Corvette is al langer actief in het GT1-segment van Le Mans, maar toen de ZR1 in hun modellenlijn verscheen zagen ze hun kans schoon om ook in de GT2-klasse aan de start te verschijnen. Momenteel wordt er zo intens getest met de nieuweling dat het Corvette-team de vorige race in de American Le Mans Series geheel aan zich voorbij liet gaan.
Vergeleken met de GT1 Vette staat deze versie een stuk dichter bij de straatauto. Zo is hij niet bijzonder veel verbreed; enkel de wielkasten zijn wat uitgeklopt. Verder zien we dat de koelopening in de grille iets hoger is gemaakt, en dat het ‘ruitje’ in de motorkap vervangen is door een grote koelopening. Aan de zijkanten zien we uitlaatopeningen verschijnen. Een serieuze spoiler prijkt achterop de Corvette, waar hij het ZR1 fabrieksspoilertje vervangt.
Katech verzorgt de motorisering: de LS7 V8 uit de Z06 wordt door middel van een kortere slag teruggebracht naar zes liter inhoud om te voldoen aan het reglement van American Le Mans. Volgend jaar moet de motor zelfs nog kleiner worden: 5,5 liter, waarbij een LS3 (motor uit standaard Corvette C6) als basis zal dienen. Dit blokje zal er nog altijd 500 pk uitpersen, dus niet getreurd.
De Corvette GT2-racer zal binnenkort officieel onthuld worden; we houden jullie uiteraard op de hoogte. (via jalopnik, foto’s: americanlemansfans.com)
Gnermo zegt
Take no Prisoners! Ziet er weer beestachtig uit, maar denk toch dat ze op de GT1 moeten blijven focussen.
JanJansen zegt
Ehm, niet bijzonder veel verbreed en staat dichter bij de straatauto?
Wat moet er ook al weer veranderd worden om de auto achter een paar cm breder te maken?
Oh ja ik weet het al weer; ALLES.
Spatborden, fusees, aandrijfassen, dempers, remmen, je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel custom. Wat overblijft is een silhouet van de Corvette.
RubenBaeten zegt
@JanJansen: Dichter bij de straatauto dan de GT1.
Laue zegt
oeh, die doodskop met die corvette vlaggen als ogen vind ik wel heel K3wle
wapz zegt
Copyright = Teen Kaas.
Ben ik nu serieus de eerste die dit opvalt? Dit is een van de ergste namen ooit!
Gnermo zegt
@Wapz: Was me ook al opgevallen.
Vraag me af hoe je dit uitspreekt in het Engels.. Teean Keaaaas?
linkador zegt
@JanJansen: Lichtjaren dichter bij de straatauto dan een C4 en de zogezegde Citroën WRC
RA999 zegt
@ wapz
Ik dacht ik zeg er niks over, doe jij het ;)
Gelukkig is het een Amerikaan…
wapz zegt
@RA999
Inkoppertje natuurlijk!
T-Bird zegt
Doodshoofd met corvette logo is te bruut voor woorden!
Citrofiel zegt
Print erop in boerenblubberracestijl. Stoer.
guzmann zegt
Vet! Benieuwd of ze net zo gaan domineren als de GT1’s.
Ralph zegt
Here comes the pain! ! !
Reken maar dat deze ‘simpele’ Vette C6.R in de GT2 klasse de Punisher gaat uithangen.
Alwood zegt
maarreuh, waarom in hemelsnaam is hier dan een ZR1 als basis genomen?! Verschilt die zo veel van de Z06 dat het loont om de LS9 door een LS7 te verwisselen?! Of is het alleen de ‘naam’ die groot moet worden en is dit een C6.R met ZR1 spatborden?
C6.R zegt
Ja, ja dames en heren, zo ziet een brute GT2 bak er uit!
ZR1 spoilertje zit er trouwens nog wel gewoon ook op, kijk maar goed. En verder is het natuurlijk zo dat GT1 voor GT2 ingeruild wordt. Dus niet erbij, GT1 hadden ze namelijk al jaren nauwelijks competitie (in de US iig) en met alle regelveranderingen is GT2 voorlopig the place to be!
Voor de rest: Corvette power baby! 8)
robbie zegt
@Gnermo, de Corvette C6.R GT1 is dood na Le Mans. Na juni gaat het fabrieksteam van Corvette zit voor 100% focussen op de GT2 klasse.
C6.R zegt
@ Alwood: ZR1 waarschijnlijk om die te promoten, da’s toch de Halo vehicle nu. Maar ZR1 genen zitten waarschijnlijk idd alleen in het uiterlijk, zo heel veel heeft het niet met de straatwagens te maken. (Wel wat meer dan een GT1 en veel meer dan een silhouette wagen zoals bijvoorbeeld de DTMers) Voordeel van de ZR1 zou bijvoorbeeld wel kunnen zijn dat je dat spoilertje wat de straatwagen heeft gewoon mag gebruiken omdat dat op het origineel ook zit, is toch weer een stukje downforce die je krijgt bovenop de zwaar gereguleerde race spoilert… Maar voor de rest, carbon ceramische remmen hebben ze bijvoorbeeld ook moeten opgeven, dat mag wel in GT1 en niet in GT2.
robbie zegt
@Alwood, en omdat een bepaald model vaak maar in 1 klasse gehomologeerd mag zijn. Je mag een model dus niet in GT1 en GT2 hebben. Behalve als het een ‘ander’ model is, zoals nu het geval is.
@C6.R, spoilers op de staatauto’s zijn voor de sier. Op raceauto’s hebben ze een functie. Dus jouw argument lijkt me, met alle respect, een kul argument.
C6.R zegt
Spoilers zijn zeker niet altijd voor de sier, da’s kul! Als het op de straatwagen zit zouden ze gek zijn om het niet te gebruiken, alle extra downforce is welkom met die kleinere GT2 spoiler!
Wat betreft homologeren: GT2 vervangt GT1 voor het fabrieksteam, dus dat is het probleem niet, ze gaan ze niet beiden inzetten. Trouwens: Aston DBR9 en DBRS9?
rotorhead zegt
Neem de eerste generatie Audi TT maar, werd die niet m.b.v. een terugroepactie van een spoilertje voorzien?
Armbijter zegt
@C6.R
Een GT2 staat nog redelijk dichtbij een straat-auto hoor. Als jij een beetje goed kan sleutelen, geld en tijd hebt kan je vrij eenvoudig zelf een GT2 volgens de reglementen ontwikkelen. Het enige wat je voornamelijk hoeft te doen aan het mechanische gedeelte zijn onderdelen vervangen.
ff mierenneuker hoor:P, die GT2 spoilers heten gewoon vleugels. Ik zie vaak dat mensen vleugels spoilers noemen, weet niet waarom
Davidov zegt
En een GT1-spoiler heet wel spoiler? :/
lol @ duffe naam van fotograaf
lincoln zegt
Corvette is stoer bezig de laatste jaren ..
eindelijk hebben ze de smaak te pakken zich serieus met racen bezig te houden .. en de pooierbak naam van zich af te werpen ..
sterke actie ..
C6.R zegt
@ Armbijter: Spoilers, vleugels, what’s in a name, maar je hebt gelijk hoor!
Een GT2 staat inderdaad vrij dicht bij een straatauto, maar ik bedoel meer de componenten die gebruikt worden, die hoeven niets met de straatversie te maken te hebben. Zo heeft de ZR1 een supercharged 6.2 liter motor, carbon ceramische remmen en magnetheorororhegeologische vering. En de C6.R GT2 heeft hele andere specificaties voor die onderdelen die bijvoorbeeld niet te linken zijn aan de basis C6, Z06 of ZR1 (6.0, laat staan een 5.5 liter V8 is bijvoorbeeld niet (meer) in het gamma)
Rotary zegt
nou van een vleugel ga je vliegen… dus dat lijkt me niet de correcte naam :P
EnzoR zegt
deze is vet :D i love it
robbie zegt
@C6.R, DBR9 = GT1 en DBRS9 = GT3 Dus dan is het geen probleem. Alleen in GT1 en GT2 mogen niet 2 dezelfde modellen zitten. En de motor in de GT2 klasse (en GT1) moet gebaseerd zijn op het blok dat ook in het staatmodel zit. Je mag wel de inhoud aanpasse etc.
Carbonblack zegt
Kijk op corvettemotorsport.com voor laatste nieuws over GT1, GT3 en GT4. Leuke site met veel foto’s.