Porsche Macan officieel onthuld in LA

Auteur: , 56 Reacties

De autoshow van Los Angeles brengt ons een hoop nieuwtjes vandaag, het eerste model waar het doek officieel vanaf is getrokken is de Porsche Macan!

Natuurlijk wisten we al hoe het ding eruit ging zien want Porsche plaagt ons al een eeuwigheid met teasers. Het belangrijkste is dan ook niet het uiterlijk maar de overige details die nu definitief zijn. Elke Macan wordt voorzien van actieve vierwielaandrijving met PTM (Porsche Traction Management), ABD (Automatic Brake Differential) en ASR (Anti Slip Regulation). Een PDK transmissie met zeven verzetten en “coast-functie” (uitrollen in z’n vrij bij gas los) is standaard op alle motoren.

Er komen drie zescilinder motoren beschikbaar in de vorm van de Macan S, Macan Turbo en Macan S Diesel die allen aan de Euro 6-emissienormen voldoen. De Porsche Macan S krijgt een 3.0 V6 biturbomotor met 340 pk waarmee een sprint van nul tot honderd mogelijk is in 5,4 seconden en een topsnelheid van 254 kilometer per uur haalbaar is. Het gemiddelde verbruik is 8,7 tot 9 liter per honderd kilometer. De CO2-emissie ligt tussen de 204 en 212 gram per kilometer. De instapprijs inclusief BTW en BPM bedraagt €77.900 euro.

Een Macan Turbo krijg je met een gloednieuwe 400 pk 3.6 V6 biturbomotor. Volgens Porsche is het de krachtigste compacte SUV met een sprint naar 100 in 4,8 seconden. Het gemiddelde verbruik van dit blokje is 8,9 tot 9,2 liter per 100 kilometer en de CO2 emissie bedraagt 208 tot 216 gram per kilometer. De topsnelheid bedraagt 266 kilometer per uur, de instapprijs voor een Macan Turbo is € 100.700 euro inclusief BTW en BPM.

De ongetwijfeld mateloos populaire Macan S Diesel wordt voorzien van een 3.0 V6 turbodiesel met 258 pk. In 6,3 seconden wordt de 100 aangetikt en de topsnelheid van de satanssapper bedraagt 230 kilometer per uur. De Macan S Diesel verbruikt 6,1 tot 6,3 liter per 100 kilometer en stoot 159 tot 164 gram CO2 per kilometer uit. De S Diesel gaat minstens € 75.400 euro inclusief BTW en BPM van je bankrekening schrapen.

Met Sport Chrono pakket worden alle accelleratietijden overigens nog eens 0,2 seconden korter, waarmee je met een Macan Turbo dus met Launch Control binnen 4,6 seconden de 100 aan kan tikken, met een Macan S in 5,2 seconden en met een Macan S Diesel in 6,1 seconden op snelwegsnelheden hobbelt. Indrukwekkende waarden voor een SUV.

Nog een paar andere details: de Macan is 4.681 mm lang (de Turbo is 4.699 mm lang overigens), inclusief buitenspiegels 2.098 mm breed en 1.624 mm hoog. De carrosserie is volledig van aluminium en de nummerplaat is aan de achterzijde bewust laag geplaatst om de breedte van de auto te benadrukken.

Porsche Macan interieur
Het dashboard en de stoelen zijn bewust zo laag mogelijk geplaatst voor een sportieve sfeer, het multifunctionele stuur met schakelpeddels schijnt op dat van de 918 Spyder te zijn geïnspireerd en het contactslot bevindt zich (zoals het hoort bij een Porsche) links van het stuur. Ronde klokken met een toerenteller in het midden zijn standaard, de meest rechter van de klokken geeft ook de navigatie weer. De belangrijkste opties zijn Lane Departure Warning, Lane Change Assist, Adaptive Cruise Control en Porsche Active Safe. De optie die je waarschijnlijk écht wil is de Burmester stereo maar houdt er rekening mee dat die ongeveer net zoveel zal kosten als een kleine middenklasser.

Leuk detail: als je op dit moment probeert om op Porsche.nl de Cayenne aan te klikken komt de Macan erachter te voorschijn in het menu…
Porsche Macan website



56 reacties

Achter kan beter. Verder dure Q5, Tiguan….
@michal: Oh ik denk dat ik hem eindelijk snap! “Verder dure Q5, Tiguan…”
Dat slaat natuurlijk op het feit dat zovel Porsche, Audi en Volkswagen deel uitmaken van het zgn VAG concern! Wat geniaal, spitsvondig en origineel van jou. Ik heb dat werkelijk waar nog nooit ergens op autoblog gelezen.
Misschien kan je jouw interessante gedachtensprongen eens uitwerken in een artikel ofzo? Wie weet ligt er een glanzende carriere te wachten bij een autotijdschrift, ik durf te wedden dat er enorm veel lezers zitten te wachten op dit soort inzichtelijke wijsheden.
@michal: Tiguan heeft hier niks mee te maken… Q5 deelt namelijk niks met de Tiguan, de Q3 daarentegen wel.
Vrij forse prijs, dan moet je nog met de opties beginnen.
Het uiterlijk is nou ook niet moeders mooiste.
Heeft Porsche nou ook al lopen teaseren im GTA? Die Macan lijkt precies op 1 van de auto’s in GTA V. Die met dat Audi-logo achterop.
@matje140: f type coupe zat er ook in ;p
@matje140: Viel mij vorige keer ook al op, dat is idd de SUV met een 3 of 4 ringen op de achterkant aka audi logo…
Hij lijkt er heel erg op alleen is de macan iets breder, verder bijna geen verschil
Ik vind het een hoop geld voor een auto met de uitstraling van een KIA.
Ooit vond ik Porsche een mooi merk, dat ligt echter al wel een paar decennia achter ons.
@tupperware: Kia was inderdaad ook het eerste wat in mij opkwam! Of Subaru, Nissan, ….
Veel te dure Q5 met Tiguanachterlichten. Ik vind ‘m maar niets.
Misschien ben ik de enige hier, maar ik vind hem fraai!
@Traxxas:
Met zun tweeën dus
@hanzel: @screamer: Gelukkig! Ik las alleen maar negatieve reacties, dus ik nog eens naar de foto’s gaan kijken of ik naar de foute foto’s keek, maar nee… Ik denk dat veel mensen hier een bepaalde VAG-haat hebben die ze iets te graag willen uiten.
@Traxxas: Jep, VAG-haat en alles van Porsche behalve de 911 haat. Oww nee, tegenwoordig wordt de Boxster / Cayman door sommige dan ook eindelijk als echte Porsche gezien… Vermoeiend!

Voor een SUV een behoorlijk geslaagd model! Van binnen helemaal supermooi, zoals elke recente Porsche!
@Traxxas: Nee hoor, je bent niet de enige. Ik vind em ook fraai. Die blauwe kleur in de persfoto’s is ook lekker. Helaas zullen we de Macan zelden in die kleur tegenkomen.

Hij lijkt ook beter geproportioneerd dan de Cayenne.
@Traxxas: Ik ook, ik ook.
Ziet er niet slecht uit moet ik eerlijk zeggen.
Achterkant doet mij denken aan een Paceman/Q5 mix.
Met minimaal 258pk vind ik ‘m weinig “Mak àn” doen

OT: ziet er een stuk frisser uit dan zo’n, in mijn ogen lelijke, Cayenne!
Het ding laat me helemaal koud. Porsche is nu…zucht. Laat ook maar.
waarom de 258pk TDI en niet de 3.0TDI biturbo met 313pk erin?
@TDI-goeroe: ik gok dat VAG in 2014-2015 wel komt met een ‘S’ versie van het nieuwe 3.0 TDI 258 Euro6 blok.
Op zich ook wel logisch dat ze eerst het nieuw standaard 3.0 TDI blok loslaten en daarna het twin-bi-tripple turbo diesel blok doen. Al gelooft VAG nog wel een V8 diesels, aangezien de A8 sinds sep dit jaar weer een nieuwe 385pk 4.2 V8 Diesel heeft.
Dus ja, even wachten nog.
En dat ding gaat maar 230… omdat ie in de Q5 bijv ook maar 230 mag/kan. In de A8 loopt hetzelfde blok gewoon 250 begrensd.
@gregorius: wacht, dit ding heet al de Macan S Diesel.
ok, dna komt er misschien een S Diesel update in 2016 met een bi-tubro variant.
Er is echter nog wel ruimte voor de Macan Diesel op het moment VAG met de 2.0TDI euro6 lijn komt.
Wordt zeker een hit bij de vrouwtjes.
Deze maakt wel kans op de titel “minst lelijke SUV”.
Maar dat maakt ‘m nog niet mooi.
@Praeses: Mmmm, nieuwe modellen Range Rover vergeten! :-)
Ik vind het wel wat. De Cayenne heeft die typische uitstraling van een obesitas-patient in trainingspak: Een ‘sportief’ laagje om een duidelijk veel te zwaar lijf. Vooral de pogingen om ‘m de lijnen van een 911 mee te geven doen het voor mij erg slecht.
De Macan staat dat trainingspak veel beter. Dat zal wel vooral aan de afmetingen liggen, want ook bij de Macan vind ik het wat kunstmatig aandoen, zo’n sportwagenfrontje op een softroader.
Doet Porsche ein-de-lijk iets anders en origineels met de achterkant, is de voorkant gewoon weer hetzelfde als alle andere Porkers.. Jammer, want de achterkant vind ik wel echt stijlvol en het nummerbord zo laag is ook mooi
Leuk, maar doe mij maar een Evoque.
Dit vind ik best mooi.
Wat een lelijk hok zeg. Dit is ook gewoon een Q5 met een porsche logo erop

Erg zonde dat Porsche steeds verder uitgemolken wordt, en het tegenwoordig gewoon een volkswagen onder de sportauto’s is geworden. Je ziet ze op elke straathoek. Een 911 is niet meer bijzonder, en al helemaal niet meer exclusief.
@premiumleaserijder: Het merk is minder exclusief, maar van de 911 worden er niet zoveel verkocht. Zijn vooral Panamera’s en Cayenne’s. En straks wordt die Macan het best lopende model.
@premiumleaserijder: dit lijkt in niets op een Q5. Het is eigenlijk gewoon een Cayenne met een Q5 bodemplaat eronder.
Doe mij deze maar voor door de weeks, en een F-Type voor in het weekend
Cayenne is er vanaf 85 mille dacht ik, en deze kost minimaal 75 mille….ligt dichterbij elkaar dan ik had verwacht.
Wat is er gebeurt met die mooie koplampen met die vier vierkante lichtunits die we ook op de Panamera Sport Turismo concept zagen? Die had ik graag in de productieversie terug gezien.
Verder:Prima auto, ik ben benieuwd hoe hij rijdt!
Ik zie geen verschil.. Met de cayenne
Ik vind het een prachtige auto. En door deze auto kan Porsche weer leuk speelgoed ernaast bouwen. Als ik in de markt zou zijn voor een midi suv zou deze op nummer 1 staan.
Waar dient die ‘coast’ functie voor? M’n fantasie laat me even in de steek.
@TimoBac: Uitrollen zonder dat je op de motor remt: Beter brandstofverbruik.
@mout: Ik heb altijd geleerd dat als je je gas loslaat je geen brandstof verbruikt omdat er geen kracht is wordt gevraagd vd motor. Als hij in zn vrij staat draait de motor stationair dus dan zou hij toch juist meer brandstof verbruiken??
@TimoBac: Als je gas loslaat verbruik je (bij injectiemotoren tenminste) inderdaad geen brandstof. Maar je remt wel doordat de motor meedraait. Duw maar eens een auto weg die in de versnelling geparkeerd staat. De compressie doe je voor niets.
‘Coast’ is, dat ie dan ook de motor ontkoppelt. Je remt niet meer op de motor.
@TimoBac: Zelfs bij gas los verbruik je altijd iets, zonder brandstof in de cilinders val de motor namelijk stil. Bij een hoog toerental gas los zal er meer brandstof de cilinders ingaan dan bij stationair.
@jerudo: krijg je dan a la automaat-rijders niet dat er iedere keer op de rem getrapt wordt? Vind ik persoonlijk best irritant, die continu oplaaiende remlichten. Automaat remt ook niet op de motor, dus moet de bestuurder vaker remmen. Maar ja, ik denk dat de meeste Macans toch automaatjes worden.
@bluebird:
een automaat remt prima op de motor, ik weet niet waarom je dat denkt?
@jerudo:
dat is alleen als je ontkoppelt, anders drijft de kinetische energie van de auto gewoon je motor aan en verbruikt de motor (als het een redelijk moderne is) niets.
@super: waarom remmen automaatrijders dan zo veel vaker?
@bluebird:
ik weet niet of automaatrijders vaker remmen, ik rijd zelf automaat en rem volgens mij niet echt veel vaker dan toen ik nog handgeschakeld reed. Wat wel zo is, is dat een automaat niet zelf terugschakelt om te remmen, maar als je het gas loslaat drijf je weldegelijk de motor aan in de versnelling die dan ingeschakeld is. Verder hebben automaten altijd de mogelijkheid om handmatig een (lagere) versnelling te kiezen, om bijvoorbeeld de remmen niet te laten oververhitten bij lange afdalingen. Maar automaat of handgeschakeld; ik rem het liefst met de remmen omdat remmen goedkoper zijn te vervangen dan koppeling en bak.
Lelijk aan alle kanten net als de cayenne en panamera.
Ik snap gewoon niet hoe mensen dit mooi kunnen vinden.
Nog een duitser zonder enige ziel.
Blij kikkertje
4,6 sec naar de 100! Dat is mooi.. En de auto zelf ook.. Vooral het stuur!
S Diesel heeft 258pk, ik hou m’n hart vast voor die Diesel zonder S.
Ik moet hem eerst eens in het echt zien. Vind hem niet indrukwekkend mooi. Maar je auto releasen in dezelfde week als de F-type is ook erg dom Porsche!
Ziet er nog niet eens verkeerd uit en de prijs voor een Turbo valt ook best mee, gezien de prijsverschillen tussen verschillende type’s van de Cayenne.
Dat heeft even geduurd zeg, maar het is wel een vette bak geworden!
Leuk voor het vrouwtje! Doe maar een hybride dan.. in die leuke blauwe kleur
Wat een slechte kwaliteit foto’s zeg. Deze hebben veel lang in Photoshop gehangen. Het hele idee van een foto is dat het er echt uit ziet, nu is het net een render uit een computerspelletje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).