• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jeep Patriot EV plug-in hybride

Auteur: RubenBaeten, gepost 11 januari 2009 om 09:54 – 17 Reacties

Afbeelding Jeep Patriot EV plug-in hybrideAfbeelding Jeep Patriot EV plug-in hybrideAfbeelding Jeep Patriot EV plug-in hybrideAfbeelding Jeep Patriot EV plug-in hybride

Jeep Patriot EV
Hoe lomp een auto ook is, dat maakt natuurlijk niets meer uit zodra je er een elektromotor in zet. Zie hier de Jeep Patriot EV, voorzien van een hybride aandrijfsysteem waarmee hij toch zeker meer dan 60 km op elektriciteit kan rijden.

In totaal komt de Jeep 640 km ver met een systeem dat vergelijkbaar is met dat van de Chevy Volt; de benzinemotor wordt niet gebruikt om de wielen aan te drijven, maar slechts als generator om de accu’s bij te laden. Des te vreemder daarom dat de benzinemotor in deze Jeep geen miezerig viercilindertje is, maar gewoon een V6.

De elektromotor is een serieuze, met 150 kW (zo’n 200 pk) voorzien van een rits moderne lithium-ion accu’s. 0-100 is daarom ook geen kinderachtige onderneming: in rond de 8 seconden is het gepiept. De topsnelheid ligt boven de 160 km/h.

De Wrangler Unlimited EV laat zien welk spoor het merk Jeep in de (nabije) toekomst kan volgen. Dit model beschikt over elektrische aandrijving met actieradiusverhogende technologie. Daarmee is emissievrij rijden mogelijk. Tegelijkertijd heeft deze Wrangler Unlimited een actieradius van maximaal 640 kilometer en biedt hij aansprekende prestaties. Jeep studeert op vierwielaandrijving door middel van in de wielen geïntegreerde elektromotoren.

De Jeep Wrangler Unlimited EV is een elektrisch aangedreven terreinauto met actieradiusverhogende technologie. Dat betekent dat het Electric Drive-systeem (286 pk/400 Nm sterke elektromotor, lithium-ion batterijpakket, energiemanagementsysteem) wordt aangevuld met een zeer zuinige benzinemotor. Deze fungeert als generator voor de batterijen. Met de Jeep Wrangler Unlimited EV is het mogelijk om uitsluitend ‘elektrisch’ te rijden (actieradius: 60 km). Door het slimme samenspel van elektro- en benzinemotor bedraagt de totale actieradius 640 kilometer. Het remsysteem is regeneratief. Dat betekent dat energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen, wordt omgezet in elektriciteit, die weer gebruikt kan worden voor de aandrijving. Dit alles maakt van de Wrangler EV een SULEV ofwel een Super Low Emission Vehicle.

Elektrische aandrijving in beweging

Hoewel de Wrangler Unlimited EV achterwielaandrijving heeft, studeert Jeep ook op vierwielaandrijving door middel van in de wielen geintegreerde elektromotoren. Dit maakt het mogelijk de aandrijfkracht per wiel te doseren. Samen met de hoge trekkracht, die elektromotoren eigen is, zorgt dat voor terreincapaciteiten die naadloos aansluiten bij het avontuurlijke karakter van het merk Jeep. De ontwikkeling van deze technologie is in handen van ENVI, het bedrijfsondedeel van Chrysler LLC dat zich volldig richt op de ontwikkeling én het op de markt brengen van geheel of gedeeltelijk elektrisch aangdreven auto’s.

Ook interessant!

  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Rijtest: Lexus NX450h+ 306 pk plug-in hybride
  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • Nep-Jeep
    Nep-Jeep is meer Jeep dan echte Jeep

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Elektrisch, Jeep, patriot, plug-in, SUV

Vorig bericht: « Elektrische ram: Dodge Circuit EV
Volgend bericht: Daar is ie dan: de nieuwe Mercedes E-klasse »

Lees Interacties

Reacties

  1. FORDGTFREAK zegt

    11 januari 2009 om 09:57

    Gekker moet het niet worden een Jeep op elektriciteit, zo’n auto moet gewoon benzine slurpen een stroom!

    Login om te reageren
  2. Sjoerd zegt

    11 januari 2009 om 10:02

    Hij komt 640km ver en rijdt 60km op elektriciteit! Haha! Je schiet er toch niks mee op als je dezelfde benzinemotor erin doet?

    Login om te reageren
  3. Bob zegt

    11 januari 2009 om 10:03

    De Patriot is een kleine auto hoor ;)

    Login om te reageren
  4. Jandepandaman zegt

    11 januari 2009 om 10:03

    :lol: Een electrische zoemer met het vette geluid van een V6 (waarom dan niet meteen eigenlijk gewoon een V8 voor nog beter geluid?) komend uit het vooronder…! Maar – 60 héle kilometers…? Tjonge…! :-|

    Login om te reageren
  5. RubenBaeten zegt

    11 januari 2009 om 10:04

    @Bob: Je hebt gelijk, ik heb ‘groot’ even weggehaald. ;-)

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    11 januari 2009 om 10:19

    Het ding zal dus net als de Volt beperkt op ALLEEN stroom kunnen rijden. De dikke motor is op zich wat vreemd, tenzij die gewoon 150kw of zoiets moet kunnen opwekken om de electromotoren te voeden….. dan is dit systeem op basis van de gewone v6 misschien wel het goedkoopst te ontwikkelen.

    60km zal voor 90% van het dagelijkse gebruik voldoende zijn…. omdat dit soort auto’s vooral voor de Schoolrun worden gebruikt.

    Login om te reageren
  7. autoinformatief.com zegt

    11 januari 2009 om 10:34

    Ach ja, we kunnen niet zeggen dat ze het niet proberen he. Maar of die V6 er nu zo nodig bij moest dat is nog maar de vraag.

    Login om te reageren
  8. Laus zegt

    11 januari 2009 om 11:40

    als je die V6 op een laag toerental kunt laten draaien terwijl je als een bezetene rondcrosst…oftewel laat de elektromotor de klappen opvangen. Lijkt me een erg slimme aandrijving. Laat de benzinemotor maar aggregaat zijn. Best een goed idee lijkt me.

    Login om te reageren
  9. VonStroke zegt

    11 januari 2009 om 11:48

    Die yanks moeten echt eens motoren leren bouwen. Hier had een geblazen viercilinder moeten inzitten. Beter rendement, lichter, niets dan voordelen.

    Maar ze weten blijkbaar nog steeds niet hoe je met vier cilinders en een turbo in godsnaam aan 200pk kan geraken.

    Login om te reageren
  10. Jelmer zegt

    11 januari 2009 om 12:08

    Misschien is dit enkel om ervaring op te doen, een tussenvorm. Totdat het benzineaggregaat (want meer is het dan niet) vervangen word door iets wat op waterstof oid loopt. Net als die Honda in TG.

    Login om te reageren
  11. Simpson zegt

    11 januari 2009 om 13:03

    pak dan een wat kleiner motortje, passen er weer wat meer accu’s bij.
    dat blokje zorgt niet voor de aandrijving, dus die kan ook draaien wanneer je niet bij de auto bent.

    hm als we nou maar geen parkeergarages vol pruttelende motoren krijgen.

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    11 januari 2009 om 13:28

    @Vonstroke: beetje klets…. check maar eens de turbo motor van de Chevy cobalt.

    Verder is het zoals ik al zei waarschijnlijk goedkoper en marketing technisch slimmer om er een v6 in te hangen in de VS, anders voelen kopers zich helemaal stakkers.

    Login om te reageren
  13. Rick zegt

    11 januari 2009 om 14:05

    En met velgen van: Startech :D

    Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    11 januari 2009 om 17:51

    Als ze die staatsmiljarden nu eens gebruiken om dat op punt te zetten en te commercialiseren. Misschien kan dat de redding zijn van de Grote 3. Desnoods moeten ze maar samen aan 1 systeem werken.

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    11 januari 2009 om 21:09

    Ah, dus eerst komt deze, en dan de Lotge van het vorige artikel.

    Login om te reageren
  16. wimbers zegt

    11 januari 2009 om 21:44

    als dit met priusregeling te leasen is neem ik em.

    Login om te reageren
  17. autoblogger zegt

    12 januari 2009 om 12:13

    Filmpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/150829

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North