
Er komt nóg een moderne NSX uit Italië!
”Áls er een Italiaans designhuis affiniteit heeft met Honda, dan is het eerder Pininfarina. Zij ontwierpen in 1984 de HP-X Concept en later ook de SSM, wat een voorbode was van de S2000”, schreef collega @machielvdd afgelopen maand. We moeten de voorspellende krachten van onze Machiel even laten testen bij een wetenschapper.
Want ja: naast het project van het Italiaanse ontwerphuis Italdesign is Pininfarina ook bezig met een moderne NSX. Het eveneens iconische tekenbedrijf hield zich de afgelopen jaren bezig met projecten voor derden, maar bouwde zelf ook de B95, Battista en Pura Vision.


Nu is het tijd om een oud ontwerp van stal te halen en nieuw leven in te blazen. Waar Italdesign een zeer verhullende video plaatste van hun NSX-project geeft Pininfarina al wat meer prijzen op Instagram. De auto wordt samen gebouwd met JAS Motorsport, een racebedrijf dat al jarenlang raceversies maakt van Honda’s. Zo beheren ze nu respectievelijk de TCR- en GT3-versies van de Civic Type R en de recentste generatie NSX.
De NSX van Pininfarina
Het eerste samenwerkingsproject tussen de twee bedrijven moet uitmonden in een “afgeleide van de Honda NSX-generatie uit 1990”. Het doel is om de oude Honda wakker te schudden uit zijn winterslaap. Hiervoor tekent Pininfarina een moderne koets die door JAS wordt gebouwd van koolstofvezel.
Het eindresultaat zal een ”high-performance straatauto” worden. De basis is een oude NSX uit de jaren ’90. De oude atmosferische V6 gaat ook mee in de nieuwe auto. De zescilinder heeft bij het origineel een inhoud van 3,0 liter. De latere facelift zorgde voor een motorgroei naar 3,2 liter.
Welke motor er ook in komt te liggen, JAS belooft dat het blok wat extra pit krijgt zodat je “de hoogste niveaus van vermogen, koppel en respons” krijgt. Schakelen gaat met een zestraps handbak. Wat het vermogen is, is nog onbekend. De originele V6 had 270 pk (280 na de facelift). We weten wel dat de power naar de achterwielen gaat.


Hierboven hebben we de beelden van JAS en Pininfarina wat bewerkt. Duidelijk zichtbaar zijn de klapkoplampen die dus ook op de nieuwe NSX terugkomen. Daarnaast zit er een 458 Speciale-achtig luchtkanaal in de frunkkap. De luchtinlaat bij het achterwiel is dan weer van de originele NSX overgenomen. Achterop is de wereldberoemde doorlopende spoiler ook gecombineerd met het achterlicht.
Dit kan zomaar eens een heel tof project worden. Italdesign is weer aan zet en zal met iets geweldigs moeten komen willen ze Pininfarina en JAS Motorsport verslaan. Of zouden de potentiële klanten liever in een moderne Esprit met V8 stappen?





Ik was heel even positief gestemd na het lezen van de titel, maar uit de stal van italdesign of pininfarina wordt hij voor mij niet betaalbaar.
Als hij nou gewoon bij Honda vandaan was gekomen dan had ik zoiets als volgende auto best willen overwegen.
“De basis is een oude NSX uit de jaren ’90.”
Een snelle zoektocht op Mobile levert 17 hits, beginnend bij 87 mille. Waarschijnlijk wordt dit de zoveelste toffe, maar o zo onbetaalbare restomod in de traditie van Singer, Alfaholics, enz. Maar wel gaaf, hoor.
Waarom doen Nissan niet zoiets. Bijvoorbeeld 1000 nieuwe R34’s bouwen. Leuke cashinjectie, en je hoeft helemaal niets te designen. Of krijg je zo’n auto met geen mogelijkheid op de openbare weg?
In de VS is een show or display regel waardoor je alsnog de openbare weg op kan. Als je linksgestuurde R34’s gaat bouwen moet je die wel kunnen verpatsen voor tonnen per stuk toch? Of denk ik wel heel naïef.
Nou, als ik kritisch ben, denk ik dat de kostprijs ook heel hoog gaat zijn. Want op welke productielijn bouwen ze slechts die 1.000 stuks? Met de hand door een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is? En typegoedkeuring, dat kun je denk ik in veel markten vergeten. Dan het blok, zouden ze die nog hebben liggen? Of verwacht je er daar ook nog 1.000 van te maken? En alle toeleveranciers van toen, hebben die de spullen nog liggen. Denk dat t best lastig is.
NSX is voldoende; het verkooppraatje zullen we maar zeggen. Dan kun je wat mij betreft alles maar dan ook alles overtreffen. Misschien een bekende F1 coureur binnen halen? Iconische namen moeten serieus genomen moeten worden anders zul je de toekomst negatief beinvloeden.
moeten = moet
serieus genomen moeten worden is een ander verhaaltje.
Ja iconische namen moet je serieus nemen, anders gaat het niet werken.
/correctie
Als Pinifarina zich met een oude NSX moet bezighouden is het echt ernstig gesteld met de legendarische designstudio…