• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Daihatsu Charade DeTomaso(!): vreemde samenwerking du jour

Auteur: Loek, gepost 8 oktober 2022 om 13:04 – 5 Reacties

Ja, deze Daihatsu Charade kwam echt zo uit de fabriek rollen met logootjes en teksten van DeTomaso erop.

Samenwerkingen in autoland zijn er in vele vormen. Onder hetzelfde concern vallen, partnerschappen sluiten: het gebeurt veel om winst te maximaliseren. Af en toe werken twee merken samen waarvan je het echt niet verwacht. Handling by Lotus voor modellen van Isuzu is altijd een geinige geweest, maar veel obscuurder dan de samenwerking tussen DeTomaso en Daihatsu gaat het niet worden.

Daihatsu en DeTomaso

En zo kan het gebeuren dat je ineens een Daihatsu Charade DeTomaso tegenkomt. Een opgepepte Charade met echte expertise van het Italiaanse sportwagenmerk en niet enkel wat badges. Hoe zat dit? De korte versie van het verhaal is dat DeTomaso steun vond in Daihatsu dankzij Innocenti. Dit Italiaanse merk werd gekocht door DeTomaso en dat ging niet helemaal lekker. Daihatsu wilde DeTomaso wel helpen het merk Innocenti terug op de rails te krijgen. Met wederzijdse interesse: Daihatsu kon DeTomaso helpen met ervaring op het gebied van kleintjes en DeTomaso kon zo ervoor zorgen dat Daihatsu’s makkelijker te slijten waren in Europa en Italië. En wat werkt nou beter als marketingstunt dan een saaie Japanner met Italiaanse sportauto-credentials?

Vandaar dat de in 1983 geïntroduceerde Daihatsu Charade (G11) op de markt kwam met als topversie de Charade DeTomaso Turbo. Dit was ‘gewoon’ een Charade waar DeTomaso een turbo opschroefde en het uiterlijk voor verzorgde. DeTomaso en Daihatsu wilde ook samenwerken voor een heftige Charade rallyauto, de 926R zoals bovenstaand. Deze was echter bedoeld voor Groep B en tegen de tijd dat de 926R klaar was, werd in 1986 Groep B beëindigd. Er kwam nog één laatste samenwerking tussen DeTomaso en Daihatsu in de Charade (G200) die in 1993 op de markt kwam, een topversie van de Daihatsu Charade gevuld met DeTomaso-badges, teksten en ook motoronderdelen.

Daihatsu Charade (G201) DeTomaso 1.6 EFI

Dat brengt ons bij de occasion van vandaag. De Daihatsu Charade DeTomaso van de laatste generatie van de samenwerking. Deze is enkel in Japan geleverd, maar duikt op in het Verenigd Koninkrijk als occasion. Opvallend aan dit model is dat er geen Daihatsu-logo te bespeuren valt. Wel zit de auto vol met DeTomaso-badges.

Motor

De auto wordt aangedreven door een vrij normale 1.6 liter zestienklepper van Daihatsu. DeTomaso voegde daar een nieuwe nokkenas aan toe vanuit de racerij om tot een totaalplaatje van 125 pk uit te komen. Het is geen racemonster, maar met 125 pk op een leeggewicht van 920 kg is het wel een leuke hete hatchback. En, we herhalen het nogmaals, het feit dat je met officieel aangebrachte DeTomaso stickers rondrijdt op een Daihatsu, voor autoliefhebbers een absolute winst.

Kopen

Nog een voordeel van de Daihatsu Charade DeTomaso: stiekem zijn ze niet zo gewild als je denkt. Nou is het exemplaar van de dag niet het allerbeste exemplaar wat je gaat vinden, maar met 95.000 mijlen (152.850 km) op de klok is het ook niet verschrikkelijk. En dan was dit ook nog de leukste versie: de alternatieve versie had een automaat met vier versnellingen. In deze mag je gewoon met de hand door vijf versnellingen heen werken.

De verkopende partij wil 5.995 pond (6.823 euro) hebben voor het apparaat. Hij staat dus in het Verenigd Koninkrijk, maar is origineel geleverd in Japan. Durf jij? Dan kun je terecht op de advertentie van PistonHeads.

Ook interessant!

  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

charade, Daihatsu, detomaso, occasion

Vorig bericht: « Audi R8 (Type 4S): álle versies op een rij!
Volgend bericht: EV als tweede auto, is dat wat? Autoblog Advies! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Poulusma zegt

    8 oktober 2022 om 13:30

    Dit artikel brengt oude herinneringen naar boven. Ik heb zelf een aantal jaren met een charade met een applausse blok gereden. Met het lage gewicht kwam dat heel vlot van zijn plek! Ik heb er een hoop schik van gehad!

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      8 oktober 2022 om 19:25

      Ook ik had een Charade G102 met het 1.6 16v-applausseblok staan. Zelf geswapt, super makkelijk, volledig plug&play. Ding liep als een malle. Mooi spul. Daarna een GTti gekocht, die ik nog altijd heb.
      Er rijdt/reed een rode Charade G201 GTI DeTomaso rond in NL, uiteraard rechtsgestuurd. Ze schijnen 10pk meer te hebben dan de reguliere GTI, maar t is vooral de uitvoering die t een bijzonder ding maakt.

      Login om te reageren
  2. geelbarrel zegt

    8 oktober 2022 om 20:02

    Lijntjes lagen er al samen met Innocenti. Die hadden een “snelle” De Tomaso versie… alles nog op basus van inmiddel echt klassieke mini techniek. Toch heeft die Inno ook nog een Daihatsjoe 3 pitter in het vooronder gehad.

    Login om te reageren
  3. shalomleon zegt

    8 oktober 2022 om 22:35

    @Willeme, misschien een idee om een special te doen over obscure samenwerkingen? Bijboorbeeld het Carrol Shelby bij Crysler verhaal?

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      9 oktober 2022 om 07:53

      Ik ben voor! Kan een mooie langlopende serie worden want er is veel obscuurs gebeurd.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North