
Maar niet door Ferrari!
Waar de standaard 12Cilindri bij zijn introductie gemengde reacties opriep vanwege die opvallende zwarte band over de neus, laat Novitec zien dat minder soms meer is. De tuner haalt het zwarte gedeelte weg, wat door sommige liefhebbers als een verbetering zal worden gezien.
Ferrari zit aan een soort Kool-Aid van retro vibes. Alles verwijst maar naar het verleden, ook al ziet het er niet altijd even fraai uit in combinatie met de moderne designtaal. Bij de 12Cilindri was de zwarte band over de motorkap, een knipoog naar de Daytona, al vanaf het begin een discussiepunt. Die is nu dus weggehaald door Novitec.

Het resultaat is minder schreeuwerig dan je misschien zou verwachten van deze tuner. Waar Ferrari’s eigen ontwerp al behoorlijk uitgesproken is, kiest Novitec voor een strakkere, meer samenhangende look. Novitec en subtiliteit. Wie had gedacht dat dit ooit in één zin zou samenkomen.

Novitec voorziet de 12cilindri van koolstofvezel onderdelen die niet alleen voor de sier zijn, maar daadwerkelijk moeten bijdragen aan de aerodynamica. Ja, dat laatste ga je natuurlijk niet merken in de echte wereld. Een nieuwe lipspoiler vooraan en een achterspoiler zorgen voor meer downforce aan beide uiteinden.
De kenmerkende luchtuitlaten op de motorkap en de panelen vóór de voorruit zijn eveneens uitgevoerd in zichtbaar carbon. Ook de spiegels, dorpels en diffuser zijn beschikbaar in datzelfde lichtgewicht materiaal.

Geen Novitec-project zonder bijzondere velgen, en ook dit keer is de samenwerking met het Amerikaanse Vossen voortgezet. De 12Cilindri krijgt gesmede NF11-velgen, 21 inch voor en 22 inch achter. De vijf dubbele spaken lopen helemaal door tot aan de rand, wat het optische effect van een nog grotere diameter geeft.

Onder die velgen zitten banden van 275/35 ZR21 aan de voorkant en 325/30 ZR22 achteraan. Genoeg rubber om het 800 pk sterke V12-geweld aan te kunnen. Novitec monteert ook andere veren, waarmee de Ferrari 30 millimeter dichter bij het asfalt ligt. Dat doet de GT goed! Een verlaging oog altijd lekker.

Wat natuurlijk ook niet kan ontbreken is een uitlaatsysteem. Deze is er in verschillende varianten, allemaal met actief gestuurde kleppen om het volume aan te passen. De topversie is gemaakt van Inconel, hittebestendige materiaal dat je steeds vaker binnen de high-end markt ziet. Titanium is zo 2018. En voor wie het écht exclusief wil: de uitlaatpijpen kunnen zelfs worden afgewerkt met 999-fijn goud. Omdat het kan.
De Novitec Ferrari 12cilindri zonder zwarte bril. Beter of niet?





Suf kleurtje, maar zonder zwarte streep en turbine-achtige velgen wel erg opgeknapt!
Zo had hij moeten zijn!, met een metallic rood kleurtje uiteraard.
Nu alleen nog dat zwarte boven de achterlichten op dat achterscherm er af en je hebt een mooie wagen. Verder mag je dat vuilniszakken grijs vervangen voor een mooi kleurtje. Dan is die echt af.
Mis nog steeds de dubbele ronde achterlichten van de Daytona. Desnoods in een modern jasje.
.999
Heel stuk beter! Nu alleen dat gekke zwarte nog weghalen bij de achterlichten op de flanken.
Al ontelbaar x beter dan wat het was!
Als Ferrari die streep weglaten als dure optie zou invoeren denk ik niet dat er één koper zou zijn die er niet voor kiest. Ze staat als een tang op een varken.
Het is net een Honda Prelude zo. Ik denk dat Ferrari het bij het juiste eind heeft. Maar ze hadden gewoon de optie moeten bieden om de streep mee te spuiten.
Je ziet nu precies waarom die zwarte streep nodig is. Nu oogt het als een Pinokkio neus.
Ja veel beter, allen dan nog graag in het Giallo Modena.
De zwarte stukken achterop mogen ook weg.
Vooral de ‘ouderwetse’ ronde uitlaten staan veel beter
Hij knapt er van op, maar echt mooi is hij nog niet. Doe mij maar gewoon de 812.
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind dit er echt een stuk beter uit zien. De Daytona is een classic, vooral in het zwart(De echte en niet de Miami Vice replica). Je kan dat lastig naar een nieuw ontwerp transplanteren, het wordt al gauw gemaakt en geforceerd. Novitec heeft het goed gedaan, de auto is meer een geheel geworden. Nog steeds niet Ferrari’s finest, maar dit valt best te pruimen.
Het ontwerp van de originele Daytona vertaalt zich niet in dit moderne ontwerp. Een klassiek -lees Pininfarina- V12 GT design had in mijn ogen beter geweest.
https://ibb.co/mrbCTncr
Het is sjiek, maar ik vind het onbegrijpelijk dat zo’n top tuningmerk voor een Chinees velgenmerk kiest.
Waarom geen BBS of Rays of noem maar eens iets fatsoenlijks. Budget zal toch niet het probleem zijn, want die vossens zijn ook nog overprijst tot in het heelal.
Nu ben ik heel simplistisch, vind het tunen van een Ferrari not done en aftermarket velgen maar zelden een verbetering. Maar kan het niet zijn dat ze sommige dingen gewoon beter kunnen in China dan ergens anders? En dat zeker als het op auto zaken aankomt China betere kwaliteit levert aan de VS.
Vooral dingen heel goedkoop maken en door resellers heel duur laten verkopen kunnen ze goed.
Dit zijn in principe volledig ongeteste show velgen uit een uit china afkomstige billet gesneden.
Als je BBS of Rays of dergelijke koopt heb je echt kwaliteit voor waarschijnlijk minder geld.
Gatverdamme wat mooi! Niks meer aan doen!
Enkel in april die winterwielen er nog onderuit halen. Een setje HRE 305 eronder in zilverkleur en….