• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Honda NSX (met atmosferische V6!) laat zich voor het eerst zien

Auteur: Bas Leesberg, gepost 28 oktober 2025 om 12:58 – 7 Reacties

Er komt nóg een moderne NSX uit Italië!

”Áls er een Italiaans designhuis affiniteit heeft met Honda, dan is het eerder Pininfarina. Zij ontwierpen in 1984 de HP-X Concept en later ook de SSM, wat een voorbode was van de S2000”, schreef collega @machielvdd afgelopen maand. We moeten de voorspellende krachten van onze Machiel even laten testen bij een wetenschapper.

Want ja: naast het project van het Italiaanse ontwerphuis Italdesign is Pininfarina ook bezig met een moderne NSX. Het eveneens iconische tekenbedrijf hield zich de afgelopen jaren bezig met projecten voor derden, maar bouwde zelf ook de B95, Battista en Pura Vision.

Nu is het tijd om een oud ontwerp van stal te halen en nieuw leven in te blazen. Waar Italdesign een zeer verhullende video plaatste van hun NSX-project geeft Pininfarina al wat meer prijzen op Instagram. De auto wordt samen gebouwd met JAS Motorsport, een racebedrijf dat al jarenlang raceversies maakt van Honda’s. Zo beheren ze nu respectievelijk de TCR- en GT3-versies van de Civic Type R en de recentste generatie NSX.

De NSX van Pininfarina

Het eerste samenwerkingsproject tussen de twee bedrijven moet uitmonden in een “afgeleide van de Honda NSX-generatie uit 1990”. Het doel is om de oude Honda wakker te schudden uit zijn winterslaap. Hiervoor tekent Pininfarina een moderne koets die door JAS wordt gebouwd van koolstofvezel.

Het eindresultaat zal een ”high-performance straatauto” worden. De basis is een oude NSX uit de jaren ’90. De oude atmosferische V6 gaat ook mee in de nieuwe auto. De zescilinder heeft bij het origineel een inhoud van 3,0 liter. De latere facelift zorgde voor een motorgroei naar 3,2 liter.

Welke motor er ook in komt te liggen, JAS belooft dat het blok wat extra pit krijgt zodat je “de hoogste niveaus van vermogen, koppel en respons” krijgt. Schakelen gaat met een zestraps handbak. Wat het vermogen is, is nog onbekend. De originele V6 had 270 pk (280 na de facelift). We weten wel dat de power naar de achterwielen gaat.

Hierboven hebben we de beelden van JAS en Pininfarina wat bewerkt. Duidelijk zichtbaar zijn de klapkoplampen die dus ook op de nieuwe NSX terugkomen. Daarnaast zit er een 458 Speciale-achtig luchtkanaal in de frunkkap. De luchtinlaat bij het achterwiel is dan weer van de originele NSX overgenomen. Achterop is de wereldberoemde doorlopende spoiler ook gecombineerd met het achterlicht.

Dit kan zomaar eens een heel tof project worden. Italdesign is weer aan zet en zal met iets geweldigs moeten komen willen ze Pininfarina en JAS Motorsport verslaan. Of zouden de potentiële klanten liever in een moderne Esprit met V8 stappen?

Ook interessant!

  • Nieuwe Honda NSX komt uit onverwachte hoek
  • Gespot - Honda NSX met dikke bodykit
  • Zoals deze NSX rijdt er geen tweede rond in Nederland
  • Officieel: nieuwe Honda Prelude komt in 2026, krijgt neppe DCT

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Honda, Klassiekers, nsx, pininfarina, restomod, v6

Vorig bericht: « Controversiële zwarte streep weggehaald op 12cilindri!
Volgend bericht: Max Verstappen in de Quote 500: dit is zijn vermogen »

Lees Interacties

Reacties

  1. mark_mulder zegt

    28 oktober 2025 om 13:42

    Ik was heel even positief gestemd na het lezen van de titel, maar uit de stal van italdesign of pininfarina wordt hij voor mij niet betaalbaar.
    Als hij nou gewoon bij Honda vandaan was gekomen dan had ik zoiets als volgende auto best willen overwegen.

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    28 oktober 2025 om 13:46

    “De basis is een oude NSX uit de jaren ’90.”
    Een snelle zoektocht op Mobile levert 17 hits, beginnend bij 87 mille. Waarschijnlijk wordt dit de zoveelste toffe, maar o zo onbetaalbare restomod in de traditie van Singer, Alfaholics, enz. Maar wel gaaf, hoor.

    Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    28 oktober 2025 om 13:58

    Waarom doen Nissan niet zoiets. Bijvoorbeeld 1000 nieuwe R34’s bouwen. Leuke cashinjectie, en je hoeft helemaal niets te designen. Of krijg je zo’n auto met geen mogelijkheid op de openbare weg?

    In de VS is een show or display regel waardoor je alsnog de openbare weg op kan. Als je linksgestuurde R34’s gaat bouwen moet je die wel kunnen verpatsen voor tonnen per stuk toch? Of denk ik wel heel naïef.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      28 oktober 2025 om 19:21

      Nou, als ik kritisch ben, denk ik dat de kostprijs ook heel hoog gaat zijn. Want op welke productielijn bouwen ze slechts die 1.000 stuks? Met de hand door een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is? En typegoedkeuring, dat kun je denk ik in veel markten vergeten. Dan het blok, zouden ze die nog hebben liggen? Of verwacht je er daar ook nog 1.000 van te maken? En alle toeleveranciers van toen, hebben die de spullen nog liggen. Denk dat t best lastig is.

      Login om te reageren
  4. Exit Luminar zegt

    28 oktober 2025 om 15:12

    NSX is voldoende; het verkooppraatje zullen we maar zeggen. Dan kun je wat mij betreft alles maar dan ook alles overtreffen. Misschien een bekende F1 coureur binnen halen? Iconische namen moeten serieus genomen moeten worden anders zul je de toekomst negatief beinvloeden.

    Login om te reageren
    • Exit Luminar zegt

      28 oktober 2025 om 15:15

      moeten = moet

      serieus genomen moeten worden is een ander verhaaltje.

      Ja iconische namen moet je serieus nemen, anders gaat het niet werken.

      /correctie

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    29 oktober 2025 om 06:20

    Als Pinifarina zich met een oude NSX moet bezighouden is het echt ernstig gesteld met de legendarische designstudio…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North