We hebben er al veel over geschreven, maar nu hebben we eindelijk alle informatie en plaatjes van de nieuwe Mercedes E-klasse die op de Detroit Motorshow onthuld zal worden.
De auto is, zoals we gewend zijn, weer een grote stap vooruit en opzichte van zijn voorganger. Zo is de carrosserie zo’n 30% stijver en heeft het model een cW-waarde van 0.25, ongekend laag. De modellen zijn over het algemeen 23% zuiniger dan voorheen. Alle motoren voldoen dan ook aan de Euro5-norm, terwijl de E 350 BlueTec zelfs al de Euro6-norm van 2014 in de pocket heeft.
De dieselmotoren beginnen bij de E 200 CDI (136 pk), E 220 CDI (170 pk) en E 250 CDI (204 pk) die alle slechts 5,3 l/100 km gemiddeld verbruiken en 139 g/km CO2 uitstoten. Ook de E 350 CDI (231 pk) verbruikt een volle halve liter minder dan zijn voorganger, de E 320 CDI. De BlueTec-versie van deze zescilinder is voorzien van de nieuwste emissietechnologie en levert 211 pk.
Op benzinegebied is het directe injectie wat de klok slaat. De E 200 CGI en E 250 CGI hebben dezelfde 1,8-liter viercilinder met turbo en variabele nokkenassen en leveren respectievelijk 184 en 204 pk. De E 200 CGI is uitgerust met een handgeschakelde zesbak en start-stopfunctie, waarmee het gemiddeld verbruik blijft steken op 6,8 l/100 km en 159 g/km CO2. De E 350 CGI zespitter levert een lekkere 292 pk en de E 500 (zonder directe injectie) maar liefst 388 pk. Beide verbruiken 0,6 liter per 100 km minder dan hun voorgangers. De absolute topper wordt natuurlijk weer de E 63 AMG, met 525 pk schoon aan de haak.
De V6- en V8-modellen hebben alle standaard de 7-traps automaat aan boord, en zijn optioneel leverbaar met 4Matic-vierwielaandrijving. Optiepakket zijn er wederom in de vorm van Elegance (chromen grille, 16″ wielen), Avantgarde (lichtpakket, verlaagd, 17″ wielen), AMG (sportieve bumpers en logo’s, 18″ wielen) en Exclusive (veel hout en alcantara).
Mercedes kan de E-klasse uiteraard optioneel volhangen met veiligheidssnufjes, zoals Adaptive Main Beam Assist die het licht van de koplampen continu aan de situatie aanpast, Blind Spot Assist, Lane Keeping Assist, Night View Assist, Brake Assist Plus en Speed Limit Assist (verkeersbordenherkenning). Standaard is het nieuwe Attention Assist, dat in de gaten houdt of de bestuurder niet in slaap dreigt te vallen. Ook is de auto voorzien van een actieve motorkap (à la Jaguar), zeven airbags en Pre-Safe, dat de airbags en gordels vast klaarzet als er een ongeluk dreigt te gebeuren.
Zie het persbericht hieronder voor meer gedetailleerde info over wat Mercedes allemaal in de nieuwe E heeft weten te proppen.
Detroit – With the new E-Class, Mercedes-Benz is presenting the pacemaker when it comes to safety, comfort and environmental compatibility in this market segment. With more than 20 new or further technical developments, this saloon further consolidates the leading position of Mercedes-Benz in the luxury class. They include trailblazing innovations for safe driving that are available from no other manufacturer worldwide in this combination. Examples include the standard Attention Assist, Adaptive Main Beam Assist and automatic emergency braking, which is activated when there is acute danger of a collision.
Mercedes-Benz has improved the already exemplary long-distance comfort of the E-Class even further in the new saloon, including intelligent bodyshell technology with up to 30 percent greater rigidity, further improved seats and a newly developed suspension whose shock absorbers automatically adjust to the current driving situation. The optional air suspension now works together with an electronic damping system.
The outstanding safety and comfort of the E-Class are matched by its environmental compatibility and economy: the four- and six-cylinder engines are direct-injection units, and consume up to 23 percent less fuel than before. The combined NEDC consumption of the new four-cylinder diesel engines is just 5.3 litres per 100 kilometres, which corresponds to 139 grams of CO2 per kilometre. All the engines for the new E-Cass meet the EU5 emission standard, and in the case of the E 350 BlueTEC the emissions are already below the EU6 limits planned for 2014 .
Apart from the engines, the BlueEFFICIENCY package for the E-Class is in
large part responsible for a considerable fuel saving. Engineers from every development department have worked together to optimise assemblies and components, to save fuel by means of reduced weight, a new form, improved functioning or efficient energy management.
The work done in the wind tunnel was particularly successful, for with a drag coefficient of only 0.25, the new E-Class is the world’s most aerodynamically efficient luxury saloon. It betters the already good Cd figure of the preceding model by another four percent, which represents a fuel saving of around 0.25 litres per 100 kilometres when driving at a motorway speed of 130 km/h. The aerodynamics are for example improved by variable fan louvres, which control the airflow to the engine compartment in line with requirements.
Other BlueEFFICIENCY measures include newly developed tyres with up to 17 percent lower rolling resistance, energy-saving control of the generator, fuel pump, air conditioning compressor and power steering, and the ECO start/stop functionwhich switches the engine of the new E 200 CGIoff when idling. Displays in the speedometer inform the driver how much fuel is being consumed (per 100 kilometres), and when he should shift to the next higher gear in the interests of an economical and environmentally conscious style of driving.
The range of engines available for the new E-Class comprises four, six and eight-cylinder units with outputs from 100 kW/136 hp to 386 kW/525 hp. The four-cylinder engines are newly developed direct-injection units, which develop a higher output and torque than the comparable V6-engines of the preceding series despite a smaller displacement. The strategy is to replace to replace large, naturally aspirated engines with turbocharged units which excel with advantages such as lower weight, reduced internal friction and more economical operating characteristics.
Engines: new CDI-four-cylinder units with a fuel consumption of just 5.3 litres and 139 grams of CO2 per kilometre
With three completely newly developed four-cylinder engines, the E-Class also remains one generation ahead where diesel technology is concerned. These engines feature latest-generation common-rail direct injection, fast piezo-electric injectors, improved exhaust gas recirculation and an innovative twin turbocharger, making for fast responsiveness and good performance characteristics. To express this in figures, the E 250 CDI with 150 kW/204 hp and 500 newton metres develops a 25 percent higher torque than the previous V6 diesel engine, but uses around 23 percent less fuel at only 5.3 litres per 100 kilometres (combined NEDC consumption). This corresponds to 139 grams of CO2per kilometre.
The new four-cylinder diesel engine also powers the E 220 CDI with 125 kW/ 170 hp and the E 200 CDI with 100 kW/136 hp, also with a fuel consumption of only 5.3 litres per 100 kilometres.
The top model in the new E-Class diesel range is the six-cylinder E 350 CDI with an output of 170 kW/231 hp, which uses 0.5 litres per 100 kilometres less fuel than the previous E 320 CDI. From autumn 2009 the V6 diesel will also be available as a BlueTEC model with the world’s best emission control technology. The E 350 BlueTEC develops 155 kW/211 hp and meets the EU6 exhaust emission standards planned for 2014. All the other engine variants in the new E-Class meet the EU5 limits.
Petrol engines: 20 percent fuel saving thanks to direct injection
The E 200 CGIand E 250 CGIare equipped with the newly developed four-cylinder direct-injection engine with a displacement of 1.8 litres, turbocharging and variable intake and exhaust camshafts. The E 200 CGI(135 kW/184 hp) is equipped with a six-speed manual transmission and the ECOstart/stop function as standard, and consumes only 6.8 litres of premium petrol per 100 kilometres (combined NEDC consumption, provisional figure). This equates to 159 grams of CO2per kilometre.
In the E 250 CGI(150 kW/204 hp), which has a five-speed automatic transmission as standard, maximum torque is now 310 newton metres, which represents an increase of more than 26 percent over the previous V6-engine. At the same time the NEDC fuel consumption is reduced by over 20 percent to 7.4 litres per 100 kilometres, equating to 175 grams of CO2per kilometre (provisional figures).
As before, the E 350 CGI with direct petrol injection (215 kW/292 hp) and the top-of-the-line E 500 (285 kW/388 hp) are included in the range of engine variants in the new E-Class. Detailed improvements have reduced the fuel consumption of these V6/V8 models by up to 0.6 litres per 100 kilometres. As a product from Mercedes-AMG, the new high-performance E 63 AMG develops 386 kW/525 hp.
The V6 and V8-models are equipped with a seven-speed automatic transmission and steering wheel selector lever as standard.
On request the V6 models E 350 CDIand E 350, as well as the eight-cylinder E 500, are available with latest-generation Mercedes all-wheel drive. This system distinguishes itself from previous all-wheel drive technology with greater efficiency, lower weight and more compact construction. These advantages produce noticeably better traction and fuel savings.
Safety: “Intelligent” partner thanks to unique combination of assistance and protection systems
For more than 50 years, the saloons in the E-Class and their predecessors have been acknowledged as trendsetters in the safety field. The new saloon continues this tradition with an unrivalled combination of the very latest assistance and protection system whose concept and development are based on what actually happens during accidents. These technologies make the E-Class an “intelligent partner”who can see, feel, react reflexively in critical situations and if necessary act independently to prevent accidents or mitigate their consequences. With this concept the new Mercedes model not only protects its own occupants, but also contributes decisively to the greater safety of other road users.
The new E-Class is the first automobile in the world whose headlamps adapt to the traffic situation and respond automatically to avoid dazzling other drivers. The optional Adaptive Main Beam Assist uses a camera on the windscreen to recognise oncoming traffic and vehicles moving ahead, and controls the headlamps so that their beams do not reach the other vehicle. This achieves the best possible road illumination in a given situation. The range of the dipped headlamp beams can be extended from 65 to up to 300 metres. If the road ahead is clear, the system performs a gentle transition to high beam.
Mercedes-Benz offers this new system as a light & sight package that includes
bi-xenon headlamps, the Intelligent Light System and LED daytime driving lights.
The Lane Safety package for the new E-Class includes Blind Spot Assist familiar from the S-Class, and as a new development, Lane Keeping Assist which seeks to prevent the vehicle from leaving the road unintentionally. When the system recognises that the car is drifting from its lane, the driver is prompted to take countersteering action by brief but unmistakable vibrations of the steering wheel. The images from the windscreen camera are also used by the new, optionally available Speed Limit Assist , which recognises speed limit signs as the car passes them, then displays the relevant speed limit in the speedometer.
Night View Assist from the S-Class is now also available as an optional extra for the new E-Class. Mercedes-Benz has improved this system with a special pedestrian detection function: as soon as Night View Assist Plus recognises pedestrians ahead of the car, they are highlighted in the onboard display to provide a greatly enhanced warning effect.
Detection of drowsiness based on 70 parameters as standard
Thanks to an innovative technology, the new E-Class has developed a highly sensitive means of monitoring its driver’s attention level, and warns him of drowsiness in good time. This new ATTENTION ASSIST drowsiness detection system, which is standard equipment, is equipped with highly sensitive sensors that continuously monitor more than 70 different parameters. Observing the driver’s steering behaviour has proved to be a particularly strong indicator: several years of practical research by Mercedes engineers have shown that drowsy drivers make minor steering errors that can often be rapidly corrected in characteristic ways. These corrections are recognised by a highly sensitive steering angle sensor.
Automatic emergency braking when a collision is imminent
The well-proven, radar based assistance systems from the S-Class are now also optionally available to E-Class customers. A further development of the long-range radar sensor now has a range of 200 metres (previously 150 metres), and is able to monitor the mid-distance so that dynamic events such as a vehicle ahead suddenly pulling out to overtake can be detected even more effectively. The two wide-angle short-range radar sensors, which have a range of around 30 metres, continue to be included in the system.
The radar-supported systems are able to assist the driver with emergency braking. Their sensors are linked to the Brake Assist PLUS system, which automatically calculates the braking pressure to prevent a collision in critical situations. The driver is given an acoustic and visual warning at the same time. When the brake pedal is depressed, the system immediately activates the calculated level of braking assistance.
If the driver fails to respond to the warnings, the radar system first initiates partial braking action. As a second stage, if there is still no driver response and a collision is unavoidable, emergency braking is initiated. This can considerably lessen the severity of an accident, i.e. the system acts as something like an “electronic crumple zone”.
Active bonnet, seven airbags and PRE-SAFE® as standard
During the course of its development, the new E-Class was subjected to more
than 150 high-speed crash tests and a total of more than 17,000 realistic crash simulations. The crumple zone principle invented by the Mercedes safety pioneer Béla Barényi has been continuously improved by the engineers in Sindelfingen. The front-end deformation zone of the E-Class acts on four independent levels, and is even more effective than before. The increased use of highest-strength steel alloys also helps to ensure that the bodyshell is able to withstand high impact forces. Around 72 percent of all the body panels are made from these high-tech steels – yet another unrivalled figure in passenger car development.
With seven airbags as standard, belt tensioners, belt force limiters, crash-responsive head restraints and ISOFIX child seat attachments, the new E-Class has even more extensive safety features than the preceding model. Another new feature is the active bonnet, which is a continuation of many years of commitment to pedestrian protection on the part of Mercedes-Benz. It is standard equipment in the new E-Class. In the event of an impact, a system of springs raises the rear section of the bonnet by 50 millimetres within fractions of a second, thereby increasing the available deformation space. Thanks to the cleverly conceived mechanism, the driver is able to reset the active bonnet to its normal position himself, without visiting a workshop.
Another standard feature is the preventive occupant protection system PRE-SAFE®. In potentially hazardous situations this reflexively activates precautionary protective measures for the vehicle occupants, so that the seat belts and airbags are able to fulfil their protective function to the full during an impact.
Comfort: Further progresses with adaptive shock absorbers and improved air suspension
As in the safety field, the E-Class has been setting the standards for long-distance comfort in this vehicle class for several decades. Bettering the already high level of the preceding series, Mercedes engineers have achieved further advances with the new saloon – especially where ride, seating and climatic comfort are concerned.
Standard equipment includes a further improved suspension with adaptive shock absorbers. These automatically adapt to the current driving situation by reducing the damping forces when driving normally, thereby noticeably improving ride comfort. When taking bends at speed or during rapid evasive action, the system switches to the maximum damping effect so that the saloon is stabilised to best effect.
A version with dynamic damping characteristics and a lowered suspension is available as an optional alternative to the standard suspension (standard for the AVANTGARDE line).
The air suspension system optionally available for the V6 models (standard
in the E 500/E 500 4MATIC) has for the first time been combined with an electronically controlled damping system, which processes various sensor signals and controls each wheel independently. In this way Mercedes specialists have achieved significantly better ride comfort while improving handling safety and agility at the same time. The driver is able to select either comfort or sport mode at the touch of a button.
Well-proven seat technology with a new design
Where seat development is concerned, Mercedes-Benz had added a new quality to a well established Mercedes concept, namely padded seat piping –
a sophisticated and demanding upholstery technique that is only used by Mercedes-Benz. This involves the insertion of an additional foam filling under the fabric or leather cover, and gives an immediate feeling of comfort and wellbeing when sitting in the car. There are different versions of this padded seat piping: in the basic model and AVANTGARDE line the upholstery is transversely contoured, while the ELEGANCE line has longitudinal piping and is reminiscent of the well-known and highly effective Mercedes seat design from the 1960s and 70s.
Active multicontour seats with massage function from the S-Class
The active multicontour seat package (optional) includes newly developed multicontour seats with comfort head restraints and a two-stage massage function in the backrest that has proven highly successful in the S-Class. Depending on the steering angle, lateral acceleration and vehicle speed, fast-acting piezo-electric valves on the air chambers in the backrests vary their pressure and volume to give the driver and front passenger even better lateral support.
On request the E-Class is also available with a rear seat unit consisting of two comfortable, single seats. This rear-seat comfort package includes seat heating, leather upholstery, a centre console, comfort head restraints, roller blinds in the rear doors, an electrically operated roller blind for the rear window, comfort sun visors and a through-loading facility to the boot.
Individual climatisation modes at the touch of a button
Mercedes-Benz has developed a climate control system for the E-Class which not only allows individual temperatures to be set in three zones – for the driver, front passenger and rear passengers – but also offers different “climatisation modes”. If this optional THERMOTRONIC system is specified, the occupants of the new E‑Class are able to select “Diffuse”, “Medium”or “Focus”at the touch of a button, and adapt the air volume and distribution to their personal preferences without sacrificing the convenience of automatic mode. In standard trim the new E-Class is equipped with the two-zone THERMATIC automatic climate control system.
Design: Distinctive lines flow as an expression of effortless
grace and status
In 1995 the E-Class was the first Mercedes model to appear with the highly acclaimed twin-headlamp face – a highly symbolic design feature that still characterises the identity of the E-Class. Nonetheless, the design idiom has remained fluent even for this characteristic styling feature, and has been adapted to suit the self-assured, masculine overall appearance of the saloon. The designers have now reinterpreted these four “eyes”as rectangles, with a direct reference to the interesting geometrical shapes found in cubism. They have the effect of precious gems that have been precisely set into the wings. In the same way, the radiator grille with its three-dimensional chromed surround, dynamic arrow-shape and more upright position underlines the status of the car as the epitome of a business saloon.
A sophisticated interplay between lines and surfaces is one of the hallmarks of today’s Mercedes design. Large concave or convex surface areas are structured by taut, clearly defined lines. This design concept has been perfected down to the last detail in the new E-Class. The flank contours become connecting features that influence the entire body design, i.e. not just the side aspects but also the front and rear-end styling.
At the rear this harmonious flow culminates in a new feature, namely a graceful line that follows the rear wheel arches and lends a clear shape to the imposing, muscular contours of the rear wings. Here Mercedes aficionados will recognise styling features reminiscent of the famous “Ponton Mercedes” introduced in 1953, which already emphasised its sovereign character with these striking
contours at the time — a symbolic feature, and at the same time a hallmark of the E-Class that well illustrates how tradition is made to harmonise with the future in this model series.
With typical Mercedes attention to detail, the designers have also given great attention to the interior of the new E-Class, ensuring that every feature appeals in both emotional and functional terms with its form, colour or material. The result is a harmonious whole – an atmosphere in which the car’s occupants immediately feel safe and protected, and long journeys can be taken without any feeling of effort or stress. In short: Typically E-Class, welcome home.
Model range: High level of standard appointments and individual variants
Individuality and variety have always been two of the outstanding attributes of the E-Class. The new saloon not only provides Mercedes customers with a choice of ten engines and three suspension variants, but also two design and equipment lines, 12 wheel/tyre combinations in 16, 17, 18 or 19-inch size, twelve exterior paint finishes and six different seat upholstery materials in up to five colour combinations to suit their individual preferences. The choice of interior trim has been doubled versus the preceding series, with the range now including high-gloss exotic wood, open-pored wood and aluminium trim.
Standard specifications already include 16-inch light-alloy wheels in a nine-spoke design, eucalyptus or embossed aluminium trim (optional) and a four-spoke multifunction steering wheel lined in fine nappa leather with chrome inserts. Also included in the standard equipment is the Audio 20 CD infotainment system with a twin receiver, CD-player, eight loudspeakers and a Bluetooth interface for a mobile phone. The colour display in the centre of the dashboard can be operated by the driver or front passenger, using the Controller on the centre console.
The individualisation programme for the E-Class is based on two design and equipment lines. The ELEGANCE line lives up to its name with a decidedly elegant, classic appearance. This is in part due to additional features such as a chrome-plated radiator grille with four silver-painted louvres, 16-inch light-alloy wheels in a ten twin-spoke design, burr walnut trim and stylish ambient lighting with fibre optics that frame the dashboard and door panels.
In contrast the AVANTGARDE line shows the E-Class in a decidedly modern and innovative light. This is ensured by additional standard features such as bi-xenon headlamps with the Intelligent Light System and LED daytime driving lights, LED technology for all the rear lights, 17-inch light-alloy wheels in a five twin-spoke design, a special, lowered suspension setup, ambient lighting and the instrument cluster in a sporty tubular design. This model variant is also distinguishable by its different bumper design and a chrome-plated radiator grille with three glossy, black louvres.
Equipment packages: extras for the discerning customer
In addition to the design and equipment lines, the AMGsports package and the Exclusive package offer more scope for equipping the new E-Class to personal taste. These packages contain high-quality features that are mostly not available in isolation.
In the AMG sports packagethey include bumpers and side skirts in an AMGdesign, sport seats with enhanced lateral support, contrasting decorative seams in the seats and armrests, a three-spoke sports steering wheel with shift paddles, a black roof lining, a lowered sports suspension , perforated disc brakes with the Mercedes logo and 18-inch light-alloy wheels in an AMGdesign.
The Exclusive package includes a wood/leather steering wheel, the roof lining, pillar claddings and sun visors in Alcantara, the seat upholstery, armrest and door panels in nappa leather, an attractively lined dashboard with decorative seams and velours floor mats.
Market position: With ten million models since 60 years the world’s most successful business saloon
The new E-Class saloon is the successor to a Mercedes model that has been successful throughout the world, and of which more than 1.3 million examples have been sold since 2002. In Germany more than 40 percent of all saloons in this market segment have an “E”in their model plate, and in many western European countries this Mercedes model series is the number one in the luxury class.Since 1947, when the Model 170 V was introduced as the direct ancestor to the E-Class, Mercedes-Benz has produced more than ten million saloons belonging to this series. This makes the E-Class easily the world’s most successful business saloon.
The new E-Class will appear in the showrooms of the European Mercedes sales and service outlets and dealerships in March 2009.
190d zegt
niet direct mijn ding, vind de C mooier
Bert zegt
Mooie auto hoor,
nu nog zon paardehoef op de grill en mijn Opa in Tietjerkstradeel bestelt ‘m blind!
Phils zegt
Mooi,
maar die voorkant, zo lelijk!
Autojunkje zegt
Zou dan liever voor een dikke c klasse gaan
VonStroke zegt
Ze zijn duidelijk de weg kwijt bij Mercedes. Eerst dat GLK-gedrocht en nu dit? Gelukkig compenseert de techniek. Het interieur ziet er ook maar koel en aftands uit, en waarom die kerstverlichting?
LD zegt
Ongetwijfeld een goede auto. Met het design heb ik meer moeite, te rommelig en niet mooi in balans. Na een keurige S, een mooie E en zelfs de hoekige GLK kan ik wel waarderen, vind ik dit toch de verkeerde kan op gaan.
koen zegt
lijkt wel een lexus gs met die koplampen
Lexus zegt
Beetje gekke achterkant wel. maar zal hem in het moeten zien…
RA999 zegt
Gelukkig zie je als je er in rijdt niet hoe ie er van buiten uit ziet, want van binnen ziet het er wel erg netjes uit… Totdat je uitstapt…
Ik denk wel dat ie er beter uit ziet als je ‘m een paar keer in het echt hebt gezien net als bij de California en de 7-serie…
Lexus zegt
*maar zal hem in het echt moeten zien
LD zegt
Sorry, waar ik de E noemde bedoelde ik de C (het wordt ook moeilijk met al die letters bij Mercedes, kent U ze allemaal nog?)
750i zegt
Best wel een mooie auto…alleen vind ik de achterlichten net wat aan de grote kant.
MR2 20V zegt
een cW van 0,25?
Dat is echt heel erg laag!!
orre zegt
vind em echt niet geslaagd! die voorkant lijkt enorm koreaans en die achterkant japanees, zeker met de vierkante pijpen… nee, niet blij meemaar de binnenkant ziet er wel aardig uit. die hoerelichtjes kunnen een leuke sfeer creëeren in de auto. :) binnenkant 7/10, buitenkant 3/10…
dekster zegt
Die neus
De rest is niet zo slecht, vooral het interieur vind ik mooi….(Als ik doe alsof ik het stuur niet zie)
dekster zegt
@MR2 20V
Dat is een min of meer normale waarde hoor.
Jesper zegt
Ik begin de auto hoe langer hoe eleganter te vinden, enkel die koplampen kan ik maar niet aan wennen, wel wat voordelen trouwens hier….
“De E 350 CGI zespitter levert een lekkere 292 pk en de E 500 (zonder directe injectie) maar liefst 388 pk. Beide verbruiken 0,6 liter per 100 km minder dan hun voorgangers.”
That’s how it’s done! Meer inhoud, meer pk’s, meer Nm’s, en minder €! :D
“Optiepakket zijn er wederom …” Is ’t nog wat vroeg, Ruben? ;)
PCCB zegt
De E heb ik altijd één van de lelijkste Benzen gevonden. Dit zal ook bij deze niet anders zijn. Jammer, want de C, de S, de CLS en de CL vind ik wél heel geslaagd. Misschien kan een vette AMG mijn mening nog wat milderen…
M-Roadster zegt
C = top, de E = flop. Wil die wel eens in het echt zien, tot die tijd zeg ik: spuuglelijk!
Fout zegt
Het interieur valt nog mee, voor de rest moet ik er nog even aan wen(n)en. Hetgeen echt lelijk en goedkoop oogt voor mij zijn de gigantisch achterlichten die helemaal doorlopen langs de zijkant, die zo het zijaanzicht volledig verpesten. De voorlichten vallen vanuit frontaal opzicht (zoals de bovenste foto in het artikel) nog mee. Toch vind ik het niet echt de goede kant opgaan, de GLK is echt een buitenbeentje met zn vormen en maakt echt een design-statement, dit is gewoon een mislukt design naar mijn mening.
Geef mij maar (véél liever) de krachtigere Jag XF 3.0d S !!!
Breinstein zegt
leuk dat de vergelijking met jaguar gemaakt wordt als het over het veiligheidssysteem gaat van de motorkap. Mercedes heeft dit namelijk erg verbeterd. wanneer je met de jag een botsing maakt, blijft de motorkap omhoog staan, bij mercedes zakt hij weer terug naar zijn originele positie.
ik vind de nieuwe E erg fraai en verwacht er veel van.
Majinstar zegt
Met zo’n auto sta je dik voor lul
Simon zegt
Man, die achterkant is afschuwelijk! Doet me denken aan Japanse middenklasser! Die voorkant is wel mooi, maar gelijkt dan ook opnieuw op de Lexus GS…
jOnas zegt
Ik hoop dat de Estate mooier wordt, de achterkant lijkt nergens op, leuk is wel dat ze lekker vierkant blijven!!
ML Benz zegt
Inderdaad geen supermooie auto. En dat uit de mond van een grote mercedesfan.
Doe mij ook maar een dikke C-klasse dan. Die E zetten we een paar jaartjes aan de
kant. Zien jullie ook dat deze E-klasse die rand heeft zitten bij het achterwiel, net zoals bij het allereerste model E-klasse. Dat vind ik dan wel weer coowl.
Arabiso zegt
Heeft hij nou maar 2 zitplaatsen achter??? of is dit gwn een optioneel voorbeeld??
Brian zegt
Mooie cijfers, maar man wat is et een gedrocht
RA999 zegt
@Breinstein
Wat biedt dat voor voordeel dan? Het verzacht de pijn van degene die je aanrijdt niet extra ofzo…
DavidZ zegt
Mooie trekhaak er op, leuk bakkie er achter en rijden maar!
Hopelijk is deze Mercedes nu eindelijk wél goed beschermd tegen roest. En hebben ze de electronica-problemen ook achter zich gelaten.
Ach, wat maakt het uit. Weer een saaie sedan er bij. Keurige vormgeving, aardig interieur. Marginaal beter dan het vorige model, tegen kolossale bijbetaling. De tweede hands markt stikt in de sedans. Wel weer fijn voor de koper van een gebruikte auto………:)
FGZ zegt
Ik vindt hem juist mooi.
Thibaut zegt
Ha, Mercedes is de Chinezen te snel af! Ze hebben zelf een lelijke kloon gemaakt. Toch zeker wat de neus betreft.
York zegt
neus is niet echt zo super maar als je er even naar blijft kijk wordt de rest wel mooi. Maar… die interieur verlichting is wel zalig!:) mogen nog merken overnemen!:)
slk zegt
Vind hem al weer mooier geworden.Hij zit in iedre geval weer bomvol met nieuwe snufjes.
RenJie zegt
Die achterkant vind ik wel heel erg fout.. de C-klasse ziet er veel mooier uit! :)
Guan zegt
http://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/E-Klasse_2009/mercedes-eklasse-23.jpg
Wtf heb ik gemist, sinds wanneer lopen zakenvrouwen rond op plateau zolen?
Mooie fotolocatie, maar ze hadden een e klasse natuurlijk beter gewoon voor het station op de foto kunnen zetten!
tukker zegt
Brrrrrrr koud en emotieloos, doe mij de oude maar!!
slk zegt
Davids .Jij loopt achter man met je electronicaproblemen.Dat hebben ze al lang onder de knie.Vindt het niet gek dat mb wel is wat problemen heeft.Zij zijn de eerste met veel snufjes.Andre merken kijken de kat uit de boom,
X-man zegt
@Dekster
Neen, 0,25 is echt wel zeer laag.
Roadronner zegt
De achterlichten van de B-klasse zijn nog beter geslaagd dan deze…
slisse zegt
Ik ben blijkbaar een van de enige die dit een heel mooie wagen vindt. Als ik er het geld voor had zou ik hem zo bestellen!
H zegt
Geef mij die blauwe variant maar op de laatste foto.
de achterlichten zijn niet echt merc, t is niet lelijk alleen hoort het daar totaal niet thuis. Ik vind het eerder een grondige facelift zoals bij de golf V en golf VI. Alleen de golg is erop vooruit gegaan deze gaat van mottig naar een andere soort mottig.
De wieltjes lijken ook niet echt in proportie, bij die ouwe blauwe zijn ze even groot maar daar steekt het niet af, moderne loggere wagens hebben grote wielen nodig (grote wielen zijn trouwens minder weerstand, dus minder verbruik) het ziet er zo belachelijk uit als het wieltje op die auto van de captation contest van enkele weken geleden.
En trouwens fietsers en brommerrijders opgepast: dit gigantische ding heeft waarschijnlijk een eigen aantrekkingsveld, zorg dat je niet meegesleurd wordt.
Mercedes maak in theorie aangename wagens, maar in praktijk zijn ze lelijk, jammer eigenlijk.
dekster zegt
@X-man
De vorige E had al iets van 0.26
slk zegt
De golf er op vooruit gegaan?.Wat is een golf .Dat is toch een spelletje op een veldje
Audioot zegt
Mooie techniek maar het design kan me nog steeds niet bekoren al probeer ik het wel, het achtersteven is gewoon te dik.
Dennismik zegt
-edit: die kennen we nou wel-
Machoman zegt
Ik kan niet zeggen dat de nieuwe E een geslaagd design heeft. Het ontwerp had net zo goed een nieuwe sedan van Kia/Hyundai/etc. kunnen zijn. Het interieur is wel mooi.
Jens zegt
wat is het prijsverschil met een s klasse? vind die namelijk veel mooier
Buyck zegt
Mercedes is klaar voor de toekomst! Mooie en innovatieve wagen! PURE KLASSE.
Stilo zegt
Nu nog blauwe platen en een lichtbak op het dak, en dan is ie helemaal af.
O wacht, misschien is de lichtbak onderdeel van lichtpakket! Kan niet wachten tot ze worden afgeleverd op de zaak. Geweldig bijbaantje!
Luuk zegt
@ buyck
eindelijk iemand die deze mercedes ook mooi vindt, in kennelijke tegenstelling tot velen :P
JagUar zegt
Een beetje het design wat je in Amerika tegen zou komen met schone motoren.
Die 2 zitplaatsen achterin, is dat optioneel of zit dat er gewoon ingebakken?
jan zegt
@ Dennismik: Wauw, die heb je waarschijnlijk zelf gevonden!
Peetster zegt
Mooie taxi! Dit word zo vaak gezegd, maar wat is nu het probleem wat is er mis met een taxi dan? Net alsof het en scheldwoord is. Taxi.Een skoda superb zie ik ook wel eens als taxi en een volkswagen passat enz.. LEG IS UIT DAN WAT JE ERMEE BEDOELT!
Zo even on topic , redelijk mooie auto, moet er nog even aan wennen. De achterkant vooral maar dat had ik ook bij de bmw 5 serie en 7 serie.
gekke turbo zegt
Na de vorige bijna weergaloze E was ik van plan om een E te kopen als volgende auto, maar hoe ik het ook probeer ik kan deze auto niet elegant(chique) vinden en dat is wel iets wat ik zoek in een Mercedes. Als je ook naar die foto kijkt waar de vorige E naast deze staat zie je het ook. Waar de vorige E stijl en elegantie uitstraalt, straalt deze vooral kracht uit. Helaas is het een uitstraling die deze logo volledig misstaat.
Dus voor mij wordt het duimen dat de volgende A6 of 5 serie geslaagder zal zijn dan deze.
Dennis zegt
doe mij er maar gelijk 25 voor mijn taxibedrijf
Jaap zegt
Rijdt vast weer heerlijk, maar het blijft toch een beetje een luxe kar voor boeren. Over 30 jaar rijden ze nog steeds. In Marokko.
Golfke zegt
Met het vrijgeven van de officiele afbeeldingen ben ik helemaal om. Het is een weer zo’n grote verandering als destijds van de w124 naar de w210. Maar ik kan het design en de techniek we waarderen. Jammer dat er vergelijkingen gemaakt worden met andere merken, want ik dat zal echt niet de bedoeling zijn van mb. Zet er maar een s klasse naast en ook de c klasse en je ziet veel overeenkomsten. Smaken verschillen gelukkig, maar ik vind hem geweldig!
Jaloerse kat zegt
jammer… had een mooie auto kunnen worden als je zo ongeveer alles anders had vormgegeven. Vind het een lelijk hok en, net als de C-klasse, nogl plastiekerig over komen.
Jaloerse kat zegt
Enne… dit is natuurlijk hèt uithangbord voor de taxibranche
Een betere ontwerper zegt
Goh wat een verrassing, al die vooroordele weer van zij die denken de eerste te zijn die het zeggen….
Ik vind het nog steeds een mooie auto (groot MB fan). De achterkant vind ik niet lelijk, het wordt wel wennen. Ik betwijfel wel of dat 3spaaks wiel nodig is, vind het meer wat voor de CLS eigenlijk.
Jaloerse kat zegt
Heb gelijk maar even een fotosjopje gemaakt :)
Jordey zegt
@Jaloerse Kat
Hahah! Geweldig.
p.s dat interieur lijkt wel een luxe skoda :|
AudiSport.be zegt
Ai ai ai. Sorry Mercedes maar de vorige staat torenhoog boven deze. Wat is er gebeurd?
De achterkant is totaal mis, de lichten lopen niet zoals het hoort en geven – naar mijn mening – een ferme knipoog naar de A6 facelift. De zijkant valt behoorlijk goed mee al vind ik dan dat de achterlichten teveel langs de zijkant lopen. De voorkant heb ik dan wel weer wat bewondering voor al spreek hij me niet helemaal aan.
Ik zou deze graag eens in het echt zien al vrees ik dat hij me niet kan overtuigen. Ik ben weg van de nieuwe C-klasse maar deze kan me helemaal niet bekoren. Jammer.
Emile_Benz zegt
@ Autoblogger: Hier wat bewegende beelden:
http://www.youtube.com/watch?v=rO28mIFiX6o
Emspot zegt
Leuk autootje.
Emile_Benz zegt
… whoops, als ik ’t hele filmpje afgekeken had, dan had ik gezien dat deze gecamoufleerd was…
X-man zegt
@Dekster
Ok, maar BMW 5 heeft bv. 0,28 en de A6 0,30 of zoiets
Emile_Benz zegt
Maar deze is niet gecamoufleerd. Komt van uit de drive magezine:
http://mercedes-benz.tv/en/clip-843/Welcome+home
WieAndersDasAuto zegt
Ik vind dit model minder geslaagd dan de vorige… De voorkant is echt lelijk.
Maar qua techniek is het zoals Mercedes hoort te zijn. De motoren zijn er flink op vooruit gegaan, zoals het hoort.
Alleen al die assisten… Kunnen we tegenwoordig niet meer zelf auto rijden?
Is het niet wat overbodig? Het zou wel puur voor de veiligheid zijn…
w0o0dy zegt
@Dekster: 0,25 is extreem laag hoor. De Prius zit op 0,26 en is daarmee erg aerodynamisch…. de vorige kwam niet verder dan 0,36!! (e350) tot 0,27 voor de bluetec variant (die verhoudingsgewijs erg efficiënt was door een aantal maatregelen).
Guido zegt
LOL @ Jaloerse kat!
ik vind em niet zo mooi, had meer verwacht!
walter zegt
Ik ben altijd een Mercedes fan geweest, maar dit is toch echt een lelijke auto! Het lijkt wel een Koreaan
Innokenty zegt
Ik vind het altijd jammer hoe de Mercedessen in Europa worden gepositioneerd. Kijk bijvoorbeeld naar deze nieuwe E-klasse. De zwakke motoren. Iedereen kan nu zo’n E-klasse kopen. Ook worden ze door Taxi’s gebruikt, omdat er zulke motoren in zitten. Jammer, want nu is het model niet erg special. Je ziet ze te veel. Kijk bijvoorbeeld naar USA. Bij hun is de E350 de zwakste motor.
peter zegt
mooie cW, geen mooie wagen. Maar goed rijden zal hij wel. Ik vind de taxicommentaar wat onnozel, wat maakt dat nu uit dat het als taxi wordt gebruikt..
Michel zegt
Iemand een idee wat er aan de binnenkant van de beide voorstoelen zit (links en rechts naast de armsteun)?
RA999 zegt
@ Michel
Dat is volgens mij om de stoel te verstellen, hier zie je dat je er o.a. de stoelen mee op en neer ken bewegen…
http://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/E-Klasse_2009/mercedes-eklasse-30.jpg
phantom zegt
tsja.. dus nog ff op de nieuwe 5 serie wachten
Bas zegt
Mooie achterkant…de voorkant vind ik teveel Maybagger.
Over het interieur:
Mooi…alleen vraag ik me serieus af of de taxichauffeurs in Nederland niet op bijspijker cursus moeten voor al die knopjes op het dashboard.
Ik zie de eerste chaffeur al een posttraumatisch stress syndroom oplopen bij de eerste aanblik…
…”aaahhhhh….knopjes!!!…NEEE…niet NOG meer knopjes!!!”…
JH zegt
Over iedereen die loopt te zeuren dat’ie lelijk is…wacht toch af tot je hem op straat ziet rijden, ziet er een stuk beter uit…
Tommy zegt
Zal’m toch eerst in het echt moeten zien, hij ziet er iig niet saai uit. En net interieur is ook mooi, vooral die lichtbalk kan ik wel warderen, ziet er mooi uit! De indeling van de achterlichtblokken is ook wat eenvouding zo te zien…
erik zegt
beaten with the ugly stick
Pordon zegt
@Michel, Dat is neem ik aan een optie, Multicontourstoelen. daarmee kan je de hele stoel aanpassen, rug, bovenbenen, lenden etc.
Verder vind ik het toch wel een onwijs mooie auto geworden, in het begin was het even wennen maar na deze foto’s ben ik er helemaal weg van.
Voornamelijk het interieur, in 1 woord HEERLIJK. zit er gelikt uit en hoogwaardige materialen.
Alleen 1 vraag: 4 zits? of is dat een optie
Frans zegt
benieuwd hoe het publiek daar op reageert!
“The V6 and V8-models are equipped with a seven-speed automatic transmission and steering wheel selector lever as standard.”
volgens mij zijn ze toch redelijk conservatief, MB rijders en nu dan niets meer op de middenconsole maar zoals bij amerikanen achter het stuur….
overblijfsel van chrysler tijdperk?
Emile_Benz zegt
@ Pordon: Denk standaard. Is ook niet zo gek, want met 3 personen (volwassen mannen) op de achterbank van ’n E-klasse was om de 1 of andere reden toch altijd wat aan de krappe kant…
Emile_Benz zegt
@ Frans: De huidige S-klasse heeft dat ook al…
Texter zegt
Hmm die auto ziet eruit zoals ik denk. Ik moest er trouwens wel ff aan wennen de afgelopen week maar ik vind hem best mooi. En hij ziet er stevig uit, iets wat de E echt nodig heeft.
Emile_Benz zegt
Vervolg @ Pordon: daarom snap ik ook niet waarom de achterbank bij de C-klasse wel 3-zits is…hoewel, daar zullen meestal kinderen achterin zitten…
Summer Sky zegt
Ik blijf me erover verbazen hoe fokking lelijk ik ‘m vind…what’s happening?
Jorden zegt
Sorry hier is iemand die hem WEL top vind!
Design waar aan je moet wennen is meest na een paar jaar nog steeds bij de tijd! (geeft een auto karakter en dat is tegenwoordig zeldzaam)
VeyronLover zegt
het zal gewoon wennen worden, binnen enkele maanden zal hij wel wat meer geapprecieerd worden… ps ik vindt hem zelf ook niet moeders mooiste, maar ik geef hem nog een kans
SW zegt
Het is nu de omgekeerde wereld: Mercedes aapt Lexus na.
Frans zegt
achter is optie volgens text.
“On request the E-Class is also available with a rear seat unit consisting of two comfortable, single seats.”
+ mooie wagen!
@Emile_Benz: goed!
arjan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Demoder zegt
Het was toch altijd zo dat de jappen de europeese namaakte ? nu lijkt het totaal andersom. Ik zie Sonate ik zie Lexus en nog meer. knap staaltje pikken.
Jammer hoor. van iets lelijks iets nog lelijkers maken.
marruk zegt
Wat een heerlijke stoelen zeg achterin!
Maar ik vind hem qua uiterlijk toch nog steeds sterk op de Amerikaanse markt gericht moet ik zeggen. En dat vind ik geen goed uitgangspunt voor een Europese auto, al wordt ie nog zo goed verkocht in Amerika.
primramessar zegt
Goed van autoblog.nl om grote foto’s te plaatsen. Complimenten.
graafuytje zegt
Gemiste kans.
mashell zegt
Wat een variatie in het interieur. Met wat nadere keuzes heb je een compleet andere sfeer. Dat kan tussen Audi A6 techocratische sfeer en een jaren 80 400.000km 200D sfeer verschillen en dat is echt heel knap.
SyriX zegt
@Emile
ik weet niet in welke E-klass jij hebt gereden maar met 3 volwassenen op de achterbank is het egt rilaxt rijden, achterbank van een E is een zee van ruimte.
ik vind ‘em heel goed uitzien, het is een 180 graden draai van al die ronde vormen, maar mercedes is een trend setter en niet een trend volger zo moet het ook blijven.
Ben zegt
met zo`n lelijke kont wordt dit de eerste Merc waarvan de “verre oosten“ klonen beter gestyleerd zijn.
Bart zegt
Mooie auto, Mercedes gaat de goede kant op. En die 220CDI en 250CDI, gemiddeld 5.3L voor zo’n grootte en met 204pk en 500nm gewoon snelle sedan. Mercedes heef weer de standaard gezet.
Majinstar zegt
Volgens mij is de E klasse een productie fout. Check alleen al naar de wielkasten van de C en S klasse. Bij de E klasse zijn de wielkasten alleen achterin wat geaccentueerd.
http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/181/mercedes-benz_c-klasse_01.jpg
http://www.atc-taxi.nl/images/merc_S_klasse_brabus1.jpg
Bas zegt
@Majinstar
Dat is express, zodat de mensen van de zijkant ook duidelijk kunnen zien dat ze met een E-klasse te maken hebben.
Mercedes onderscheidt zich hiermee van Audi, laten zo zien dat Mercedes nog niet in slaap is gevallen.
….en ze scheiten zich ermee onder…dat ook :)
Raf zegt
De looks van deze auto valt over te discussieren. Ik vind hem niet echt lelijk maar hij vraagt wel een tweede en misschien wel derde blik. Hij valt wel meer op als zijn voorgangen. Ik rij in een e220cdi 2008 en zelfs in advangarde is hij nog maar een beetje gewoontjes.
Wat mij het meeste aanpreekt in dit nieuw model is die nieuwe diesel waar ze zoveel rond te zeggen hebben. De 200 pk sterke 250cdi.
Die zal met zijn 500NM geen moeite hebben om zo’n slee op gang te trekken.
Deze motor zien we nu verschijnen in de c-klasse onder de naam blue-effeciency. En omdat hij dan zogezegt zuinig moet zijn hebben ze hem aan een 6-gangen manuele versnellingbak geschroefd. Ik hoop dat ze in deze nieuwe e-klasse hem gaan voorzien van een fantsoenlijke automaat. Want die 5-traps op mijn e-klasse trekt echt op niets. De 7-traps lijkt me wel wat maar deze was tot nu toe alleen verkrijgbaar op de v-blokken.
Ik hoop echt dat ze daar in Munchen eens werk van maken, waarom niet zo’n dubbele koppeling-versnellingsbak alla DSG(vw). Dan heb je teminste iets aan je 200pk.
Citrofiel zegt
Ik zou ten alle tijden een Merc prefereren boven een Beemer of premium-VW. Ook al is hij dan even wennen, zoals deze E.
Texter zegt
En vanwege de achterlijke CO2-taks betalen we komend jaar bijna 5500 euro extra voor een E350 Bluetec die al aan de Euro6-norm van 2014 voldoet. Je moet zo’n auto ook extra zwaar belasten omdat hij bomen harder laat groeien dan de ‘schonere’ diesel die simpelweg niet bestaat…
barky zegt
de voorkant lijkt een beetje erg op de lexus ls
Mtkizle zegt
Voorkant oogt niet zo fijn vind ik. Het lijkt wel alsof de auto scheel kijkt. Ze konden beter voor een hele koplamp kiezen. Gewoon weer net als de oudere model van jaren 90 t/m 95, maar iets chiquer.
rdelfgou zegt
Ik denk dat we een nieuw woord aan de Van Dale kunnen toevoegen. Mercedes heeft zijn auto gehyundaid! Wat een slecht aftreksel van een koreaanse auto.
peter zegt
verbruik van 250cdi tov 200cdi geeft weeral mooi weer hoe dom belgisch belastingssysteem is.
Pordon zegt
@ Emile_Benz, Heb even wat research gedaan en die 2 stoelen achter is een optie, comfortstoelen. en ook de multicontourstoelen zijn en optie en krijgt er ook nog massagefunctie etc. bij.
PantheraLeo205 zegt
Camp
Emile_Benz zegt
@ SyriX: W124 en W210…
@ Porndon: daar was ik inmiddels ook achter… :roll:
klusmooth zegt
Weten jullie zeker dat dit niet toch stiekem de nieuwe Hyundai Sonata is…..
Wat een niets zeggend safe ontwerp, heel jammer. Beter uitgesproken lelijk, dan aardig burgerlijk. Zie de E dan ook weer graag rijden voorzien van het mooie gele lichtgevende bordje met daarop prijkend: TAXI!
Niels zegt
Ik vind het een fantastische auto. Hoe meer ik er naar kijk des te meer ga ik het design waarderen. De vergelijkingen met japanners ed slaat nergens op. Het getuigt van de nodige jaloezie
Techniek is top. Mercedes is echt goed bezig en schijnbaar hebben een aantal autoliefhebbers daar moeite mee.
mybenz! zegt
Als ik dit zo lees ben ik nog al verbaast, er zijn veel negatieve posts over de nieuwe e-klasse, maar je weet het pas egt als je bij de dealer langs gaat en hem in het egt ziet staan, meeste foto’s zijn ook jammer genoeg in zo’n lelijke bruine kleur, naar mijn mening redelijk afschuwelijk. Zelf ben ik de trotse eigenaar van 1 v/d eerste nieuwe E-tjes hier. En dan wel in het Zwart-glans natuurlijk :p. Ik vind de auto gewoon helemaal top, en hij rijdt als een trein. Als je op de snelweg zit met de cruise control aan zo rond de 130, dan hoor je de motor gewoon niet, zo super stil is die. ook is er veel verbeterd aan de vering e.d. Ook de contourstoelen voorin zijn heerlijk. ze geven je zeer veel steun in je rug etc.
Alles bij elkaar een super auto, en alle mensen die nu zoiets hebben van lelijke auto, ga eens eentje in het egt bekijken, en dan het liefst de zwarte uitvoering dan zal je mening wel (wat) veranderen. Ik blijft het gewoon een prachtwagen vinden en het is een heerlijek auto om in te rijden.
(uitvoering: W212 E-klasse Obsidian Black E500 + AMG)