Nog een special edition? Ja hoor. Het merk met de wapperende vlaggen bestaat namelijk bijna 60 jaar, en dat moet gevierd worden! En wel met een auto waarvan het uitlaatgeluid de hellehond Cerberus met de staart tussen de benen naar zijn hok doet rennen.
En dat is mooi op tijd, want de eerste Corvette rolde in 1953 van de band (ongeveer zo zagen Corvettes er toen uit). Maar aangezien Amerikanen hun auto’s altijd jaartallen meegegeven die minstens 3 eeuwen verder liggen dan het jaartal dat daadwerkelijk geldt, komen ze nu maar vast met de 427 Convertible, waarbij 427 natuurlijk voor het aantal cubic inches staat. Voor de normale mensen onder u: dat is zeven liter precies. U raadt het al, onder de kap ligt dezelfde LS7 7.0 V8 als in de Corvette Z06. Me gusta.
Om het kort te houden: het is de meest krachtige Corvette cabrio ooit, met 512 trappelende paarden en een alles verpulverende 637 Nm onder de motorkap. Dat staat natuurlijk garant voor a) een heerlijke sound en b) een faptastische topsnelheid. 0-100 gaat in ongeveer 4 seconden, en de topsnelheid ligt op 305 km/u (190 mph).
In de woorden van Chevy is het een mix van ‘elements of the Z06 and ZR1 models to create the fastest and most-capable convertible in Corvette’s history‘. Een beetje graaien in de onderdelenbak en je kunt tot een aardig eindresultaat komen. En die wielen… we kennen ze al, maar sodeknetter, wat zijn ze weer lekker!
Het ’60th Anniversary Package’ op deze auto is trouwens wat minder exclusief, dat kan je gewoon op elke 2013 Corvette bestellen. En voor de goede orde: alles wat dit jaar geregistreerd wordt is een 2013 Corvette. De auto en het pakket beleven hun debuut op 21 januari op de Barrett-Jackson veiling in Arizona.
Een waarschuwing vooraf: het is wel een auto voor échte mannen, want niet alleen ligt er een dik blok in het vooronder, hij is ook nog eens exclusief gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Geen flippertjes of luie linkervoetjes voor de nieuwbakken eigenaar dus. U bent gewaarschuwd.
Er was trouwens ook al eens een dichte 427 limited edition, maar nu kan er ook open gereden worden met de 7.0 liter-beul. Om wat gewicht te besparen zijn de volgende zaken geïnstalleerd:
Carbon fiber raised hood (introduced on the 2011 Z06 Carbon Edition)
Carbon fiber Z06-style fenders
Carbon fiber floor panels
The “CFZ” carbon fiber front splitter and rocker panels are optional on the 427 Convertible, and included with the 60th Anniversary package
Het resultaat is een curb weight (dus inclusief vloeistoffen!) van 1.522 kg. I want one. I want one bad. Mocht je geïnteresseerd zijn in de evolutie van het Corvette-logo (wist je dat in het oorspronkelijke design een Amerikaanse vlag zat, wat verboden was?), kijk dan even op deze site. En nu plaatjes kijk0n! We wachten nog op de eerste video’s.
Eigenlijk gewoon een Z06 zonder dak dus..
niet dat daar wat mis mee is, begrijp me goed.
Tot op zekere hoogte. Wel aardig dat Amerikanen net zoals Europeanen aan SE’s doen, veel zelfs, maar dat je in Europa steeds 5 extra pk oid krijgt, en de Amerikanen zeggen: hier heb je genoeg aan. Wij hebben het blok 1 keer ontwikkeld, en daar moet je het mee doen.
Alle info ter verdieping staat trouwens hier.
@sir_smokalot: En de prijs? Doen ze dat ook heel Europees door veel meer te vragen? :P Kon ik er niet bij vinden in die link.
dunno…Mss op Barrett-Jackson?
Heerlijke auto zeg!
Dit moet een genot zijn om open mee te rijden, geluid van de ZO6 is IRL echt te zot voor woorden :-)
Niet slecht! Ben ook wel benieuwd naar de C7 eigenlijk ondertussen.
@Lan_Evo: Dat zal nog wel even duren.
@syliaca:
Ja heb het ook niet echt in de gaten gehouden voor de rest. Zijn wel een keer ‘gelekte ontwerpen’ langs gekomen bij Jalopnik, maar waren meer concepttekeningen volgens mij.
Als je klikt op “(ongeveer zo zagen Corvettes er toen uit).” op de ZO url link dus, krijg ik error 404 @Sir_smokealot
Fixed
Plastic fantastic? ;-)
Eerlijk is eerlijk, dit is de eerste C6 die ik echt leuk vind!
Toch jammer dat het interieur zo ontzettend armoedig ontworpen is, onbegrijpelijk. Verder namelijk een brute verschijning. Niet dat ik hem mooi kan vinden maar dat is, uitgezonderd van het interieur, een kwestie van smaak. Kan me voorstellen dat er mensen warm lopen voor dit exterieur+aandrijflijn.
@damoklets: De laatste zin.. Deze auto koop je niet voor ’t interieur. Bovendien, zo armoedig vind ik het ook weer niet.. Integendeel, wordt steeds mooier.
@damoklets: vind het anders een zeer geslaagd interieur, Amerikaans kennende.. durf het zelfs mooi te noemen! ;)
@dennisr: ik heb laatst nog een Corvette gereden en dat interieur is echt om te janken hoor. Vormgeving is al mwa ,materialen en afwerking is dramatisch. Er zijn leukere/betere Amerikanen te koop
@utr1984: hmm, dan weten ze het in elk geval goed op de foto te zetten :) ja afwerking en materiaal kwaliteit is misschien niet hun sterkste punt.. maar maken toch een hoop goed met exterieur..
@dennisr: Ja, als je van erg flexibele exterieurdelen houdt ;) Nee, de Corvette ziet er wel tof uit ja. Maar qua rijden is bv. de Mustang Boss zoveeeel beter
@utr1984: de Mustang Boss is er dan ook weer speciaal voor gemaakt om beter te zijn in de bochten/betere wegligging..
@dennisr: Ja, en dus beter…
Wow,deze is heel gaaf zeg!
@kaasboerin; De laatste zin… (de plus aandrijflijn werd wat laat toegevoegd woordoor de zin enigszins uit verband is, welgemeende excuses). Desalniettemin zit er, ontwerptechnisch gezien, echt geen lijn in dat interieur. Nouja, laat ik het beestje bij de naam noemen, de consistentie van de vormentaal is ver te zoeken. Dat is helaas niet aan smaak onderhevig.
Voorts, er zijn meer auto’s van gelijk kaliber die niet voor het interieur worden gekocht maar het wel fatsoenlijk voor elkaar hebben wat ontwerp en materiaalkeuze betreft. Dus toch echt armoedig in die optiek.
Hubba Hubba!
Ahem, hebben hebben!
begin ze steeds meer te waarderen die Corvette’s.. ook al zo’n prachtig ding deze.. :D
@dennisr: vind ik ook.
Prachtig!
Leuk apparaat maar alleen jammer dat ie veel gebruikt wordt als kitcar wat de waarde in mijn ogen van het blok wat neerhaald. 13 in een dozijn noemen ze dat.
Ik was eens in Italie, en daar waren een paar rich-ass mofo’s aan het toeren. Als eerst kwam er een Murcielago langs.. dat was kippevel, toen een Gallardo.. weer kippevel.. en daar kwam de C6 langs.. die verpletterde de vorige 2 qua geluid met gemak! Wat een hemels geluid zeg.
Ik blijf ze mooi vinden…
Ze mogen het interieur wel eens updaten, wat een goedkope Amerikaanse meuk!
@Vanquish: Dat is wel waar.
@Vanquish: Ach, je hebt zeker gelijk, alleen dit is gewoon Amerikaans. Ik vind dit ondanks het matige interieur een prachtbak, één van de mooiste Corvette’s tot nu toe.
@masterstig: Bij zo’n mooie bak hoort gewoon een lekker interieur.
Wat een brute wagen!
Die is goedkoop afgewerkt maar, o god wat wil er graag eentje hebben! De kracht in die dingen is zo heerlijk!
weer een vette corvette,komt zo mijn garage in.
En voor de goede orde: alles wat dit jaar geregistreerd wordt is een 2013 Corvette.
Das kek!
Voor de rest, wat een pornobak is dit! hebb0n!!
@kliko: wat een ge-etter zeg met dat logo van corvette… tsjongejonge… Het is blijkbaar nooit goed genoeg…
Het is en blijft een icoon, de Corvette. Als ik de money had kwam er eentje op de oprit.
Maar ziet het interieur er dan zo lelijk uit mensen? Valt wel mee in mijn ogen. Amerikaanse auto’s hebben nou niet bepaald het meest mooie, goed afgewerkte en verfijnde interieur maar hondslelijk zou ik het ook niet willen noemen.
Neutraal dus ;)
@gary: Vooral aan de middenconsole en de luchtverspreiders erger ik me dood, het is een kleine moeite voor die gasten om er iets speciaals van te maken. Maar die moeite stoppen ze er niet in. Jammer, want het zou ‘m zó veel goed doen! Het interieur is tenslotte de plek vanwaar je je eigen auto het meeste ziet (als het goed is!).
Denk dat de meeste hier niet weten waar je het over hebt.
O.T. Mooi ding doe maar in het zwart.
@norge: He daar viel een stukje tekst weg ,bedoelde dus de Helle hond ceberus verwijzing :mrgreen:
@norge: Ik denk dat de meeste wel weten wat Smoke hiermee bedoeld… de meeste mensen hebben nog een basiscultuur (denk ik).
Dan zoeken ze t maar op. Of niet, kan mij t schelen :)
@sir_smokalot:
@norge:
Cerberus :p
OT: Voor mij graag in het geel.
@norge:
“Denk dat de meeste hier niet weten waar je het over hebt.”
In welk opzicht bedoel je?
WOW! dat ziet er goed uit! heerlijke velgen!
Ik ben toch wel erg benieuwd naar de nieuwe Corvette. Heb nu al zoveel special editions gezien van deze auto dat het net lijkt of deze al 12 jaar mee gaat.
wordt tijd dat deze model wordt vervange, interieur lijkt van een auto van 1998
Dit model is misschien een paar maanden oud, slimpie. ;)
@kickass: Sixth generation-C6 (2005–present) ? paar maanden???
Volgens mij is het een combinatie van plastic en goedkoop leer.
Carbon Fiber welteverstaan.
En hoe limited is tie nou eigenlijk?
Over het interieur slaat helemaal nergens op , is niks mis mee , en al die overdreven reacties van loszittende onderdelen nog nooit last van gehad.
gewoon een heerlijke auto , wegligging beter als welke mustang dan ook.
Rij zelf een z06 helemaal top hogesnelheid wegligging ook goed , en ja een monster met koppel zijn maar weinig auto,s die zich met je kunnen meten als je inz,n ding rijd , echt een aanrader .
Het is alleen geen auto voor iemand die geen ballen heeft en een auto heeft, waarvan het systeem in elke bocht ingrijpt. dus je moet kunnen sturen en weten wat je doet .
@corvettez06: Begrijpend schrijven is geen vereiste waarschijnlijk?
het corvette interieur is inderdaad lelijk, zo hoort het er uit te zien
mensen stop met te lullen over het interieur, wil je een luxe wagen koop een Mercedes. Dit is een pure sportwagen, deze hoort een knop te hebben voor zijn lichten en één voor zijn 4 pinkers en daar eindigt het. Misschien nog een radio maximum.
@six-trey: dan koop je een oude mercedes SL imo
@six-trey: Ik geloof dat jij sportwagens en racewagens een beetje door elkaar haalt. Een beetje sportwagen heeft niet alleen een sportief uiterlijk van buiten, maar ook van binnen.
I like very much, hebbon pls
Ik die dacht dat het ‘427’-label van Ford was. In de sixties verkochten zij toch wagens met dit label? De Cobra en de Mustang enzo. Desalniettemin een fijne kar. Alleen jammer dat er hier in Europa zo een slecht imago aanhangt aan al wat Amerikaans is.
@ronin1130: Wat denk je van de L88’s.
Overigens, er is niks mis met het interieur na de laatste update en helemaal met het leather wrap package. Ook dat gezeik over het meeverende exterieur. Ooit wel eens tegen de achterkant van een F430 geduwd? Ik toevallig wel en guess what? ’t Veert in! Wat een goedkope zooi, die Ferrari’s! Bij een Corvette is alles van fiberglass, CF of aluminium. Echte autoliefhebbers vinden dat revolutionair, net zoals het onderstel.
@Wessee: Misschien nog liever plastic dan metaal bij die dingen, dan veert het meestal nog lekker terug als je een keer iets raakt.
@donstil wat begrijp jij niet dan ? het feit dat het even snel geschreven is tussen werk door , of is dat het enigste waar jij op let?oh ja de … en de ,,, — achhh wat erg ,.begrijp je dit ook niet? heet sarcasme!!!