• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Crashen met bijna 700 km/u: dit is het resultaat

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 21 september 2018 om 12:01 – 19 Reacties

Afbeelding Crashen met bijna 700 km/u: dit is het resultaatAfbeelding Crashen met bijna 700 km/u: dit is het resultaatAfbeelding Crashen met bijna 700 km/u: dit is het resultaatAfbeelding Crashen met bijna 700 km/u: dit is het resultaatAfbeelding Crashen met bijna 700 km/u: dit is het resultaatAfbeelding Crashen met bijna 700 km/u: dit is het resultaatAfbeelding Crashen met bijna 700 km/u: dit is het resultaatAfbeelding Crashen met bijna 700 km/u: dit is het resultaat

Crashen met bijna 700 km/u: dit is het resultaat
Ouch.

Het wordt autocoureurs regelmatig toegedicht dat ze leven voor snelheid. Dit klopt in zekere zin natuurlijk, maar zij die daadwerkelijk leven voor snelheid, wijden hun leven toe aan het verleggen van de grenzen. Op aarde hebben we verschillende locaties waar snelheidsduivels dit kunnen proberen, maar één plek spreekt bij vrijwel iedereen tot de verbeelding: de zoutvlakten van Bonneville.

De onvermijdelijke bijkomst bij het proberen te verleggen van grenzen en het breken van records, is de hoge mate waarin er ongelukken kunnen gebeuren. De coureurs balanceren immers op een bijzonder dun koord, als ze dergelijke hoge snelheden proberen te bereiken.

Dit weet Robert Dalton maar al te goed. De Amerikaan is een veteraan op het gebied en komt al jaren op de zoutvlakten die meer dan 250 vierkante kilometer groot zijn. Afgelopen weekend nam hij zijn Flashpoint Streamliner mee naar het compleet verzilte meer in Utah, in een poging het snelheidsrecord voor bolides met zuigermotoren te verbreken. Dalton kwam in zijn eerste poging nog dichtbij het huidige record, maar tijdens zijn tweede run ging het helemaal mis. (video)

Crashen met bijna 700 km/u: dit is het resultaat

Terwijl Dalton het licht uit zijn ogen rijdt met een snelheid van 427 mph (687 km/u), ontploft zijn linkerachterband. Wat er daarna gebeurt spreekt voor zich. De auto begint te glijden, slaat meerdere malen over de kop en het einde voor Dalton lijkt in zicht. Er zijn door de jaren heen verschillende mensen gesneuveld bij dergelijke pogingen, dus het lijkt niet heel vergezocht. Desondanks houdt de Flashpoint zich stevig en beschermt hij Dalton tegen verwondingen. De bestuurder kruipt ongedeerd uit de bolide. De auto, daarentegen, is volledig vernietigd. Op de foto’s is te zien dat vrijwel al het plaatwerk van de Streamliner is gevlogen tijdens het ongeluk. Naar verluidt lagen de puinstukken over een mijl verspreid.

Dalton hield zich er vrij goed onder. Volgens een vriend was zijn reactie op het ongeluk buitengewoon nuchter: “Bob said he wanted to make some changes to the way the body attached to the car anyway.”

Beeld: Flashpoint Streamliner

Ook interessant!

  • Deze Skoda Octavia kan 365 km/u
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Breek! Benzineprijs evenaart het record
  • Video: Ferrari zet met SF90 Stradale indrukwekkend record neer
    Video: Ferrari zet met SF90 Stradale indrukwekkend record neer

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

bonneville, crash, Racing, record

Vorig bericht: « Niets is blauwer dan het interieur van Brabus’ G63 AMG
Volgend bericht: ACM viert feest, want okkazieprijzen zijn duidelijker »

Lees Interacties

Reacties

  1. Boomer zegt

    21 september 2018 om 12:06

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. duckmefaddy zegt

    21 september 2018 om 12:08

    Filmpje was wel echt de moeite waard. Heb er 2 minuten in volle teugen van genoten.
    Wacht ff, ik zet m nog eens op!

    Login om te reageren
  3. raceface zegt

    21 september 2018 om 12:13

    Gelukkig op tijd zijn parachute kunnen uitgooien, anders had hij het denk ik niet na kunnen vertellen.

    Login om te reageren
  4. henk_he zegt

    21 september 2018 om 12:25

    Ik dacht altijd dat op dit soort hoge snelheden met metalen wielen van speciale legeringen werd gereden, blijkbaar dus op “gewoon” rubber… Gelukkig kan hij het navertellen en er van leren.

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      21 september 2018 om 12:29

      @henk_he: Thrust SSC reed inderdaad met volledig alu wielen omdat rubber zou exploderen op hoge snelheid. http://www.thrustssc.com/thrustssc/Club/Secure/mn7_Wheels.html

      Login om te reageren
      • apriliarsv zegt

        21 september 2018 om 15:04

        @henk_he: maar wel met Dunlop reclame ?

        Login om te reageren
  5. cossiekiller zegt

    21 september 2018 om 12:36

    Die Dalton heeft toch een goeie engelbewaarder!
    Ik ken het gevoel, ik heb ook ooit eens achteruit tegen een paaltje gereden…

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      22 september 2018 om 12:22

      @cossiekiller: dat soort ervaringen herinneren me er altijd wel aan dat ik mijn testament nog moet laten opmaken.

      Login om te reageren
  6. p993 zegt

    21 september 2018 om 12:46

    Kijk het voordeel is natuurlijk dat er daar niks in de weg staat….ergens tegenaan rijden komt harder aan dan dit

    Login om te reageren
  7. sjonniedeluxe zegt

    21 september 2018 om 12:48

    Gewoon overleefd. Zo zie je dat hard rijden niet onveilig is.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      21 september 2018 om 13:00

      @sjonniedeluxe: ‘Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that’s what gets you’

      Aldus een groot filosoof…

      Login om te reageren
      • itristan zegt

        21 september 2018 om 13:03

        @cossiekiller: J. C.

        Login om te reageren
        • Boomer zegt

          21 september 2018 om 13:45

          @itristan: No shit Sherlock…

          Login om te reageren
        • duckmefaddy zegt

          21 september 2018 om 21:45

          @itristan: jesus christ?

          Login om te reageren
  8. joris1988 zegt

    21 september 2018 om 13:04

    Zo te zien zijn ze vast aan een koprevisie begonnen.

    Login om te reageren
  9. chimaera zegt

    21 september 2018 om 13:25

    Jeetje, wie heeft dat stukje uitlaat gelast? Dat ding ziet eruit alsof het in elkaar hangt van tie-wraps en kroonsteentjes…

    Login om te reageren
  10. tjorque zegt

    21 september 2018 om 14:05

    Heerlijk droge reactie op het einde… (logisch want op een droog zoutmeer!)

    Login om te reageren
  11. ikleesookoverautos zegt

    21 september 2018 om 15:31

    Welk merk band was het, is de vraag die onbeantwoord blijft.

    Login om te reageren
  12. midas zegt

    24 september 2018 om 08:16

    Hoe vaak moet ik het nu nog zeggen! DIE STOFZUIGER IS NIET GEMAAKT OM MEE TE RACEN VERDIKKE! En nu weer terug geven, het huis moet schoon!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North