar ook van het milieu.
Leuk pakketje hoor.
Maar het is niet echt een goede zet van Volvo om deze frutseltjes op ultrazuinige milieulikkende waggies beschikbaar te stellen.
@BananaFlip
Verklaart u nader broeder
Toevallig ben ik in de race voor een V50 1.6D inmiddels met modeljaar 2010 dus Drive.
Als je een V50 editionII met R-pakket aanschaft heb je volgens mij een gigantisch complete auto. En dat voor de minimale prijs! 20% bijtelling is echt een hoop geld in het jaar ( gauw 700,- netto in mijn geval ). Ik ben dus hardstikke blij dat Volvo zijn best voor zijn klanten doet.!
Na het hele internet afgeschuimd te hebben en heel wat autotest ben ik tot de conclusie gekomen dat de Volvo V50 DRIve de waardige opvolger wordt van mijn Opel meriva (ondertussen 250.000km zonder veel problemen).Na meer dan 20jaar Opelrijden sla ik een nieuwe weg in met Volvo,khoop dat ik de juiste keuze heb gemaakt want deze wordt in de loop van de maand juni afgeleverd!;)