• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot-baas: ‘GTi blijft belangrijk voor ons’

Auteur: hayte, gepost 14 maart 2020 om 08:58 – 6 Reacties

De Peugeot 308 GTi

Volgens eerdere geruchten zou Peugeot stoppen met het GTi-submerk. De Fransen zouden vinden dat GTi niet past bij de elektrische toekomst. Daar is Peugeot-CEO Imparato het niet helemaal mee eens.

Om te beginnen: ja, het GTi-merk zal altijd geassocieerd worden met de verbrandingsmotor, zo stelt Jean-Philippe Imparato tegen Autocar.co.uk. Toch blijft die sportieve naam ‘belangrijk’ voor Peugeot, ook al zijn ze nu hard aan het elektrificeren. Het lijkt er dan ook op dat ze de GTi-naam willen behouden, maar dat ze er nog niet helemaal uit zijn hoe dat moet gaan. Afgelopen oktober waren er nog de geruchten dat Peugeot wilde kappen met de GTi-benaming, maar daar zijn ze nu kennelijk van afgestapt.

Om te beginnen met wat wel duidelijk is: de hete Peugeot 508 gaat géén GTi heten. Die heeft Peugeot immers al onthuld, en heeft de naam Peugeot 508 PSE gekregen. Waarbij PSE voor Peugeot Sport Engineered. Deze heeft een 200 pk-benzinemotor onder de motorkap, gekoppeld aan een 110 pk-elektromotor op de vooras en een 200 pk-motor op de achteras. Dat komt neer op een systeemvermogen van 400 pk, waarmee de hete vierdeurs in 4,3 seconden aan de honderd zit.

Dat is ook precies hoe Peugeot het aan wil pakken met hybrides en elektrische auto’s: de hete versies krijgen gewoon de PSE-badge op de kont. Behalve dan de 208. Want als er één auto is die de GTi-behandeling verdient, is het wel de 208, zo stelt Imparato. Zelfs als de 208 straks elektrisch is.

Een kleine kanttekening: tegen Autocar suggereert hij dat deze bijzondere naamgeving alleen voor het Verenigd Koninkrijk zal gelden. Landen die niet onlangs uit de Europese Unie zijn gestapt, krijgen dus misschien tóch een Peugeot 208 PSE. Uiteindelijk wordt het hele GTi-verhaal er dus niet per se duidelijker op. Misschien dat we in oktober uitsluitsel krijgen, op de autobeurs van Parijs?

Ook interessant!

  • Peugeot 508 PSE rijtest en video
  • Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
    Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
  • Goedkoopste Peugeot 208 GTI
    De goedkoopste Peugeot 208 GTI heeft een kleurtje
  • Peugeot 206 GTI: dashboard flocken (en wat is dat?)
    Peugeot 206 GTI: dashboard flocken (en wat is dat?)

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

208, 508, Elektrisch, gti, Peugeot, peugeot-sport, sport-engineered

Vorig bericht: « Suzuki Swift Sport chiptuning en wrap Autoblog Garage
Volgend bericht: Coronavirus treft ook motorbranche: fabrieken sluiten deuren »

Lees Interacties

Reacties

  1. e88125i zegt

    14 maart 2020 om 09:01

    Verkopen ze die dingen uberhaupt nog? Ik zie ze nooit terwijl er bij wijze van op elke straathoek een Renault sport staat.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      14 maart 2020 om 09:28

      @e88125i: Je, behoorlijk goed zelfs. 208 en 308 waren hardlopers. Met name in het Verenigd Koninkrijk zijn dit soort auto’s niet aan te slepen. Nederland is absoluut niet representatief voor Europa ;-).

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        15 maart 2020 om 20:25

        @willeme: maar bvb de genoemde Mégane RS en golf GTI zie je wel op elke straathoek. Dus de 308 GTi is ook voor NL representatief

        Login om te reageren
  2. Tonnie zegt

    14 maart 2020 om 10:50

    Die 508 pse… Die moet ik hebben.

    Login om te reageren
    • Yzord zegt

      14 maart 2020 om 12:43

      @thijsj: nou nee

      Login om te reageren
      • clubbtraxx zegt

        15 maart 2020 om 00:29

        Wat nou nee, ja die moet je hebben.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North