• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus overweegt herintroductie ‘handling by Lotus’

Auteur: Loek, gepost 11 april 2020 om 10:57 – 18 Reacties

Handling by Lotus

Het label ‘handling by Lotus’ zou kunnen betekenen dat ‘normale’ auto’s met Lotus-tuning een return maken.

Als je denkt aan Lotus, denk je vast aan een auto als de Elise of Exige. Pure, gerichte sportwagens zonder poespas. “Simplify, then add lightness“, zoals wijlen merkoprichter Colin Chapman zei.

Modale auto’s

Hoe houd je een kleinschalig sportwagenmerk levend? Je kunt je diensten elders aanbieden, ook al moet je dan een beetje buiten je ideaal treden. Dat deed Lotus in de jaren ’80 en ’90. Onder het label ‘handling by Lotus’ kwamen een paar auto’s uit van Isuzu en Proton, twee Aziatische merken die qua marketing wel wat jeu konden gebruiken. En geef toe, ‘deze auto stuurt als een Lotus’ is gave marketing. Helemaal op auto’s als de Isuzu Gemini, die er overigens in Lotus-trim zo uitzag:

Isuzu Gemini ZZ

Het nieuwe Lotus

Vandaag de dag is Lotus echter niet meer de helpende hand, maar degene die een helpende hand nodig heeft. Daarom is ‘Handling by Lotus’ niet meer een ding. Onder de radar is het merk – overigens al vrij lang – bezig met een wederopstanding. Net als Volvo mag Geely financieel helpen. Er komt een SUV en een knotsgekke elektrische hypercar genaamd Evija. Een cashcow en een imagebuilder dus, in die volgorde. Nadat deze modellen hun ding kunnen doen is er weer tijd voor om leuke modellen te bouwen. Onze gelijknamige Engelse collega’s komen in gesprek met Matt Windle, de baas van engineering bij Lotus.

3-Eleven

Lotus heeft genoeg werk aan de winkel, dus is er ruimte voor bijvoorbeeld een opvolger van de 3-Eleven? Deze heftige versie van de Elise heeft geen voorruit en alles lijkt op een extreem gestripte raceauto, iets wat beter bij de kernwaarden van Lotus past. Een beetje wat Aston Martin nu doet met de V12 Speedster. Een opvolger van de 3-Eleven zou kunnen als een gelimiteerd model, maar zoals gezegd moet er eerst brood op de plank komen met de nieuwe line-up.

Lotus 3-Eleven

Handling by Lotus

Maar even terug naar de eerste alinea. Lotus zou met ‘Handling by Lotus’ terug willen vallen op die strategie van vroeger. Samenwerken met andere (kleine) fabrikanten die het merk Lotus als ware imagebuilder kunnen gebruiken. Tenzij een pickup met Lotus-engineering een goed idee is staat Isuzu buiten spel. Proton zou nog kunnen, die zijn voornamelijk in Maleisië actief. Maar kan Lotus het niet harder spelen dan een Maleisisch merk wat slechts deels bekend is in bijvoorbeeld het VK?

Door de vele discussies en plannen voor dit idee wordt absoluut niet concreet welk merk ze mee willen gaan samenwerken. Voor de retrofanaten zou een Lotus Insignia wellicht leuk zijn, al zou een dergelijke ‘opvolger’ van de Lotus Carlton wat meer Lotus moeten hebben dan alleen een badge achterop. De vraag van vandaag: welk merk kan Lotus-handling en de bijbehorende badge-tuning goed gebruiken?

Ook interessant!

  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13
  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

3-eleven, isuzu, Lotus, proton

Vorig bericht: « In welke BMW of MINI ga jij Wouter of Casper spotten?
Volgend bericht: De meest bijzondere Porsche 911 Speedster helpt het goede doel »

Lees Interacties

Reacties

  1. fejjie zegt

    11 april 2020 om 11:03

    Ik hoorde onlangs op een of andere podcast dat Lotus bijna geen autos meer verkoopt, maar massa’s geld verdient met merchandising. Weet iemand of dit klopt?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      11 april 2020 om 11:59

      @fejjie: Lotus verkoopt redelijk wat auto’s. Ze zijn nooit een echt grote fabrikant geweest, uiteraard.

      Het meeste geld verdienen ze met Lotus Engineering. Zie Lotus als een ontwikkelingsafdeling en consultancybedrijf dat toevallig ook auto’s bouwt waarvan de ontwikkelingskosten al binnen zijn.

      Login om te reageren
    • ukbob zegt

      11 april 2020 om 12:33

      @fejjie: Williams doet ‘t toch ook ongeveer zo..? F1 is waar de meeste mensen ze van kennen, maar daar verdienen ze geen cent mee (eerder tegenovergesteld), maar via de Williams engineering tak helpen ze bijv Singer met hun volgende project.

      Login om te reageren
      • rickthestig zegt

        11 april 2020 om 19:00

        @ukbob: Williams heeft vorig jaar de engineering afdeling verkocht, weet zo even niet aan welke partij.

        Login om te reageren
  2. faalhaas zegt

    11 april 2020 om 12:36

    Mijn budget op het moment is meer “Engineering by Jet cars”

    Login om te reageren
    • bmwzcsi zegt

      11 april 2020 om 13:05

      @faalhaas: hahaha geweldig!

      Login om te reageren
    • v6ti zegt

      11 april 2020 om 19:11

      @faalhaas: nou, daar kan t ook in de papierenlopen, vooral NA aankoop.

      Login om te reageren
  3. dunhozzie zegt

    11 april 2020 om 12:37

    Mmm

    Mazda 6, Toyota Avensis, Honda Accord, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, etc

    Al die overwegend saaie auto’s kunnen prima een Lotus variant gebruiken. En dan DTM/BTCC Vs de Alfa’s en de Duitse 3.

    Login om te reageren
  4. 205zonderdak zegt

    11 april 2020 om 12:57

    De nieuwste MX-5!

    Login om te reageren
    • emping zegt

      11 april 2020 om 19:55

      @205zonderdak: nee die heeft dat allebei niet nodig.

      Login om te reageren
  5. Joost zegt

    11 april 2020 om 13:31

    https://youtu.be/NtsM3eFA7iE

    Kan iemand het hele item vinden??

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    11 april 2020 om 16:31

    Een Lotus Focus of Mondeo als spirituele opvolger van de illustere Lotus Cortina zie ik ook wel zitten.

    Login om te reageren
  7. karaya zegt

    11 april 2020 om 17:40

    De vraag van vandaag: welk merk kan Lotus-handling goed gebruiken?

    Audi?

    Login om te reageren
  8. rickthestig zegt

    11 april 2020 om 19:02

    Een Lotus Insignia, als “opvolger” van de beroemde Lotus Omega.

    Login om te reageren
  9. Esprit_de_Flandre zegt

    11 april 2020 om 19:35

    Logische keuze lijkt Volvo. Aangezien ze de Polestar-badge op een zeker punt toch zullen moeten loslaten, en zo blijft het binnen de groep…

    Login om te reageren
  10. vonklausenburg zegt

    11 april 2020 om 20:00

    Aangezien het een onderdeel van Geely is zie ik ze eerder aangepaste versies van Volvo’s maken die voor de racerij bedoeld zijn (ja, daar is Polestar ook voor maar dat is nu een zelfstandig merk en optimaliseert alleen nog). Elektrische racewagens als een soort e-DTM. Kan Geely (en dus Lotus en Volvo) gaan koketteren dat ze pioniers zijn in de elektrificatie.
    Anderzijds zou het een slimme zet zijn om hybride techniek te verkopen via Lotus en er die badge op plakken.

    Off-topic: Geely moet Saab kopen, Swedish Automobile AB (HA!) starten en Volvo en Saab samenvoegen. Volvo voor de ruime wagens, Saab voor sportiviteit. Saab laten concurreren met Alfa en BMW, Volvo met Audi en Mercedes. Ik schrik soms van mijn eigen briljante gedachten.

    Login om te reageren
  11. jelmer zegt

    12 april 2020 om 03:33

    Als ze Tesla te hulp schieten, wordt de strijdt tussen de model S en de Taycan weer interessant

    Login om te reageren
  12. rob5nismo zegt

    12 april 2020 om 14:56

    Ik denk dat veel auto’s wel winst halen uit de handling by lotus. Een lekker strak sturend en op de weg liggende auto is altijd leuk op de polder weggetjes of snelle doordraaiers op de snelweg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North