• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Weer een Ferrari 12Cilindri ligt in de puinpoeier

Auteur: RubenPriest, gepost 24 september 2025 om 14:59 – 24 Reacties

De eerste Ferrari 12Cilindri ligt al in de puinpoeier

Lekker gewerkt kameraden. Deze Ferrari 12Cilindri kreeg te maken met een flinke crash.

Meer, meer, meer. Toen Ferrari met de F12berlinetta was de eerste reactie van menig journalist dat 740 pk wel heel veel was voor zo’n straatauto. Hold my limoncello zeiden ze toen in Maranello, want met de 812 Superfast ging het merk nog een stapje verder. En met de Ferrari 12Cilindri nóg verder.

830 pk en 678 Nm koppel is heel leuk, maar ook bloedlink. Vraag dat maar aan de eigenaar van deze Ferrari 12Cilindri na een crash in Duitsland. Dit ongeluk gebeurde op de A3 bij Schlüsselfeld, in de buurt van Würzburg. De brandweer kreeg een melding van een zwaar ongeval waarbij een Ferrari betrokken was. Het betrof dus de 12Cilindri, en die kwam er niet ongeschonden vanaf.

Ferrari 12Cilindri crash

De volledige voorkant van de Italiaanse supercar ligt in puin. Volgens de lokale brandweer lag de snelweg bezaaid met brokstukken. Een rijstrook moest worden afgesloten zodat de hulpdiensten de weg konden schoonmaken. De Ferrari werd veiliggesteld omdat het een zogenaamd hoogvoltage-voertuig betreft. Moderne Ferrari’s zitten namelijk vol elektronica en systemen die bij een crash onder spanning kunnen blijven staan. Om veilig aan zo’n auto te kunnen werken bij een crash moet er eerst een procedure worden doorlopen.

Bij het zware ongeval waren ook een Polestar 2 en een vrachtwagen betrokken. De brandweer meldt dat er gewonden zijn gevallen, maar hoeveel en hoe ernstig, blijft vooralsnog onduidelijk. Wel is duidelijk dat de betrokkenen ter plaatse verzorgd zijn.

Ferrari 12Cilindri crash

De schade aan de Ferrari, Polestar en de vrachtwagen laten zien dat dit geen ongeluk is geweest met een gangetje van 50. Het is moeilijk oordelen of zo’n 12Cilindri total loss is. De waarde van zo’n GT gaat door de half miljoen euro.

Genoeg schadebedrijven tegenwoordig die ondanks de forse schade economisch gezien zo’n supercar nog altijd oplappen. Dus. Als je over een tijdje ergens een gele 12Cilindri te koop ziet staan met moeilijk aansluitende bumpers, dan moet je nog maar eens terugdenken aan dit voorval.

Fotocredit: Feuerwehr Wachenroth via Facebook

Ook interessant!

  • Eerste gesloopte Ferrari 12Cilindri is een feit
    Eerste gesloopte Ferrari 12Cilindri is een feit
  • Gespot - De Ferrari 12Cilindri naast zijn inspiratie
  • Mansory zuigt alle elegantie uit de Ferrari 12Cilindri
  • Speciale Ferrari 12Cilindri is een bloedgaaf eerbetoon

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

12cilindri, crash, Ferrari, schade

Vorig bericht: « Cijfers liegen niet: zo succesvol is de focusflitser
Volgend bericht: Deze Lamborghini heeft 7.600 pk, maar is niet elektrisch! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mini Joe zegt

    24 september 2025 om 15:19

    Leven de achterwielaandrijving 🤮

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      24 september 2025 om 15:28

      Niks mis met achterwielaandrijving.
      Kunt eerder de schuld leggen bij dwaasbananen die denken dat de hoeveelheid geld die ze over hebben voor een dure auto gelijk staat aan de hoeveelheid skills die hebben om een (dergelijke) auto te besturen.

      Login om te reageren
      • Wouter zegt

        24 september 2025 om 15:52

        Theoretisch kan dit ook nog de schuld zijn geweest van de Polestar chauffeur he! We hebben echt geen idee wat er is gebeurd.

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          24 september 2025 om 16:36

          Volgens een met het voorval bekende Duitse website : “Ferrari rammt 40-Tonner” . . .

          Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          24 september 2025 om 16:42

          Aanvullende info :
          Q U O T E
          Der 53 Jahre alte Ferrari-Fahrer rammte den Polestar, beide Autos trafen den Laster, der 40-Tonner kippte um.
          U N Q U O T E

          Login om te reageren
  2. citroen55 zegt

    24 september 2025 om 17:00

    Wat ik al had gedacht, de Polestar ging de vrachtwagen inhalen en overzag de Ferrari. De laatste zal ongetwijfeld vol gas gereden hebben, de Polestar bestuurder, waarschijnlijk wel even gekeken, maar door de hoge snelheid van de Ferrari een inschattingsfout gemaakt hebben. De Ferrari zal medeschuldig zijn, want de snelheid lag boven de 130km/h En er zijn meteen 65 automobilisten op de bon geslingerd voor filmen of plaatjes maken (ams)

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      24 september 2025 om 17:18

      Door dit soort incidenten zal de discussie over de maximumsnelheid op de autobahn wel weer oplaaien. Ik vind het ook altijd een lastige. Het is leuk om bij tijd en wijle eens door te kunnen knallen op de autobahn, maar mensen zijn er niet allemaal even op berekend, op een bepaalde leeftijd wordt het ook gewoon steeds lastiger om zoiets goed in te schatten.

      Je kunt het eigenlijk gewoon niet met droge ogen verkopen dat je 300 moet kunnen rijden op de duitse snelweg en dat medeweggebruikers daarop ingesteld moeten zijn. 150/180 of misschien 200 is nog wel oké te doen op wat overzichtelijke stukken, maar daarboven zou je toch misschien een grens moeten stellen.

      Heb wel eens vaker 200+ of zelfs 250 op de GPS gereden in duitsland, maar eigenlijk is dat gewoon waanzin. Vooral als je merkt wat dat met je remweg en ook de stabiliteit van je auto doet met de krachten die er dan op los worden gelaten. Zoals je terecht zegt zal de bestuurder van de ferrari waarschijnlijk ook wel medeschuldig bevonden kunnen worden als hij zich te onverantwoord heeft gedragen, aan de rechter om dat te bepalen.

      Vroeger als jochie, toen ik meer dan 20 jaar terug mijn rijbewijs net had, stond ik anders in de wedstrijd. Maar met wat minder wilde haren en de pk-wedloop van de afgelopen twee decennia ben ik wel anders gaan denken over een carte blance voor coureurs op de duitse snelweg.

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        24 september 2025 om 18:03

        Je gaat er mogelijks foutief van uit dat het veiliger gaat worden met een maximum snelheid maar dat is daarom nog niet zo zeker. Het helpt om aandachtig te blijven en beter te spiegelen als je weet dat er iemand tegen 300 km/u voorbij kan komen vlammen zoals de meeste Duitsers wel al eens zullen hebben meegemaakt. En het is maar de vraag of die rijder met een Ferrari trager ging rijden met een maximum snelheid.

        Bekijk je bv. de statistieken van verkeersdoden op autosnelwegen per land (afgezet op verkeersdoden per 1000 km, per aantal inwoners enzovoort), dan doet Duitsland het beter dan de meeste buurlanden (inclusief Nederland en België). Dit lijkt dan ook te suggereren dat het daar zeker niet gevaarlijker is door het ontbreken van een maximum snelheid.

        https://road-safety.transport.ec.europa.eu/document/download/d4456a2a-3937-42e1-b3bd-ba98b0298497_en?filename=ff_motorways_20240326.pdf

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          24 september 2025 om 20:37

          Die statistiek zegt wel iets, maar lang niet alles over de veiligheid van het rijden op de snelweg. Normaal gesproken wordt de veiligheid van een transportmiddel of wegtype berekend door het aantal slachtoffers per reizigerskilometer of voertuigkilometer. Dit rapport berekent het aantal slachtoffers per 1000 kilometer snelweg, en dat is gewoon een veel minder zuivere berekening.

          En als je een beetje logisch nadenkt dan snap jij hopelijk ook wel dat zo’n hoge snelheid simpelweg minder veilig is.

          Login om te reageren
          • ty5550 zegt

            24 september 2025 om 23:05

            Als je puur naar het aspect snelheid kijkt, dan is een lagere snelheid altijd veiliger. Maar praktijk is niet altijd zo eenvoudig als de theorie. Op de Autobahn weet iedereen dat er heel snel gereden kan worden, en dat schept ook een zekere discipline om aandachtig te blijven. In werkelijkheid rijdt slechts een kleine minderheid erg hard, en de meesten doen dit gelukkig verantwoord op rustige momenten.

            Daarnaast zijn mensen nu eenmaal slecht in monotone taken. Hoe saaier en trager het rijden, hoe groter de kans dat men minder aandachtig wordt, afgeleid raakt door de gsm of in slaap valt. Zeker ’s nachts bij een constante snelheid.

            Als een algemene snelheidslimiet de magische oplossing zou zijn, dan zouden landen met limieten systematisch veel betere resultaten moeten hebben dan Duitsland. De cijfers laten echter zien dat dit verschil niet zo groot is, en dat Duitsland op snelwegen soms zelfs beter scoort dan buurlanden met limieten. Ik weet dat er nog zaken spelen en ik zeg niet dat het geen oplossing kan zijn, maar altijd louter snelheid aanwijzen als oplossing vind ik dikwijls te gemakkelijk.

            Login om te reageren
      • Hupke zegt

        24 september 2025 om 18:43

        Het mag maar de verzekering mag zich terugtrekken etc.etc.etc. en dat systeem is gewoon goed zo.

        Maar bestuurders waren oplettender en minder hufterig in het verleden. Boven de 150kmh is er geen tijdswinst meer al merk ik dat ik mezelf dikwijls op 180 houdt. Maar waar ik 10 jaar terug regelmatig de 250 kon aantikken zonder risico is het er nu meestal gewoon te druk voor met te veel debielen in tesla’s en polestars. Zeg wat je wil over de audi aso van weleer in z’n a6 tdi, die reed tenminste een beetje door.

        Login om te reageren
      • LoutervanPlezier zegt

        24 september 2025 om 19:42

        Die Polestar 4 is één zonder echte achteruitkijkspiegel, maar waar een camera met beeldscherm het werk van een spiegel heeft overgenomen en dat blijkt ook niet in het voordeel te zijn, bij het inschatten van het overige verkeer. Dus daar zit ook een veiligheidsissue.
        De bestuurder van de Polestar was nog maar 33 jaar (https://de.motor1.com/news/773433/ferrari-12cilindri-crash-a3-polestar/.) en dus zegt in dit geval de leeftijd en reactievermogen helemaal niets. Het is gewoon een combinatie van fatale factoren, wat het ongeval heeft veroorzaakt, dat is wel het ongeluk in deze.
        Moet je daarvoor de regels aanpassen, daar waar de mensen falen, is daar wetgeving tegen te maken, heeft dat zin? Sommige mensen blijven de regels, afspraken en zelfs wetten negeren, dan heeft geen enkele regelgeving, wetgeving en afspraak zin, wel de straf verhogen, om realiteitszin te bewerkstellen, maar ook dat is achteraf handelen, maar het iets en beter dan niets. Zelf de schade laten vergoeden en een rijverbod voor zeer lange tijd, of in sommige gevallen het verliezen van het rijbewijs en eventueel vervoersmiddel, waarbij de geldige mogelijkheid voor een nieuwe versie voor een bepaalde tijd onmogelijk is. Je moet wat met mensen die denken alles te kunnen maken, totdat het fout gaat.

        Login om te reageren
        • Pordon zegt

          25 september 2025 om 03:29

          In dit geval betreft het een Polestar 2. Die heeft gewoon een normale achterruit.

          Login om te reageren
      • Stefje zegt

        25 september 2025 om 08:01

        Welke discussie? Je mag alleen zo hard als de omstandigheden dat toelaten. Dat lieten ze duidelijk niet toe, want er heeft een ongeluk plaatsgevonden.

        Dat is overigens vooral een probleem van Nederlanders, die echt totaal niks begrijpen van de autobahn. Maar om daarvoor een tempolimit in te stellen? Nee.

        Login om te reageren
  3. justawheelchairguy zegt

    24 september 2025 om 18:20

    Eigenaar is laatst ook gecrasht met zijn GT3RS op Zandvoort of Assen bij dat kletsnatte event waar meerdere autos de baan af gingen. En hij is ook de eigenaar van de Jesko waar een Porsche achterop reed bij een event in België.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      24 september 2025 om 23:06

      Bron ?

      Login om te reageren
      • justawheelchairguy zegt

        24 september 2025 om 23:17

        Mijn persoonlijke contact met hem ;)

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          25 september 2025 om 00:38

          Hmmm, dan gebruikt-ie de wagens in ieder geval waarvoor ze zijn bedoeld : om mee te rijden. Hoewel, in de kreukels (laten) rijden is dan weer niet de bedoeling, lijkt me.

          Login om te reageren
  4. macchina zegt

    24 september 2025 om 18:49

    Zelf eigenaar van een Ferrari met V12 en ook ik denk wel vaak terug aan de Clarkson quote: with great power comes great responsibility. Hoewel ik ook morgen ondersteboven in de sloot kan eindigen, ben ik grote voorstander van rijvaardigheids cursussen, training etc. Ook al heb je een mx5, die kennis is altijd een goede investering.

    Login om te reageren
    • LoutervanPlezier zegt

      24 september 2025 om 19:52

      Een verhoogde rijvaardigheidstraining zou iedereen moeten doen, misschien zou het zelfs een verplicht onderdeel voor het behalen van een rijbewijs moeten zijn. Want ja, het helpt je echt vooruit en maakt je een betere chauffeur en het geeft je de kans op veel betere voertuig beheersing. Ik kan dat beamen, ik heb 25 jaar geleden zo’n verhoogde rijvaardigheidstraining gedaan en een jaar later had ik geheel plezier van tijdens de rit naar het vakantieadres, waarbij de voertuigbeheersing de redding bleek om schade te voorkomen. De schrik zit er dan evenwel in, maar je weet dat je zelfvertrouwen geen deuk heeft opgelopen. Je kundig handelen heeft het ergste voorkomen en dat is een enorme opsteker voor je zelfvertrouwen.
      Sommige zal een verhoogde rijvaardigheidstraining laten denken, dat zij ineens onsterfelijk zijn, die kneuzen zullen er tussen zitten, maar de toekomst zal uitwijzen, of zij het bij het rechte eind hebben.

      Login om te reageren
  5. pietertje123 zegt

    24 september 2025 om 19:34

    Het is m.i. goed dat er snelleren zijn dan jijzelf. Dat het gebruikelijk is dat je op lange vrije stukken kan worden ingehaald. Dus leer je opletten en niet hinderen.
    Het gaat ook prima als je op de stukken waar wél een Vmax geldt, men deze respecteerd. Dat was voorheen erg duidelijk zo in DE, nu nog behoorlijk in CH maar in o.a. NL dus totaal niet.
    Door regels niet te respecteren krijg je nog meer regels om de regels af te dwingen en dan is het al gauw zoek met de relatie tussen praktijk en daarop gestoelde regels.
    Door de drukte kun je gewoon niet zoveel sneller dan de rest rijden, is er geen drukte dan kan het vaak wel. En daar draait het allemaal om: gezond verstand en verantwoordelijkheid nemen voor wat jij kunt doen met zo’n snel apparaat.
    Bovendien is het geen lol om alleen maar heel snel te rijden, het moeiteloze van afremmen en optrekken geeft veel meer plezier en veiligheid als bonus.

    Login om te reageren
  6. mustang750supersnake zegt

    24 september 2025 om 21:25

    sooow dan zeg…n vrachtwagen op z’n kant…polestar die vleugeldeuren heeft gekregen en een italiaan die z’n neus kwijt is…..knap hoor….

    Login om te reageren
  7. tjorque zegt

    24 september 2025 om 22:20

    Ik dacht “wéér een nieuwe mansory???”

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    25 september 2025 om 12:46

    Waarom noemt de politie dit een hoog voltage voertuig? Het is toch gewoon een ouderwetse auto zonder 400V hybride batterij?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North