
Daar sta je dan. Hopeloos vast in een hoopje zand, met je 4×4 Porsche van 100.000 euro…Gelukkig was er hulp aanwezig, in de vorm van zo’n lekker stoere no-nonsense Dacia Duster.
Momenteel laat Porsche in de Marokkaanse Atlas de wereldpers aan de nieuwe Macan proeven. Het land, dat door steeds meer fabrikanten wordt ontdekt als mooie locatie voor een persintroductie, heeft mooi wat natuur om je SUV doorheen te sturen.
Echt foutloos verloopt zo’n introductie nooit, journalist Gavin Green maakte een foto van een vastgelopen witte Macan die door een Dacia Duster vlotgetrokken moet worden. Niet bepaald beeldmateriaal dat Porsche graag online ziet.
Elke vierde auto die nieuw wordt verkocht in Marokko is een Dacia (30.000 stuks op 120.000 totaal in 2013), en om de vele oude krakkemikkige Dacia’s die er als ‘petit taxi’ dienen kan je ook moeilijk heen. Wat dat betreft is het logisch dat het een Dacia was die de helpende hand kwam bieden. I guess there ís a substitute…
Ha ha, maar iedereen weet eigenlijk ook wel dat je die Porsche hier helemaal niet voor zou moeten gebruiken, het is gewoon een pc mobiel
@rb26dett: als de Porsche voor de PC Hooft is, dan is de Dacia voor de Dorpsstraat…
@rb26dett: Dat valt nog wel mee. Porsches worden uitvoerig in het terrein getest, zelfs de Cayman en Boxter. De Cayenne staat bekend om z’n goede terreinprestaties en heeft veel aan boord voor het betere geploeter (low gear, etc). Niet voor niets was Porsche jarenlang heer en meester in de Dakar-rally. Als hier al sprake is van een technisch onvermogen, dan ligt het meestal aan de banden. Bandenfabrikanten hebben nog steeds geen antwoord op het verzoek om een terreinband te maken waarmee je ook 265 kunt rijden.
Jep, alles valt of staat met goed rubber. Maar Porsche weet waar ze gaan rijden, dus daar zal wel rekening mee gehouden zijn lijkt me
Geweldig!
Ander verhaal, zelfde kaliber: ik zag laatst een S6 Avant met startkabels gekoppeld aan een Clio 1.5 dCi. En met de Audi kan je dan helemaal niets meer, zelfs de achterklep kan niet meer dicht ;)
@iJoost: achterklep kan zeker wel dicht. Er zit gewoon een slot voor een sleutel. Daarbij zit een van de twee of de enige accu in de achterbak.
Leuk zo’n Porsche, maar vaak blijkt toch weer dat ze voor dit werk toch echt niet gebouwd zijn. Maar daar worden ze ook niet voor gebruikt.
Kijk maar naar die Range Rovers, Land Cruisers en al die 4×4 meuk. Worden tegenwoordig alleen maar gebruikt door huismoedertjes die de kinderen naar school brengen.
Dat kun je toch ook in een mooie 5 Serie?
@chimaera: Uiteraard. Maar er zijn ook mensen zijn die een Ferrari kopen en nooit harder rijden dan 150 en dat kan ook met een Clio.
Omdat het kan is ook reden genoeg.
Maar toch rij ik liever die porsche dan de dacia.
@towi1989: Als ik het zelf moet betalen heb ik liever die Dacia.
The new Porsche Macan. Shockingly horrible…..
En het lijkt wel alsof de ondergrond bestaat uit wat rots of vergelijkbaar.
Straks dus een hele PC hooft vol vastgelopen Macanananassen..
Ja die Porsche hefet geen locking diff’s of low range gears, dat is ook niet nodig als PC-hoofdtractor. Dan had je maar een G-klasse moeten halen…. of een Dacia Duster…
En wauw 1 op de 4?!?!?!
@reistje: Heeft* en hoofd* gaat goed.
Tsjah…voorsprong door techniek he:
http://m.youtube.com/?#/watch?v=TRzD0l8JE4khttp://m.youtube.com/?#/watch?v=TRzD0l8JE4khttp://m.youtube.com/?#/watch?v=TRzD0l8JE4k
http://m.youtube.com/?#/watch?v=YGquRCM674Qhttp://m.youtube.com/?#/watch?v=YGquRCM674Qhttp://m.youtube.com/?#/watch?v=YGquRCM674Q
@jaapiyo: Raar weer…ok nieuwe poging:
https://www.youtube.com/watch?v=TRzD0l8JE4k
https://www.youtube.com/watch?v=YGquRCM674Q
@jaapiyo:
Een torsen center diff werkt nou eenmaal niet op een rollenbank.
Hebben alle autos met een torsen center…
Gewoon even de rem/handrem er licht op en je rijdt zo omhoog.
Bij porsche camp 4s gebruiken ze een cayenne met offroad banden..
Dacia gebruikt Nissan 4×4 techniek, dus kan wel wat.
@luxaeterna:
En ziet er gewoon leuk uit.
En is 4x zo goedkoop.
En heeft geen obesitas.
En je lacht er iedereen mee uit, net als de Panda destijds ;-)
Als ik op de reclameafdeling van Dacia zou werken zou ik dit zeker gebruiken
Dus de Off-road optiepakket van een Macan bestaat uit een Duster?
@bennyweisz: Yup, staat gewoon in de optielijst. Heet ‘Porsche Desert Duster Package’
@bennyweisz: lol!
ik heb ook ooit mijn BMW uit het zand getrokken met mijn Ford Transit Connect… Wil dat zeggen dat de Ford niet vast had gezeten? Nee. ’t Was gewoon idioot om op het strand te rijden, maar aangezien de Ford nog op de dijk stond was het wel mogelijk om hem eruit te trekken.
Als een Defender echt vast zit in het zand en zichzelf heeft ingegraven kan het perfect zijn dat een Fiat 500 op vaste bodem hem eruit kan trekken.
Zegt helemaal niets jonge
@poeperman: Eindelijk iemand die het ook zo bekijkt!
@poeperman: Mijn ervaring met een vierwielaangedreven tuinbouwtrekker is dat open differentiëlen bitches zijn die je op de meest lullige plekken laten vastrijden, vooral als het terrein ongelijkmatig is. Wiel van de grond en je hebt al nagenoeg geen tractie meer op die as (en soms ook op andere aangedreven wielen afhankelijk van het type middendiff). Een sper is daarom een must-have in ruig terrein. Zonder lage gearing loop je bovendien het risico dat je al snel meer koppel op de wielen loslaat dan de ondergrond aan tractie kan leveren. Je wilt heel rustig in beweging komen.
Zo’n Macan is niet toegerust voor ruig terrein en loopt dan snel vast.
@Femme:
Met dit soort softroaders wordt de sperfunctie overgenomen door het ESP, ik heb het met een GLK 320CDI mogen proberen en het werkt ook met 2 wielen in de lucht of met 3 wielen op rollen en 1 op de grond 650Nm koppel op 1 wiel en nog rijdt hij probleemloos weg.
Echte terreinproeven gaan echter niet lukken op laagprofiel zomerbandjes.
Jullie zien het allemaal verkeerd, die Porsche is de Dacia op spectaculaire wijze de berg over aan het trekken. Dat zie je toch meteen.
En toch zullen mensen hun neus ophalen voor de Dacia…Ik zal dat wel nooit snappen. Weet wel welke ik zou kopen als ik een auto met goede 4×4-eigenschappen voor niet al teveel geld zocht.
En als je toch een luxe-4×4 wil. Waarom geen Range Rover of een Geländewagen van Mercedes?!
Maar goed, ik zal het wel nooit snappen…
Verreweg de meeste Dusters hebben geen 4×4 en zeker niet in NL.
Met een voorwielaandrijving op vaste ondergrond trek je ook een wagen uit het zand, wel zonde van de koppeling.
Dus de Dacia is een betere auto?
Ik heb ooit gekeken naar een Dacia Duster.
Je kunt met pijn en moeite een 4×4 uitvoering vinden (als je dat al lukt) en dan met een beetje aankleding (elektrische ramen en een cigarettenstekker voor je telefoon ofzo) zit je op een prijs hoger dan een Subaru Forester of Mazda CX5… Dan weet ik wel wat ik eerder kies. Een goed gevulde accessoirebak met japanse kwaliteit dan 2de hands renault meuk
@schuimbekje3: je vergeet de samenwerking tussen Nissan en Renault, in feite is elke duster een potentiële GT-R35