Crash Walker door hoge snelheid (150 km/u) en oude banden

Auteur: , 36 Reacties

Het Amerikaanse Sherrif's Department heeft zijn onderzoek naar het fatale ongeval van Paul Walker en Roger Rodas afgerond, en komt tot de conclusie dat een gereden snelheid van 93 mph (149,6 km/u) de hoofdoorzaak van de Carrera GT-crash is geweest.

Paul Walker

Bovenstaande zal niet als een verrassing komen, doch het is een conclusie van de onderzoekende instanties en er is voor het eerst een exact getal op de gereden snelheid geplakt. Dat er te hard was gereden was duidelijk, en ook de schattingen van ca. 160 km/u waren aardig accuraat, naar nu blijkt.

De LA Times citeert de verantwoordelijke sherrif: “Investigators determined the cause of the fatal solo-vehicle collision was unsafe speed for the roadway conditions.” Wat echter ook niet meehielp was het feit dat de banden onder de Porsche 9 jaar oud waren, ook al hadden ze waarschijnlijk niet veel kilometers gereden. Het advies luidt toch doorgaans je rubber om de 6 jaar te vervangen, in het geval van de Carrera GT zelfs 4 jaar.

Maar, voor de duidelijkheid, als bestuurder Roger Rodas zich (enigszins) aan de snelheidslimiet van 45 mph had gehouden dan hadden de heren hoogstwaarschijnlijk nog geleefd. Eerdere geruchten over een ernstig technisch defect aan de auto lijken met dit bijna-afgeronde onderzoek dan ook definitief naar het Rijk der Fabelen verwezen te worden.

Tot slot: “There is also evidence that this particular vehicle had been altered from its original design state and had not been maintained properly”, aldus Porsche North America in een verklaring. Dit riekt misschien naar het schoonvegen van het eigen straatje, maar je kunt niet om de feiten heen.



36 reacties

Het blijkt dus niet voor niks te zijn dat je overal van die borden met getallen in de berm ziet staan.
@ridder te voet: Op de Duitse autobahn had dit ongeval net zo goed fataal afgelopen/af kunnen lopen en daar staan niet dat soort borden in de berm. De oorzaak is een klapband en waar het gebeurt is verder niet heel relevant.

Niet dat overigens 150 in de bebouwde kom een goed idee is, maar vooral vanwege de veiligheid van anderen.
-=edit: doe even normaal man=-
@thierryvth: Dan zou ik eerst willen beginnen met programma’s zoals “Ik heb het nooit gedaan” of “Adam zoekt Eva”. Dat gaat nog een hele dimensie verder!
@Vanquish: Ik denk dat er te weinig Carrera GT’s zijn om al het slechts van TV te laten verdwijnen.
@Lucb: helaas kan ik maar 1 x plussen. Geniaal.
Misschien een idee om houdsbaarheidsdatums op banden te zetten? Als je een tweedehands Hyundai Getz koopt is het natuurlijk gissen geblazen hoelang die 14 inch pattas al dienst gedaan hebben.
@ridder te voet: er staat toch al een code op de band die zegt wanneer deze geproduceerd zijn? Week en jaar. Bij een Getz hetzelfde systeem als bij een Carrera GT.
@mashell: Klopt, maar ik denk dat er veel mensen zijn die niet weten hoe je die moet lezen. Wellicht dat daar wat meer aandacht aan besteed kan worden. Aan de andere kant gok ik dat mensen die zo lang op een set banden rijden, niet snel een nieuwe set zullen kopen alleen omdat ze oud zijn,
@dondeboer:
Probleem is dat als ze wel weten hoe ze het moeten lezen, ze er zich alsnog niets van aantrekken.
Vooral met zo’n muscle car als een Getz.
@dondeboer: Je kan er groot met wit de datum opzetten uiteraard alleen krijg je dan nog vast idioten met verschil amerikaanse/europeese schrijfwijze… Tabelletje opzoeken lijkt me niet al te lastig..
@ridder te voet: Productiedatum is wel al gewoon te vinden op de banden… Productiedatum zegt natuurlijk niets over het gebruik, maar als de banden een bepaalde leeftijd hebben dan is vervanging sowieso verstandig, ongeacht de hoeveelheid profiel.
@harie: Oke dat wist ik niet. Ik zal vanmiddag eens aandachtig naar het rubber onder mijn auto gluren.
@ridder te voet: Zoek naar: ‘DOT code’, zoals onderstaand.
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQclUDDI2dP3QClTP-ugvurZDNwqh2g1DmFZjngE0cwwUCKzwRV
In het laatste deel: 4003,
week = 40
jaar = 03 = 2003
Ik heb het al vaker gezegd (waarmee ik niet wil zeggen dat dit hier ook een oorzaak is), als je dit soort hypercars gaat aanpassen ben je mijns inziens niet goed bezig. Die auto’s zijn ontworpen om tegen de limiet te presteren. Als je gaat hakken en zagen in zo’n ding maak je het volgens mij enkel slechter. Zeker in geval van de Carrera GT. Die niet bepaald bekend staat als ‘easy going’. Als daar met andere wielen/banden/aerodynamica wordt geklooid heb je zo kans dat ie niet meer presteert zoals Porsche in gedachten had. Lijkt me niet de bedoeling. Zeker in een auto die de grip hard nodig heeft.
Wel lekker voor Porsche dat deze auto pas in de fik vloog na de crash en niet spontaan ontbrandde zoals bij nieuwe modellen een standaard accessoire is.
@Neptukker: whahahahaha +1
Onzin dat verhaal over de banden. Zo’n Sport Billy als dat vriendje van Walker behoort heel goed aan te voelen hoe het weggedrag van zijn auto is. Daar pas je dan je rijgedrag op aan. Hij heeft gewoon als een idioot gereden, dat is de werkelijke oorzaak van het ongeluk.
Het probleem komt wel vaker voor maar meestal bij aanhangwagens. Die dingen rijden nauwelijks dus de banden verslijten niet. Maar als ze rijden is het meestal met te weinig bandendruk en overladen. Zie het vaak genoeg op het containerpark in de buurt.

Een beetje oude band zal dan sneller knap zeggen. Zelfs als op het rubber zichtbare krakkelee te zien is rijden de eigenaars door want er zijn toch geen regels rond. (hier in Belgie toch)
Was die auto onder handen genomen door een tuner o.i.d.? Dat is wat Porsche lijkt te suggereren.
Apk’tje kan zoiets simpel voorkomen
@jmeverts: banden van 9 jaar oud, met 1,6mm profiel, zonder bijzondere beschadigingen of droogtescheuren komen gewoon door de APK.

Wat dat betreft zijn de APK regels dus echt niet streng…
@escort77: En toch, als die band van goede kwaliteit is en niet aan UV-licht is blootgesteld (in opslag gelegen), dan zegt 9 jaar ook niks.
@metalmike: ook dan zegt de leeftijd iets. Hoe langer een band in de opslag ligt, hoe zachter het rubber wordt. Pas gefabriceerde banden zijn vaak een hel om te draaien terwijl dezelfde banden die al een tijd in de opslag hebben gelegen vaak makkelijker gaan. Die banden zijn als ze eenmaal om de velgen zitten niet slechter dan de nieuwere exemplaren, dat klopt. Toch hoeft de leeftijd van de band inderdaad niet alles te zeggen over de staat ervan.
Zeker een band onder een dergelijke auto zal na 9 jaar niet veel soeps meer zijn geweest. Zo’n band zal, gezien het vermogen en het volk wat ermee reed, ongetwijfeld een bovengemiddeld aantal keren loeiheet zijn geweest waardoor de eigenschappen, versneld, verouderden. Dan gaan gassen na 9 jaar is gokken op een goede afloop…
De vorige eigenaar van de Porsche zegt dit over de auto


http://www.nydailynews.com/entertainment/gossip/previous-owner-paul-walker-porsche-car-tricky-article-1.1542532
@sandniggah:

Dat was slechts één van de vorige eigenaren. Die snaak heeft er in totaal niet eens 1000 km mee gereden.
Vooral die ,6 heeft um genekt…
Dat maakt het eigenlijk nog tragischer, 2 miljonairs(?) die dodelijk verongelukken omdat ze de banden niet tijdig hebben vervangen. (en een klein beetje omdat ze te hard reden, daar is de auto wel op gemaakt natuurlijk).
@celicatwincam: De auto wel, maar de weg ook?
@k-man: de meeste wegen die ‘vroeger’ geschikt waren voor 80 zijn nu nog maar voor 50 ‘geschikt’ dus daar neem ik het niet zo nauw mee. Voor welke snelheden is bijvoorbeeld de Nurburgring gemaakt..
Hmmm… effe opsommen…

#1 Een Amerikaan (staan niet echt bekend om hun kwaliteiten met schakelen en bochten nemen)
#2 150km/h in een 15MPH zone
#3 Porsche “waar is mijn nieuwe onderbroek” GT in wrak-van-de-weg-conditie

Kan iemand mij vertellen waarom dit een goede combinatie is?
Ik vind het detail van de oude banden eerlijk gezegd wel een belangrijk detail hoor. Ik denk dat de meesten zich niet beseffen hoeveel invloed dat heeft op een andere auto dan je 14% leasert of de trapauto.

Het rubber wordt veel harder, zeker met de wat sportievere banden, het moment dat de band z’n grip verliest komt steeds eerder. Nog veel verraderlijker is echter dat de auto ook veel slechter aankondigt wanneer hij z’n grip gaat verliezen. Met een GT heb ik zelf geen ervaring, maar als mensen zeggen dat hij toch al zo tricky is, dan lijkt dit me dit een redelijk gevaarlijke combinatie.
Als de beste man gewoon max 72 km/h had gereden, had ie m waarschijnlijk niet gecrashed, oude banden of niet. En met die 72 km/h per uur was er ook een grotere kans dat hij voor het contact met de paal genoeg had afgeremd om de klap te kunnen overleven.

Maar afgezien daarvan natuurlijk erg slordig om je supercar op oud rubber, op de openbare weg even flink de sporen te geven.
Klinkt cru: maar gevalletje van Eigen schuld dikke bult!
Tjonge heilige boontjes hier….

Jullie zullen vast allemaal braaf 50 rijden als je weer eens met je Porsche GT een blokje om gaat?? Ook na 3000 miles met de banden gereden te hebben en nog 6mm profiel ga je preventief alvast 3000 euro neertellen want ja 9 jaar is wel oud!
We weten het allemaal beter hier……..achteraf! Ja dan had Rodas er ook wel ff nieuwe om gelegd en was ie net wat later op zn gas gegaan.
Gewoon pure pech en niks eigen bult dikke schuld :(
Ja, ik doe maximaal 2 zomers met een setje en daarna gaan ze eraf. De laatste keer met nog bijna 4mm profiel.

Maar ik ben dan ook gewend om een paar setjes banden op een weekend te verbruiken…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).