Corvette Z06 krijgt Ferrari 812 Superfastesque vermogen

Auteur: , 39 Reacties

Yankee Doodle.

Corvette C8 rood

De Amerikaanse media zijn eindelijk een beetje bijgekomen van het feit dat ‘hun’ Corvette nu toch echt een supercar is met middenmotor. Dat wil zeggen dat het nu tijd wordt om te speculeren over toekomstige modellen met (veel) meer vermogen. Het ligt immers in de lijn der verwachting dat er ook van de C8 generatie weer een Z06 (special) en een ZR1 komen. Automobile Mag heeft de speculaas op tafel gezet in de vorm van de heetste geruchten die zij hebben opgevangen over de C8 Z06.

Meest interessante daarvan is dat de Z06 potentieel een variant van de nieuwe ‘Blackwing’ V8 in het achteronder krijgt, die we kennen van de Cadillac CT6-V. Deze voor Amerikaanse begrippen piepkleine Vee Eight Motor van 4.2 liter moet nog wel een beetje evolueren als de geruchten kloppen dat het ding er maar liefst 800 pk uit zal gooien. Ter vergelijking: de C7 Z06 beschikte over 650 pk en de C7 ZR1 over 755 pk. Nadeel is dat de motor de epische Blackwing-naam na de anabolenkuur waarschijnlijk zal verliezen, ten faveure van een designatie die beter past in de lijn van Corvette-motoren, zoals ‘LT7’.

In navolging van de motor gaat de speculaas verder over de versnellingsbak. Bij de gewone C8 is in tegenstelling tot bij eerdere ‘Vettes zelf roeien niet meer mogelijk is. Automobile Mag hoopt natuurlijk dat dit bij de snellere versies wel weer mogelijk zal zijn, maar geeft toe dat de wens daarbij waarschijnlijk de vader van de gedachte is. Waarschijnlijker is een tienbak met dubbele koppeling. Het is duidelijk dat de tijd van eenvoudige doch doelmatige tech voorbij is bij de Muricanen. Maar is dat ook een goede ontwikkeling, of denk jij met weemoed terug aan de C6 Z06 met atmosferische 7.0 liter V8 (rijtest)?



39 reacties

Wonderlijk dat ze dit op de weg kunnen zetten voor 59000 dollar al verdienende geld daarop.
Het in elkaar schroeven van een Ferrari of porsche kost ook maar een fractie van de vraagprijs.

Ik bied gewoon kostprijs plus tien procent, iedereen tevreden
@piedlourd: eea zal ook vast te maken hebben met lagere lonen.
@piedlourd: kost dit “maar” 59k in Amerika?? Toen ik het artikel las vroeg ik mij af hoezo je dit zou kopen maar gezien de prijs krijg je er wel veel voor terug. In NL moet je zo 200k stukslaan volgens mij
@wildewesten: prijs is nog exclusief belastingen. Maar afhankelijk van de staat waar je woont is dat niet perse heel veel.

Reden dat ze dit zo goedkoop kunnen maken is de motor en schaalbaarheid van het bedrijf. De motor koop je voor 10k. Probeer dat maar eens bij een Ferrari of Lamborghini. Daarnaast gaat die motor ook relatief weinig stuk. Ding is zo lang en goed doorontwikkeld dat je er haast niet mee de mist in kan gaan. Verder heb je in de US heel andere garantienormen dan in EU. Dat bespaart ze ook heel veel geld/gezeur.

60k + opties + 10% invoerbelasting + 21%btw + ophoging basisprijs ivm garantiebepalingen in Europa + bpm (nog niet in verdiept of die al bekend is voor nl) en hij zal hier snel 150k-200k rijklaar kosten. Wat nog steeds een koopje is vergeleken met de andere mid engine supercars.

Ik zou er haast een half jaar voor in de US gaan wonen om zo’n ding te kopen en daar de ultieme roadtrip mee te doen.
@stefje: Je moet een jaar ingeschreven staan dan daar, de auto een halfjaar op naam hebben en je mag hem niet binnen 1 jaar in nl verkopen, (als je hem toch in 1 jaar verkoopt krijg je gewoon een BPM naheffing)… gaat dus niet zo makkelijk als elk halfjaar even inschrijven auto kopen en gaan, dan waren er al wat meer mensen dit gaan doen om geld te verdienen ;)
@spykerboy: ik wil hem niet mee terug nemen, ik wil de roadtrip door Noord en Zuid America doen. De regels voor invoer zijn mij reeds bekend :)
@stefje: ze hebben toch die lw motoren ook apart verkocht? Zo lijk je in mijn opzicht ook weer wat van die ontwikkelingskosten
@piedlourd: €119.000 in België. Koopje :-)
@9114life: vergeet niet de biv, en de jaarlijks hoge wegenbelasting!
@spyderman: nee nee, hoe zou ik die kunnen vergeten. :-) Alsook de VAA mocht die op de zaak staan. Ik weet er helaas genoeg van. LOL
@piedlourd: dat zouden ze met alle produkten op de wereld moeten doen. Soort van gentlement agreement, dan is iedereen blij en leven we samen lang en gelukkig.
Man man man, wat een lelijk hok!
Jammer dat het geen echte 812 concurrent is. Voor mij hebben ze het vakkundig verpest door de motor naar achteren te leggen. Achja, blijkbaar moeten de heilige huisjes kapot in de autowereld.
@zeilboot: mee eens
je moet de yanks wel nageven dat ze een fantastisch ogende supercar hebben gemaakt. geweldig.
@Soulmaster: heb jij al een rijtest gezien? Iedereen roept maar dat die zo geweldig is maar ik heb er nog geen fatsoenlijke rijtest in gezien.
@rolov: soulmaster zegt dat ie hem fantastisch vindt ogen en jij begint over een rijtest? Goedemorgen…
@rolov: Misschien moet jij eens een bril halen
@mopar: rolov heeft wel gelijk, mijn mening is dat het een fantastisch ogende auto is.. al was hij 100% van plastic, hij ziet er strak uit. en gaat dus op mijn lijstje….

iemand dochters kopen? :D
@Soulmaster: Volgens mij dacht hij dat je zei dat het een fantastische auto is. Maar dat zei je niet, je zei dat het een fantastisch ogende auto is. Dat is wat anders. Daarom reageerde ik. Nu doet Mn hoofd pijn :P
@rolov: Rustagghhh komt vanzelf ze moeten nog in productie (2 december uit mijn hoofd) Maar geloof me dat zal een goed sturende auto worden. De ZO6/ZR1 waren al toppers dus GM gaat niet iets HEEL anders ontwikkelen om op dat zelfde nivo te blijven nope.
@RobUSA: Amerikaans product zeker..? ;)
@rolov: wedje leggen dat het een knaller wordt? Het zijn echt geen koekenbakkers in de US. En al is ie net iets minder dan een McLaren, dat zou de prijs dan goedmaken…
@soulmaster: Hij oogt nogal ‘plastic’.
Een C8 ZR1 met een 10-bak? Gears 7, 8, 9 en 10 spelen het spek-en-bonen spel maar worden wel in rekening gebracht. De software zal waarschijnlijk zo ingesteld staan dat de bak (onnodig) van verzetten blijft wisselen (zoals bij de 10-bak van Lexus). De C8 is/wordt wel een verkoopsucces!
@iphonistvongates: met 10 bak wel geschikt voor een rol in FF!
@dutchdriftking: Nee 18 gears or go home
zee esw
Wat voor een monster gaat de ZR1 dan worden?
Bij Corvette had je nauwelijks mogelijkheden om het interieur aan te passen, hierdoor kunnen ze ook goedkoop produceren in grote aantallen, waardoor de productieprijs relatief laag is.
@grandmasterb: Dat is bij de C8 wel anders (bron: Chevrolet.com) de kleuren van de gordels,stiksel, drie stoeltypes, alcantara of leren stuur, 3 verschillende uitneembare daken,10/14 boxen van Bose enz enz
Hopelijk niet. Een grote pushrod V8 hoort er gewoon bij als ze die 4.2 DOHC V8 in lepelen word het wat mij betreft alleen maar minder gaaf. De simpelheid van de pushrod V8 heeft gewoon zijn charmes
Net als de motor van de vooras naar achter plaatsen overigens.
@cabriohater: Zo’n push-rod V8 is super compact en licht. Daar wordt onterecht wel eens meesmuilend over gedaan.
@cabriohater: zou kunnen dat ze de Z06 als turbomotor aanbieden, en de pushrod supercharged als ZR1. En de ZR1 net onder de 900 pk geven. Ik zie ze de grootteorde van 150pk niet meer aanhouden, als de Z06 al 800 pk zal hebben Ö
Kom maar door!
America: het land waar sportauto’s een stickshift moeten hebben…
@jaapiyo: Of een vette :) electro motor op de voorwielen zou ook goed kunnen en goed voor de dragtijden.
Zag hem in camopak vertrekken vanaf Tremec (de versnellingsbak producent). Klonk ietwat stil en dociel voor een atmosferische V8. Vond het al raar. Die 4.2 zou dat wel verklaren…
Die motor is vast leuk, maar ik betwijfel of ie de tuning-potentie heeft van de oude.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).