
Het gaat bij ons al een tijdje niet zo lekker met Daihatsu en het merk is voornemens om eind volgend jaar alle verkoopactiviteiten in Europa beëindigen.
Dit bericht is nog niet door de Nederlandse, maar al wel door de Duitse en Belgische importeur bevestigd. Het komt voor de dealers als een enorme verrassing. Wat de gevolgen zullen zijn is nog onduidelijk, maar waarschijnlijk worden de huidige dealers erkend reparateur om op die manier de onderdelenvoorziening en de aftersales in stand te houden. In Nederland heeft Daihatsu 85 salesoutlets en 10 erkend reparateurs.
In 2009 vonden 4.618 Daihatsu’s in ons land een eigenaar, maar vorig jaar bleef de teller steken op 2.029 exemplaren. Er rijden in Nederland ongeveer 106 duizend Daihatsu’s rond. (via: automotive online)
UPDATE: Daithatsu Nederland heeft een persbericht verspreid. Hierin lezen we:
Daihatsu Motor Company heeft besloten om in 2013 de verkoop van auto’s in Europa te staken. De toenemende concurrentie op de Europese markt, de hoge ontwikkelkosten van nieuwe modellen en de aanhoudende dure Japanse Yen liggen hier aan ten grondslag. De levering van onderdelen en de service- en andere after-sales-activiteiten zullen gewoon worden voortgezet. In de landen buiten Europa waar Daihatsu nu actief is, zal de autoverkoop onveranderd worden voortgezet.
UPDATE januari 2012: De Louwman Groep gaat per 1 februari 2013 de aftersales-activiteiten van Daihatsu verzorgen. Louwman gaat hiervoor een nieuwe onderneming oprichten en alle Daihatsu-dealers krijgen een nieuw aftersales-contract aangeboden.
Dat is even balen. De Cuore is geen bijzonder fraai wagentje maar biedt een absurde hoeveelheid beenruimte achterin, voor een kei-car. Bovendien is het gewoon Toyota techniek maar dan goedkoper.
Ik dacht ook dat Daihatsu de beste dealers van Nederland had?
Nou allemaal gauw een Daihatsu Copen.
@Gideon: Geniaal!
“Wat de gevolgen zullen zijn is nog onduidelijk”
Ik weet het wel, een mooier straat beeld.
En veel opoe’s die opzoek moeten naar een ander merk!
@Merry: inderdaad.
Echt sneu als je dealer bent zo beste Mijnheer familiebedrijf sorry maar we kappen ermee.. wat zegt u u bent al 20 jaar dealer oh maar dan weet u wel hoe het moet met een ander merk….
ík vind het niet zo erg.
uiteraard wel jammer hoor.
dan maak je er toch een toyota dealer van; lekker boeiend!
@gregorius: De normen voor een Toyota-dealer zullen vast een pak hoger liggen. Het is onvoorstelbaar aan hoeveel eisen sommige dealers moeten voldoen. Een aantal kleintjes zal dat zeker niet kunnen, en er zijn ook al ToyoDealers genoeg…
Best goed nieuws toch? :)
Ik weet geen Daihatsu op te noemen die ik er wel aardig uit vind zien.
gelukkig, nu hopen dat meerdere aziaten volgen.
altijd zonde
het modellen programma ziet er natuurlijk ook niet uit met die koekblikken. de copen word hier al niet meer verkocht dan blijft de terios nog over dat is nog best een knap karretje waanmee je niet voor paal staat.
maar toch zonde.
Eindelijk nemen ze de juiste beslissing, dat in plaats van koppig doordoen en zeggen van “we moeten in elk marktsegment aanwezig zijn”…
@F1Tim: Elk marktsegment?? Leg eens uit, Cuore, Sirion en de Materia, Terios.
@F1Tim: Gigantische SUV’s met V12 en zo…
“Daihatsu Motor Company heeft besloten om in 2013 de verkoop van auto’s in Europa te staken. De toenemende concurrentie op de Europese markt, de hoge ontwikkelkosten van nieuwe modellen en de aanhoudende dure Japanse Yen liggen hier aan ten grondslag. De levering van onderdelen en de service- en andere after-sales-activiteiten zullen gewoon worden voortgezet.”
http://daihatsu.nl/daihatsu/nieuws/daihatsu-zet-after-sales-activiteiten-voort-en-staakt-autoverkoop-in-2013.html
Wel jammer, ze maken wel wat aparte wagentjes, maar ja het merk kan helaas geen potten breken.
De Copen, Terios en Materia zijn in ieder geval wel het vermelden waard. Vooral de Copen vind ik een leuk ding en van de Materia verbaas ik me eigenlijk dat hij zo slecht verkocht.
11% van de verkopen, terwijl we hier maar 2% van de inwoners hebben? Wie durft NL een welvarend land te noemen…
OT: noem het merk Scion, en herintroduceer het over een jaar of 10.
Doeihatsu!
@Benjamin1: lol!
Onbegrijpelijk. Mijn Toyota dealer is een jaar geleden veranderd in Toyota servicepunt, heeft zijn showroom uitgebouwd en is Daihatsu dealer geworden. Volgens mij draaide hij goed met de verkoop van Daihatsu, in ieder geval beter dan Toyota.
@midasracer: waar is dat dan?
@huupe: In Sneek, garage de Hemmen.
Jammer! Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat mijn laatste Daihatsu (ik heb er drie gehad) Charade GTti toch ook wel een erg lange tijd geleden is.
De Materia, daar had ik meer van verwacht.
http://www.youtube.com/watch?v=wI2MpcIiO6A
@tomofbelgium: En het grappige is, het is een heel leuk wagentje!
@Jochempie: sorry man, ik ben autoliefhebber. Luister goed wat Jeremy zegt, ben volledig akkoord. Ik blijf van ieders wagen, maar heb echt veel zin om hetzelfde te doen
@tomofbelgium:
Hoewel ik deze wagens ook enorm lelijk vind en ik u en Jeremy zijn mening deel, vind ik dit er zwaar over gaan. Maakt niet uit hoe weinig het kost, er zijn genoeg gezinnen die vandaag de dag nog steeds geen auto kunnen veroorloven en bij deze heeft Jeremy die kans voor nog een gezin wegsmeten, in ruil voor veel sensatie, aandacht en voldoening. Dat er van die wagens geproduceerd worden, is één zaak en best logisch dat men er zoveel mogelijk winst op wil maken. Een andere en veel belangrijke zaak is dat deze wagens verkocht worden en dat is schuld van de consument. De consument met een verkeerd maatschappelijk beeld die denkt dat hij een wagen als levensnoodzakelijk goed (lees: iets wat goedkoop hoort te zijn) kan beschouwen, terwijl het eigenlijk een luxeproduct is (lees: iets wat een kostelijk is, wat voor de meeste merken nog steeds het geval is).
@koenmb: begrijp ik. Bij nader inzien vind ik toch dat deze wagens een noodzaak zijn:
Het zijn meestal deze “chauffeurs” die links pinken en rechts afslaan, of gewoon de remmen dichtgooien, dus zie ik een wrat zoals deze op de weg hou ik preventief afstand!
Verder, moest ik nu echt geen geld voor een wagen hebben, rij ik nog liever met een 10jaar-oude fiesta of iets dergelijks, hou ik toch nog iets van zelfrespect. Nee sorry, ik ga nog liever te voet, ik wil zelfs geen lift aangeboden krijgen
Dat is vervelender voor de Daihatsu boys dan voor mij. Ik heb eigenlijk alleen de Copen kunnen waarderen.
Ik ga ze niet missen denk ik…
Zou er zelf nooit een kopen en ken niemand die met een rijdt, dus nope, ga ze niet mankeren. Een paar extra Daewoo’s en nissan primera’s op de baan dan e. :p
Eerlijkgezegd vind ik het koekblikjes,al heb ik eens vol ontzag begin jaren ’90 met een 3-cilinder turbo meegereden.
Maar, volgens mij,zijn alle C1/107/Aygo’s afgeleid van de 1000cc Daihatsu blokken plus bakken.
Het omhulsel is niks,het hart is wel goed verkocht.
Ik blijf het HEEEEEEEEL vreemd vinden dat een merk wat groot geworden is met kleine zuinige auto’s er JUIST NU mee kapt!!! Is toch bizar?? Op HET moment dat juist die kleine autootjes razend populair zijn…
Ik kan er met mn pet niet bij.
@Svenska_Aeroplan_AB: alleen profiteert daihatsu niet van die populariteit in europa, zie jij ze veel rijden op het moment?
@Svenska_Aeroplan_AB:
Je geeft het antwoord op je eigen vraag. Door de populariteit is de concurrentie ook veel groter geworden.
@koenmb: Ja, dat moet het helaas wel zijn… Net als Saab de Turbo-expert is, maarja, nu levert iedereen Turbo’s. Weg USP! Maar wel onterecht ergens…
Zo’n razendsnelle Charade GTti dus.
Ik – liefhebber in hart en nieuwe – heb een Charade GTti uit ’88 in de garage staan. En nog ééntje op de hof, maar dat is een gewone 1.3… heerlijke autootjes.
Ik zal het merk missen. De Cuore is nog steeds een 10x beter package dan een 107/c1/Aygo, terwijl de techniek identiek is… merk wordt gewoon erg onderschat.
@dondeboer: Een 107 of C1 smoelt toch 10x beter daan een Cuore? Cuore ziet er zo fragiel uit.
@enveekaa: vind je het gek, die auto is veel hoger, waardoor hij smaller lijkt en dus fragiel is vergeleken met de c1 familie. Die door marketing en prijsstelling veel beter verkoopt.
@Jipp: Zal allemaal best wel kloppen, maar ze verkopen er geen auto’s mee :)
@enveekaa: Klopt zonder meer, maar als je een auto koopt als gebruiksvoorwerp (en dat is bij veel mensen die een Aygo/C1/107 kopen het geval) ben je een stuk beter af met de Cuore. Daar kan je bijvoorbeeld ook achterin zitten, zelfs als je lang bent. Daarbij is de Cuore volgens mij ook nog eens goedkoper.
@dondeboer: Tja, imago hé…
@dondeboer: Ik vindt het Cuore nog best prijzig, 10K voor de goedkoopste.
Mijn broer heeft dan toevallig een Sirion2. Gehele sportuitvoering en 1.5 blok. Komt best van zijn plek af en ziet er echt niet verkeerd uit.
Daarintegen, zet hem naast een standaard Sirion2 en de standaard-versie is 65+ niveau.
@GH: Inderdaad, jammer is dat, maar de Sirion2 is wel een goed verkopende auto voor Daihatsu. De marketing had wel beter gekund hier in europa, maar het is wel zo dat de auto’s niet allemaal helemaal lekker passen hier in de EU. De Copen was leuk en ik ben er fan van, maar gezien de grote van de auto kunnen er vele gewoon geen plaats in vinden en hij was gewoon te duur als je het vergelijkt met de concurrentie.
Dan heb je het als outsider altijd moeilijk, of je moet wel echt verdomde goed zijn.
Missen we niks aan, de meeste mensen in een daihatsu kunnen ze beter het rijbewijs afnemen. Ik snap dat je voordelig wilt rijden, maar dat betekent niet automatisch dat je voor l*l moet gaan rijden.
@mco: Voor l*l?
Dit is een prachtbak. En, zoals het een product uit de Toyota-stal betaamt, onverwoestbaar.
Een maat van me heeft zo één, en werd eens in z’n flank achteraan gereden. Nieuwe bumper en koplamp voor de ander, een klein deukje voor hem.
@Esprit_de_Flandre: De Rocky stamt zelfs nog van vóór de tijd dat Toyota wat te zeggen had bij Daihatsu :)
@dondeboer: Ah, wist ik niet.
ja! Er bestaat een god! Geweldig nieuws :D Heb zo’n hekel aan daihatsu’s… En vooral de bejaarden die erin rijden.
@fant: Zeker nog nooit een Charade GTti of een YRV turbo gezien?
@dondeboer: een yrv is ook een honda, geen daihatsu
@Jipp: Lekker niet.
Daihatsu YRV.
Jij denkt waarschijnlijk aan de Honda FRV…
@Esprit_de_Flandre: daarom dacht ik dat, alleen al vanwege de naam, mijn excuses.
@dondeboer: Klopt :) Ik heb ook weinig verstand van daihatsu’s, maar als ik ze zie zitten er meestal bejaarden in die 80 op de snelweg gaan.
@fant: Helaas klopt dat wel een beetje ja… Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ze de laatste jaren weinig spannends meer in het gamma hebben…. De YRV turbo met 130 pk was de laatste echt leuke.
@fant: Veroordeel nooit een auto omwille van z’n Chauffeur!! Die auto kan er ook niets aan doen!
Wordt dit dan ook een probleem voor Citroen/Peugeot en Toyota? Of kunnen die nog gewoon de motoren van Daihatsu krijgen?
Dan stappen alle Daihatsu rijders toch wel in een C1/107 of een Aygo.
Dus PSA en Toyota zullen wel in hun vuistje lachen.
@rufctr01: PSA, Toyota met motoren van daihatsu?
@rufctr01: Toyota heeft een meerderheidsbelang van 51%, Daihatsu verdwijnt alleen in Europa.
@rufctr01: Toyota heeft het voor het zeggen bij Daihatsu, die motoren kunnen ze dus blijven gebruiken.
DOOD-zonde :) (lol)
Jammer, vond vooral de Copen en Materia wel geinige bakkies.
Jammer. De Daihatsu is een veel betere deal dan een Suzuki Alto en ziet er naar mijn mening ook nog eens beter uit. Maar over smaak valt te twisten.
Heb met veel plezier in onze ouwe Cuore gereden. Een auto’tje dat onderschat werd, vooral binnen de bebouwde kom.
Ik heb wel een zwak voor de Trevis, jammer dat de motor erin ook wat zwak is…
@Netel: De Trevis is een Subaru, die blijft. Zou maar raar zijn want is er nog maar pas…
@Esprit_de_Flandre: Ik vrees van niet: http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/22/lelijke-mini-look-a-like
@Netel: Oeps, ik had het op de nieuwe Subaru Trezia, het tweelingzusje van dat nieuwe Toyota-MPV’tje.
Eigenlijk zou dat ook niet misstaan als een Daihatsu…
@Esprit_de_Flandre: Als je dan eens gaat kijken naar de JP site daar vind je dan de Luminas terug ;)
@prisma: Is niet het zelfde…
@Netel: Die Trevis lijkt trouwens méér op een mini dan dat een mini op een mini lijkt…
Zoooo, dat hakt erin !…..bij de opa aan de overkant ! ;-)
zo erg vind ik dit helemaal niet, ik zie ze hier toch amper rijden, gelukkig maar…
alleen jammer van de Materia, dat vond ik echt een geinig karretje..voor de rest: good riddance!
De beslissing zal ongetwijfeld genomen zijn onder “lichte” druk van moederconcern Toyota. Op die manier kan Toyota de techniek van Daihatsu lekker onder eigen merk gaan verkopen in Europa en hoeven er geen euro’s in de marketing van Daihatsu gestoken te worden.
Zal de Terios en Copen wel gaan missen hoor ;)
PS Wel een zure actie voor bestaande dealers. Die gaan het de komende twee jaar heel moeilijk krijgen. Wie wil er immers nog een Daihatsu kopen op dit moment? Iedereen gaat zich toch (onterecht) zorgen maken over de beschikbaarheid van onderdelen en garantiekwesties.
NEEEEE! Het mag niet! Daihatsu’s zijn prachtbakjes. Pure, no-nonsense auto’s. Dat ze ze dan gewoon een hoekje geven bij de Toyota-dealer, maar je haalt zo’n prachtmerk toch niet weg??
En nee, ik ben niet sarcastisch…
POWERRR…
@Esprit_de_Flandre: Veel puurder autorijden vind je alleen voor hogere bedragen. Ik was niet van plan om een nieuwe Cuore te kopen, maar ben wel van mening dat de auto z’n plaats in het aanbod verdient…
Copen en Materia zijn anders erg leuke bakkies. De Sirion een nette verschijning en de Cuore vind ik ook niet heel mis voor een A-segment auto. Terios is inmiddels wel oud en de Trevis was een vergissing.. zonde hoor maar door die dure Yen wel logisch
@Atenza: en de Young RV was ook een leuk ding
De meesten kunnen hier niet in relatieven zien maar ik vind de nieuwe Move voor een vierkant ding helemaal niet slecht
@Atenza: Als ik em zo zie zonder op Google te hebben gekeken zie ik al dat hij op de Citroën Zero aka Peugeot lijkt.
@The360box: behalve dat ze compleet anders eruit zien..
@Atenza: :lol:
@Atenza: behalve dat ze er allebei catastrofaal lelijk uitzien…
@Atenza: Die is eigenlijk best wel gangstâh!
haha ik ga ze niet missen hoor :P
Onverantwoord! Je moet oppassen met dit soort nieuws, de gemiddelde daijhatsjoe klant kan er zomaar een hartaanval van krijgen. Ik had altijd verwacht dat Mitsubishi en Subaru eerder zouden verdwijnen.
Valt te zien wat Toyota van plan is met Subaru. Daihatsu is natuurlijk al langer de voorloper van alle andere kleinere wagens die Toyota lopen heeft. Het kan dus goed zijn dat we binnenkort een Copen soort hybride wagentje bij Toyota zien staan. Met daarboven de FRS.
Toyota -> kleine & gezins(+firma) wagens
Subaru -> sport & jongere merk?
Lexus -> Premium merk.
@prisma: Subaru is geen onderdeel van Toyota, ze werken alleen samen voor de FT86. Als hip merk heeft Toyota Scion.
@dondeboer: in Japan rijden diverse Toyota’s rond als Subaru.
En dan zeggen dat Yarissen bejaarden auto’s zijn…
Dit zijn toch ook geen auto’s. Werd tijd dat ze weggingen.
de materia vind ik toch best aardig.
de terios vind ik lelijk.