• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Daar zijn ze: de 6 ontbrekende Jaguar E-Type Lightweights

Auteur: JordyS, gepost 12 augustus 2014 om 08:50 – 16 Reacties

Afbeelding Daar zijn ze: de 6 ontbrekende Jaguar E-Type LightweightsAfbeelding Daar zijn ze: de 6 ontbrekende Jaguar E-Type LightweightsAfbeelding Daar zijn ze: de 6 ontbrekende Jaguar E-Type LightweightsAfbeelding Daar zijn ze: de 6 ontbrekende Jaguar E-Type LightweightsAfbeelding Daar zijn ze: de 6 ontbrekende Jaguar E-Type LightweightsAfbeelding Daar zijn ze: de 6 ontbrekende Jaguar E-Type LightweightsAfbeelding Daar zijn ze: de 6 ontbrekende Jaguar E-Type LightweightsAfbeelding Daar zijn ze: de 6 ontbrekende Jaguar E-Type Lightweights

Jaguar E-Type
De Jaguar E-Type behoort tot de meest begeerlijke klassiekers ooit. De Britten komen liefhebbers tegemoet met de zes ontbrekende Lightweights, gebouwd volgens de originele specificaties.

Dat Jaguar de Lightweights zou gaan maken, maakte de fabrikant in mei al bekend. Hoe-ie eruit gaat zien wisten we natuurlijk ook al, het is immers een E-Type. Toch blijft het speciaal om de eerste beelden van de ‘nieuwe’ E-Types te zien. Het blijft immers een indrukwekkende auto die ook na vijftig jaar nog niets aan schoonheid heeft ingeboet.

Mocht je het verhaal achter de terugkeer van de E-Type nog niet kennen: Jaguar startte in 1963 met het Special GT E-Type project. Dat had achttien lichtgewicht E-Types moeten opleveren, maar uiteindelijk rolden er slechts twaalf uit de fabriek. De zes overgebleven chassisnummers kregen dus nooit een bestemming. Dat gaat nu alsnog gebeuren, want Jaguar bouwt in dezelfde fabriek zes originele E-Type Lightweights.

Jaguar beschikt inmiddels over een prototype van de klassieker en zal die op 14 augustus laten zien op Pebble Beach. Dat klinkt inderdaad vreemd voor een auto die al meer dan vijftig jaar lang rond rijdt, maar er kwam blijkbaar nogal wat bij kijken om de E-Type opnieuw in productie te nemen.

Zeldzame E-Types doen al gauw een paar miljoen, als ze al verkocht worden. De zes eigenaren van de nieuwe bolides zullen er naar verwachting zo’n 1,2 miljoen euro voor moeten neerleggen. Een flinke smak geld, maar dan heb je ook wel iets unieks. Mocht je ‘m in de tussentijd alvast willen horen en zien, dan kan dat natuurlijk op Autojunk.nl.

MotorAluminium zescilinder met drysump smering
Cilinderinhoud3,8 liter
Vermogen340 pk @ 6.500 tpm
Koppel380 Nm @ 4.500 tpm
TransmissieHandgeschakelde vierversnellingsbak, gesynchroniseerd

Ook interessant!

  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • In deze Jag zijn 3.800 manuren gestoken

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

e-type, Jaguar, Klassiekers, Lichtgewicht, pebble-beach-2014, replica, Retro

Vorig bericht: « Slingeren op de weg betekent opnieuw rijexamen doen
Volgend bericht: Gespot: kanariegele Ferrari F50 fladdert door Zandvoort »

Lees Interacties

Reacties

  1. swaffelaer zegt

    12 augustus 2014 om 08:58

    Als Ferrari nou zoiets zou doen met de 250 GTO, wat zouden die dan moeten opleveren? Is wél een goede om die belachelijke klassieker-zeepbel eens door te prikken.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      12 augustus 2014 om 09:19

      @swaffelaer:
      Ik kon mij vaag iets herinneren over de homologatie van de GTO, iets met te weinig geproduceerde auto’s.
      Dus heb ik de dode bomen archief er even bij gepakt en wat blijkt?
      Ferrari zou nog 61 GTO’s moeten bouwen.
      Destijds hadden ze er 100 moeten maken voor de homologatie voor de FIA groep 3. Het werden er uiteindelijk maar 39.
      Lijkt mij een mooie melkkoe voor de heren uit Maranello..

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        12 augustus 2014 om 09:41

        @tupperware:

        Italianen en homologatie-aantallen…..

        Vallen me nooit tegen die lui !

        Maar ook Porsha heeft de kluit belazerd met de 917.

        En Lancia, en Ford Opel en Renault en iedereen eigenlijk…

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          12 augustus 2014 om 10:02

          @desjonnies:
          In die jaren zeker, als je de anekdotes leest hoe ze de Fia (Fisa in die tijd) om de tuin leidde.
          Sommige van die verhalen zijn ronduit hilarisch.
          Mensen als Wim Oude Werink schreven er zeer onderhoudende verhalen over.
          Artikelen doorspekt met feiten, anekdotes en een diepgang die je op de digitale media zelden tegenkomt.
          Wij oude knarren zijn bevoorrechte mensen..

          Login om te reageren
      • swaffelaer zegt

        12 augustus 2014 om 10:19

        @tupperware: Dank, ik kon me namelijk ook heel vaag zoiets herinneren. Zou inderdaad wel iets voor Ferrari zijn. Als die geldwolven iets extra’s kunnen binnenhalen, laten ze het niet na.
        –
        Lijkt me overigens wél briljant, gewoon met een gloednieuwe klassieker rondrijden. Ben benieuwd hoe dat stuurt, of er een wezenlijk evrschil is met een gerestaureerde.

        Login om te reageren
  2. tmenges zegt

    12 augustus 2014 om 09:05

    Doen klassieke e-types echt een paar miljoen of is dat alleen de llightweight? Heb volgens mij vaak zat e-types zien staan van een rooitje of 30…. is óók wel genoeg voor zo’n ouwe oliezuipende lekbak maar ben benieuwd waar dat grote verschil dan inzit.

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      12 augustus 2014 om 09:11

      @tmenges: Dan gaat het inderdaad om de zeldzame modellen. Je kunt er ook ergens een uit een schuur trekken, dan zijn ze wat goedkoper: http://www.autoblog.nl/nieuws/jaguar-e-type-van-ex-bugatti-coureur-gevonden-67974

      Login om te reageren
  3. Hubert zegt

    12 augustus 2014 om 09:18

    Wie wordt er nu voor de gek gehouden?
    Omdat ze destijds 6 chassisnummers niet gebruikt hebben en nu alsnog de auto’s gaan bouwen, maken ze zeker nog geen klassiekers.
    Dit zijn nieuwe auto’s volgens oude specs en zonder enige vorm van historie.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      12 augustus 2014 om 09:43

      @Hubert: en er mag dan ook boor de volledige mep aan bpm en houderschapsbelasting over betaald worden…

      Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    12 augustus 2014 om 09:23

    De E-type heeft historisch gezien nog geen deuk in een pakje boter geslagen in de racerij.

    Ik ben gek op E-types, maar de C en D types, waarop de E-type is geïnspireerd, dat waren echte racers.
    De E-type was een waanzinnig commercieel succes, waarvan de oude Enzo zei dat’ie het jammer vond dat deze wagen niet uit zijn stal was voortgekomen.

    Maar om te racen was de 6-in lijn met bovenliggende dubbele klopstokken, eigenlijk al verouderd.

    Login om te reageren
  5. slkr170 zegt

    12 augustus 2014 om 09:49

    1,2 miljoen?! dan koop ik wel een Eagle E-type speedster en een series 1 coupé.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      12 augustus 2014 om 16:54

      @slkr170: die zijn historisch minder correct maar technisch wel meer up-to-date. Magistraal apparaat, die Eagle.

      Login om te reageren
  6. gash zegt

    12 augustus 2014 om 10:04

    Gezien de huidige slechte en onberekenbare economische situatie beleggen mensen al jaren massaal in klassieke, zeldzame auto’s, met belachelijke prijsstijgingen als gevolg. Van mij mag die zeepbel inderdaad spatten. Dit gaat nergens meer over. (Sport-)auto’s zijn er om mee te knallen niet om in een garage weg te zetten.

    Login om te reageren
  7. mclarenf1lm zegt

    12 augustus 2014 om 10:09

    In het Blackhawk museum staat trouwens een prachtig exemplaar samen met een C- en D-Type. Als iemand ooit in California is het zeker het bezoeken waard.

    Login om te reageren
  8. jack_abarth zegt

    12 augustus 2014 om 10:26

    Wat heeft iedereen toch met de E-type. Ik vind het wel zo’n ontzettend lelijk geval, neus is volledig uit proportie. En wat @desjonnies al zegt, de E-type heeft nooit echt gepresteerd m.b.t. races.

    Login om te reageren
  9. 406_v6 zegt

    12 augustus 2014 om 17:10

    Ben benieuwd wat je hier in NL kwijt zou zijn aan BPM als je zo’n ding zou kunnen kopen. Die is tegenwoordig op basis van CO2 uitstoot, maar zie zo’n nieuwbouw E-type niet op de rollenbank komen om de CO2 uitstoot te bepalen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North