• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Licht en bruut: Caterham Lola SP/300.R

Auteur: Dennis, gepost 13 januari 2011 om 13:20 – 36 Reacties

Caterham Lola SP/300.R
De Lola SP/300.R is de nieuwe racer van Caterham. Licht en bloedsnel.

De moderne en gestroomlijnde vormgeving is anders dan we van Caterham gewend zijn, maar we klagen niet. De tweezitter wordt aangedreven door een 2.0 liter grote supercharged Ford Duratec motor en levert maximaal 305 pk en 290 Nm koppel. Een overboost functie geeft de auto kortstondig 335 pk. Met een gewicht van slechts 545 kilo trekt dit apparaat in 2,8 seconden naar 60 mph (96.6 km/u) en stopt met accelereren bij 290 km/u.

De motor is gekoppeld aan een 6-speed sequentiële versnellingsbak en schakelen doe je met flippers aan het stuur. De bolide is onder andere uitgerust met een gelimiteerd slip differentieel, verstelbare vering, verstelbare achterspoiler en staat op Formule-3 slicks. Kortom ultiem speelgoed dus voor op een circuit. Check de video en hi-res foto’s.

Caterham Lola SP/300.R

Ook interessant!

  • Komt er eindelijk een écht lichte elektrische auto?
  • Caterham Seven 170R
    Caterham Seven 170R rijtest: zelden zo hard gelachen
  • Gave Abarth 1000 SP one-off heeft maar één nadeel
  • Video: motorrijder is sneller dan het licht

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

caterham, Lichtgewicht, lola, Racing

Vorig bericht: « Daihatsu trekt zich terug uit Europa [UPDATED]
Volgend bericht: Niet 2 miljoen maar slechts 140 duizend EV’s in 2020 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Daveee zegt

    13 januari 2011 om 13:25

    Prijs?

    Login om te reageren
  2. midasracer zegt

    13 januari 2011 om 13:33

    Niet echt schokkend en ongeveer 5 jaar te laat. Ik ben benieuwd naar een kombitest met vergelijkbare auto’s van Radical en Westfield.

    Login om te reageren
    • hectorae86 zegt

      13 januari 2011 om 14:31

      @midasracer: Ik roep zomaar ff een naam: Ariel Atom

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        13 januari 2011 om 15:05

        @hectorae86: Die gaat deze auto niet bijhouden.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          13 januari 2011 om 22:37

          @Jochempie: Nee, maar ziet er wel leuker uit.

          Login om te reageren
      • midasracer zegt

        13 januari 2011 om 17:03

        @hectorae86: Dat is een heel ander concept, exoskelet en geen downforce. Deze Caterham lijkt als 2 druppels water op de Westfield XTR4 en Radical SR. Waarschijnlijk buizenframe, glasvezel of koolstof beplating, middenmotor (maar welke?) en lekker veel aerodynamica om neerwaartse druk op te wekken.

        Login om te reageren
  3. matthisl zegt

    13 januari 2011 om 13:34

    Volgens mij is Lola ook een racewagenfabriekant. Vergelijkbaar met Pescarolo.

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      13 januari 2011 om 15:28

      @matthisl: Lola maakt inderdaad chassis voor Le Mans.
      Aston Martin gebruikte voorheen een Lola chassis voor de Le Mans serie.
      En de IRL gebruikt ook een Lola chassis geloof ik en Lola heeft ook een historie in de F1 alleen niet heel succesvol.
      Die jongens van Lola weten wel wat ze maken.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        13 januari 2011 om 17:21

        @Merry:

        Lola maakte ook de originele A1GP auto.

        Login om te reageren
  4. Captain zegt

    13 januari 2011 om 13:46

    Vet, er komt waarschijnlijk zelfs een roadversie van :P
    Ziet er op het eerste zicht mooier afgewerkt uit dan z’n concurrenten

    Login om te reageren
  5. Ram-G-maN zegt

    13 januari 2011 om 14:10

    Caterham is volgens mij de nieuwe pre-Evora Lotus. Colin Chapman’s true dream. :?

    Login om te reageren
    • Seroo zegt

      13 januari 2011 om 17:59

      @AutomotiveDesigner: Caterham maakt inderdaad Lotus 7 gebaseerde auto’s. Daar zijn ze ook lang op blijven hangen. Wel hele goede track cars. De vorige Caterham ging nog sneller dan de Veyron over de TG test track.

      Login om te reageren
  6. xilver zegt

    13 januari 2011 om 14:11

    Radical en Westfield-killer? Hij is wel leuk gedaan en wat zou dit stukje speelgoed kosten? Caparo C1 lijkt me wel fijner om mee te rijden (en bovendien nog weglegaal).

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 januari 2011 om 22:38

      @xilver: Is die Caparo T1 nu eindelijk al gestopt met ontploffen?

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        13 januari 2011 om 22:45

        @Esprit_de_Flandre: Juist… T1… leek al iets niet te kloppen.

        Login om te reageren
  7. T16 zegt

    13 januari 2011 om 14:12

    Prijs is vanaf 60.000 pond, je moet er snel bij zij, er worden slechts 25 van gebouwd.

    Login om te reageren
  8. mco zegt

    13 januari 2011 om 14:12

    Het lijkt een kruising tussen een le mans racer en een caterham. Ik vind em super in ieder geval. Ook ziekelijke pk/gewicht verhouding..

    Login om te reageren
  9. floryn zegt

    13 januari 2011 om 14:24

    Gaaf. Voor de liefhebbers.

    Login om te reageren
  10. As_long_as_it_is_fast zegt

    13 januari 2011 om 14:35

    Ik kan mij echt nooit vinden in dit soort auto’s. Dat ziet er toch niet uit…
    Das precies zo iets om mee te gaan karten. Special carts ofzo. Niets voor mij, nope.:)

    Login om te reageren
  11. Koenigsegg zegt

    13 januari 2011 om 14:40

    450kg downforce bij 250km/h:
    nog een beetje meer en hij kan ondersteboven rijden !

    Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      13 januari 2011 om 14:57

      @Koenigsegg: Misschien kan dat bij 290 wel :D

      Login om te reageren
      • Seroo zegt

        13 januari 2011 om 17:47

        @Jokkebrok: *Inkoppertje* Dat lieg je :P

        Login om te reageren
  12. neal zegt

    13 januari 2011 om 14:43

    Westfield heeft ook de XTR

    Login om te reageren
  13. monk zegt

    13 januari 2011 om 15:05

    graag, zet maar voor de deur, ultiem trackday entertainment. Rondje Zandvoort hier, rondje nurburgring(nu het nog kan) daar. ja hoor, ik zie het helemaal zitten

    Login om te reageren
    • monk zegt

      13 januari 2011 om 15:07

      @monk: by the way, de combinatie Caterham en Lola moet toch haast wel een krankzinnig goede machine opleveren toch?

      Login om te reageren
  14. tjorque zegt

    13 januari 2011 om 15:38

    voor mij ook eentje please :)

    wel met demontabele spoilers en instelbare vering, dan kan ik er ook mee naar m’n werk rijden :)

    Login om te reageren
  15. spykerboy zegt

    13 januari 2011 om 15:53

    wat moet ie kosten? ik zou hem wel willen inplaats van mijn huidige tracktool… zal ook heeeeeel veeeeeel sneller gaan :P

    Login om te reageren
  16. DIPSHIT zegt

    13 januari 2011 om 16:51

    Prijs?

    Login om te reageren
  17. autoblogamateur zegt

    13 januari 2011 om 17:05

    Tja.. Waarom kost een auto die zo geliniteerd word gemaakt zo ‘weinig
    ‘? Zegt dat iets over de kwaliteit??

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      13 januari 2011 om 17:45

      @autoblogamateur: Het is een buizenframe, kunststof kappen, twee stoelen en een idioot snelle aandrijflijn. That’s it. Natuurlijk zegt dat iets over de kwaliteit. Maar daar gaat het niet om. Je wil een schreeuwende open uitlaat en 2 cm boven het asfalt zitten, als je het stuur maar kan vasthouden!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 januari 2011 om 22:41

      @autoblogamateur: Een snelle sportwagen maken is een makkie. Of liever, dit soort non-road-legal circuitspeeltjes maken is gemakkelijk. Elke garagist kan dat.

      Login om te reageren
      • coupe20vturbo zegt

        13 januari 2011 om 23:00

        @Esprit_de_Flandre:
        Ik weet niet of IEDERE garagist zoiets kan maken. Een goede garagist moet alle vaardigheden beheersen om dit te kunnen ja. Maar heeft hij ook de ervaring die de heren van Lola hebben met het bouwen van auto’s die meestal volgas of vol in de ankers rijden? Ze hebben niet heel veel succes in de F1 gehad, maar hebben wel vele jaren ervaring op hun naam. Daarnaast zijn ze actief geweest in de Can-Am, Groep 5, 6 & C, Champ Car en nog veel meer raceklasses. Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Lola_Cars

        Login om te reageren
  18. bpc zegt

    13 januari 2011 om 17:59

    ik kan er over gelezen hebben , maar komt er een straatversie?

    Login om te reageren
  19. MichaelvdBroek zegt

    13 januari 2011 om 20:05

    wat een dik ding! 2.8 sec naar de 100 :D

    Login om te reageren
  20. linkador zegt

    13 januari 2011 om 20:52

    Weer een teleurstelling… beter goed gepikt & outsourced dan zelfgevonden & crowdsourced.

    Login om te reageren
  21. FredT zegt

    13 januari 2011 om 23:18

    Heel strak!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North