• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Coronavirus treft ook motorbranche: fabrieken sluiten deuren

Auteur: hayte, gepost 14 maart 2020 om 10:02 – 15 Reacties

Een KTM 390 Duke

Piaggio, Vespa, Gilera, Aprilia, Ducati, KTM… Allen sluiten ze hun fabrieksdeuren vanwege het coronavirus. Het openbare leven is in Italië immers stilgelegd, dus is het praktisch onmogelijk om de benodigde motoronderdelen te kunnen produceren.

Het coronavirus heeft een steeds grotere impact op het openbaar leven in Europa. Terwijl Gers Pardoel zegt dat alleen liefde het coronavirus kan stoppen en we elkaar gewoon moeten knuffelen, denken de meeste overheden daar toch echt anders over. Italië, bijvoorbeeld, heeft verregaande maatregelen getroffen om het virus in te kunnen dammen. Scholen en winkels zijn – voor zover mogelijk – dicht, evenementen worden afgelast en mensen worden aangeraden om thuis te blijven.

Ook motorfabrikanten geven nu gehoor aan de maatregelen. Die van de Piaggio Group zijn nog relatief mild. Deze Italiaanse fabrieken zijn sinds vrijdag gesloten. Daar gaan ze de nodige ‘sanitaire maatregelen’ treffen. Onder meer de cafetaria gaan ze aanpakken. In de fabrieken willen ze nauw contact vermijden, tussen alle werkstations moet minimaal één meter zitten. In alle Italiaanse fabrieken worden ook hygiënekits uitgedeeld. Maandag gaan de Piaggio-fabrieken weer open.

Ook Ducati is sinds gisteren dicht, zo schrijft onder meer Nieuwsmotor.nl. Let wel: dit deed Ducati niet omdat ze het zo graag wilden. Vakbonden protesteerden bij de Ducati-fabriek in Bologna, omdat ze vreesden voor de veiligheid van de medewerkers. Hierop sloot de motorfabrikant het fabriek, in ieder geval tot ‘begin volgende week’. Ducati had al maatregelen getroffen om het virus in te dammen. Zo moedigen de Italianen thuiswerken aan en zijn de werkplekken in de productielijnen aangepast.

Pierer Mobility – moederbedrijf van KTM, Husqvarna en GasGas – neemt de meest rigoureuze maatregelen. Alle productie in hun Mattighofen-fabriek wordt twee weken lang compleet stilgelegd. Wie Mattighofen niet bepaald Italiaans vindt klinken: klopt, het ligt in Oostenrijk. Veel onderdelen voor Pierer-motorfietsen komen uit Italië, het moederbedrijf verwacht de komende tijd leveringsproblemen te hebben. Wat niet geheel onterecht lijkt. Dus hebben ze een verplichte vakantie ingelast, van 30 maart tot en met 10 april. Op die manier hopen ze de productieketen te kunnen stabiliseren. Pierer garandeert dat reserve onderdelen nog steeds geleverd kunnen worden en dat alle motorfietsen per het volgende seizoen leverbaar zijn.

Tijd voor wat nuances: bovenstaande merken hebben ook fabrieken in het buitenland. Deze fabrieken zijn voor zover bekend niet getroffen door de maatregelen. Het is dus niet zo dat alle productie nu wordt stilgelegd, al kan het wel zorgen voor een ripple effect. Dat zien we nu al bij KTM: een productiestop van het ene onderdeel, heeft gevolgen voor de gehele motorfiets. Het zou dus zomaar kunnen dat de levertijden van motorfietsen straks op gaan lopen. Na een dalende autoverkoop, ook een dalende motorverkoop?

Foto: Mijn nieuwe KTM 390 Duke van @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Zakenauto minder populair
    Zakenauto minder populair vanwege corona
  • mercedes remproblemen
    Video: mevrouw wordt de taxi uitgezet
  • Ondanks crisis toch een leuke bonus voor Volkswagen arbeiders
  • Honderden rijexamens afgezegd omdat er geen examinatoren zijn
    Honderden rijexamens afgezegd omdat er geen examinatoren zijn

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

aprilia, Coronavirus, ducati, fabriek, husqvarna, ktm, Motorfiets, piaggio, vespa

Vorig bericht: « Peugeot-baas: ‘GTi blijft belangrijk voor ons’
Volgend bericht: Zoveel groter is de Tesla Model Y dan de Model 3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. SpeedGeek zegt

    14 maart 2020 om 10:13

    Dit gaat de wereld een geld kosten, bizar.

    (ps. niet direct gaan klagen, gezondheid is uiteraard belangrijker.)

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      14 maart 2020 om 10:29

      @SpeedGeek: van de andere kant is een dergelijke motor vaak een luxeprobleem.
      Het is bizar dat we denken daar zo van afhankelijk te zijn.

      Login om te reageren
      • SpeedGeek zegt

        14 maart 2020 om 10:31

        Ik bedoelde meer in het algemeen. Niet perse de motor industrie maar alles. Het schokt mij meer dat er zoveel bedrijven met gestrekt been in gaan maar schijnbaar is dat de juiste voorzorgsmaatregel.

        Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          14 maart 2020 om 10:38

          @SpeedGeek: het schokt mij vooral hoe dom, onwetend en egoïstisch het klootjesvolk is door en masse paracetamol en wc papier in te slaan.

          Login om te reageren
          • olivier420 zegt

            14 maart 2020 om 10:39

            @olivier420: en de droge bulk zoals pasta. Wat dan heerlijk is: de goedkope zooi volledig lege schappen, de goede Barilla / de Cecco pasta nog volop te verkrijgen :). Wat een volk

            Login om te reageren
            • Jochen zegt

              14 maart 2020 om 11:06

              @olivier420: een bezoekje aan de plaatselijk appie gister leerde me dat de gemiddelde prepperende arbeider liever vlees uit blik en gehakt eet dan ossenhaas. Er was geen vlees meer te krijgen, behalve premium rundvlees. Kilo’s ossenhaas en entrecotes.

              Login om te reageren
              • gasskaas zegt

                14 maart 2020 om 15:36

                @jochen: ook lekker, de komende weken ;)

          • SpeedGeek zegt

            14 maart 2020 om 10:46

            Oh jazeker! Je ziet de beelden voorbij komen van de lege schappen maar man, wat kunnen mensen zich druk maken. Treurige beelden.

            Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          14 maart 2020 om 10:54

          In sommige gevallen zal het noodzaak zijn, maar er zal ook zeker sprake zijn van gevalletjes “never waste a good crisis”.

          Laat onverlet dat de corona-crisis laat zien hoe kwetsbaar ons systeem als geheel eigenlijk is. Een relatief kleine verstoring van de reguliere gang van zaken en het staat al haast op het punt van instorten. De grote vraag is eigenlijk: zijn we met zijn allen, na deze crisis, bereid om het systeem te veranderen en robuuster te maken of gaan we toch weer zo snel mogelijk proberen om onze beurskoersen weer te herstellen…?

          Edit: de ‘beantwoorden’-knop lijkt (nog altijd) niet te werken. @SpeedGeek dus.

          Login om te reageren
          • SpeedGeek zegt

            14 maart 2020 om 11:04

            De beurs maakt rare sprongen dus die zal wel zo snel mogelijk tot rust gebracht moeten worden, voor het te laat is. Gekke tijden zijn het.

            Edit op Edit van @vaakbenjetebang: Als je reageert via de app krijg je automatisch wel een @ vermelding er bij. Via de site niet. Overigens vind ik dat als je de reacties leest het moeilijk te zien is wie waar nou precies op reageert. Dat lijntje links staat er wel maar als er meerdere reacties zijn haak ik al gauw af met lezen omdat het onduidelijk is wie waar nou op reageert. De @-vermeldingen zijn perfect en ontbreken dus vaak.

            Login om te reageren
    • vluggejapie zegt

      14 maart 2020 om 15:55

      @SpeedGeek: Precies. Wanneer gaan we de rekening bij de Chinezen neerleggen? Daar hoor ik nog buitengewoon weinig over. Zolang ze daar door blijven gaan met zogenoemde ‘wet markets’ gaat dit in de toekomst geheid nog eens voorkomen..

      Login om te reageren
  2. rikv99 zegt

    14 maart 2020 om 10:54

    Wist niet eens dat Gilera nog een (eigen) fabriek had… Ze leveren op moment toch alleen nog maar MP3’s met een bodykit, ging er vanuit dat die opdezelfde productielijn als de MP3 gebouwd werden eigenlijk.

    Login om te reageren
  3. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    14 maart 2020 om 11:50

    Bedankt voor het gebruiken van mijn foto. Leuk

    Login om te reageren
    • 620henk zegt

      14 maart 2020 om 13:30

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: mooie motor! Ik heb de voorganger. Hoe rijd het met de supermoto modus?

      Login om te reageren
  4. tymo zegt

    14 maart 2020 om 19:38

    Heeft dit ook gevolgen voor de <400cc KTM’s die in India geproduceerd worden?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North