• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dacia redt Porsche Macan uit de penarie

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 april 2014 om 11:40 – 34 Reacties

Echte 4x4 to the rescue


Daar sta je dan. Hopeloos vast in een hoopje zand, met je 4×4 Porsche van 100.000 euro…Gelukkig was er hulp aanwezig, in de vorm van zo’n lekker stoere no-nonsense Dacia Duster.

Momenteel laat Porsche in de Marokkaanse Atlas de wereldpers aan de nieuwe Macan proeven. Het land, dat door steeds meer fabrikanten wordt ontdekt als mooie locatie voor een persintroductie, heeft mooi wat natuur om je SUV doorheen te sturen.

Echt foutloos verloopt zo’n introductie nooit, journalist Gavin Green maakte een foto van een vastgelopen witte Macan die door een Dacia Duster vlotgetrokken moet worden. Niet bepaald beeldmateriaal dat Porsche graag online ziet.

Elke vierde auto die nieuw wordt verkocht in Marokko is een Dacia (30.000 stuks op 120.000 totaal in 2013), en om de vele oude krakkemikkige Dacia’s die er als ‘petit taxi’ dienen kan je ook moeilijk heen. Wat dat betreft is het logisch dat het een Dacia was die de helpende hand kwam bieden. I guess there ís a substitute…

Ook interessant!

  • Porsche Macan krijgt alweer zijn tweede facelift
    Porsche Macan krijgt alweer zijn tweede facelift
  • Video - Porsche Macan hangt over het randje
  • Twee generaties Macan
    Twee generaties Macan tegelijk voor 2 jaar
  • Dacia stoft Duster af met facelift

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bespaar je nooit op banden!
  • Bekend van Top Gear: koop de Ferrari van Clarkson!
  • Als je Tesla boycot, moet je deze auto zéker boycotten
  • Elektrische AMG krijgt nep V8-geluid (en zo klinkt dat)
FacebookTweetPinLinkedIn

Dacia, duster, Funny, macan, marokko, Porsche

Vorig bericht: « Peugeot Exalt Concept: alle specs en informatie
Volgend bericht: Duits tolvignet komt er vanaf 2016 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rb26dett zegt

    10 april 2014 om 11:50

    Ha ha, maar iedereen weet eigenlijk ook wel dat je die Porsche hier helemaal niet voor zou moeten gebruiken, het is gewoon een pc mobiel

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      10 april 2014 om 11:56

      @rb26dett: als de Porsche voor de PC Hooft is, dan is de Dacia voor de Dorpsstraat…

      Login om te reageren
    • Maarten123 zegt

      10 april 2014 om 13:45

      @rb26dett: Dat valt nog wel mee. Porsches worden uitvoerig in het terrein getest, zelfs de Cayman en Boxter. De Cayenne staat bekend om z’n goede terreinprestaties en heeft veel aan boord voor het betere geploeter (low gear, etc). Niet voor niets was Porsche jarenlang heer en meester in de Dakar-rally. Als hier al sprake is van een technisch onvermogen, dan ligt het meestal aan de banden. Bandenfabrikanten hebben nog steeds geen antwoord op het verzoek om een terreinband te maken waarmee je ook 265 kunt rijden.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        10 april 2014 om 15:00

        Jep, alles valt of staat met goed rubber. Maar Porsche weet waar ze gaan rijden, dus daar zal wel rekening mee gehouden zijn lijkt me

        Login om te reageren
  2. Joost zegt

    10 april 2014 om 11:52

    Geweldig!

    Ander verhaal, zelfde kaliber: ik zag laatst een S6 Avant met startkabels gekoppeld aan een Clio 1.5 dCi. En met de Audi kan je dan helemaal niets meer, zelfs de achterklep kan niet meer dicht ;)

    Login om te reageren
    • maxx1 zegt

      10 april 2014 om 14:50

      @iJoost: achterklep kan zeker wel dicht. Er zit gewoon een slot voor een sleutel. Daarbij zit een van de twee of de enige accu in de achterbak.

      Login om te reageren
  3. chimaera zegt

    10 april 2014 om 11:55

    Leuk zo’n Porsche, maar vaak blijkt toch weer dat ze voor dit werk toch echt niet gebouwd zijn. Maar daar worden ze ook niet voor gebruikt.
    Kijk maar naar die Range Rovers, Land Cruisers en al die 4×4 meuk. Worden tegenwoordig alleen maar gebruikt door huismoedertjes die de kinderen naar school brengen.
    Dat kun je toch ook in een mooie 5 Serie?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      10 april 2014 om 12:07

      @chimaera: Uiteraard. Maar er zijn ook mensen zijn die een Ferrari kopen en nooit harder rijden dan 150 en dat kan ook met een Clio.

      Omdat het kan is ook reden genoeg.

      Login om te reageren
  4. towi1989 zegt

    10 april 2014 om 12:02

    Maar toch rij ik liever die porsche dan de dacia.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      10 april 2014 om 20:01

      @towi1989: Als ik het zelf moet betalen heb ik liever die Dacia.

      Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    10 april 2014 om 12:02

    The new Porsche Macan. Shockingly horrible…..

    Login om te reageren
  6. rotarypowah zegt

    10 april 2014 om 12:03

    En het lijkt wel alsof de ondergrond bestaat uit wat rots of vergelijkbaar.
    Straks dus een hele PC hooft vol vastgelopen Macanananassen..

    Login om te reageren
  7. reistje zegt

    10 april 2014 om 12:14

    Ja die Porsche hefet geen locking diff’s of low range gears, dat is ook niet nodig als PC-hoofdtractor. Dan had je maar een G-klasse moeten halen…. of een Dacia Duster…

    En wauw 1 op de 4?!?!?!

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      10 april 2014 om 12:16

      @reistje: Heeft* en hoofd* gaat goed.

      Login om te reageren
  8. jaapiyo zegt

    10 april 2014 om 12:21

    Tsjah…voorsprong door techniek he:

    http://m.youtube.com/?#/watch?v=TRzD0l8JE4khttp://m.youtube.com/?#/watch?v=TRzD0l8JE4khttp://m.youtube.com/?#/watch?v=TRzD0l8JE4k

    http://m.youtube.com/?#/watch?v=YGquRCM674Qhttp://m.youtube.com/?#/watch?v=YGquRCM674Qhttp://m.youtube.com/?#/watch?v=YGquRCM674Q

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      10 april 2014 om 14:09

      @jaapiyo: Raar weer…ok nieuwe poging:

      https://www.youtube.com/watch?v=TRzD0l8JE4k

      https://www.youtube.com/watch?v=YGquRCM674Q

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      10 april 2014 om 14:51

      @jaapiyo:
      Een torsen center diff werkt nou eenmaal niet op een rollenbank.
      Hebben alle autos met een torsen center…
      Gewoon even de rem/handrem er licht op en je rijdt zo omhoog.

      Login om te reageren
  9. franktank zegt

    10 april 2014 om 12:25

    Bij porsche camp 4s gebruiken ze een cayenne met offroad banden..

    Login om te reageren
  10. luxaeterna zegt

    10 april 2014 om 12:40

    Dacia gebruikt Nissan 4×4 techniek, dus kan wel wat.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      10 april 2014 om 13:00

      @luxaeterna:
      En ziet er gewoon leuk uit.
      En is 4x zo goedkoop.
      En heeft geen obesitas.
      En je lacht er iedereen mee uit, net als de Panda destijds ;-)

      Login om te reageren
  11. Bastiaan zegt

    10 april 2014 om 13:03

    Als ik op de reclameafdeling van Dacia zou werken zou ik dit zeker gebruiken

    Login om te reageren
  12. Benny_Weisz zegt

    10 april 2014 om 14:03

    Dus de Off-road optiepakket van een Macan bestaat uit een Duster?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      10 april 2014 om 14:08

      @bennyweisz: Yup, staat gewoon in de optielijst. Heet ‘Porsche Desert Duster Package’

      Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      10 april 2014 om 14:09

      @bennyweisz: lol!

      Login om te reageren
  13. poeperman zegt

    10 april 2014 om 14:30

    ik heb ook ooit mijn BMW uit het zand getrokken met mijn Ford Transit Connect… Wil dat zeggen dat de Ford niet vast had gezeten? Nee. ’t Was gewoon idioot om op het strand te rijden, maar aangezien de Ford nog op de dijk stond was het wel mogelijk om hem eruit te trekken.

    Als een Defender echt vast zit in het zand en zichzelf heeft ingegraven kan het perfect zijn dat een Fiat 500 op vaste bodem hem eruit kan trekken.

    Zegt helemaal niets jonge

    Login om te reageren
    • lohran zegt

      10 april 2014 om 14:54

      @poeperman: Eindelijk iemand die het ook zo bekijkt!

      Login om te reageren
    • Femme zegt

      10 april 2014 om 15:34

      @poeperman: Mijn ervaring met een vierwielaangedreven tuinbouwtrekker is dat open differentiëlen bitches zijn die je op de meest lullige plekken laten vastrijden, vooral als het terrein ongelijkmatig is. Wiel van de grond en je hebt al nagenoeg geen tractie meer op die as (en soms ook op andere aangedreven wielen afhankelijk van het type middendiff). Een sper is daarom een must-have in ruig terrein. Zonder lage gearing loop je bovendien het risico dat je al snel meer koppel op de wielen loslaat dan de ondergrond aan tractie kan leveren. Je wilt heel rustig in beweging komen.

      Zo’n Macan is niet toegerust voor ruig terrein en loopt dan snel vast.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        10 april 2014 om 19:01

        @Femme:
        Met dit soort softroaders wordt de sperfunctie overgenomen door het ESP, ik heb het met een GLK 320CDI mogen proberen en het werkt ook met 2 wielen in de lucht of met 3 wielen op rollen en 1 op de grond 650Nm koppel op 1 wiel en nog rijdt hij probleemloos weg.
        Echte terreinproeven gaan echter niet lukken op laagprofiel zomerbandjes.

        Login om te reageren
  14. Corrado16v zegt

    10 april 2014 om 15:35

    Jullie zien het allemaal verkeerd, die Porsche is de Dacia op spectaculaire wijze de berg over aan het trekken. Dat zie je toch meteen.

    Login om te reageren
  15. Frankypanky zegt

    10 april 2014 om 17:25

    En toch zullen mensen hun neus ophalen voor de Dacia…Ik zal dat wel nooit snappen. Weet wel welke ik zou kopen als ik een auto met goede 4×4-eigenschappen voor niet al teveel geld zocht.

    En als je toch een luxe-4×4 wil. Waarom geen Range Rover of een Geländewagen van Mercedes?!

    Maar goed, ik zal het wel nooit snappen…

    Login om te reageren
  16. willemseles zegt

    10 april 2014 om 18:54

    Verreweg de meeste Dusters hebben geen 4×4 en zeker niet in NL.
    Met een voorwielaandrijving op vaste ondergrond trek je ook een wagen uit het zand, wel zonde van de koppeling.

    Login om te reageren
  17. gearhead zegt

    10 april 2014 om 19:16

    Dus de Dacia is een betere auto?

    Login om te reageren
  18. schuimbekje3 zegt

    11 april 2014 om 15:07

    Ik heb ooit gekeken naar een Dacia Duster.
    Je kunt met pijn en moeite een 4×4 uitvoering vinden (als je dat al lukt) en dan met een beetje aankleding (elektrische ramen en een cigarettenstekker voor je telefoon ofzo) zit je op een prijs hoger dan een Subaru Forester of Mazda CX5… Dan weet ik wel wat ik eerder kies. Een goed gevulde accessoirebak met japanse kwaliteit dan 2de hands renault meuk

    Login om te reageren
    • NicoLauda zegt

      12 april 2014 om 23:31

      @schuimbekje3: je vergeet de samenwerking tussen Nissan en Renault, in feite is elke duster een potentiële GT-R35

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North